Έντυπη Έκδοση

Γενέθλια με λίγους καλεσμένους

Πενήντα χρόνια κλείνει φέτος το Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης. Κακή συγκυρία. Από τις 13 έως τις 22 Νοεμβρίου ένα πλήθος καλλιτεχνικών ομάδων (περφόρμερ, χορευτές, εικαστικοί) θα ξαμοληθούν στη Θεσσαλονίκη στήνοντας κινηματογραφικά χάπενινγκ, όμως τι εορτασμός θα είναι αυτός, όταν οι περισσότερες ελληνικές ταινίες δηλώνουν αποχή;

«Ο ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΗΣ» «Ο ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΗΣ» Οι 140 «Κινηματογραφιστές στην Ομίχλη» εμμένουν στην απόφασή τους να απέχουν από τα κρατικά βραβεία και το φεστιβάλ, αν δεν κατατεθεί νέος νομος για τον κινηματογράφο. Κανονικά, τουλάχιστον 17 νέα φιλμ θα έκαναν πρεμιέρα στο φεστιβάλ (συν πολλά ακόμα που θα διεκδικούσαν κρατικό βραβείο).

Το πράγμα τρενάρει ακόμα περισσότερο δεδομένης της αλλαγής της κυβέρνησης. Θα γίνουν φέτος τα κρατικά; Πότε θα ψηφιστεί νέος νόμος; Ποιος νόμος θα είναι αυτός;

Το φεστιβάλ φέτος θα μας δείξει δύο μεγάλα αφιερώματα στον Βέρνερ Χέρτζογκ και τον Γκόραν Πασκάλιεβιτς (θα έρθουν και οι δύο), θα εστιάσει στο φιλιππινέζικο σινεμά και στο γιαπωνέζικο Pink Eiga που το '60 απενοχοποίησε τον ερωτισμό, και θα μας συστήσει τον παραγωγό του Μπερτολούτσι, του Οσίμα και του Ρεγκ, τον Τζέρεμι Τόμας.

«Ούτε ένα καρέ ελληνικής ταινίας στη Θεσσαλονίκη», υπόσχονταν οι «Κινηματογραφιστές της Ομίχλης». Και το τήρησαν. Ομως, όπως φαίνεται, κάποιες ελληνικές ταινίες τελικά θα προβληθούν.

Το διαγωνιστικό πρόγραμμα Digital Wave, που περιλαμβάνει πιο πειραματικές, γυρισμένες ψηφιακά, ταινίες, θα γίνει κανονικά. Από τις 23 αιτήσεις, προκρίθηκαν επτά. Πάρτε μια γεύση:

Οταν μελαγχόλησε ο Ελβις

* Το «Empirical Data» βασίζεται σε μια αλληλουχία μαυρόασπρων φωτογραφιών με απόλυτη αφηγηματική ροή.

Χωρίς καθόλου διάλογο και με τη χρήση μεσοτίτλων, ο Γιώργος Δρίβας, με θητεία στον πειραματικό κινηματογράφο, εμπνέεται από ένα υπαρκτό πρόσωπο, τον ηθοποιό και μετανάστη Δαβίδ Μαλτέζε που ενσαρκώνει και τον ήρωα: ένας άνθρωπος αναζητά μια κοινωνική θέση και για να γίνει αποδεκτός αλλάζει, θυμίζοντας ρομπότ.

* Ο βραβευμένος σεναριογράφος και θεατρικός συγγραφέας Β. Ραΐσης («Διόρθωση»), που εργάζεται ως φυσικός στη Σχολή Μωραΐτη, υπογράφει «Το τελευταίο τραγούδι του Ελβις»: μια ερωτική ιστορία με άξονα τη μελαγχολία. Μια φοιτήτρια κάνει μια εργασία για τη «μελαγχολία στη ροκ σκηνή» που θα σταθεί αφορμή για τη γνωριμία της με έναν νεαρό. Η μουσική θα τους φέρει κοντά, όμως θα γίνει και η αφορμή για την τελική σύγκρουση.

* Μια ταινία οικογενειακών σχέσεων αλλά και μυστηρίου υπογράφει ο νεαρός γιατρός Δ. Καρακάσης: στο κινηματογραφικό του ντεμπούτο, την «Παρουσία Β'», ένας φοιτητής που σπουδάζει στην Αγγλία επιστρέφει σπίτι. Ολοι τον υποδέχονται θερμά. Ομως η μητέρα του υποστηρίζει πως αυτός δεν είναι ο γιος της...

* Εχοντας κινηματογραφικές αρετές, το «Φως πριν την αυγή» του 28χρονου μικρομηκά Χρ. Μεγαρχιώτη μας πηγαίνει πίσω στην εποχή που οι Γερμανοί τα σπάνε με τους Ιταλούς.

