Έντυπη Έκδοση

ΑΦΙΕΡΩΜΑ - ΦΟΡΟΣ ΤΙΜΗΣ ΣΤΟΝ ΜΕΓΑΛΟ ΖΩΓΡΑΦΟ

Το εικαστικό σύμπαν του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα

Στον Νίκο Χατζηκυριάκο-Γκίκα (1906-1994), τον κορυφαίο Ελληνα ζωγράφο που κατόρθωσε να ενσωματώσει τις κατακτήσεις της ευρωπαϊκής τέχνης στην ελληνική παράδοση, είναι αφιερωμένη η φετινή, καλοκαιρινή έκθεση του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή στην Ανδρο.

Ο ζωγράφος και η γυναίκα του (1990) Ο ζωγράφος και η γυναίκα του (1990) Να θυμήσουμε ότι η περσινή έκθεση ήταν μία σημαντική αναδρομή στο έργο του Αμερικανο-ιάπωνα εικαστικού Ισάμου Νογκούτσι.

Το αφιέρωμα, φόρος-τιμής στον διαπρεπή Ελληνα ζωγράφο και σημαντικό εκπρόσωπο της γενιάς του '30, περιλαμβάνει περίπου 100 εκθέματα: 71 ζωγραφικά έργα, 21 σχέδια και 12 γλυπτά προερχόμενα από μουσεία, ιδρύματα και ιδιωτικές συλλογές. Η έκθεση θα εγκαινιαστεί το Σάββατο 2 Ιουλίου και θα παραμείνει ανοιχτή έως και τις 25 Σεπτεμβρίου.

Στόχος της έκθεσης είναι να αναδειχθούν, μέσα από επιλεγμένα έργα, οι αρετές του εικαστικού σύμπαντος του καλλιτέχνη, οι επιρροές που δέχτηκε από τη χρωματική ευαισθησία του φωβισμού, τη ρυθμική μουσικότητα του ορφισμού και τον αναλυτικό κυβισμό του Πικάσο και του Μπρακ, αλλά και ο ευρηματικός τρόπος με τον οποίο ο Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας κατάφερε να συνταιριάξει τις ευρωπαϊκές επιρροές με το φως και την ιδιομορφία του ελληνικού τοπίου.

Για μια ζωή πλήρη γεγονότων και περιπετειών και για μια τέχνη αυθύπαρκτη και αυτοδύναμη κάνει λόγο ο διευθυντής του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης της Ανδρου Κυριάκος Κουτσομάλλης αναφερόμενος στην προσωπικότητα, στο έργο αλλά και στα ταξίδια του Γκίκα. «Η σκέψη του παρέμεινε ανοιχτή και τα ενδιαφέροντά του στράφηκαν σε χώρους και κόσμους ακόμα και της Απω Ανατολής. Από τις μελέτες και τα ταξίδια του στην Ιαπωνία και στις Ινδίες, διαπίστωσε τη στενή σχέση αυτών των πολιτισμών με τον πολιτισμό της αρχαίας Ελλάδας. Το ταξίδι του στην Ιαπωνία και στην Ινδία, το 1958, επηρέασε εμφανώς τη γραφή του. Αισθάνθηκε την Ανατολή να τον συναρπάζει. Να τον εντυπωσιάζει με την απλότητα, τη σοφία και τη διαφάνειά της. Οι καλλιγραφικές χειρονομιακές περιελίξεις και οι στροβιλισμοί των σχεδίων του δίνουν διέξοδο και καθιστούν ηπιότερες τις γεωμετρικές δομές της σύνθεσης».

Ο ίδιος αναφέρεται, επίσης, στην «ελληνικότητα» του Γκίκα η οποία δεν εκφράζεται ως νοσταλγική αισθηματολογία αλλά ως ανάγκη ψυχική η οποία αρδεύεται τόσο από την κλασική του παιδεία όσο και από την Ελλάδα του ουμανισμού.

Δίγλωσσος τόμος

Ο δίγλωσσος (ελληνικά-αγγλικά) τόμος που θα πλαισιώνει την έκθεση, εκτός από το εισαγωγικό κείμενο του Κυριάκου Κουτσομάλλη, περιλαμβάνει το μνημειώδες, μακροσκελές κείμενο που ο Οδυσσέας Ελύτης αφιέρωσε στον Χατζηκυριάκο-Γκίκα -αναδημοσιευμένο αυτούσιο- καθώς και αποσπάσματα από κείμενα του ίδιου του ζωγράφου τα οποία επέλεξε η Ελεάνα Μάργαρη.

Σε ένα από αυτά τα κείμενα ο Χατζηκυριάκος-Γκίκας περιγράφει και την Υδρα, το νησί που τόσο αγαπούσε και στο οποίο διατηρούσε ένα από τα εργαστήριά του: «[...] Βέβαια η Υδρα είναι δωρική και οι χαρακτηριστικές της αρμονίες είναι αυστηρές. Τα τρία πρωταρχικά χρώματα, ώχρα, κιννάβαρι και λουλακί. Και, τώρα, το σούρουπο, την ώρα που μακραίνουν οι σκιές, που μουχρώνει και χάνεται ο ήλιος αφήνοντας μιαν αμυδρότατη πρασινωπή ταινία στον ορίζοντα, ζωντανεύουν άξαφνα όλα τα χρώματα κι από μουντά γίνονται βαθιά, κεκορεσμένα από φωτιά και μυστικό φως, και αναδίδουν μια καυτή ανταύγεια, μια κάψα σαν από τιτάνιο φούρνο χωμένο στα έγκατα της γης και ταυτόχρονα τα νερά γίνονται πελιδνά σαν τα ουράνια. Αλλοτε ο αέρας έφερνε μυρωδιές και ήχους. Εκανε τη γαλανόλευκη και τη θάλασσα να κυματίζουν. Μετακινούσε τα πουλιά και τα σκεύη και έφερνε μες στην κάμαρα απ' το παράθυρο ολόκληρο το τοπίο. [...]»

Την Κυριακή 3 Ιουλίου στις 10.30 το πρωί θα γίνει στο Δημοτικό Θέατρο Ανδρου συζήτηση στρογγυλής τραπέζης με θέμα «Η Γενιά του '30». Τη συζήτηση θα συντονίσει η πρύτανης και πρόεδρος του Πανεπιστημίου της Ευρώπης Ελένη Γλύκατζη-Αρβελέρ με ομιλητές τον καθηγητή και διευθυντή του Μουσείου Μπενάκη Αγγελο Δεληβορριά, τον ποιητή Νάσο Βαγενά και τον αρχιτέκτονα-πολεοδόμο Παναγή Ψωμόπουλο. *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Εικαστικά
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Περφόρμανς
72 ώρες εκτός ελέγχου
Εικαστικά
Το εικαστικό σύμπαν του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα
Θέατρο
Εγκαταλείπουν το θέατρο του πολέμου
Υπουργείο Πολιτισμού
«Οχι στο διαίρει και βασίλευε»
Μουσική
Τραγουδώντας στη νοηματική
54η Μπιενάλε
Ηχος, νερό, φως ελληνικό
Λογοτεχνία
Η λογοτεχνία είναι γένους θηλυκού
ΜΜΕ
Αιώνιοι στην κορυφή
Διαμαρτύρονται για νόθευση και στρεβλώσεις
Στίβος γυναικών