Έντυπη Έκδοση

Ξαναμοιράζονται τα μεγάλα deals

ΑΝΑΚΑΤΕΥΕΙ την... τράπουλα η κυβέρνηση με στόχο να διαπραγματευτεί με νέους όρους το επιχειρηματικό παιχνίδι. Κυβερνητικοί κύκλοι σημείωναν με νόημα πως σε λιγότερο από ένα μήνα ανοίγουν μέτωπα με τους τραπεζίτες, επιχειρείται η επαναδιαπραγμάτευση της σύμβασης με την CoSco, ακυρώνονται οι αυτοκινητόδρομοι του Σουφλιά και επαναδημοπρατούνται περίπου 30 έργα υποδομής.

Στο ίδιο διάστημα επιδιώκεται να ανοίξει ο ενεργειακός κλάδος, ενώ οι εφοπλιστές της ποντοπόρου ναυτιλίας απειλούν με... μεταφορά έδρας και αλλαγή σημαίας εάν αυστηροποιηθεί το πλαίσιο λειτουργίας-ελέγχου των υπεράκτιων εταιρειών.

Μεγάλη η πίτα

Πρόκειται για έναν άτυπο αγώνα χειροπάλης (bras de fer) που θα έχει αρκετούς γύρους μέχρις ότου καταλήξουν οι δύο πλευρές. Το έπαθλο είναι κατ' αρχήν η πίτα περίπου έξι δισ. ευρώ, που προεκλογικά είχε μοιράσει η Ν.Δ., αλλά κυρίως οι νέες συμμαχίες και τα συμφέροντα που θα έχουν τον πρώτο λόγο τα επόμενα χρόνια.

*Η πρόθεση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών να ακυρώσει και να δημοπρατήσει με διαφορετικές προδιαγραφές τους νέους αυτοκινητοδρόμους Αττικής, τον διεθνή αερολιμένα στο Καστέλι της Κρήτης, τις επεκτάσεις των λιμανιών Πάτρας και Ηγουμενίτσας και άλλα 25 μικρότερα έργα υποδομών απηχεί τη φιλοσοφία του νέου επιτελείου και καθιστά προφανείς τις προθέσεις του.

*Επιχειρηματικοί κύκλοι θεωρούν ενδεικτική την προσέγγιση των πλευρών Σπ. Λάτση- Γ. Μπόμπολα στο σχήμα της ELPEDISON (Ελληνική Ενέργεια) που πρόσφατα συνέστησαν κοινή εταιρεία προκειμένου να δραστηριοποιηθούν και στο χώρο της ενέργειας. Στο νέο σχήμα η πλευρά Λάτση ελέγχει το 37,5%, η πλευρά του βασικού μετόχου της Ελλάκτωρ το 22,5% ενώ το υπόλοιπο κατέχει η Edison Spa, ο δεύτερος μεγαλύτερος ενεργειακός όμιλος της Ιταλίας. Η νέα εταιρεία εκτιμάται πως θα διεκδικήσει διψήφιο μερίδιο από την «πίτα της αγοράς ενέργειας», όπου μέχρι τώρα ισχυρό ρόλο διαδραματίζουν οι όμιλοι Κοπελούζου, Μυτιληναίου και Τέρνα Ενεργειακής (των Γ. Περιστέρη-Ν. Κάμπα)

*Οπως υποστηρίζει κυβερνητική πηγή, η αναστολή του έργου κατασκευής ΧΥΤΑ στο Γραμματικό, το «πάγωμα» της ιδιωτικοποίησης της ΕΥΑΘ πλήττουν περισσότερο την πλευρά των μετόχων της Ελλάκτωρ, που συμμετείχε και στους δύο διαγωνισμούς.

