Έντυπη Έκδοση

Η Ελλάδα που εγκαταλείψαμε

Ενα διπλό λεύκωμα για την Αρκαδία

«Ω βουνά πανάρχαια, της Αρκαδίας βουνά,/ βουνά περήφανα, βουνά ανυπόταχτα, τίμια βουνά», τραγουδούσε -υμνούσε- ο Μίκης Θεοδωράκης, όντας δέσμιος της χούντας, στην αρκαδική Ζάτουνα, στην ομότιτλη σειρά τραγουδιών του «Αρκαδίες».

Ωστόσο δεν είναι μόνο τα βουνά, είναι και οι πεδιάδες, τα ποτάμια, η θάλασσα, τα μυθικά και ιστορικά τοπία - ένας νομός, θα μπορούσε να ειπωθεί, που διαθέτει τα πάντα. Ενας νομός, ο μεγαλύτερος σε έκταση της Πελοποννήσου, που έχει το προνόμιο να καταλαμβάνει το κεντρικό της τμήμα και να συνορεύει με όλους τους υπόλοιπους.

Μοναδική περιοχή

Πιστοποιείται και τεκμηριώνεται με το δίτομο επιβλητικό λεύκωμα -με υπέροχες φωτογραφίες- με τον κοινό τίτλο «Αρκαδία. Τόπος - Χρόνος - Ανθρωποι». Ενα επίτευγμα των εκδόσεων «Μίλητος», με την ενίσχυση της Τοπικής Ενωσης Δήμων και Κοινοτήτων Αρκαδίας. Και εκτιμώ ότι έχει τη θέση του σ' αυτή τη σελίδα, καθώς αναδεικνύει μία από τις πιο εύρωστες περιοχές της Ελλάδας. Οπου, παρά την εγκατάλειψη, μετά το τέλος του εμφυλίου, από τη εξωτερική και την εσωτερική μετανάστευση, παραμένει ελκυστική, με το πρόσθετο γεγονός ότι εν τω μεταξύ οι ξενιτεμένοι έχουν αποκαταστήσει τα πατρογονικά τους -απάγκιο στις θερινές ή γιορταστικές αποδράσεις τους- συν τη συρρίκνωση των αποστάσεων με την πρόοδο στο οδικό δίκτυο και στα μέσα μεταφοράς. Πράγμα που μου επιτρέπει να επαναλάβω την εκτίμηση ότι η εγκαταλειμμένη Ελλάδα θα μπορούσε, με κάποια κρατικά κίνητρα, να αποτελέσει τη λύση στην κρίση που μαστίζει τη χώρα, με τον μισό πληθυσμό της να ασφυκτιά παντοιοτρόπως, εγκλωβισμένος στην προβληματική από κάθε άποψη πρωτεύουσα.

Αλλά ας περάσω στην εν λόγω έκδοση:

Τα κείμενα του πρώτου τόμου αναφέρονται στο ιστορικό της περιοχής: από την αρχαιότητα, τους αλλεπάλληλους κατακτητές και τους απελευθερωτικούς αγώνες, ώς τις μέρες μας. Και παράλληλα η οικονομική και κοινωνική ζωή και η αποτύπωσή της στην τέχνη. Τα υπογράφουν οι αρχαιολόγοι, ιστορικοί, αρχιτέκτονες και ιστορικοί τέχνης: Αννα Βασιλική Καραπαναγιώτου, Καλλιόπη Π. Διαμαντή, Ευαγγελία Πάντου, Γεώργιος Κ. Λιακόπουλος, Πέτρος Σαραντάκης, Παναγιώτης Λιαργκόβας, Γιώργος Ζιώβας, Νίκος Γρηγοράκης.

«Με τον παρόντα τόμο θελήσαμε να σκιαγραφήσουμε το πορτρέτο της μοναδικής αυτής περιοχής μέσα από τον πολιτισμό και την ιστορία της. Να φέρουμε στο φως όσους από τους θησαυρούς της είναι δυνατόν: μυθικούς, αρχαίους, βυζαντινούς, φράγκικους αλλά και τη συμβολή των κατοίκων της στους σημαντικότερους αγώνες του γένους», σημειώνει προλογίζοντας ο εκδότης Νίκος Χαϊδεμένος.

Πριν από 12.000 χρόνια

«Η Αρκαδία είναι κατά κοινή παραδοχή ένας από τους γοητευτικότερους τόπους της ελληνικής γης. Ονομαζόταν πάλαι ποτέ και Δρυμαία, λόγω των πολυάριθμων δασικών εκτάσεών της, των περίφημων δρυμών της με τις βελανιδιές, πραγματικά μνημεία της φύσης», σημειώνει ο ίδιος εκδότης, προλογίζοντας το δεύτερο λεύκωμα, που υπογράφει ο Πέτρος Σαραντάκης:

«Το αρκαδικό όνειρο είναι κατ' εξοχήν ποιητικό και πρόκειται για το καθρέφτισμα μιας συγκεκριμένης ελληνικής περιοχής, της πανάρχαιας Αρκαδίας, που γίνεται τόπος γαλήνης και ευτυχίας, τόπος ιδανικός με άλλα λόγια, της βουκολικής ελληνικής και λατινικής ποίησης». Να μη μας διαφεύγουν ωστόσο και κάποιες συφοριασμένες δραστηριότητες, όπως το θερμοηλεκτρικό εργοστάσιο της ΔΕΗ, δίπλα σε απομεινάρια αρχαιοτήτων, μεταξύ των οποίων το αρχαίο θέατρο Μεγαλόπολης, το μεγαλύτερο της αρχαιότητας: 18.000 - 20.000 άτομα.

