Έντυπη Έκδοση

Ταινίες χωρίς χρήματα

Κι εκεί που λες, αυτό ήταν, δεν υπάρχουν χρήματα να γυριστούν άλλες ελληνικές ταινίες, μένεις έκπληκτος με τους Ελληνες σκηνοθέτες (και παραγωγούς).

Από την πρώτη ελληνική ταινία κινουμένων σχεδίων μεγάλου μήκους «Από τη Γη στη Σελήνη» Από την πρώτη ελληνική ταινία κινουμένων σχεδίων μεγάλου μήκους «Από τη Γη στη Σελήνη» Πάλι. Οι άνθρωποι έπρεπε να πάρουν βραβείο επινοητικότητας. Δεν εξηγείται αλλιώς πώς σε μερικές εβδομάδες, στις Νύχτες Πρεμιέρας (18-29/9, Δαναός, Ιντεάλ, Οπερα, Ταινιοθήκη) θα προβληθούν δεκατέσσερις νέες ελληνικές ταινίες σε αβάν πρεμιέρ! Ανάμεσά τους οι νέες δουλειές των Γιώργου Τσεμπερόπουλου, Νίκου Παναγιωτόπουλου και Πέννυς Παναγιωτοπούλου.

Κι αυτή είναι μόνο η αρχή. Θυμίζουμε πως μέσα στη σεζόν θα βγει η πολυαναμενόμενη «Μικρά Αγγλία» του Παντελή Βούλγαρη (ταινία που έγινε εξ ολοκλήρου χάρη στους Ανδριώτες), ενώ αναμένουμε με ενδιαφέρον τις φετινές ελληνικές συμμετοχές στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Οι Ελληνες κινηματογραφιστές δεν καταφέρνουν απλώς να κάνουν σινεμά σε ένα εντελώς εχθρικό προς τον πολιτισμό περιβάλλον, αλλά συνεχίζουν να διαπρέπουν έξω εκπροσωπώντας μας στη Μόστρα της Βενετίας, και στα Φεστιβάλ του Μόντρεαλ, του Σαν Σεμπαστιάν και του Τορόντο (Αβρανάς, Σακαρίδης, Ψύκου, Σερβετάς, Κωνσταντάτος, Ντούζα).

Πώς τα κατάφεραν; Με πείσμα και προσωπική, δωρεάν, εργασία, που μεταφράζεται σε «κεφαλαιοποίηση αμοιβής». Τουλάχιστον στις περισσότερες περιπτώσεις. Θα μου πείτε: είναι αυτός ο σωστός τρόπος; Οχι βέβαια. Ισως όμως, αυτή τη στιγμή να είναι ο μόνος...

Για να δούμε, όμως, τι θα δούμε στις Νύχτες Πρεμιέρας:

* «Ο εχθρός μου», τιτλοφορείται η νέα ταινία του Γιώργου Τσεμπερόπουλου, που επιστρέφει έπειτα από πολλά χρόνια πίσω από την κάμερα. Ο ήρωας είναι ένας πολύ προοδευτικός άνθρωπος, που μια μέρα ξυπνά με ένα φακό στα μάτια. Μια συμμορία έχει μπει στο σπίτι του και κάνει κακό στην οικογένειά του. Και αίφνης, ξυπνούν μέσα του ζωώδη ένστικτα ανατρέποντας την προσωπική του ηθική. «Είναι σωστή η αυτοδικία;», αναρωτιέται και ο ίδιος ο Τσεμπερόπουλος. Αλλά φαίνεται πως καταλήγει στο ότι «ο χειρότερος εχθρός μου είναι πάντοτε εντός μου»... Το φιλμ αυτές τις μέρες θα προβληθεί στο Φεστιβάλ του Μόντρεαλ. Πρωταγωνιστούν οι Μανώλης Μαυροματάκης και Μαρία Ζορμπά.

