Έντυπη Έκδοση

Ενα συνταρακτικό βιβλίο του Ταγκόρ

Εργο του Antiveduto Grammatica
Δυστυχώς, όταν λέγεται ότι ένα σημαντικό έργο είναι επίκαιρο, αυτό συνήθως σημαίνει ότι οι καιροί είναι (και πάλι) ιδιαίτερα χαλεποί και, άρα, οποιαδήποτε βοήθεια, από την Τέχνη ή από οπουδήποτε αλλού, είναι ευπρόσδεκτη.

Πλήρες θέμα...

  • Κριτική βιβλίου

    • Βύθισμα αυτογνωσίας
      Ο τίτλος του καινούριου μυθιστορήματος του Αλέξη Σταμάτη, σε συνδυασμό με το γκρο πλαν του εξωφύλλου σε δύο γυναικεία μάτια, καλλιεργεί προσδοκίες για ένα ερωτικό μυθιστόρημα. Πράγματι, το άρωμα γυναίκας δεν λείπει. Ωστόσο, όπως και στα εφτά προηγούμενα μυθιστορήματά του, ο έρωτας δεν αποτελεί το κυρίως θέμα.
    • Υπέροχος θησαυρός δύναμης
      Το 1946 ο Ζαν Μοραβιεσκί (Ζ.Μ.) περιγράφει την αγαπημένη του Ελέν Μπερ σε γράμμα προς την αδελφή της: «Για μένα, η Ελέν ήταν το σύμβολο της Δύναμης - της λαμπερής δύναμης, που είναι μαγνητισμός, ομορφιά, αρμονία, πειθώ, εμπιστοσύνη και εντιμότητα», και λίγο πιο κάτω συμπληρώνει «Μαζί της παίρνει εκείνο τον υπέροχο θησαυρό δύναμης, από τον οποίο ήξερα πως μπορώ να αντλήσω στο μέλλον...».
    • Οι πληθωρικοί δαίμονες
      Το οικογενειακό ρομάντζο τού σαφώς μη υποδειγματικού υπαστυνόμου Τσίκη και της συζύγου του, της ηθικά κατά πολύ υγιέστερης Στέλλας, μετατρέπεται σε μία ακόμη τραγωδία, από αυτές που οιονεί αυτομάτως προκαλεί και αναπόφευκτα συντηρεί το μεγάλο χωνευτήρι των υπάρξεων, η νοσηρή Μητρόπολη, η οποία εδώ όλως τυχαίως καλείται Αθήνα.
    • Η σουρεαλιστική μπόμπα
      Ο Ανδρέας Εμπειρίκος βάζει φωτιά στην καλλιτεχνική Αθήνα του Μεσοπολέμου Στις 25 Ιανουαρίου του 1935, ημέρα Παρασκευή και ώρα επτά το απόγευμα, ο Ανδρέας Εμπειρίκος δίνει στη Λέσχη Καλλιτεχνών στην Αθήνα (επί της οδού Καραγιώργη Σερβίας) μια διάλεξη που θα σημάνει την αρχή ενός παρατεταμένου κύκλου έκπληξης και δυσαρέσκειας.
    • Υπάρχει φιλόσοφος Αλαίν Μπαντιού;
      Στον κόσμο που δεν έχει διαβάσει ποτέ φιλοσοφία επικρατεί η αντίληψη ότι πρόκειται για κάτι το σιβυλλικό και σε τελική ανάλυση ακατανόητο. Μικρό ώς εδώ το κακό· το χειρότερο είναι ότι συχνά τείνουν να εφαρμόζουν αυτό τον συλλογισμό και αντίστροφα: ό,τι τους φαίνεται συβιλλικό και ακατανόητο πρέπει να είναι φιλοσοφία...
    • Το Σύμπαν σε μινιατούρα
      Αν η λογοτεχνία είναι ένα συνολικό, απόλυτο και αρχετυπικό (υπερ)κείμενο που γράφεται και ξαναγράφεται επ' άπειρον (κοινό όραμα των Μπόρχες και Πίγλια), τότε τέτοια κείμενα αποτελούν ένα είδος λογοτεχνικού και πολιτισμικού αποστάγματος ή συλλογικής μνήμης ή απλώς το «Σύμπαν σε μινιατούρα» (Universo en miniature).
    • Ο Μίνως Βολανάκης των λόγων και των πράξεων
      Το πόνημα της θεατρολόγου Κωνσταντίνας Σταματογιαννάκη δίνει έμφαση ακριβώς σ' αυτήν τη διάσταση της πορείας του αμιγώς θεατρικού, έλληνα σκηνοθέτη με τη διεθνή καριέρα Μ. Βολανάκη. Ενα αφιερωματικό βιβλίο με τη μεθοδικότητα διατριβής, και επ' ουδενί μυθιστορηματική βιογραφία.
    • Εννέα μήνες από τη ζωή μιας γυναίκας
      Το Ενα κόμπος όλα ανήκει στο σχετικά καινούριο είδος τού Mamma's lit, το οποίο έκανε την εμφάνισή του στα μέσα της δεκαετίας του '90. Τα εν λόγω μυθιστορήματα διαπραγματεύονται το θέμα της μητρότητας με νέους όρους, σπάζοντας τα ταμπού, παρεμβαίνοντας στις κυρίαρχες αντιλήψεις, αποδομώντας τα στερεότυπα και επινοώντας νέους τρόπους εξιστόρησης των σωματικών μεταβολών και λειτουργιών του γυναικείου σώματος.
    • Στιγμές από την ιστορία της Αριστεράς
      Ο συγγραφέας υπήρξε μέλος των κεντρικών οργάνων της Νεολαίας της ΕΔΑ και της Δημοκρατικής Νεολαίας Λαμπράκη (ΔΝΔ), επομένως προσεγγίζει μια ιστορική περίοδο (1951-1967) της οποίας υπήρξε όχι μόνον αυτόπτης μάρτυρας αλλά και ενεργά δρων μέσα σ' αυτήν.
    • Τρεις όψεις του κωμικού
      Ο Τζο Ορτον στο «Λουτ», το αδιαμφισβήτητο αριστούργημά του, αποδομεί και εκθέτει ανενδοίαστα τον υλισμό, την ανηθικότητα και την υποκρισία που διέπει την ανθρώπινη υπόσταση, προβάλλοντάς την υπό το πρίσμα της σύμφυτης φαιδρότητάς της, παρουσιάζοντας ταυτόχρονα ως θεματοφύλακα και γεννήτορα αυτής της παρακμής τη Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία και τον άτεγκτο κρατικό παρεμβατισμό.
    • Ενα γλοιώδες ανθρωπάκι της «κοινής γνώμης»
      Κανείς συγγραφέας δεν θα ήθελε να είναι στη θέση του Σελίν όταν κάθισε να γράψει το Συνομιλίες με τον καθηγητή Υ. Ξεγραμμένος απ' το λογοτεχνικό καθεστώς της χώρας του, κατασυκοφαντημένος, λεηλατημένος από τη φούρια των Γάλλων να ξεχάσουν τον πόλεμο, το Βισί, τα πάντα, παγιδευμένος σε μια λήθη ντροπιαστική της καλλιτεχνικής αξίας του.
    • Ο διπλός ψυχισμός της εφηβείας
      Η δεκαετία του '80 είναι ακόμη πολύ νωπή για να πούμε ότι είναι πλέον ιστορία. Ομως ήδη φαίνεται λίγο παρωχημένη, καθώς χαρακτηρίστηκε από μόδες και νοοτροπίες που μοιάζουν μακρινές και ξεπερασμένες, έστω κι αν τις βιώνουμε μετεξελιγμένες ακόμα και σήμερα. Οσοι ανδρώθηκαν μέσα σ' αυτήν τη δεκαετία μεταφέρουν και σήμερα τη νοσταλγική τους ματιά σε βιώματα φρέσκα, που σπαρταρούν ακόμη.
  • Από τις 4:00 στις 6:00

