Έντυπη Έκδοση

Ενα πλακόστρωτο που διδάσκει ταπεινότητα

Η σχέση του εικαστικού Νίκου Αλεξίου με τη Βενετία δεν σταμάτησε το 2007, όταν εκπροσώπησε την Ελλάδα στην 52η Μπιενάλε της Βενετίας. Στη σπουδαιότερη εικαστική διοργάνωση είχε παρουσιάσει το έργο «The End» βασισμένο στο επιδαπέδιο ψηφιδωτό του Καθολικού της Ιεράς Μονής Ιβήρων σε μια εντυπωσιακή εγκατάσταση. Οι παραστάσεις του ψηφιδωτού αναπαράγονταν επαναληπτικά με ποικίλα μέσα (βίντεο, σχέδια κ.ά.) και δραματουργική ένταση σε ολόκληρο το ελληνικό περίπτερο.

Λεπτομέρεια από το τεράστιο γεωμετρικό «χαλί», που για να ολοκληρωθεί απαιτήθηκαν πειθαρχία, ατελείωτες ώρες μελέτης και αξιοποίηση βιβλίων, φωτογραφιών μέχρι και του Google Earth Λεπτομέρεια από το τεράστιο γεωμετρικό «χαλί», που για να ολοκληρωθεί απαιτήθηκαν πειθαρχία, ατελείωτες ώρες μελέτης και αξιοποίηση βιβλίων, φωτογραφιών μέχρι και του Google Earth Στα συνεχή ταξίδια του στη «Γαληνοτάτη Δημοκρατία» ο Νίκος Αλεξίου άρχισε να παρατηρεί το δάπεδο του Αγίου Μάρκου με τα περίτεχνα μωσαϊκά διαφόρων εποχών και ρυθμών όσο και τις παραστάσεις του δαπέδου και των εξωτερικών χώρων της διάσημης πλατείας μπροστά στην εκκλησία. Τότε τού γεννήθηκε η ιδέα να αποτυπώσει το δάπεδο του Αγίου Μάρκου της Βενετίας και της πλατείας ώς τα όριά της, στην ευρύτερη λιμνοθάλασσα της Βενετίας, με τον ίδιο τρόπο που είχε αποτυπώσει το ψηφιδωτό της Μονής Ιβήρων.

Το νέο του έργο με τίτλο «San Marco di Venezia 2010» παρουσιάζεται από τις 8 Απριλίου στην γκαλερί Ζουμπουλάκη (πλ. Κολωνακίου 20). Ολόκληρο το πάτωμα της γκαλερί θα καλυφθεί από ένα ιδιόμορφο χάρτινο «χαλί» με την ακριβή αποτύπωση της κάτοψης των βενετσιάνικων δαπέδων. Αν και η όψη του έργου παραπέμπει σε τεράστια γεωμετρική εγκατάσταση, σε αρχιτεκτονική μακέτα ή σε χειροτεχνική κατασκευή δημιουργήθηκε σ' ένα αρχιτεκτονικό πρόγραμμα υπολογιστή. Για να ολοκληρωθεί μέσα από μια επίμονη διαδικασία απαιτήθηκαν πειθαρχία, ατέλειωτες ώρες δουλειάς, μελέτης, παρατήρησης και η αξιοποίηση δεκάδων βιβλίων, φωτογραφιών, βίντεο μέχρι και το διαδικτυακό Google Earth.

Η Piazza San Marco αποτελεί για τον καλλιτέχνη ένα «δοχείο» απόθεσης αγαθών -πολιτισμικών και υλικών- καθώς και ιδεών από τον υπόλοιπο κόσμο, ένα είδος ανοιχτού μουσείου. Η ροή προς τη Βενετία υλικών και τεχνικών από διαφορετικές εποχές και από την Ανατολή αναγνωρίζεται στο δάπεδο της Βασιλικής και του περιβάλλοντος εξωτερικού της χώρου. Η μαρμάρινη παράσταση λειτουργεί αυθόρμητα μέσα στον χρόνο ως πεδίο γεφύρωσης και συγχώνευσης διαφορετικών πολιτισμών και εποχών.

