Έντυπη Έκδοση

Τα ερτζιανά καλά κρατούν

Δεν είναι λίγοι όσοι προφητεύουν σε καθημερινή βάση (το έχω κάνει κι εγώ...) τον θάνατο του ραδιοφώνου.

Ανιχνεύουν τις σύγχρονες τεχνολογίες, φορτώνουν τη μανία με τη μικρή οθόνη, διακριβώνουν την καταστρεπτική επιρροή της πλεϊλίστας και της χαζομάρας ουκ ολίγων παραγωγών και είναι έτοιμοι να το στείλουν στον άλλο κόσμο το ραδιοφωνάκι. Με συνοπτικές διαδικασίες και χωρίς κλάματα.

Μόνο που δεν πεθαίνει! Οπως δείχνουν τα στοιχεία της Focus, η ακρόαση του ραδιοφώνουν παραμένει σχετικά σταθερή την τελευταία πενταετία, με την όποια πτώση να μην υπερβαίνει τα όρια του στατιστικού λάθους. Από τη μέση ημερήσια κάλυψη 84,8% του 2006, είχαμε την ελάχιστη διολίσθηση στο 81,9% του 2010.

Στη Βρετανία από την άλλη, η συνολική ακροαματικότητα έχει αγγίξει τα υψηλότερα επίπεδα όλων των εποχών και συνέχεια προστίθενται χιλιάδες καινούριοι ακροατές.

Στις ΗΠΑ επίσης μεγαλώνει διαρκώς ο αριθμός, αν συνυπολογιστούν όσοι ακούνε δορυφορικά, ιντερνετικά και φορητά. Ενδεικτικά; Από τις 20 ώρες την εβδομάδα που περνάει ο μέσος Αμερικάνος ακούγοντας μουσική, μόνο οι τρεις ώρες αφορούν τραγούδια και ήχους που έχει στην κατοχή του. Οι υπόλοιπες 17 ώρες είναι του ραδιοφώνου. Και στη Γερμανία ακούει πλέον καθημερινά ραδιόφωνο το 78,6% του πληθυσμού, έναντι 57,9% πριν από μερικά έτη.

Ποιο είναι το μυστικό, λοιπόν; Πώς καταφέρνει το ραδιόφωνο να τα βγάζει πέρα με τις μπόρες και τις καταιγίδες του επικοινωνιακού χώρου; Για τις σχετικές απαντήσεις απευθυνθήκαμε σε δύο από τα γνωστότερα πρόσωπα του ραδιοφώνου, τον Γιάννη Πετρίδη από τον χώρο της μουσικής και τον Μπάμπη Παπαδημητρίου από τον χώρο της ενημέρωσης:

ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΕΤΡΙΔΗΣ

«Το ραδιόφωνο είναι σαν τον πρώτο έρωτα»

«Ραδιόφωνο, κάθε μέρα και πιο δυνατό. Η σχέση των ακροατών με το ραδιόφωνο θυμίζει σε πολλές περιπτώσεις τον πρώτο μας έρωτα που ποτέ δεν εγκαταλείπει τη μνήμη μας κρατώντας μία σταθερή θέση σ' αυτή, ανεξάρτητα από κάθε νέα γνωριμία που θα κάνουμε στη ζωή μας.

Το ραδιόφωνο στις μέρες μας, με τη βοήθεια του Ιντερνετ και της ψηφιακής τεχνολογίας έχει περάσει σε μια νέα εποχή με πολλές δυνατότητες, συνεχίζοντας να μας παρέχει ενημέρωση και ψυχαγωγία σε όλο τον πλανήτη, ανεξάρτητα του πόσο μακριά είμαστε από την πηγή που εκπέμπει και βέβαια πάνω από όλα, σε αντίθεση με την τηλεόραση, δεν μπορεί να καταφύγει σε οπτικά τρικ, αλλά σε πραγματικές ειδήσεις και ατέλειωτες ώρες μουσικής που βοηθούν στο να ταξιδεύει η φαντασία μας σε όλα τα μέρη του κόσμου.

Η μουσική μπορεί να σε μεταφέρει παντού και το ραδιόφωνο που εδώ και πολλές δεκαετίες είναι ο κυριότερος μεταφορέας της, έχει σαν ανταγωνιστή μόνο την ίδια τη ζωή».

ΜΠΑΜΠΗΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ

«Το ράδιο είναι φιλικό στις μοναχικές στιγμές»

«Σε αντίθεση με τα περισσότερα από τα άλλα μέσα επικοινωνίας, το ράδιο είναι φιλικό στις μοναχικές στιγμές. Και, καθώς η εποχή μας γεννά συνεχώς μοναχικούς ανθρώπους, η φωνή χωρίς εικόνα, με την ελάχιστη απαίτηση να σε ακολουθεί πιστά και όχι εσύ να υποτάσσεσαι σε εκείνην, παραμένει φιλική και δημοφιλής. Ευτυχώς!

Η δημοφιλία του ραδιοφώνου παραπέμπει στην πολυπρόσωπη κοινωνία, αναιρεί τις δεσμεύσεις, δεν δεσμεύει όλες τις αισθήσεις αλλά συχνά μπορεί να απελευθερώσει κάποιες απ' αυτές. Το Διαδίκτυο προσφέρει χωρίς στριμώγματα στις γραμμές, μουσική, πολιτισμό και ό,τι άλλο χρειαστείτε σε χιλιάδες διευθύνσεις. Στην Αμερική, όπου οι αποστάσεις το επιβάλλουν, το ψηφιακό δορυφορικό ραδιόφωνο πήρε τη θέση του δίπλα στο τιμόνι του αυτοκινήτου.

Δεν παραλείπω, όμως, ότι επειδή ακριβώς το ραδιόφωνο είναι τρυφερό, ευκολότερα πληγώνεται. Κυρίως επειδή το κράτος εξακολουθεί να το μπερδεύει με τις συχνότητες της αστυνομίας ή του στρατού και να ζητεί υποτέλεια και φόρους. Γι' αυτό άλλωστε, το ραδιόφωνο θα ζήσει μόνον αν του επιτραπεί να συναντήσει το σύννεφο ελευθερίας που δημιούργησαν το Ιντερνετ και η τεράστια δύναμη αποθήκευσης στα μέσα που βολτάρουν μαζί μας. Για πολλά-πολλά ακόμη χρόνια».

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Media
Με λέξεις-κλειδιά
Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης (ΜΜΕ)
Άλλα θέματα στην κατηγορία Media της έντυπης έκδοσης
Ιντερνετ
«Times» επί πληρωμή
Η «Repubblica» στο κυβερνοδιάστημα
Ραδιόφωνο
Τα ερτζιανά καλά κρατούν
3εις ερωτήσεις
«Δύσκολη πόλη η Θεσσαλονίκη»