Έντυπη Έκδοση

Παύλος Μάτεσις 1933-2013

Καράβι χωρίς άγκυρα

Κλήρωση για τρία βιβλία του Παύλου Μάτεσι

Τελευταία ενημέρωση:

Η ιστορία της λογοτεχνίας συνήθως γράφεται από τους λοξούς, από τους σαλούς, από τους τρελαμένους, από τους φευγάτους. Από αυτούς που ρισκάρουν, τολμούν, πέφτουν και σηκώνονται, αυτοακυρώνονται, αποπειρώνται να θέσουν τέλος στη ζωή τους ή τελικώς αυτοκτονούν.

 

Η ΚΛΗΡΩΣΗ ΕΧΕΙ ΟΛΟΚΛΗΡΩΘΕΙ

Η σημαίνουσα λογοτεχνία ενός τόπου μικρού γλωσσικά στο παγκόσμιο και παγκοσμιοποιημένο «χωρίο», όπως είναι η Ελλάδα, επικροτεί και επιβραβεύει το αλλότριον, το ξένο, το έτερον. Το εκτός λογοτεχνικού κανόνος, το εκτός κοινωνικού καθωσπρεπισμού, το εκτός πολιτικού δογματισμού. Είναι ωμή, μετωπική, παράλογη, υπερβατική, ονειρική, υπνοβατική, ανάπηρη.

Γι' αυτό η λογοτεχνία του Παύλου Μάτεσι, πεζογραφία, θέατρο και δοκίμιο ομού και αξεχώριστα, συγκροτείται ως κάτι ενιαίο και αδιάσπαστο. Ο άνθρωπος και ο συγγραφέας δεν αποκλίνουν υποκριτικά. Εν πλήρει ευθυκρισία και συντονισμό, ταυτίζονται και συνομολογούν μία συμφωνία αρραγούς ενότητας.

Απαν το έργο του δεν είναι ένα λοξοδρόμημα ως προς τη γλώσσα, το ύφος και το ήθος του ανδρός. Ο άνδρας δεν κρύπτεται πίσω από το λόγο, ούτε ο λόγος κρύπτει τον άνδρα. Η οδός είναι μία και μοναδική: η ευθεία κι ας μην είναι πάντα και κατ' ανάγκην η πεφωτισμένη λεωφόρος των μεγάλων πόλεων.

Κι ας είναι οι συσκοτισμένοι παράδρομοι των ενοχών του άστεως. Ο Παύλος Μάτεσις, αυτός ο φλανέρ, ο ανέστιος, ο πλάνης, ο θεόθεν αλήτης, δεν έγινε ποτέ άγιος, μάρτυρας, εικόνα λατρείας, ηγέτης οπαδών. Δεν ήθελε να εμπνεύσει, να πείσει, να αποκτήσει πιστούς, να δημιουργήσει σέκτα. Παρέμεινε ανέστιος, ανοίκειος, άστεγος και είρων. Ο Μέγας Είρων και για να θυμηθούμε τον Διονύση Σαββόπουλο των αριστουργηματικών «Αχαρνέων», «με το μάτι παιχνιδιάρικο και το κεφάλι πάνω στον πάγκο του χασάπη» (οι δύο τελευταίες συλλαβές τονισμένες μετ' επιτάσεως παρακαλώ!).

Στα εννέα πεζογραφικά του έργα, οκτώ μυθιστορήματα («Αφροδίτη», «Η μητέρα του σκύλου» «Ο παλαιός των ημερών», «Πάντα καλά», «Σκοτεινός οδηγός», «Μύρτος», «Αλδεβαράν», «Graffito») και μία συλλογή διηγημάτων («Υλη δάσους») η γραμμή της ευθείας τραγικής οδού ουδόλως διαταράσσεται. Ο Παύλος Μάτεσις, κατ' ευθείαν απόγονος και κληρονόμος των αρχαίων τραγικών, κατατάσσει τη λογοτεχνία του στο πρωταγωνιστικό πεπρωμένο φυγείν αδύνατον και όχι στην αποαγωνιστική μοιρολατρία του θρηνούντος χορού.

Οι ηρωίδες και οι ήρωές του είναι Αγαμέμνονες και Κλυταιμνήστρες, Οιδίποδες και Ιοκάστες, Ορέστηδες και Αντιγόνες, όλοι τους όμηροι της ερινύας τύχης και λυτρωμένοι από την ευμενιδική ηχώ. Εστω και προς την έξοδο του δράματος, έστω την τελευταία στιγμή, εκεί όπου ο αναγνώστης έχει ακτινογραφήσει την ταρασσόμενη κοιλιακή του χώρα, έρχεται η τοιούτων παθημάτων κάθαρσις. Εν τούτοις, το πέρας ουδόλως επέρχεται. Γιατί μία νέα αρχή επιφυλάσσεται, προκαλώντας το Ανοιχτό να μην αλωθεί από το Κλειστό. Προαναγγέλλεται το υπό δημιουργία μυθιστόρημα, το νεοπαγές, στο άκτιστο πεζογραφικό σύμπαν του Παύλου Μάτεσι. Χωρίς να καταρρέει, καθ' ότι αχειροποίητο.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Λογοτεχνία
Σχετικά θέματα: Λογοτεχνία
Κωνσταντίνος Π. Καβάφης
Η σχέση των δύο ανδρών και η ηδυπάθεια της Ανατολής
Διστακτικός στην αγγλική έκδοση των ποιημάτων του
«Ο ήχος, πρώτη ύλη στη λέξη»
Ο κατά Παύλο Μάτεσι Ρέι Μπράντμπερι
Εστέτ και αναρχικός
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Λογοτεχνία
Κωνσταντίνος Π. Καβάφης
Η σχέση των δύο ανδρών και η ηδυπάθεια της Ανατολής
Διστακτικός στην αγγλική έκδοση των ποιημάτων του
Καράβι χωρίς άγκυρα
«Ο ήχος, πρώτη ύλη στη λέξη»
Ο κατά Παύλο Μάτεσι Ρέι Μπράντμπερι
Εστέτ και αναρχικός
Κινηματογράφος
«Εκπλήσσομαι με τις ταινίες και τους άντρες»
Ο Μπέργκμαν έβλεπε από «Εμμανουέλα» μέχρι Αγγελόπουλο
Θα αυτοκτονήσει ποτέ κάποιος πολιτικός;
Βιβλίο
Ο σκύλος της μητέρας
Επίσκεψη από τον Βασίλη Κατσικονούρη*
Θέατρο
Το ποιητικό θέατρο ενός σαλού
Άλλες ειδήσεις
Παραστάσεις στο εξωτερικό
Παραστάσεις στην Ελλάδα
Σεμινάρια -εργαστήρια
Εκδόσεις
Τα εκτός έκθεσης
«....ΧΙΚΗΣΕΞΟΥΣΙΑΣΤΟ....»