Ενας παππούς θυμάται τα χρόνια που ως αντάρτης συνάντησε έναν ιταλό στρατιώτη. Πώς να αντιμετωπίσεις ως σύμμαχο τον πρώην εχθρό σου;

* Σε εντελώς άλλο κλίμα, το «Ρυτίδες και όνειρα» της χορογράφου και χορεύτριας Γεωργίας Πετραλή, που συμμετείχε στις τελετές έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών, είναι μια σπουδή πάνω στον χώρο και τον χορό.

«Η βασική ιδέα ήταν να παρουσιάσω μέσα από τη ματιά μου τη γειτονιά μου».

* Στο «One of us?» του 23χρονου μουσικού και φοιτητή Μιχαήλ Αγγελου Νικολαΐδη, ήρωας είναι ένας νεαρός άγγλος τουρίστας που χάνει το πορτοφόλι του και προσπαθεί να επιβιώσει χωρίς χαρτιά στη Θεσσαλονίκη. Η πόλη τού δείχνει και το καλό και το κακό της πρόσωπο.

* Στο «Κουτί» των νεαρών σκιτσογράφων Φώτη και Αποστόλη Πάσσου από τα Τρίκαλα, ένα κουτί-κειμήλιο γίνεται αιτία διαμάχης μεταξύ δύο αδελφών.

Η ταινία περιλαμβάνει και animation -οι δύο σκηνοθέτες άλλωστε παλιότερα επιδόθηκαν σε αυτό με επιτυχία.

* Σε ειδικές προβολές θα δούμε δύο ακόμα ταινίες: την πρώτη, τις «Ευχές», με ήρωες πέντε αγγέλους που ζουν σε έναν κινηματογράφο (ανάμεσά τους και ο Στράτος Τζώρτζογλου) υπογράφει ο ζωγράφος Αγγελος Σπάρταλης, που πέρυσι βραβεύτηκε στο Digital Wave για «Το σύνδρομο της Χιονάτης».

Κενιάτικο γουέστερν

Τη δεύτερη, «Το κυνήγι του Μωυσή», υπογράφει ένας Ελληνας, ο Αλέξανδρος Κωνσταντάρας, που ζει μόνιμα στην Κένια και εδώ και μερικά χρόνια γυρίζει low budget ταινίες με ντόπιους ηθοποιούς.

Στην προκειμένη περίπτωση πρόκειται για ένα κενιάτικο σπαγγέτι γουέστερν!

Ρωτήσαμε έναν από τους σκηνοθέτες του Digital Wave, τον Χρήστο Μεγαρχιώτη, αν σκέφτηκε να συνταχθεί με τους «Κινηματογραφιστές στην Ομίχλη».

«Συμφωνώ 100% μαζί τους», μας είπε. «Ομως αυτή είναι η πρώτη μου μεγάλη ταινία. Την πλήρωσα μόνος μου, χωρίς καθόλου κρατικά λεφτά. Και αυτή ήταν η μοναδική μου ευκαιρία να τη δείξω».

Και στο Πανόραμα Ελληνικών Ταινιών, όμως, θα παιχτούν μερικές ελληνικές ταινίες γνωστών σκηνοθετών. Κάποιοι απ' αυτούς εξαρχής εξέφρασαν έναν σκεπτικισμό απέναντι στην κινητοποίηση της «Ομίχλης». Μερικοί υπέβαλαν αίτηση συμμετοχής και στα κρατικά βραβεία και στο φεστιβάλ: Στ. Καπλανίδης, Ερ. Ανδρέου, Δ. Κολλάτος, Σ. Παπαχρήστου (που όμως, όπως μας είπε, κρατά μια στάση αναμονής). Αλλοι, πάλι, όπως οι Π. Χούρσογλου, Κ. Κατζουράκης, Στ. Ιωάννου και Β. Νεμέας επέλεξαν να απέχουν από τα κρατικά βραβεία, όχι όμως και από το φεστιβάλ.

Μέχρι στιγμής, οκτώ νέες ταινίες μυθοπλασίας είχαν δηλώσει «παρών» στο φεστιβάλ:

* «Ο διαχειριστής» του Περικλή Χούρσογλου, ο οποίος, μάλιστα, πρωταγωνιστεί στη νέα του ταινία με θέμα τις περιπέτειες και τα υπαρξιακά αδιέξοδα ενός διαχειριστή μιας πολυκατοικίας -μικρογραφίας της ελληνικής κοινωνίας.

Στο πλευρό του η Β. Ανδρεαδάκη.

* Οι «Μικρές εξεγέρσεις» του Κυριάκου Κατζουράκη, με ήρωα έναν άντρα που ψάχνει τα ίχνη του Εμμ. Πανσέληνου (ιδρυτή της μακεδονικής σχολής στο Βυζάντιο) και γνωρίζει μια γυναίκα ευάλωτη από οικογενειακή βία. Με τους Κ. Γέρου, Δ. Πλειώνη, Α. Απαρτιάν.

* Το «Χορεύοντας στον πάγο» του Σταύρου Ιωάννου, η ιστορία τριών γυναικών (Μ. Πρωτόπαππα, Ε. Βεργέτη, Α. Μαυρακάκη) που στον πόλεμο της Γιουγκοσλαβίας πληρώνουν έναν οδηγό για να τις περάσει παράνομα στην Ελλάδα.

