Έντυπη Έκδοση

Βιβλία από τους πάγκους των βιβλιοπωλείων

**Μαρέκ Αλτέρ, Η βασίλισσα του Σαββά, μτφρ: Τζένη Κωνσταντίνου, εκδόσεις Μοντέρνοι Καιροί, σ. 316, ευρώ 16,9

Η Μακέδα, η εξωτική βασίλισσα του Σαββά, έχει αναλάβει τα ηνία της χώρας έπειτα από τη δολοφονία του πατέρα της και επιχειρεί να σώσει το βασίλειό της από τους εχθρούς της. Φιδίσιες μηχανορραφίες εναντίον της και μάχες στρατευμάτων, ώσπου αποφασίζει να συναντήσει τον βασιλιά Σολομώντα. Εχει ακούσει τόσα πολλά για τη σοφία και την ικανότητά του να ξεφεύγει από τις παγίδες των πανούργων. Τρεις μέρες θα μείνει μαζί με τον σοφό βασιλιά. Τρεις μέρες έρωτα, καρπός του οποίου θα είναι ο γιος της, ο Μελίκ, ο γενάρχης της αυτοκρατορικής δυναστείας της Αιθιοπίας. Ενα μυθιστόρημα που μας ταξιδεύει πίσω στον χρόνο, σε εποχές παραμυθένιες.

**Katherine Howe, Το νήμα της Μοίρας, μτφρ: Ειρήνη Παϊδούση, εκδόσεις Anubis, σ. 448, ευρώ 23,90

Η Κόνι, πρωταγωνίστρια του μυθιστορήματος, είναι φοιτήτρια Ιστορίας στο Χάρβαρντ. Επισκέπτεται το σπίτι της γιαγιάς της στο Σάλεμ και βρίσκει ένα παλιό χειρόγραφο, το οποίο αναφέρεται σε κάποια μάγισσα. Η αφήγηση μας μεταφέρει πίσω στο 1692, στο κυνήγι των μαγισσών, κι έπειτα πάλι πίσω στο παρόν, όπου η Κόνι διεξάγει έρευνα σχετική με τα γεγονότα. Η έρευνά της μοιάζει αρχικά συμβατή με την επιστήμη της, αλλά με την ανακάλυψη του «βιβλίου των σκιών» η Κόνι θα μπει σε αλλόκοτα μονοπάτια και περιπέτειες. Ο άλλοτε σεβαστός της μέντορας ποθεί να αποκτήσει το βιβλίο, για να δημιουργήσει τη φιλοσοφική λίθο ως σύγχρονος αλχημιστής. Ενα πινγκ-πονγκ επιστήμης και μεταφυσικής, στον 17ο αι. και στο σήμερα.

**Σελίδες στην οθόνη ή σε χαρτί, το μέλλον της ανάγνωσης, συλλογή κειμένων-επιμέλεια: Γιώργος Δαρδανός, εκδόσεις Gutenberg, σ. 362, ευρώ 17

Ενα πολύ ενδιαφέρον βιβλίο, το οποίο φιλοδοξεί να συγκεντρώσει κείμενα ειδικών, δημοσιευμένα και μη, σχετικά με το παρόν και το μέλλον του έντυπου βιβλίου. Σημείο αναφοράς οι ψηφιακές εκδόσεις και οι αλλαγές που προκαλούν στον τομέα παραγωγής, διακίνησης, πώλησης και φυσικά στην ανάγνωση. Κείμενα από την ιστορία της τυπογραφίας μέχρι το e-book, τις βιβλιοθήκες, τις προκλήσεις της νέας εποχής και την πειρατεία· τη σχέση του βιβλίου με το Διαδίκτυο και τη φετιχιστική υπόσταση του βιβλίου, ως ανάχωμα της ψηφιακής εποχής. Ενα πόνημα για μια επανάσταση που βρίσκεται προ των πυλών.

Β. Μ.

