Έντυπη Έκδοση

Από τους δρόμους του Σάο Πάολο στο θέατρο «Αττις»

Βραζιλιάνοι μιλούν για την ελληνική κρίση

«Το ποτήρι ξεχείλισε. Δεν υπάρχει ειρήνη στη Βραζιλία. Εχουμε συνεχώς νέα αθώα θύματα, η φωνή των οποίων ποτέ δεν ακούστηκε. Τα βραζιλιάνικα media άργησαν να μιλήσουν ακόμα και για την εξέγερση. Οι Βραζιλιάνοι βγήκαν επιτέλους στο δρόμο γιατί θέλουν να ακουστεί η φωνή τους. Μια νίκη κερδήθηκε. Εχουμε όμως δρόμο...».

Λένερσον Πολονίνι, Καρίνα Κασουσέλι και Εντουάρντο Μπρίτο. Από την εξεγερμένη Βραζιλία, στην εξαθλιωμένη, «σιωπηλή» Αθήνα Λένερσον Πολονίνι, Καρίνα Κασουσέλι και Εντουάρντο Μπρίτο. Από την εξεγερμένη Βραζιλία, στην εξαθλιωμένη, «σιωπηλή» Αθήνα Νέοι Βραζιλιάνοι καλλιτέχνες, οι οποίοι μέχρι χθες συμμετείχαν στην εξέγερση της γενέτειράς τους, κάποιοι εξ αυτών παιδιά που μεγάλωσαν σε φαβέλες και γνωρίζουν τι σημαίνει αστυνομική βία, η βραβευμένη στο Μιλάνο Companhia Nova de Teatro βρίσκεται ανάμεσά μας για να μας μιλήσει για την ελληνική κρίση, συνδέοντάς την άμεσα με τη βραζιλιάνικη και διυλίζοντάς την στον αρχαίο ελληνικό μύθο.

Η παράσταση «Krisis - a work in progress» θα παρουσιαστεί για μία και μόνο βραδιά στο θέατρο «Αττις». Δεν θα δούμε ωστόσο στην Αθήνα ολόκληρο το πρότζεκτ «Krisis», που θα παρουσιάσουν το φθινόπωρο στο Σάο Πάολο, αλλά ένα χαρακτηριστικό 30λεπτο απόσπασμα μιας πρότασης η οποία μιλά για την οικονομική κρίση και την πολιτισμική κατάρρευση, ενσωματώνοντας αποσπάσματα από αρχαίες ελληνικές τραγωδίες -«Αντιγόνη και «Κασσάνδρα»- και σύγχρονα κείμενα-μαρτυρίες .

Ο σκηνοθέτης Λένερσον Πολονίνι και οι συνεργάτες του μας μεταφέρουν εντυπώσεις από τις πρόσφατες εξελίξεις στη Βραζιλία, καταθέτοντας το σχόλιό τους όχι μόνο για την κρίση που βιώνουν Ελλάδα και Βραζιλία, αλλά και για την παγκόσμια ανθρώπινη δυστυχία.

Κοινωνικά ζητήματα

Η παράσταση παρουσιάζεται στο «Αττις» διότι αποτελεί εμμέσως καρπό του πρώτου διεθνούς εργαστηρίου του, με τίτλο «Η Μέθοδος του Θεόδωρου Τερζόπουλου», στο οποίο συμμετέχουν επίσης σπουδαστές του Teatro Centro Attivo από το Μιλάνο (από 23 Ιουνίου έως 2 Ιουλίου ).

Επειτα από ένα σκληρό ολοήμερο workshop συναντήσαμε το Βραζιλιάνο σκηνοθέτη, μαζί με τον Εντουάρτο Μπρίτο και την Καρίνα Κασουσέλι, συνιδρύτρια της ομάδας και μια εντυπωσιακά μαχητική και παθιασμένη καλλιτέχνιδα-ακτιβίστρια. Μπρίτο και Κασουσέλι συνυπογράφουν τα κείμενα του «Krisis» .

«Η κυβέρνηση συνασπισμού της Ρούσεφ δεν εκπροσωπεί το λαό. Δεν εκπροσωπεί τη νεολαία, τους καλλιτέχνες», υποστηρίζει με πάθος, χειρονομώντας με το λατινοαμερικάνικο ταμπεραμέντο της η Κασουσέλι.

Η βραζιλιάνικη ομάδα Companhia Nova de Teatro στο «Αττις», με το δημιουργό του Θόδωρο Τερζόπουλο. Στο θέατρό του θα παρουσιάσουν την Τετάρτη τη δουλειά τους για την ελληνική κρίση Η βραζιλιάνικη ομάδα Companhia Nova de Teatro στο «Αττις», με το δημιουργό του Θόδωρο Τερζόπουλο. Στο θέατρό του θα παρουσιάσουν την Τετάρτη τη δουλειά τους για την ελληνική κρίση Τόσο η ίδια όσο και οι δύο νεαροί συνάδελφοί της, που βρίσκονται απέναντί μου, πριν από λίγες μέρες βρίσκονταν στους δρόμους του Σάο Πάολο αντιμέτωποι με την άγρια αστυνομική βία. «Μείναμε πολύ καιρό σιωπηλοί και απολιτικοί. Σήμερα όμως η φωνή μας ακούγεται στο δρόμο. Γιατί υπάρχουν επείγοντα κοινωνικά ζητήματα, όπως οι επιθέσεις στις φαβέλες, η απαγόρευση της έκτρωσης ύστερα από βιασμό. Η κυβέρνηση πληρώνει για να κρατήσεις το παιδί! Υπάρχουν καυτά προβλήματα, με πρώτο την κοινωνική ανισότητα. Δίπλα στις φαβέλες υπάρχουν οι συνοικίες των ζάπλουτων που αποτυπώνουν το χάσμα και τη διαφθορά. Χτίζουν στάδια ενώ δεν έχουμε νοσοκομεία και η παιδεία έχει ελλείμματα που "φωνάζουν"!».

