Έντυπη Έκδοση

ΝΕΟ ΜΠΛΟΚΟ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΩΝ ΣΤΟ ΥΠΠΟΤ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΕΙΣ

«Οχι στο διαίρει και βασίλευε»

Η επόμενη μέρα της ανακοίνωσης της νέας πολιτικής του υπουργείου Πολιτισμού, για τις επιχορηγήσεις στο θέατρο, βρήκε το προαύλιο της οδού Μπουμπουλίνας και πάλι υπό κατάληψη από διαμαρτυρόμενους καλλιτέχνες.

Χωρίς ντουντούκες και σφυρίχτρες οι επιχορηγούμενοι αυτή τη φορά Χωρίς ντουντούκες και σφυρίχτρες οι επιχορηγούμενοι αυτή τη φορά Το «παρών» έδωσε ο βασικός πυρήνας όσων είχαν συγκεντρωθεί την περασμένη εβδομάδα, αλλά αρκετά αποψιλωμένος. Χωρίς ντουντούκες και σφυρίχτρες. Οι χαμηλότεροι τόνοι πάντως δεν οφείλονταν στην προχθεσινή υπουργική ανακοίνωση της νέας πολιτικής επιχορηγήσεων -μια που αυτή περιελάμβανε και τη διαβεβαίωση πως δεν θα πάρουν δεκάρα για τη σεζόν που τελειώνει(!). Κυρίως οφείλονταν στο γεγονός ότι επιτέλους κλείστηκε το πολυπόθητο ραντεβού: ο υπουργός Πολιτισμού Παύλος Γερουλάνος δέχτηκε για πρώτη φορά να συναντήσει μια επιτροπή το απόγευμα της 9ης Ιουνίου.

Η συγκέντρωση πρότεινε αυθόρμητα τους Λευτέρη Βογιατζή, Κατερίνα Ευαγγελάτου, Βαγγέλη Θεοδωρόπουλο, Νίκο Διαμαντή, Λυδία Κονιόρδου, Φώτη Μακρή, Θανάση Παπαγεωργίου, Μάνια Παπαδημητρίου, Βασίλη Πουλαντζά, Γιώργο Σαχίνη, Δήμητρα Σύρου, Δημήτρη Τάρλοου, Αιμιλία Υψηλάντη, Γιώργο Χατζηνικολάου. Επτά από τους παραπάνω θα συστήσουν μια μικρότερη επιτροπή που θα συναντήσει τον υπουργό.

Ωστόσο, αίσθηση προκαλεί ότι η πλειονότητα όσων «κατέλαβαν ειρηνικά» χθες το πρωί την αυλή δεν είχε διαβάσει το νέο πρόγραμμα που ανακοινώθηκε προχθές. Το παράπονο που ακούστηκε περισσότερο, αφορούσε κυρίως διαχωρισμό των νέων από τους υπόλοιπους δημιουργούς.

«Προσπαθούν να εξουσιάσουν με το "διαίρει και βασίλευε". Εάν είσαι 80 ετών δεν μπορείς να είσαι δημιουργός;» αναρωτήθηκε η Αννίτα Δεκαβάλλα. «Θέλουμε έναν υπουργό που να μας βλέπει, να μας ακούει και να λύνει τα προβλήματά μας. Δεν είναι πολιτική ο διαχωρισμός παλιών-νέων» είπε η Αιμιλία Υψηλάντη.

«Η τέχνη δεν μοριοδοτείται», εκτιμά ο πιο ψύχραιμος Περικλής Μουστάκης. «Διαφωνώ με τη λογιστική λογική και με τη βιολογική κατάταξη. Επειτα ποιος ορίζει τι είναι πειραματικό και τι όχι; Πάσχουμε στην Ελλάδα από νεοπλουτισμό και επαρχιωτισμό όσον αφορά τις νέες φόρμες και τις νέες απόψεις», συμπλήρωσε.

«Οι επιχορηγήσεις δεν θα έπρεπε να αφορούν το αν είσαι νέος ή παλιός. Αλλά με το εάν κάνεις δουλειά ή όχι», επισημαίνει και ο Φώτης Μακρής.

Η νεαρή ηθοποιός Δήμητρα Σύρου -υποψήφια για το φετινό βραβείο Μελίνα που κατενθουσίασε ως «Ρέιτσελ Κόρι»- ήταν πιο ήπια: «Χρειάζεται να είμαστε εγκρατείς. Να μη μας απασχολούν διαχωρισμοί όπως νέοι-μεγάλοι, ιδιωτικοί-δημόσιοι. Στόχος είναι η ομαδικότητα απέναντι στα νέα δεδομένα».