****************

**Josiane Balasko, Πελάτισσα, μτφρ.: Ξανθίππη Τσελέντη, εκδόσεις Νόβολι, σ. 231, ευρώ 16

Η Ζοζιάν Μπαλασκό είναι η σκηνοθέτρια της ταινίας «Για όλα φταίει το γκαζόν», που κέρδισε το βραβείο Σεζάρ του καλύτερου σεναρίου. Το εν λόγω μυθιστόρημα γυρίστηκε από την ίδια, η οποία έχει και τον πρωταγωνιστικό ρόλο. Ενα ζευγάρι, ενώ κοιμάται τον ύπνο τού έρωτά του, ξαφνικά ξυπνάει μονομερώς. Η σύζυγος ανακαλύπτει το πραγματικό επάγγελμα του ανθρώπου της: έσκορτ μπόι. Ανάμεσά τους θα μπει ως απρόσκλητη «αυτοκρατόρισσα» η ώριμη παρουσιάστρια μιας εκπομπής τηλεμάρκετινγκ. Αυτή η ελεύθερη γυναίκα διεκδικεί την ηλικία της και την ελευθερία, που της δίνει η ωριμότητά της. Μακριά η σκλαβιά των στερεότυπων.

**Κώστας Ζαχαρόπουλος - Ηλίας Μπαρμπίκας, Οι μηχανόβιοι. Ιστορίες πάθους και αλητείας, πρόλογος: Χριστόφορος Κάσδαγλης, εκδόσεις Καστανιώτη, σ. 296, ευρώ 16

Ιστορίες - μαρτυρίες από μηχανόβιους, τρελούς από τη λατρεία των δικύκλων, παλαιών ή καινούργιων, που τρέχουν εκκωφαντικά σε παλαιές εποχές και σε ακόμη νεότερες τού μέλλοντος. «Εδώ η μαγκιά είναι υπόγεια και συχνά αμφισβητήσιμη, η ευφυΐα εναλλάσσεται με την κουτοπονηριά και η αντιεξουσαστική πρόθεση με τη λούφα μπροστά στα όργανα της εξουσίας», σημειώνει ο προλογίσας Χριστόφορος Κάσδαγλης.

**Φαίδων Θεοφίλου, Η νεκροφάνεια του πέους, εκδόσεις Αλεξάνδρεια, σ. 136, ευρώ 10

Μια νουβέλα, δύο ιστορίες και ένα αφήγημα ανάσας, όπως το θέλει ο συγγραφέας, στεγάζονται κάτω από τον ενιαίο τίτλο. Ο κινηματογράφιος έχει κάνει τη δουλειά του πάνω στον τρόπο γραφής τους, που δεν προλαβαίνει τη ζωή που τρέχει γρήγορα, γρηγορότερα και από την ίδια. Ο άντρας είναι παρών στην ακμή και στην πτώση του -ιδιαίτερα στην δεύτερη-, παλεύει, ωστόσο, ανάμεσά τους να ισορροπήσει.

**Σίγκμουντ Φρόιντ. Το μέλλον μιας αυταπάτης. Ψυχαναλυτική ερμηνεία του θρησκευτικού φαινομένου, μτφρ. Θ. Παπακωνσταντίνου, εκδόσεις Γκοβόστης, σ. 88, ευρώ 5

Ενα κλασικό πόνημα του πατέρα της Ψυχανάλυσης (1856-1939), το οποίο δημοσιεύτηκε το 1927. Το συμπέρασμα στο οποίο φτάνει είναι το ακόλουθο: το οικοδόμημα του πολιτισμού δεν μπορεί να σταθεί χωρίς μια δόση καταπίεσης. Οι άνθρωποι δεν αγαπούν αυθόρμητα τη δουλειά και οι όποιοι συλλογισμοί είναι ανίσχυροι να εναντιωθούν στα πάθη τους.