«Ο εχθρός μου» του Γιώργου Τσεμπερόπουλου. «Ο εχθρός μου» του Γιώργου Τσεμπερόπουλου. * Στο τελευταίο πλάνο της «Λιμουζίνας» του Νίκου Παναγιωτόπουλου, ο Λευτέρης Βογιατζής κάνει το τελευταίο του κινηματογραφικό πέρασμα. Οι δύο άντρες, άλλωστε, μετράνε πολλά χρόνια συνεργασίας (και φιλίας). «Είναι το τελευταίο δώρο που ανταλλάξαμε και ο τελευταίος μας τσακωμός», μας είπε ο σκηνοθέτης. Ο Βογιατζής εναρκώνει σε μεγαλύτερη ηλικία τον ήρωα, που στο πρώτο μέρος αυτής της αλλόκοτης κωμωδίας υποδύεται ο Δημήτρης Καταλειφός. Εδώ Λιμουζίνα δεν είναι αυτοκίνητο αλλά μια εκρηκτική Γαλλίδα από τη... Λιμόζ, που ενσαρκώνει η (πρώην σταρ Ελλάς) Δούκισσα Νομικού. Ο Παναγιωτόπουλος μας δίνει μια ταινία γεμάτη διαλόγους, ευφυολογήματα και σουρεαλιστικές ατάκες, με μοναδικό σάουντρακ το 5ο κονσέρτο για βιολί και ορχήστρα του Μότσαρτ.

Ο Λευτέρης Βογιατζής στη «Λιμουζίνα» του Νίκου Παναγιωτόπουλου. Ο Λευτέρης Βογιατζής στη «Λιμουζίνα» του Νίκου Παναγιωτόπουλου. * Δύο από τις σημαντικότερες και πιο γοητευτικές Ελληνίδες ηθοποιούς, η Κόρα Καρβούνη και η Μαρία Σκουλά, πρωταγωνιστούν στη νέα ταινία της Πέννυς Παναγιωτοπούλου «Septe-mber», που πριν από λίγο καιρό προβλήθηκε στο διαγωνιστικό τμήμα του 48ου Φεστιβάλ του Κάρλοβι Βάρι.

«September» της Πέννυς Παναγιωτοπούλου «September» της Πέννυς Παναγιωτοπούλου Η σκηνοθέτρια της συγκινητικής ταινίας «Δύσκολοι αποχαιρετισμοί: ο μπαμπάς μου» επιστρέφει με ακόμα μία ανθρωποκεντρική ταινία, αλλά αυτή τη φορά μέσα από τη γυναικεία σκοπιά. Η Κόρα Καρβούνη ερμηνεύει την Αννα που ζει με το σκύλο της, τον Μανού. Οταν ο Μανού πεθαίνει, ζητά να τον θάψει στον κήπο τής απέναντι οικογένειας. Ο ξαφνικός θάνατος του ζώου ανατρέπει την ήσυχη καθημερινότητά της, και η ευτυχισμένη οικογένεια με το μεγάλο κήπο γίνεται απροσδόκητα το καταφύγιό της...

* «Το δέντρο και η κούνια» είναι η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία της Μαρίας Ντούζα (που πριν από χρόνια «επέβαλε» τη Μαρία Ναυπλιώτου ως ηθοποιό). Να όμως που το φιλμ της αυτό, το οποίο εμπνεύστηκε από αληθινά περιστατικά, προβλήθηκε προχθές στο Φεστιβάλ του Μόντρεαλ. Ηρωίδα της η Ελένη (Μυρτώ Αλικάκη), καθηγήτρια καρδιολογίας στο Λονδίνο, που έχει αποξενωθεί από τον πατέρα της Κυριάκο (Ηλίας Λογοθέτης), από τότε που εγκατέλειψε την Ελλάδα. Επειτα από μία απρόσμενη επαγγελματική εξέλιξη στην καριέρα του συζύγου της, αποφασίζει να επιστρέψει μαζί με την κόρη της στη γενέτειρά της για πασχαλινές διακοπές. Εκεί, όμως, έρχεται αντιμέτωπη με τον πατέρα της.... Μια ταινία για «την αέναη μετακίνηση των ανθρώπων, τη μετάνοια, την αποδοχή και την αγάπη». Συμπρωταγωνιστεί η Σέρβα Μιριάνα Καράνοβιτς, πρωταγωνίστρια του Κουστουρίτσα στο «Ο μπαμπάς λείπει ταξίδι για δουλειές».