*Αλλά και στα υψηλότατα κλιμάκια του ομίλου Λάτση, στο Κεφαλάρι, η κατάσταση φέρεται να είναι συγκεχυμένη, καθώς αποτελεί κοινή εκτίμηση ότι οι διαρροές για... γεύματα και προνομιακή μεταχείριση κρατούν σε διακριτική απόσταση υψηλόβαθμα στελέχη της κυβέρνησης. Προς επίρρωση αυτής της εκτίμησης, πηγές δεν θεωρούν τυχαία την επανεξέταση της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης της ΔΕΠΑ, κίνηση στην οποία προσέβλεπαν τα Ελληνικά Πετρέλαια (που με 35% είναι ο μεγαλύτερος μέτοχός της). Με το σχεδιασμό της προηγούμενης κυβέρνησης προβλεπόταν η μετατροπή της ΔΕΠΑ σε κομβικό παράγοντα στη διαχείριση και διανομή φυσικού αερίου στην Ελλάδα, αλλά και στην ευρύτερη περιοχή (αγωγοί φυσικού αερίου από Ιράν, Κασπία). Προοπτική που είχε ενεργοποιήσει τη ΔΕΗ αλλά και επιχειρηματικά συμφέροντα των ΕΛΛ.ΠΕ., τον επιχειρηματία Κοπελούζο (Prometheus Gas) που έβλεπαν τα «ενεργειακά τους όνειρα» να περνούν μέσα από τη μετοχική συνεργασία τους στη ΔΕΠΑ.

*Ομως ο ενεργειακός κλάδος μοιάζει με κουβάρι, καθώς οι Ρώσοι ξανάρχονται. Η Ρωσία επιθυμεί να τελειώσει η χρονίζουσα εκκρεμότητα των δύο μεγάλων υδροηλεκτρικών έργων στο Πευκόφυτο και στη Συκιά που σχετίζονται με την εκτροπή του Αχελώου και την κατασκευή των οποίων έχει αναλάβει, με βάση τη διακρατική συμφωνία προμήθειας φυσικού αερίου, ο ρωσικός όμιλος. Η επικείμενη επίσκεψη του Σεργκέι Κόμλεφ -διευθυντή του τμήματος συμβάσεων και διαμόρφωσης τιμών της Gazprom Export- εκτιμάται ότι αποσκοπεί στην υπενθύμιση αυτών των εκκρεμοτήτων και την τελεσίδικη διευθέτησή τους. Αλλωστε, ο ίδιος σημαίνων ρώσος παράγοντας είχε συχνές επισκέψεις στη χώρα μας από την εποχή που η Gazprom εξέφραζε το ενδιαφέρον της για επιλογή στρατηγικού εταίρου στη ΔΕΠΑ.

*Από την άλλη, η πρόθεση του αρμόδιου υπουργείου Υποδομών να «παγώσει» τους «αυτοκινητοδρόμους Σουφλιά», αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο αναθεώρησης του τρόπου υπολογισμού των διοδίων, προφανώς δεν διευκολύνει τον αρχικό σχεδιασμό των κατασκευαστών. Με βάση τις «προεκλογικές εξαγγελίες Σουφλιά», μέσα Δεκεμβρίου εκτιμάται ότι θα ενεργοποιούνταν ο διαγωνισμός για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού, την περιφερειακή Υμηττού αρχικού προϋπολογισμού 1,9 δισ. ευρώ. Τώρα εξετάζεται η ριζική αναθεώρηση αυτών των σχεδίων, που εκ των πραγμάτων οδηγεί «σε ακύρωση του διαγωνισμού για νέες λεωφόρους στην Αττική», όπως σημείωνε στέλεχος του αρμόδιου υπουργείου. Σε κάθε περίπτωση, θα απαιτηθούν νέες μελέτες, που θα λαβαίνουν σοβαρά τις ενστάσεις για περιβαλλοντική υποβάθμιση της ευρύτερης περιοχής του Υμηττού.

*Παράλληλα, μέχρι το τέλος Νοεμβρίου πρέπει να έχουν υποβληθεί στην Κομισιόν οι ελληνικές προτάσεις για τη διέλευση του αυτοκινητοδρόμου Ελευσίνα-Πάτρα-Πύργου-Τσακώνα από την προστατευόμενη περιοχή του Καϊάφα. Η κατασκευαστική πίτα αφορά κυρίως τρεις εγχώριους ομίλους, την Ελλάκτωρ (των οικογενειών Μπόμπολα-Καλλιτσάντση) την J&Ρ Αβαξ (των οικογενειών Ιωάννου-Παρασκευαΐδη) και ΓΕΚ/Τέρνα (των οικογενειών Περιστέρη-Κάμπα).