**Π. Ε. Πετράκης, Η ελληνική οικονομία: προκλήσεις, εκδόσεις Παπαζήσης, σ. 735

Οι νέοι οικονομικοί καιροί, τα νέα παλιά προβλήματα, και μία χώρα, η Ελλάδα ανέτοιμη να τα αντιμετωπίσει. Ο καθηγητής Διεθνούς Οικονομικής, στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, αναπτύσσει μια ολοκληρωμένη προβληματική γύρω από την ελληνική οικονομική μεγέθυνση και ανάπτυξη. Παρακολουθεί όλη τη διαδικασία της οικονομικής ανάπτυξης στην ελληνική οικονομία μέχρι τη δύσκολη χρονιά που διανύουμε.

**Γιώργος Α. Κριμιζής, Απόδραση στην πλατεία Αριστοτέλους, εκδόσεις Ιανός, σ. 144, ευρώ 11

Πρώτο βιβλίο, μυθιστόρημα είναι, ενός με καταγωγή Μικρασιάτη, ο οποίος, όμως, γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα. Εκτός από την οικογένειά του, έχει και μια μεγάλη αγάπη, τη Θεσσαλονίκη των προσφύγων. Εκεί φίλους έχει πολλούς, τους οποίους τακτικά επισκέπτεται, γι' αυτούς, λοιπόν, έγραψε και θα εξακολουθήσει να γράφει. Θέλει να ξανακερδίσει τον χρόνο τον ακέρδιστο, αφού δεν γυρνάει πίσω, και να μιλήσει για το παρελθόν, γιατί ο λόγος είναι λύτρωση και ανακουφίζει.

**Αριστείδης Καντάς, Η δίψα των ρόλων, εκδόσεις Ιδέες, σ. 258, ευρώ 14,57

Πρωταγωνιστής του μυθιστορήματος ένας ηθοποιός, ο οποίος βιώνει τους ρόλους τόσο δυνατά, ώστε να ταυτίζεται μαζί τους. Ομως, πρέπει να ζήσει κιόλας, γι' αυτό, όταν η ζωή τεθεί σε προτεραιότητα, οι ρόλοι τού θεάτρου υποχωρούν υπέρ της ζωντανής και ζωντανεμένης ζωής. Τι θα διαλέξει -αλλά να μη σας το πούμε- τη ζωή ή τον θάνατο;

**Κώστας Θεολόγου - Μαρία Κωνσταντινίδη, Το μετρό μετρά τη Θεσσαλονίκη. Η ιστορία και τα μνημονικά ίχνη του πολιτισμού στα τεχνικά έργα, εκδόσεις University Studio Press, σ. 218, ευρώ 25

Οι εργασίες διάνοιξης του Μετρό Θεσσαλονίκης, όπως ήταν αναμενόμενο σε μια τέτοια πόλη, με μεγάλο ιστορικό παρελθόν, αποκάλυψαν σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα, σε έξι σημεία της. Η αρχαιολογική ανασκαφή έγινε σε 19.200 τ.μ., σε συνεργασία της Αττικό Μετρό Α.Ε. και του υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού. Δεν θ' αργήσουν τα σημαντικότερα αρχαιολογικά ευρήματα να εκτεθούν σε κεντρικούς σταθμούς του δικτύου. Οι συγγραφείς απλώνουν τη μελέτη τους σε έξι κεφάλαια. Ετσι, έχουμε και λέμε. Στο πρώτο περιγράφεται η πολεοδομική εξέλιξη της πόλης. Στο δεύτερο καταγράφονται τα πληθυσμιακά χαρακτηριστικά και η δημογραφική εξέλιξη. Στο τρίτο παρατίθεται η εξέλιξη των αστικών συγκοινωνιών. Στο τέταρτο έχουμε αναλυτική περιγραφή του μετρό. Στο πέμπτο αναφέρονται οι προοπτικές και τα προβλήματα που προέκυψαν. Στο έκτο και τελευταίο κεφάλαιο, κατατίθεται το συμπέρασμα, το οποίο είναι θετικό: η ίδια η πόλη και η περιαστική ζώνη θα ωφεληθούν.