Δεν έχει πολιτικό χρώμα η εξέγερση, επιμένουν οι Βραζιλιάνοι συνομιλητές μας. «Δεν υποκινείται από ένα κόμμα. Αλλά από το κοινό αίτημα για αλλαγή. Διεκδικούμε τα δικαιώματά μας».

Η Βραζιλία ζει μια επανάσταση; «Η επανάσταση είναι μεγάλη και ύποπτη λέξη. Εχει κακοποιηθεί κατ' επανάληψιν στη χώρα μας», με φρενάρουν οι καλλιτέχνες.

Είναι παράξενο να συμμετέχουν με θυμό και προσδοκίες στη βραζιλιάνικη κοινωνική εξέγερση κι ωστόσο ερχόμενοι στη χώρα μας να μιλάνε κυρίως για την ελληνική κρίση. Γι' αυτό δεν ευθύνεται το ότι παρακολούθησαν στο Σάο Πάολο παραστάσεις του Τερζόπουλου (μεταξύ άλλων τους «Επιγόνους» του), τον οποίο θεωρούν έναν από τους δασκάλους τους (σπουδάζουν τη μέθοδό του).

Το 2010 ο Μπρίτο βρέθηκε στο Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο για σπουδές ελληνικής γλώσσας. «Εζησα τα πρώτα σκιρτήματα της κρίσης σας».

Σήμερα; «Βλέπεις μια κοινωνία εξαθλιωμένη. Ηλικιωμένους, που κάποτε είχαν μια κανονική ζωή, να περιφέρονται άστεγοι. Και παντού στην πόλη συναντάς ζητιάνους...».

Η σύνδεση που κάνει η Companhia Nova de Teatro στην παράσταση μεταξύ Βραζιλίας και Ελλάδας δεν επιτυγχάνεται μόνο μέσα από τους αρχαίους ελληνικούς μύθους («Γιατί η Ελλάδα είναι διαχρονικά της μόδας στη Βραζιλία. Ακόμα και τα παιδιά στις φαβέλες ξέρουν τους μύθους σας!»), τους οποίους πάντως χρησιμοποιούν «για να μιλήσουμε για τη σύγχρονη πολιτική κατάσταση». Στο πλαίσιο αυτό η Κασσάνδρα μεταμορφώνεται σε μια νέα κοπέλα από τις βραζιλιάνικες φαβέλες. Οι δύο χώρες συνδέονται μέσω των κρουσμάτων πολιτικής διαφθοράς, η οποία αποτυπώνεται και στους Ολυμπιακούς Αγώνες. «Τα σκάνδαλα της Ελλάδας επαναλαμβάνονται τώρα στη Βραζιλία, όπου χτίζονται στάδια για τους Ολυμπιακούς του 2016 σε απομονωμένες περιοχές, ξοδεύοντας δισεκατομμύρια».

Στη Βραζιλία πληροφορούνταν πάντως για την ελληνική κρίση μονόπλευρα. «Μας λέγανε ότι ευθύνεται αποκλειστικά ο ελληνικός λαός». Τελευταία ο βραζιλιάνικος Τύπος αποσιωπά οτιδήποτε έχει σχέση με την Ελλάδα. «Για παράδειγμα, δεν γράφτηκε λέξη για το "μαύρο" της κρατικής ραδιοτηλεόρασής σας», επισημαίνουν.

Δεν είναι βεβαίως τυχαίο ότι το «Krisis» στην ολοκληρωμένη εκδοχή του, που θα παιχτεί στη Βραζιλία, θα εμπεριέχει και ατόφιες εικόνες (μαγνητοσκοπημένες) από την «ελληνική κατάσταση».

* Το «Krisis - a work in progress» παρουσιάζεται από τη βραζιλιάνικη Companhia Nova de Teatro την Τετάρτη στο «Αττις» με είσοδο ελεύθερη. Παίζουν οι Carina Casusceli, Rosa Freitas, Marcelo Jacob, Cleo Moraes και Milena Faria.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Παραστάσεις
Οικονομική κρίση
Θέατρο
Σχετικά θέματα: Θέατρο
Θα κριθεί στο γήπεδο
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Εικαστικά
Η βυζαντινή τέχνη είναι σουρεαλιστική
40 χρόνια αφανής εργάτης των εικαστικών
Ντοκιμαντέρ
Είκοσι τέσσερις ώρες με τον Νικ Κέιβ
Κριτική θεάτρου
Μεσόγειος του πάθους και της πολυπολιτισμικότητας
Θέατρο
Βραζιλιάνοι μιλούν για την ελληνική κρίση
Θα κριθεί στο γήπεδο
Βιβλιοπωλεία
Κι όμως, ανοίγουν και νέα βιβλιοπωλεία
Φεστιβάλ
20 ευρώ το ακριβότερο εισιτήριο
Ταινίες Μικρού Μήκους
11 μικρές στο Love in Athens