Από την ταινία της Μαρίας Ντούζα «Το δέντρο και η κούνια». Από την ταινία της Μαρίας Ντούζα «Το δέντρο και η κούνια». * Το «Luton», του πολλά υποσχόμενου Μιχάλη Κωνσταντάτου, στα τέλη Σεπτεμβρίου θα διαγωνιστεί στο Φεστιβάλ του Σαν Σεμπαστιάν. Οχι, δεν πρόκειται για κάποια ταινία που διαδραματίζεται στο γνωστό λονδρέζικο αεροδρόμιο. Ο Κωνσταντάτος, βραβευμένος μικρομηκάς αλλά γνωστός και από τη θεατρική του ομάδα «blindspot», εστιάζει σε τρία πρόσωπα που φαινομενικά δεν έχουν τίποτα κοινό μεταξύ τους: ο Τζίμης είναι ένας ευκατάστατος μαθητής Λυκείου, γύρω στα 17. Η Μαίρη είναι μια ασκούμενη δικηγόρος γύρω στα 30. Ο Μάκης, ένας 50ρης οικογενειάρχης, ιδιοκτήτης ενός ψιλικατζίδικου. Και οι τρεις, όμως, μέσα στο πλαίσιο μιας συμβατικής ζωής που τους πιέζει, καταφέρνουν να βρουν το δικό τους τρόπο διαφυγής.

* «Οι αισθηματίες» του Νίκου Τριανταφυλλίδη είναι ένα φιλμ νουάρ με στοιχεία μαύρης κωμωδίας, που πάντα χαρακτήριζαν το σκηνοθέτη. Ενας μεσήλικος αστός, υπεράνω πάσης υποψίας, με το παρατσούκλι ο «Δάσκαλος» (Τάκης Μόσχος), ζει απομονωμένος στην παραθαλάσσια έπαυλή του μαζί με την έφηβη κόρη του (Ηλιάνα Μαυρομάτη). Μόνο που, στην πραγματικότητα, είναι ένας αρχαιοκάπηλος τοκογλύφος που διακινεί τα κλοπιμαία του μέσα σε νεκροφόρες που διασχίζουν την Αθήνα! Τις βρομοδουλειές του τις έχουν αναλάβει δύο νεαροί, που όμως διαπράττουν ένα μοιραίο λάθος. Ερωτεύονται τις λάθος γυναίκες... Περάσματα κάνουν πολλοί: από τον Αλέξανδρο Βούλγαρη και τον Χρήστο Δήμα, μέχρι τον Πέτρο Τατσόπουλο!

Η Ηλιάνα Μαυρομάτη στο φιλμ νουάρ «Οι αισθηματίες» Η Ηλιάνα Μαυρομάτη στο φιλμ νουάρ «Οι αισθηματίες» * Ο Σάββας Καρύδας, βραβευμένος στο παρελθόν για την εξαιρετική μικρού μήκους του «Αμέρικα», επιστρέφει με ένα καθαρόαιμο νουάρ: το «Illusion». Ο Σωτήρης, οικονομικός συντάκτης σε εφημερίδα, βλέπει τη ζωή του να κυλά αδιάφορα και μίζερα, μέχρι που ερωτεύεται μια πανέμορφη Ρωσίδα, την Ολγα, με αλλόκοτη συμπεριφορά που του γεννάει ερωτήματα. Σύντομα μπλέκει με νονούς της νύχτας και συνειδητοποιεί πως πρέπει να ξεκαθαρίσει τι είναι αλήθεια και τι ψέμα, αν θέλει να μείνει ζωντανός και πρώτη φορά να βγει κερδισμένος. Ομως η αναπάντεχη πραγματικότητα ανατρέπει και το πιο καλά οργανωμένο σχέδιο... Πρωταγωνιστούν: Σήφης Πολυζωίδης, Ζένια Καπλάν, Γιάννης Στάνκογλου, Δημήτρης Ημελλος.