**Ανν Γκολον, Αγγελική. Βασιλικές γιορτές, μτφρ.: Λουίζα Μητσάκου, εκδόσεις Ωκεανίδα, σ. 380, ευρώ 16

Ο τρίτος τόμος της μυθιστορηματικής σειράς. Οι δύο πρώτοι, «Μαρκησία των Αγγέλων» και «Γάμος στην Τουλούζη», κυκλοφορούν από τον ίδιο εκδοτικό οίκο, ενώ θα ακολουθήσει και ο τέταρτος, «Ο κατάδικος της Νοτρ Νταμ». Η γαλλίδα συγγραφέας (γενν. 1921), δημοσιογράφος, ζωγράφος και ποδηλάτισσα, αφού ταξίδεψε μ' αυτό το όχημα από τη Γαλλία μέχρι την Ισπανία, επιμένει στον 17ο αιώνα. Επιλέγει η ηρωίδα της, η Αγγελική, να είναι μια καθωσπρέπει ευγενής, η οποία αγωνιά να ντεμπουτάρει στη βασιλική αυλή της Γαλλίας. Το σκηνικό είναι συγκλονιστικό, αφού έχει τερματιστεί ο πόλεμος Γαλλίας - Ισπανίας και τελούνται οι γάμοι του Γάλλου βασιλιά Λουδοβίκου ΙΔ' και της Ινφάντας της Ισπανίας, Μαρίας - Θηρεσίας.

**Σάμουελ Γκρίντλεϊ Χάου, Κρήτες πρόσφυγες και οι Αμερικανοί ευεργέτες τους. Μια αναφορά που απευθύνεται σε όσους έδωσαν χέρι βοήθειας στους πρόσφυγες της Κρήτης 1866-1868, μτφρ.: Τίνα Χανδρά, πρόλογος Νικόλαος Κολόμβας, εκδόσεις Εκάτη, σ. 112, ευρώ 10

Ενθερμος Αμερικανός φιλέλληνας, όταν εξεγέρθηκε η Κρήτη για να διώξει από πάνω της τον τουρκικό ζυγό, στάθηκε στο πλευρό των πολλαπλώς δοκιμαζομένων Κρητών. Εγκαταστάθηκε στην Αθήνα, απ' όπου συντόνιζε την περίθαλψη των γυναικόπαιδων που κατέφταναν στην ηπειρωτική Ελλάδα και στα νησιά του Αιγαίου από τον γενέθλιο τόπο, που είχε μεταμορφωθεί σε τόπο μαρτυρίου. Με το κείμενο αυτό, που εκδόθηκε στην Βοστόνη το 1868, ενημερώνει τους συμπατριώτες του για τα δεινά που υπέστη ο κρητικός λαός.

**Νίκος Σίμος, Το λάθος παλτό. Η ζωή σε 10 πράξεις, εκδόσεις Κέδρος, σ. 175

Δέκα διηγήματα, βγαλμένα κατευθείαν από το απρόοπτο που δίνει η καθημερινότητα, πιο φανταστική και από την πιο ονειροφαντασμένη φαντασία. Να, επί παραδείγματι, ένα παλτό αλλάζει χέρια. Ενα στεγαστικό δάνειο από τον Οργανισμό Εργατικής Κατοικίας δεν φθάνει ποτέ στον πραγματικό δικαιούχο του. Ενας χαρτοφύλακας γεμάτος χαρτονομίσματα αλλάζει τη ζωή μιας οικιακής βοηθού.

Β. Κ. Κ.