* Η «Καντίνα» του Σταύρου Καπλανίδη σε σενάριο Σταύρου Τσιώλη, τοιχογραφία της ελληνικής πραγματικότητας μέσα από τις προσωπικές ιστορίες των θαμώνων μιας παραθαλάσσιας καντίνας (Αλ. Λογοθέτης, Ερ. Λίτσης, Σ. Πολυζωίδης).

* Η «Μοιραία σχέση» του Ερρίκου Ανδρέου, γύρω από τον ταραχώδη βίο (από το 1955 έως το 1980) ενός υπαρκτού προσώπου, που από ψαράς εξελίχθηκε σε ισχυρό επιχειρηματία. Με τη Ν. Λοτσάρη και τον Σπ. Σπαντίδα.

* Το «Αμα δεν σε θέλει» -πρώτη ταινία του τηλεοπτικού σκηνοθέτη Βασίλη Νεμέα για έναν μουσικό ο οποίος μέσα σε μια μόλις μέρα απολύεται και βιώνει μια ερωτική προδοσία. Με τους Ρ. Χαραλαμπίδη, Κλ. Γρηγοριάδη και Δ. Στογιάννη.

* Και τέλος τα φιλμ «Μπιλόμπα» της Σοφίας Παπαχρήστου (εφόσον τελικά αποφασίσει να συμμετάσχει) και «Η διαθήκη του Ιωάννη Μελιέ» του Δ. Κολλάτου, ο οποίος ενσαρκώνει έναν γάλλο ιερέα του 17ου αιώνα, άθεο και κομμουνιστή. Επηρεασμένος από αυτόν, ένας σύγχρονός μας καθολικός ιερέας της Τήνου θα πετάξει τα ράσα.

Με τους Α. Κολλάτο, Γ. Κωνσταντίνου, Σπ. Φωκά.

Πυρά για το νόμο

«Θεωρώ πως όποιες αλλαγές γίνουν, πρέπει να γίνουν μέσα από το φεστιβάλ και τα κρατικά βραβεία ποιότητας», μας είπε ο σκηνοθέτης. «Ο νέος υπουργός θα υπογράψει έναν νόμο που δεν έχει δει;»

«Αλλο το φεστιβάλ, άλλο τα κρατικά βραβεία», υποστηρίζει ο παραγωγός της ταινίας «Αμα δεν σε θέλει», Τάσος Βασιλείου. «Για μένα τα κρατικά βραβεία πρέπει να καταργηθούν. Ας πάνε αλλού τα λεφτά. Σε ένα γραφείο που θα προωθεί το ελληνικό σινεμά. Το φεστιβάλ, όμως, είναι μια κατάκτηση. Και δεν πρέπει να το αποδυναμώσουμε. Οσο για τον διαβόητο νόμο, είναι απλή υπόθεση λίγων ημερών. Περίπλοκα είναι τα κίνητρα της μη ψήφισής του. Οταν δεν θέλεις να δώσεις λύση, βάζεις επιτροπές. Το θέμα είναι αλλού: στα λεφτά». *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Κινηματογράφος
Σχετικά θέματα: 50ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
Στοπ καρέ στα 50 χρόνια
Φεστιβάλ μετ' εμποδίων
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
50ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
Γενέθλια με λίγους καλεσμένους
Στοπ καρέ στα 50 χρόνια
Φεστιβάλ μετ' εμποδίων
Συνέντευξη: Τζουλιάν Μουρ
Σταρ από απόσταση
Κινηματογράφος
Ενας πόλεμος, πολλές ιστορίες
Κόπολα εναντίον Χάνεκε
«Κινηματογραφιστές στην ομίχλη»
Η «Ομίχλη» ήρθε στην πρωτεύουσα
Μουσική
Ερχεται η Μπιγιονσέ
Προσφορά "Κ.Ε."
Χορεύοντας με Pink Martini
Συνέντευξη: Τάνια Τσανακλίδου
«Πάντα αγαπούσα μέχρι το κόκαλο»
Συνέντευξη: Τσικ Κορία
Chick to cheek
Θέατρο
Από το πανί, στη σκηνή!
Συνέντευξη: Γιώργος Διαλεγμένος
«Η Ευελπίδων; Μια θυγατρική της Σοφοκλέους»
Συνέντευξη: Ρέα Γαλανάκη
Εισβολή στο άβατο
Ζωγραφική
Ενας εκπρόσωπος της γενιάς του '40
Athens Photo Festival
Σταυροδρόμι εικόνων
Βιβλίο
Ταξιδεύοντας στην Ελλάδα
Ο τραγουδοποιός που έγινε συγγραφέας
Μισός αιώνας σε μια μέρα
Άλλες ειδήσεις
Radio La Colifata
DEUX HOMMES
«Ο Αστερίξ σήμερα θα πολεμούσε την τρομοκρατία και τον θρησκευτικό φανατισμό»
Athens Photo Festival