    • Ο Ηλιος λάμπει και στη μουσική
      Εκτός από τη βασικότερη πηγή ενέργειας του πλανήτη μας, ο Ηλιος αποτελεί και μία από τις βασικότερες πηγές έμπνευσης τραγουδιών σε όλες τις χώρες του κόσμου. Σημαντική θέση έχει επίσης στη λογοτεχνία, ειδικά στην ποίηση, και οι άνθρωποι άρχισαν να ασχολούνται μαζί του από την πρώτη μέρα που εμφανίστηκαν στη Γη, εκτιμώντας τη μοναδική προσφορά του στη δημιουργία της ζωής.
    • Syd Barrett
      Ενα διαμάντι σε παράνοια Στη σύγχρονη ροκ μουσική η αποχώρηση του βασικότερου μέλους από ένα συγκρότημα σημαίνει ταυτόχρονα και το τέλος μιας πετυχημένης πορείας.
  • Άλλες ειδήσεις

    • Κάθε τέλος είναι μια δικαιοσύνη
      Και να που όλα τα όνειρα έχουν ένα τέλος: λιγόστεψαν οι αστραφτερές μαύρες Cayenne στις παρόδους της Κηφισιάς, αραίωσαν τα γεύματα και τα δείπνα για δύο, που στοιχίζουν, σχεδόν, έναν βασικό μηνιαίο μισθό, πάνε οι ιταμές δηλώσεις των τηλεαστέρων για το ύψος της αμοιβής τους.
    • Τα σκηνικά παιχνίδια του Λόρκα
      Θα μπορούσε να βεβαιώσει κανείς ότι ο Λόρκα είναι Ελληνας. Γεννήθηκε το 1948, στο Θέατρο Τέχνης, με γεννήτορες τους Ν. Γκάτσο, Κ. Κουν, Μ. Χατζιδάκι, κι έκτοτε μένει κάπου στη γειτονιά μας.
    • ΔΙΗΓΗΜΑ Ενα μικρό ελάττωμα
      Δεν έχω πολλές γνώσεις. Τι λέω πολλές! Ούτε καν μέτριες. Ετσι και το που ξέρω για τον ομούνκουλο είναι γιατί τον είδα τυχαία σ' ένα βιβλίο όταν ήμουν παιδί. Ηταν μια εικόνα που έδειχνε έναν συνηθισμένο άντρα, κοστουμαρισμένον και του κουτιού, και μέσα σ' αυτόν θρόνιαζε ένα ανθρωπάκι μικρό σαν την παλάμη του και ολόιδιο μ' εκείνον.
    • Γιάννης Λειβαδάς Από την ποίηση και την κατάσταση*
      Ο καπιταλισμός, λοιπόν, έσωσε την ποίηση. Η πληθώρα των ποιητών οφείλει την ύπαρξή της στο γεγονός της εμπορικής εκμετάλλευσης αυτού που ονομάζεται ποιητική συλλογή. Το εμπόριο των εκδοτών, που είναι έτσι κι αλλιώς.