Έντυπη Έκδοση

«Δεν αλλάξαμε όσες πολιτικές απέτυχαν!»

Ευθύνες για «εμμονή σε πολιτικές που απέτυχαν», ειδικά στον τομέα της πρόληψης, καταλογίζει ο Αρ. Σπηλιωτόπουλος για τις πρόσφατες πυρκαγιές, προσθέτοντας ότι πρέπει να ληφθούν αποφάσεις και σε επίπεδο προσώπων, όπου κριθεί ότι κάποιοι έφταιξαν.

*Ο υπουργός Παιδείας αναγνωρίζει ότι «η εποχή έχει προχωρήσει μπροστά και εμείς έχουμε μείνει πίσω με απαρχαιωμένες διαδικασίες και ελλιπείς υποδομές». Και κάνει λόγο για «χαοτική δημόσια διοίκηση» της χώρας.

*Επίσης, τάσσεται υπέρ του δομικού ανασχηματισμού και τονίζει ότι «όπου τα πρόσωπα λειτουργούν ανασταλτικά για την επιτάχυνση του μεταρρυθμιστικού μας έργου, αυτά πρέπει να ανανεώνονται».

*Τέλος, υποστηρίζει τον επανασχεδιασμό του χάρτη της Ανώτατης Εκπαίδευσης με κριτήρια «μακριά από συντεχνιακά συμφέροντα».

* Τελικά, κύριε υπουργέ, φταίνε τα πεύκα για την τεράστια καταστροφή; Δεν θα 'πρεπε να υπάρξουν ανάληψη ευθυνών και παραιτήσεις;

- Η καταστροφή στην Αττική αναμφισβήτητα είναι πολύ μεγάλη. Σε καμία περίπτωση δεν υποτιμάμε τις τεράστιες προσπάθειες της πυροσβεστικής υπηρεσίας και την αυτοθυσία που επέδειξε προκειμένου να ελέγξει τα μέτωπα. Από κει κι έπειτα, την ώρα της κρίσης δεν αναζητούμε ευθύνες. Κάτι τέτοιο όχι μόνο δεν θα βοηθούσε, αλλά θα προκαλούσε σύγχυση και θα μεγιστοποιούσε το πρόβλημα. Αυτό δεν σημαίνει ότι, όταν η κρίση περάσει, δεν πρέπει ψύχραιμα να δούμε τι έφταιξε. Αν έφταιξε κάτι, σε ποιο επίπεδο -στην πρόληψη ή στην καταστολή- και να πάρουμε αποφάσεις. Και, αν χρειάζεται, και σε πρόσωπα.

* Κατά τη γνώμη σας, τι δεν έγινε σωστά στη συγκεκριμένη υπόθεση;

- Δεν είμαι ειδικός και είμαι ο τελευταίος που θα τολμήσει να ασκήσει κριτική στο έργο των πυροσβεστών. Δεν υπάρχει έλληνας πυροσβέστης που να μην κάνει καλά τη δουλειά του. Σε αυτό είμαι απόλυτος. Οσον αφορά στο τι δεν έγινε σωστά, καταλήγω να πιστεύω ότι η ουσία βρίσκεται στις ελλιπείς διαδικασίες πρόληψης όπως οι ζώνες πυροπροστασίας, στην έλλειψη μονοπατιών, στην έλλειψη ηλεκτρονικής ενημέρωσης κ.ο.κ. Το θέμα δεν είναι μόνο στην καταστολή. Και στην πρόληψη, πρέπει να τολμήσουμε να πούμε ότι όποια πολιτική αποδείχτηκε ανεπαρκής, θα συμπληρωθεί.

* Ανακοινώθηκαν εκ των υστέρων κάποια μέτρα για την πρόληψη των πυρκαγιών (ζώνες πυροπροστασίας, καθαρισμός δασών κ.λπ.). Αυτά, όμως, δεν έπρεπε να γίνουν εδώ και καιρό;