**Στέργια Κάββαλου, Αλτσχάιμερ trance, εκδόσεις Τετράγωνο, σ. 125, ευρώ 16,06

Το διήγημα είναι λογοτεχνικό είδος με υψηλό βαθμό δυσκολίας. Ο επίδοξος διηγηματογράφος πρέπει να ξεδιπλώσει το όποιο ταλέντο σε περιορισμένο συγγραφικό χώρο. Το λίγο να καλύψει κάθε κενό, λευκό, χώρο. Η επιλογή των λέξεων, των σκέψεων, θέλει μεγάλη προσοχή. Η λιτότητα και η οικονομία του λόγου, θεμέλιος λίθος. Η προσήλωση σ' αυτά τα στοιχεία, απαραίτητη για να αναπτυχθούν οι μικρές ιστορίες. Αυτό όμως είναι το πρώτο βήμα. Για να παρουσιαστεί κάτι ξεχωριστό όμως, το δύσκολο επιβάλλεται να διπλασιαστεί. Να περάσει στον υπερθετικό βαθμό. Να γίνει δυσκολότερο. Η πρόκληση ενισχύει και αξιοποιεί το πρωτογενές υλικό. Η Στέργια Κάββαλου δεν φοβάται και παραδίδει 15 προκλητικά κείμενα, διηγήματα. Το ξεχωριστό στο Αλτσχάιμερ trance είναι η ποιητικότητά του. Ο στοχασμός που εντάσσεται στη σταθερή φόρμα. Μοιάζει με το στιλβωτικό για να λάμψουν τα αντικείμενα. Η διαχείριση όμως θέλει μαεστρία και δύναμη. Η υπερβολή θα ακυρώσει την προσπάθεια. Θα «κάψει» την ιδέα και το μήνυμα θα χαθεί. Η 28χρονη συγγραφέας χρησιμοποιεί με σύνεση και φειδώ τις λέξεις. Φτιάχνει τον κατάλληλο δρόμο για να πει όσα μάζεψε στο μυαλό της, όσα παρατήρησε. Χαρακτηριστικό είναι το απόσπασμα από το διήγημα Χριστούγεννα: Θα βάλουμε τη γιορτή στην αναμονή, θα παγώσουμε φέτος το έλατο. Γίνεται. Το βαρύ συναισθηματικό φορτίο εκτονώνεται σ' αυτή τη φράση. Είναι το αποκορύφωμα της μικρής, δύσβατης, ανηφορικής πορείας. Ο συνδυασμός αμεσότητας και ψηγμάτων λυρισμού διατρέχει την προσπάθεια της Κάββαλου και αναδεικνύει το περιεχόμενο. Οι ιστορίες είναι προσωπικές. Κοινωνικές. Τραγικά ερωτικές. Σπαρακτικές. Φανταστικές, αλλά πολύ κοντά στην αλήθεια. Η ματιά της βλέπει το μουντό σκηνικό τής πραγματικότητας. Μελαγχολία, πίκρα, θυμός, στα διηγήματά της. Το πρώτο πράγμα που βλέπει μέσα της, το εξωτερικεύει. Χωρίς ιδιαίτερη επεξεργασία. Κοφτά, απλά, χωρίς περιστροφές. Με την ποιητική χροιά δεσπόζουσα. Κάθε τέλος είναι και η αρχή για να συνεχίσει ο αναγνώστης αυτό που έδωσε η Κάββαλου.

**Γεωργία Δεμίρη, Πες το ψέματα, εκδόσεις Ψυχογιός, σ. 504, ευρώ 16,52

Η ζωή της Κάτιας πηγαίνει από το κακό στο χειρότερο. Ανεργη ηθοποιός, με ελάχιστη προϋπηρεσία στο ενεργητικό της. Η οικογένειά της, που ζει σ' ένα χωριό της Ηπείρου, νομίζει ότι είναι ανώτερο στέλεχος σε πολυεθνική. Αδιέξοδο και στα αισθηματικά της. Μέσα από πολλά λευκά ψέματα, παρεξηγήσεις και δυσκολίες, η Κάτια θα παλέψει να βρει τον δρόμο της. «Οπλα» της το χιούμορ, η επιμονή και η αισιοδοξία.