Μια καινοτομία της αθηναϊκής έκθεσης είναι η συνύπαρξη του Νίκου Αλεξίου μ' ένα συνάδελφό του, τον ζωγράφο Μανώλη Ζαχαριουδάκη. Κρατάει τον ρόλο του «respondent» της έκθεσης, ενός είδους «χαλαρού» και ευέλικτου επιμελητή του εκθεσιακού υλικού, που το οδηγεί σε ορισμένες απρόσμενες ερμηνείες.

«Μέσα στο μοτίβο βρίσκει ένα άλλο μοτίβο και μέσα σε αυτό ένα άλλο, ξανά και ξανά», σημειώνει ο Μανώλης Ζαχαριουδάκης για την ιδιόμορφη αποτύπωση του Νίκου Αλεξίου. Και προσθέτει: «Η Βενετία είναι πρόκληση για τη μέτρηση των ορίων, εδώ νερό-κανάλι, εδώ ξηρά, σπίτι, πλατεία. Μια μέτρηση, που πάντα μπορεί να γίνει ακριβέστερη, που πάντα είναι ακριβέστερη. Ο Νίκος θεωρεί το αρχιτεκτονικό φύλλο ως αντικείμενο τέχνης και το αρχιτεκτονικό σχέδιο ως τέχνη. Εκφράζεται με το σχέδιο, την επανάληψη, την αψεγάδιαστη λεπτομέρεια, την ξεκάθαρη άποψη. Η γραφή του αρχιτεκτονικού σχεδίου, οι κατόψεις, οι συμβάσεις για τις αποτυπώσεις κατασκευών και μνημείων τον συγκινούσαν και τον γοήτευαν πάντοτε, φαντάζομαι από παιδί. Τα έργα του μεταδίδουν αυτή τη συγκίνηση, τον θαυμασμό, τη σχεδόν θρησκευτική κατάνυξη και την αγάπη για τα αρχιτεκτονήματα και τον σχεδιασμό τους. Προτείνει να δούμε τον κόσμο ως πλακόστρωτο, ως εμπλοκή, παράθεση και σύνταξη βασικών μονάδων. Να χαμηλώσουμε τα μάτια. Η απόδοση του περίτεχνου δαπέδου είναι ανταμοιβή για την ταπεινότητά μας. Τον καιρό του Googlemaps προτρέπει να δούμε ότι υπάρχουν ακόμα πράγματα που πρέπει να προσέξουμε με τα δικά μας μάτια, με το δικό μας μυαλό. Να αποφασίσουμε εμείς τι βλέπουμε».

**Διάρκεια έκθεσης έως 30 Απριλίου.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Εικαστικά
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Αρχαιολογία
Ο Αλέξανδρος εκστρατεύει στον κυβερνοχώρο
Συνέντευξη: Αύγουστος Κορτώ
«Ο Σοστακόβιτς, ο Χατζιδάκις κι εγώ»
Νέες ταινίες
Ο απίθανος και κατεργάρης κύριος Κλούνι
Αφιέρωμα
Νίκος Κούνδουρος: «Stop-Carre» στην Κρήτη
Ταινιοθήκη
Τα ντοκιμαντέρ βγαίνουν από την «ομίχλη»
Συνέντευξη: Μάικ Μπάρτλετ
«Κακώς η Ελβετία απαγόρευσε τους μιναρέδες και η Γαλλία την μπούρκα»
Εικαστικά
Ενα πλακόστρωτο που διδάσκει ταπεινότητα
Μουσική
Η ελληνική ζωή του Πράισνερ
Τηλεόραση
Τηλε-Πάσχα λιτό λόγω... κρίσης
Λουκέτο και κατασχέσεις παράνομων καναλιών