- Θέλετε να συμφωνήσω μαζί σας; Το κάνω. Εκεί είναι το θέμα ή να λάβουμε μέτρα με τόλμη; Σας είπα: Η επιμονή σε μη αλλαγή μιας πολιτικής που απέτυχε είναι χειρότερο λάθος. Και, βέβαια, ξαναγυρνάμε στο πρόβλημα της χαοτικής δημόσιας διοίκησης. Πρέπει, επιτέλους, να ξεκαθαριστούν οι αρμοδιότητες. Αναζητήστε να βρείτε πόσο δύσκολη για την τοπική αυτοδιοίκηση είναι η διαδικασία να πάρει άδειες για τη χάραξη ζωνών δασοπυρόσβεσης. Πόσο δύσκολο είναι να προβείς σε καθαρισμό δασών χωρίς να κατηγορηθείς ότι παρεμβαίνεις στο φυσικό περιβάλλον. Είναι δυνατόν να μηνύονται οι δήμαρχοι ενώ προσπαθούν να κάνουν τη δουλειά τους;

* Ξέρουμε ότι με βάση τις κλιματικές αλλαγές θα αντιμετωπίζουμε διαρκώς φυσικές καταστροφές. Δεν θα έπρεπε εγκαίρως η κυβέρνηση να σχεδιάσει από το μηδέν την Πολιτική Προστασία;

- Είναι σαφές ότι η εποχή έχει προχωρήσει μπροστά και εμείς έχουμε μείνει πίσω. Με απαρχαιωμένες διαδικασίες και ελλιπείς υποδομές. Τίποτα δεν χρειάζεται να χαραχθεί από το μηδέν. Αυτό που χρειάζεται είναι η άμεση εφαρμογή σαφών και ξεκάθαρων διαδικασιών και όσον αφορά στην πρόληψη και όσον αφορά στην καταστολή.

* Να πάμε στα θέματα της αρμοδιότητάς σας. Περίπου 20.000 θέσεις σε ΤΕΙ και ΑΕΙ θα μείνουν φέτος κενές...

- Οι κενές θέσεις που προκύπτουν κάθε χρόνο είναι περίπου οι ίδιες. Και προέρχονται κατά κύριο λόγο από δύο παράγοντες: Πρώτον, από τη βάση του δέκα η οποία ορθώς θεσμοθετήθηκε και δεύτερον, από τις επιλογές που οι ίδιοι οι υποψήφιοι κάνουν. Πρέπει να πούμε ξεκάθαρα τι θέλουμε: Να μπαίνουν όλοι στα πανεπιστήμια ακόμα και με βαθμούς κάτω του δέκα, χωρίς να μας ενδιαφέρει αν θα παράγουμε στρατιές ανέργων, και την ίδια στιγμή να επιχαίρουμε γιατί δεν έχουμε κενά; Ασφαλώς, δεν είναι αυτή η λύση. Αυτό που χρειάζεται είναι σταδιακός εκσυγχρονισμός των προγραμμάτων σπουδών σε συγκεκριμένα τμήματα ώστε και πιο ελκυστικά να γίνουν, και να ανταποκρίνονται στις ανάγκες της αγοράς. Παράλληλα, χρειάζεται ενίσχυση του τεχνολογικού τομέα ώστε να ξεφύγουμε από την αντίληψη ότι «αν δεν μπεις στο πανεπιστήμιο είσαι χαμένος». Επίσης, χρειάζεται από δω και πέρα αυστηρός χωροταξικός σχεδιασμός όσον αφορά στην ίδρυση νέων τμημάτων. Η παλαιότερη πολιτική «κάθε νομός και πανεπιστήμιο» είναι που οδήγησε στη σημερινή κατάσταση.

* Μήπως πρέπει να επανασχεδιαστεί ο χάρτης της Ανώτατης Εκπαίδευσης;

- Αναμφισβήτητα χρειάζεται συστράτευση όλων των ιδρυμάτων ανώτατης εκπαίδευσης, προκειμένου να γίνουν πράξη οι απαιτούμενες και επείγουσες προωθητικές μεταρρυθμιστικές λύσεις. Η Ανώτατη Εκπαίδευση σε όλο τον κόσμο αποτελεί έναν ενιαίο χώρο. Συγκροτείται μεν από ένα σύνολο διαφορετικών, ανεξάρτητων και διαβαθμισμένων ιδρυμάτων, με κοινή, όμως, κοινωνική αποστολή και ρόλο ως προς τους γενικούς στόχους. Προκύπτει, λοιπόν, η ανάγκη καθορισμού σαφούς πλαισίου και ενιαίου χωροταξικού σχεδιασμού της Ανώτατης Εκπαίδευσης που θα αποτυπώνει την κοινωνική παράμετρο της αποστολής της. Και το θέμα αυτό είναι μείζον και όχι θεωρητικό. Γιατί, πολύ απλά, αφορά στη βιωσιμότητα και το μέλλον πολλών ιδρυμάτων, ιδιαίτερα στην περιφέρεια. Σήμερα, λοιπόν, οφείλουμε να κοιτάζουμε μπροστά και να σχεδιάζουμε παραγωγικά με εκπαιδευτική λογική και κοινωνική αντίληψη.