Μαντίνεια, Γορτυνία, Μεγαλόπολη, Κυνουρία είναι οι αρκαδικές περιοχές όπου μας ξεναγεί ο Σαραντάκης, ξεκινώντας από τη δημιουργία της Πελοποννήσου, με την οποία και θα κλείσω το παρόν σημείωμα, για να «ανασάνει» περισσότερο η εικονογράφηση:

«Πριν από εκατομμύρια χρόνια το μεγαλύτερο μέρος της Πελοποννήσου βρισκόταν κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας. Την εποχή των παγετώνων, τα βυθισμένα στο νερό τοπία είδαν το φως του ήλιου, όχι όμως για πολύ γιατί με το λιώσιμο των πάγων η στεριά κατακλύστηκε πάλι από νερό. Πριν από 12.000 χρόνια η Πελοπόννησος και η Αρκαδία αναδύθηκαν επιτέλους, έτοιμες να κατοικηθούν». *

Ετσι & Αλλιώς

Η Ελένη Καραΐνδρου έχει μια μοναδικότητα: Είναι η συνθέτρια που με το ταλέντο, την παιδεία, την ευαισθησία, την εργατικότητα και την επιμονή της κατάφερε να διακριθεί όχι μόνο στα ημεδαπά αλλά και στα διεθνή εδάφη.

Με τις μεταξένιες μουσικές της, κυρίως στις ταινίες του Θόδωρου Αγγελόπουλου, τις συναυλίες σε απαιτητικούς χώρους, όπως η Επίδαυρος, το Ηρώδειο, το Μέγαρο Μουσικής, το εξωτερικό, τη δισκογραφία της. Να αποκτήσει θαυμαστές όχι μόνο από το λόγιο αλλά και το λαϊκότερο κοινό. Πρόσφατο εύσημο, η απήχηση των τριών συναυλιών της την περασμένη εβδομάδα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, με την ίδια στο πιάνο. Από τα σύγχρονα πολιτιστικά μας άλλοθι.

***

Αναπάντεχη η συμμετοχή συναδέλφων δημοσιογράφων στη σειρά των 14 «Μικρών μαθημάτων παγκόσμιας ιστορίας» του Μορφωτικού Ιδρύματος της ΕΣΗΕΑ - προσφορά της αναπληρώτριας καθηγήτριας της Ιστορίας και της Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών Μαρίας Ευθυμίου. Τα μαθήματα, που βρίσκονται ήδη στη μέση, δίνονται κάθε Τρίτη μεσημέρι, επί τρίωρο, στην αίθουσα εκδηλώσεων της ΕΣΗΕΑ, που προέκυψε μικρή για να χωρέσει τους ενδιαφερομένους (άνω των 120), καθώς, αντίθετα απ' ό,τι συμβαίνει σε παρεμφερείς εκδηλώσεις, όχι μόνο δεν υπήρξαν διαρροές αλλά όλο και μεγαλύτερη συμμετοχή. Πράγμα που σαφώς οφείλεται στην ελκυστική μεταδοτικότητα της Μαρίας Ευθυμίου. Στα συν μας.

Μια και ο λόγος παραδίπλα για την Αρκαδία, να σταθώ και σ' ένα σχετικό πόνημα με τίτλο «Το σταυροπάζαρο - Το θρυλικό παζάρι της Αρκαδιάς» (εκδ. του Προγράμματος για την Προστασία της Παλιάς Πόλης της Κυπαρισσίας), που υπογράφει ο Δήμος Ιωάν. Χριστόπουλος. Ενα εικονογραφημένο βιβλίο, που αναφέρεται στο παρελθόν της κατονομαζόμενης περιοχής και στο τοπικό παζάρι (κοινό, λίγο - πολύ, τότε σε όλη την επαρχία), με τους ανθρώπους του μόχθου να διαθέτουν τα γεωργικά τους, κυρίως, προϊόντα και να προμηθεύονται τα απαραίτητα για την επιβίωσή τους. Εικόνα μιας άλλης Ελλάδας, χωρίς ΔΝΤ, μνημόνια, τρόικες, παγκοσμιοποίηση και καταναλωτισμό, αλλά, παρά την ένδεια, με πολλή αλληλεγγύη και ανθρωπιά.

ΣΗΜ. Ποιο σοφό ελληνικό μέτρο; Τα εξοντωτικά μέτρα.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Στη στήλη
Διαχρονικά