Η Ζένια Καπλάν και ο Σήφης Πολυζωίδης στο νουάρ «Illusion» Η Ζένια Καπλάν και ο Σήφης Πολυζωίδης στο νουάρ «Illusion» * Απροσδόκητο το θέμα του «Ανεμιστήρα», που υπογράφει ο γνωστός μας από το θέατρο Δημήτρης Μπίτος: μια μέρα, η εντεκάχρονη κόρη δύο βιοπαλαιστών από τη Δραπετσώνα, ένα πανέξυπνο αλλά εσωστρεφές παιδί που γίνεται μάρτυρας πολλών καβγάδων, ανακαλύπτει μια χειροβομβίδα. Κι ένα βράδυ που οι γονείς της καβγαδίζουν, εμφανίζεται ξαφνικά μπροστά τους με την (απασφαλισμένη) χειροβομβίδα στα χέρια. Από εκείνη τη στιγμή η μικρή ξεκινά να «σκηνοθετεί» τη σχέση των δικών της υπό την απειλή της χειροβομβίδας, σαν να είναι αυτοί ηθοποιοί κι εκείνη ένας τυραννικός σκηνοθέτης... Με τους Δ. Ανδρουλάκη, Γ. Βαλαή, Ειρ. Δράκου. Ο 35χρονος Δημήτρης Μπίτος έχει κάμποσες μικρού μήκους στο ενεργητικό του και είναι συνιδρυτής, μαζί με την ηθοποιό Ειρήνη Δράκου, της θεατρικής ομάδας ΑΣΙΠΚΑ.

* «Μαξιλάρι»: τρεις φίλοι κάνουν ελεύθερο κάμπινγκ μακριά από τον πολιτισμό. Συζητούν για τον κομφορμισμό, την κουλτούρα, την πολιτική, τη βία, τον άνθρωπο και προσπαθούν να βρουν απαντήσεις: Τι είμαστε; Τι μπορούμε να κάνουμε ως ομάδα; Ομως, μετά την εμφάνιση τριών κοριτσιών, αδυνατούν να πράξουν συλλογικά και μένουν εγκλωβισμένοι στις αντιφάσεις τους. Γρήγορα, οι συζητήσεις τους για τις κοινωνικές συγκρούσεις θα μετατραπούν σε προσωπικές αντιπαραθέσεις. Αρκεί η άρνηση της έννοιας του πολιτισμού για να ενώσει έξι ανθρώπους; αναρωτιέται ο Κωνσταντίνος Κακογιάννης, στην ταινία του. Ο 37χρονος σκηνοθέτης, που εργάστηκε ένα διάστημα για το MAD TV, ζει πλέον στο Βερολίνο όπου εργάζεται ως σκηνοθέτης και σεναριογράφος.

* «Τα Χρονικά τού Δρακοφοίνικα: Αδάμαστος» του 28χρονου, βραβευμένου μικρομηκά Θάνου Κερμίτση, είναι η πρώτη ελληνική ταινία (μεγάλου μήκους) επικής φαντασίας. Πρόκειται για ανεξάρτητη ταινία, βασισμένη στο κόμικς «Τα Χρονικά του Δρακοφοίνικα» του Γιάννη Ρουμπούλια, και χρηματοδοτήθηκε αποκλειστικά μέσω της μεθόδου του crowdfunding. Η υπόθεση έχει ως εξής: Στον Σκοτεινό Κόσμο του Ελεμπρος, η πανίσχυρη Αυτοκρατορία του Δρακοφοίνικα κυβερνά με σιδερένια γροθιά και όλοι οι λαοί βρίσκονται κάτω από την κυριαρχία της. Ολα όμως αλλάζουν όταν αποδρά ο σκλάβος Ντράγκαρ, ένας βάρβαρος πολεμιστής από τις περιοχές του Βορρά, που παίρνει μέρος σε μονομαχίες, διασκεδάζοντας έτσι τους ευγενείς της Αυτοκρατορίας.