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Οικονομία
Με λέξεις-κλειδιά
Επιχειρήσεις
Σχετικά θέματα: Επιχειρήσεις
Δύο σενάρια για το πάγωμα των δανείων
Το θέμα των δίγραμμων
Επιταγές με κρατική εγγύηση
Ελληνικά ρούχα στο Ντουμπάι
Ο πόλεμος των σποτ
Δεν βλέπουν φως από το άστρο της Βηθλεέμ
Πλεονεκτούν σε κερδοφορία οι εξ Αμερικής
Άλλα θέματα στην κατηγορία Οικονομία της έντυπης έκδοσης
Τράπεζες
Διάσταση κυβέρνησης με πιστωτικά ιδρύματα
«Δεν πληρώνουν»
Οργιο αυθαιρεσίας
Μόνο οι δανειολήπτες πληρώνουν την κρίση
Πόλεμος για το πλαφόν στα επιτόκια των πιστωτικών καρτών
Τα επισφαλή δάνεια θα κρίνουν τη συνέχεια
Κρας τεστ για τη ρευστότητα που χορηγήθηκε από την ΕΚΤ
Αύξηση προμήθειας 70% από την Τράπεζα Ελλάδος
Οδηγία-φρένο στον καταχρηστικό υπερδανεισμό
Σωτήριες οι προβλέψεις για τις επισφάλειες
Υπερχρεωμένα νοικοκυριά
Ρύθμιση χρεών και για την εφορία
Κοινοτική επιτήρηση
Τα όπλα στην ευρωμάχη
Αμφισβητήσεις
Η αναβίωση του φόρου Τόμπιν κατά της κερδοσκοπίας
Υποβάθμιση πιστοληπτικής ικανότητας Ελλάδας
Οι δυσμενείς αξιολογήσεις και το ασανσέρ των spread
Επιχειρήσεις
Ξαναμοιράζονται τα μεγάλα deals
Δύο σενάρια για το πάγωμα των δανείων
Το θέμα των δίγραμμων
Επιταγές με κρατική εγγύηση
Ελληνικά ρούχα στο Ντουμπάι
Ο πόλεμος των σποτ
Δεν βλέπουν φως από το άστρο της Βηθλεέμ
Πλεονεκτούν σε κερδοφορία οι εξ Αμερικής
Εργασιακό - Ασφαλιστικό
Ζητείται επειγόντως θηριοδαμαστής
Βαρίδι στο βιογραφικό τα stage
Διεκδικήσεις
Ασπιρίνη στην ανεργία η επιδότηση εισφορών
Τουρισμός
Η μαύρη τρύπα στον ΕΟΤ φέρνει «ριζικές τομές»
Διεθνή
Γερμανία: κυβέρνηση μεγάλων απαλλαγών
Πανευρωπαϊκό κυνήγι για χρήμα
Να πληρώσουν οι ίδιες για τα ανοίγματά τους
Κροίσων πονοκέφαλοι
Σφάζονται οι αδελφοί Αμπανί
Σε τέλμα οι ιδιωτικοποιήσεις στην Ανατολική Ευρώπη
Αφιέρωμα
Περιμένοντας την πράσινη ανάπτυξη
Ακτοπλοϊα
Ελληνοκινεζική ναυμαχία
Θέλουν υπεροπλία και στα τάνκερ
Φορολογία
Φοροτσιμπίδες για μετοχές και μερίσματα
Αγορές
Οι τράπεζες γυρίζουν την πλάτη στα δάνεια της ΕΚΤ
Πολύ κοντά στη στροφή
Παράγοντες αστάθειας
Χρηματιστήριο Αθηνών
Κλείνουν βιβλία και ρευστοποιούν
Ποιες θέσεις έχτισαν τα ξένα funds
Πρωταγωνιστεί και στην πτώση
Ξεφόρτωσαν στα ψηλά πολλά μεγαλοστελέχη
Επενδύσεις
Η επόμενη ημέρα κρύβει παγίδες
Τα κρατικά κεφάλαια
«Προτίμηση στα εμπορεύματα, προσοχή στα ακίνητα»