* Πότε θα είστε έτοιμος να παρουσιάσετε την πρόταση για το νέο εξεταστικό σύστημα σε ΑΕΙ και ΤΕΙ;

- Η ολοκλήρωση της πρότασης από το Συμβούλιο Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, υπό τον καθηγητή κ. Γ. Μπαμπινιώτη, αναμένεται εντός του Οκτωβρίου. Από κει και πέρα, με διάθεση πολιτικής συναίνεσης, θα επιδιώξουμε τη σύνθεση με όλες τις πολιτικές δυνάμεις. Σε καμία περίπτωση δεν θέλουμε ετσιθελικά να επιβάλουμε καμία νομοθετική πρωτοβουλία. Γιατί αυτή η προσπάθεια δεν ανήκει σε κανέναν προσωπικά. Αφορά το μέλλον μιας γενιάς που έρχεται και όχι το δικό μου ή του συναδέλφου μου από κάποια αντίπαλη παράταξη. Η κοινωνία ζητά από εμάς λύσεις οικουμενικές, οι οποίες να καταλήγουν σε ένα εθνικό σχέδιο. Και ένα Εθνικό Σχέδιο για να έχει αξιοπιστία και ορίζοντα εφαρμογής, πρέπει να ξεπερνάει τον στενό ορίζοντα μιας τετραετίας, τις όποιες σκοπιμότητες μιας και μόνο κυβέρνησης.

* Πρέπει να γίνει ανασχηματισμός;

- Σε αυτά τα θέματα δεν υπάρχουν «πρέπει». Σημασία έχει αν χρειάζεται να γίνουν αλλαγές στα πρόσωπα. Και αυτό είναι κάτι που θα κρίνει ο πρωθυπουργός. Πιστεύω ότι όπου τα πρόσωπα λειτουργούν ανασταλτικά για την επιτάχυνση του μεταρρυθμιστικού μας έργου, αυτά πρέπει να ανανεώνονται. Αλλωστε, οι καρέκλες έρχονται και παρέρχονται. Σημασία έχει να ξέρεις ότι στο τέλος της ημέρας έχεις κάνει το καλύτερο δυνατό στον τομέα ευθύνης σου. Οποιος ετεροπροσδιορίζεται από την καρέκλα του προσφέρει κακή υπηρεσία, κυρίως στον τόπο και δευτερευόντως στον εαυτό του.

* Χρειάζεται μόνο αλλαγή προσώπων ή και δομικές αλλαγές;

- Ασφαλώς και τον πρώτο ρόλο έχουν οι πολιτικές πρωτοβουλίες, το μεταρρυθμιστικό μας έργο. Τα πρόσωπα έπονται. Οσον αφορά στις δομικές -όπως τις αποκαλείτε- αλλαγές, αυτές ασφαλώς και χρειάζονται. Αλλά, δεν πατάς ένα κουμπί και γίνονται. Χρειάζεται διαρκής προσπάθεια και σαφής στόχος για το πού θες να πας.

* Εχει ακουστεί το όνομά σας για το Επικρατείας. Θα σας ενδιέφερε;

- Τους ρόλους τους κατανέμει ο πρωθυπουργός. Εμείς απλά ανταποκρινόμαστε, επιτυχώς ή όχι, σε αυτούς.

* Βλέπετε πρόωρες εκλογές το φθινόπωρο, όπως επιμένουν κάποιοι;

- Δεν έχει σημασία τι βλέπω εγώ, σημασία έχει ότι η εκλογολογία του ΠΑΣΟΚ βλάπτει σοβαρά την πολιτική σταθερότητα και υπονομεύει την πιστοληπτική ικανότητα της χώρας σε μια περίοδο που χρειάζεται συνένωση δυνάμεων για να αντιμετωπίσουμε την οικονομική κρίση. Αλλωστε, ξέρετε ότι είμαι υπέρμαχος των σταθερών κανόνων. Και, βέβαια, της θεσμικής κατοχύρωσης της τετραετίας.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Πολιτική
Με λέξεις-κλειδιά
Νέα Δημοκρατία
Υπουργείο Παιδείας
Περιβάλλον & οικολογία