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος -που μαζί με τη Δήμητρα Κονδυλάκη και τη Ματίνα Καλτάκη βοήθησαν στην κατάρτιση του νέου προγράμματος του ΥΠΠΟΤ για τις θεατρικές επιχορηγήσεις- μας απαντά: «Ρατσιστικό θα ήταν να κρίνουμε τους νέους δημιουργούς με τα ίδια κριτήρια με τους παλιούς». Και επισημαίνει: «Εμείς προτείναμε ένα εργαλείο. Εναν τρόπο για να λειτουργήσει κάτι, να συστηματοποιηθεί ορθολογικά μια λογική. Αλλά το πώς θα το χρησιμοποιήσεις είναι θέμα πολιτικής απόφασης. Φέτος, αποφασίστηκε να δοθεί έμφαση στους νέους. Οι ποσοστώσεις μπορούν να αλλάζουν».

Η νεαρή σκηνοθέτις Αργυρώ Χιώτη ανήκει κι αυτή στην αυθόρμητη «Κίνηση Μαβίλη», που πριν από εννέα μήνες απέστειλε ανοιχτή επιστολή στο ΥΠΠΟΤ, ανησυχώντας για το μέλλον του πειραματικού θεάτρου και διοργάνωσε τον περασμένο Γενάρη μεγάλη ημερίδα για την πολιτιστική πολιτική του ελεύθερου επιχορηγούμενου θεάτρου.

Η ελληνογαλλική ομάδα της, Vasistas, απορρίφθηκε από τις τελευταίες επιχορηγήσεις που δόθηκαν με τη δικαιολογία του «ημιεπαγγελματικού χαρακτήρα της». Τι κι αν συστάθηκε από μεταπτυχιακούς φοιτητές παραστατικών σπουδών στη Γαλλία;

«Αναγνωρίζουμε τη θέληση να υπάρξει μια εξυγίανση και μια όσο το δυνατόν μεγαλύτερη αντικειμενικότητα με το νέο σύστημα. Ολα όσα ζητούσαμε τόσα χρόνια, αρχίζουν να μπαίνουν σε σειρά. Βλέπουμε θετικά την έμφαση στην κινητικότητα, παρ' όλο που για τη δικτύωσή μας στο εξωτερικό χρειάζεται να γίνουν πολύ περισσότερα». Η ίδια στάθηκε ακόμη σε τρία βασικά ζητήματα. «Το 40%, που είναι το όριο της επιχορήγησης για μια παράσταση ομάδας μεγαλύτερης των πέντε χρόνων, ίσως οδηγήσει στο φαύλο κύκλο των ακριβών εισιτηρίων».

Επισημαίνει ακόμη: «Ελληνικό έργο δεν θα έπρεπε να θεωρείται μόνο το κείμενο, αλλά οποιαδήποτε "σκηνική γραφή". Αλλωστε, αυτό που θα μπορούσε να αποτελέσει εξαγώγιμο καλλιτεχνικό προϊόν είναι συνήθως σύνθετα θεάματα». Τέλος, ο πολυπόθητος χώρος που θα στεγάσει τις πρόβες και τις παραστάσεις των ομάδων, που συνήθως δουλεύουν για να πληρώνουν μόνο το υπερβολικό ενοίκιο του θεάτρου, εξακολουθεί να αποτελεί ζήτημα. «Το τάε κβον ντο είναι αρκετά απομακρυσμένο, χαοτικό και φυσικά δεν αρκεί», μας λέει.

Από το Μπιλμπάο μιλήσαμε και με τον Γιάννη Σαρακατσάνη της νεανικής και υπερδραστήριας ομάδας Ab0νο που όπως φαίνεται έχει καταφέρει να βρει μόνη της το δρόμο προς την ευρωπαϊκή δικτύωση. Ενημερωμένος, αν και μακριά, σχολίασε: «Συμφωνώ με τα ποσοστά που δίνονται στις παραστάσεις, είναι θετικό ότι πριμοδοτούνται οι νέες ομάδες. Αρκεί όλοι μας να δηλώσουμε πραγματικούς προϋπολογισμούς. Το εάν το νέο σχήμα είναι επιτυχημένο ή όχι θα το κρίνουμε σε ένα χρόνο από τώρα». *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Απεργίες και εκδηλώσεις διαμαρτυρίας
Υπουργείο Πολιτισμού
Θέατρο
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Περφόρμανς
72 ώρες εκτός ελέγχου
Εικαστικά
Το εικαστικό σύμπαν του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα
Θέατρο
Εγκαταλείπουν το θέατρο του πολέμου
Υπουργείο Πολιτισμού
«Οχι στο διαίρει και βασίλευε»
Μουσική
Τραγουδώντας στη νοηματική
54η Μπιενάλε
Ηχος, νερό, φως ελληνικό
Λογοτεχνία
Η λογοτεχνία είναι γένους θηλυκού
ΜΜΕ
Αιώνιοι στην κορυφή
Διαμαρτύρονται για νόθευση και στρεβλώσεις
Στίβος γυναικών