* Κι άλλη πρωτιά: η ταινία «Από τη Γη στη Σελήνη» του εικαστικού και βραβευμένου στη Θεσσαλονίκη σκηνοθέτη Αγγελου Σπάρταλη, είναι η πρώτη ελληνική κινηματογραφική ταινία κινουμένων σχεδίων μεγάλου μήκους. Η παραγωγή της διήρκεσε 5 χρόνια και βασίζεται στο ομώνυμο βιβλίο του Ιούλιου Βερν. Στην Αμερική του 1869, οι πολεμοχαρείς κλαίνε τη μοίρα τους γιατί ο πόλεμος έχει τελειώσει και έχουν πέσει όλοι τους σε απραξία. Ομως ο πρόεδρος του Τηλεβολικού Συλλόγου, Ιμπεϊ Μπαρμπικάν, έρχεται να δώσει τη λύση, ανακοινώνοντας ένα σχέδιο για τη ρήψη μιας οβίδας από τη Γη στη Σελήνη. Πρόκειται για «χειροποίητη» ταινία, κατασκευασμένη με την τεχνική του κολάζ.

ΚΑΙ ΤΡΙΑ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ

* Τα βήματα ενός «Boxer» ακολουθεί ο ηθοποιός και σκηνοθέτης Γιώργος Παντελεάκης. Πρόκειται για τον παλαίμαχο πυγμάχο Γιώργο Ιωαννίδη και μέσα από την ιστορία του μπαίνουμε στα άδυτα του αθλήματος -ευτυχώς μακριά από την τρέχουσα άποψη για το σπορ... Η Ελλάδα, μαθαίνουμε, είναι η μόνη χώρα εκτός από την Κούβα η οποία δεν έχει επαγγελματική πυγμαχία.

* Ενα «Ταξίδι στη χώρα των Λοκρών» επιχειρεί η σκηνοθέτις Ιρις Ζαχμανίδη (γνωστή μας και από τις διοικητικές θέσεις που έχει κατά καιρούς αναλάβει). Παρακολουθεί τρεις ψυχικά νοσούντες, οι οποίοι συγκατοικούν σε προστατευμένο διαμέρισμα στην Αμφισσα υπό την καθημερινή εποπτεία της Εταιρείας Κοινωνικής Ψυχιατρικής και Ψυχικής Υγείας. Ρυθμίζουν, όμως, μόνοι τους τα του οίκου τους.

* Το ντοκιμαντέρ «Φωνές από το υπόγειο» του Γιάννη Χαριτίδη είναι ένα κινηματογραφικό κολάζ από μαρτυρίες γύρω από την αντεργκράουντ ελληνική σκηνή των δεκαετιών του '60 και του '70, την ψυχεδέλεια στα εικαστικά και τον κινηματογράφο, και τα λογοτεχνικά πειράματα της μίξης μπιτ και σουρεαλισμού στην ποίηση.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Κινηματογράφος
Σινεμά
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Κινηματογράφος
Ταινίες χωρίς χρήματα
Αφιέρωμα
Ενας κρυφός έρωτας
Φεστιβάλ Βενετίας
19 ταινίες για ένα λιοντάρι
Νέες τάσεις στο σινεμά
Ειδικά βραβεία
Αρχαιολογία
Ο τάφος εκρύβη...
Συνεντεύξεις
«Στην τωρινή κρίση ο «εχθρός» είναι διάχυτος»
Θέατρο
Τα τραγούδια λένε την ιστορία μας
Ο Αγαμέμνων μας διδάσκει
Χορός της κρίσης στην Επίδαυρο
Εμποροπανήγυρις στο αρχαίο θέατρο
Μικρό πλήν ενθουσιώδες το κοινό
Βιβλίο
Η βασιλεία των Ρωμιών
Μουσική
Με το χέρι στην καρδιά
Τζαζ στην Κοζάνη
Με λογισμό και όνειρο
Για να φύγει το σκοτάδι
Σινεμά
Ο δάσκαλος του Μπρους Λι
ΒΑΣΙΑ ΤΖΑΝΑΚΑΡΗ συγγραφέας, μεταφράστρια
Στη θάλασσα των τεράτων
Να πεθερός, να μάλαμα
Στρουμφάκια εις Παρισιους
Ενδιαφέρουν
Εικαστικά
Ονειρα στα Χανιά
Στο βυθό της Πάρου
Ντοκιμαντέρ
Ντοκιμαντέρ