**Συλλογικό έργο, Φολκλόρ και παράδοση. Ζητήματα αναπαράστασης και επιτέλεσης της μουσικής και του χορού, επιμέλεια: Παύλος Κάβουρας, εκδόσεις Νήσος, σ. 260, ευρώ 18

Η συζήτηση για το φολκλόρ είναι πρωτίστως μια συζήτηση για τη θεωρητική κατασκευή και τις πολλαπλές χρήσεις της έννοιας παράδοση. Ταυτόχρονα, ωστόσο, είναι δυνάμει και μια ευρύτερη συνομιλία για την ερμηνεία της πραγματικότητας και τις πολύπλευρες διαστάσεις που ελευθερώνει ο λόγος.

**Γιώργος Καμπανάρος, Ο κόσμος του Γιώργου, Ενα ...παιδικό μυθιστόρημα για ...μικρούς και ...μεγάλους, Αθήνα , σ.165

Η καθημερινή επαφή με νέα παιδιά είναι ευτύχημα για κάθε εκπαιδευτικό. Δεν είναι μόνον η μετάδοση της γνώσης του σχολείου. Αυτή γεμίζει με ικανοποίηση τον καθηγητή. Ο συνειδητοποιημένος εκπαιδευτικός επιδιώκει να μάθει από τα παιδιά. Το μυθιστόρημα του Γιώργου Καμπανάρου δείχνει να είναι αποτέλεσμα αυτής της αμφίδρομης διαδικασίας. Εξάλλου, στον Πρόλογο, ο συγγραφέας αφήνει να εννοηθεί η αιτία της συγγραφικής προσπάθειας. Το βιβλίο είναι γραμμένο με αγάπη για τα παιδιά από έναν επαγγελματικά συνταξιούχο εκπαιδευτικό.

«Ο κόσμος του Γιώργου» θα μπορούσε να είναι κάθε εφήβου. Η πλοκή και η αφήγηση στηρίζονται στην καθημερινότητα ενός μαθητή Γυμνασίου. Η δίψα του για μάθηση και ζωή τον φέρνουν κοντά στην Ειρήνη, συνάδελφο στο μαγαζί όπου εργάζεται το καλοκαίρι. Ο Γιώργος θα βρεθεί, άθελά του, σε συμπλοκή αστυνομικών με μέλος παράνομης οργάνωσης. Ο θάνατος θα τον πλησιάσει, αλλά θα επιζήσει. Η Ειρήνη, μαζί του, όπως και η ζωή. Ξεκάθαρη η αλληγορία. Η ζωή μαθαίνεται, όταν την αγκαλιάζει η Ειρήνη.

**Γιώργος Απόμακρος, Οι καλύτεροι άνθρωποι του κόσμου, ηθογραφήματα, Αθήνα, σ. 67

Οι σπουδαίοι τίτλοι, αξιώματα, υπολείπονται της καλής γνώμης, του καλού λόγου για τον συνάνθρωπο. «Οι καλύτεροι άνθρωποι του κόσμου» είναι διηγήσεις από αληθινά γεγονότα παλαιότερης εποχής, με ανθρώπινους χαρακτήρες, από μια μικρή νησιωτική κοινωνία. Ανθρωποι που έχουν πάψει να υπάρχουν στη σημερινή εποχή. Ηθογραφήματα από ένα όμορφο νησί του Αιγαίου. Στις μικρές κοινωνίες η μνήμη δεν ατονεί ποτέ. Είναι τόσο δυνατή που διατηρεί τα χρώματα παλαιών εικόνων. Τα πρόσωπα και οι καταστάσεις που παρουσιάζονται, κρατάνε αρώματα μιας άλλης εποχής. Η αγνότητα και η αυθεντικότητα παρουσιάζονται και πρωταγωνιστούν.

Α. Π. Σ.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Βιβλίο
Στη στήλη
Από τους πάγκους των βιβλιοπωλείων