Έντυπη Έκδοση

«Ο ήχος, πρώτη ύλη στη λέξη»

Στις 5 Ιανουαρίου 2002, ο Παύλος Μάτεσις είχε παραχωρήσει συνέντευξη στον νεότερό του συγγραφέα Αλέξανδρο Ασωνίτη, με αφορμή την έκδοση του πέμπτου μυθιστορήματός του («Ο σκοτεινός οδηγός»).

Με τον Νίκο Κούνδουρο Με τον Νίκο Κούνδουρο Η μετάδοσή της έγινε από τον «Εν Λευκώ». Αποσπάσματα από αυτή τη συνομιλία παρουσιάζει σήμερα η «Βιβλιοθήκη».

- Ποιος είναι ο καμβάς του «Σκοτεινού οδηγού»;

«Είναι παράλογο μέσω της λογικής να αφηγηθείς κάτι εξωπραγματικό. Δηλώνω την αδυναμία μου να περιγράψω το έργο. Η Μυρτάλη είναι ένα πλάσμα με πανίσχυρο ασυνείδητο, που έψαχνε την αγάπη και δεν τη βρήκε ούτε στους γονείς της. Διαμορφώνει μια εντελώς δική της πραγματικότητα, που μας τρομάζει και ενίοτε μεταβάλλεται σε Θεία Δίκη. Παίρνει τις ζωές των ανθρώπων χωρίς να είναι ούτε κακούργα ούτε άγγελος, το φόνο τον βλέπει σαν καθημερινό συμβάν...Ετυχε να ζήσει το θάνατο του αδελφού της, μετά οι γονείς της βούλιαξαν στο πένθος και την αγνοούσαν. Ετσι, πέρασε σε δεύτερη μοίρα, τσάκισε το πόδι της μ' ένα τσεκούρι για να προσελκύσει την αγάπη τους. Καθώς την αναζητά, περνάει σ' έναν άλλο κόσμο συνδεδεμένο με την αρχαϊκή Ελλάδα. Στο πρόσωπο κάθε ανθρώπου βλέπει τον αδελφό της, φαντάζεται ότι έτσι θα ήταν, κατεβαίνει στον Αδη κι επιστρέφει...».

- Δεν έμπαινε στη θάλασσα, γιατί την ντρεπόταν, επειδή ήταν χωλή.

«Κάθεται στην ακροθαλασσιά της Ελευσίνας -την Ελευσίνα δεν τη διάλεξα εγώ, με διάλεξε, με επισκέφθηκε- και έχει τη δύναμη με τη ματιά της να μετακινεί τη Σαλαμίνα και να βλέπει μπροστά της τη Μεσόγειο ολόκληρη, τον Ικαρο να πετάει και να πέφτουν τα φτερά του από νάιλον στα πόδια της... Η καλλιτεχνική δημιουργία βρίσκεται προς το απόλυτο, δεν λύνει τις κοινωνικές αδικίες. Αυτά τα λύνει το ΙΚΑ, όχι η λογοτεχνία. Υπάρχει ένας χώρος για τη λογοτεχνία όπου ο άνθρωπος δεν εισχωρεί με τη θέλησή του, γιατί ο χώρος έχει τρόμο».

- Οι ηρωίδες σας υπερτερούν των ηρώων σας.

«Ο,τι θέλει το βιβλίο, αυτό αποφασίζει. Ανεξαρτήτως φύλου, τα μυθιστορηματικά πρόσωπά μου θέλουν να φέρουν συναισθήματα φόβου και τρόμου, επειδή είναι ισχυρότερα της χαράς. Φόβος-τρόμος-πόνος είναι αναπόσπαστα μέρη της ζωής. Το θάνατο όλοι τον φοβόμαστε, προσποιούμαστε ότι τον ξεπερνάμε, ζούμε και δρούμε ως αθάνατοι.Ολοι μας είμαστε σ' ένα σταθμό τρένου και περιμένουμε ένα τρένο, ο καθένας το δικό του, που το οδηγεί ο ψυχοπομπός Ερμής και ξέρουμε πού θα μας πάει, αλλά δεν ξέρουμε πότε θα περάσει. Ετσι, μ' έναν τρόπο ο συγγραφέας με τη δουλειά του τους κρατάει συντροφιά. Η τέχνη είναι παρηγορητική και χαροποιός».

- Δίνετε ιδιαίτερη έμφαση στο ονόματα...

«Το όνομα Ραραού το είχα πρωτοδιαβάσει ως παιδί σ' ένα παλιό μυθιστόρημα. Ηταν πριγκίπισσα σε κάτι εξωτικά νησιά. Το ξανασυνάντησα στην Πλάκα, σ' έναν συμπαθέστατο τραβεστί».

- Οι ηρωίδες σας είναι λαϊκοί άνθρωποι. Σας αρέσουν τα λαϊκά τραγούδια;

«Δεν μου αρέσουν καθόλου, οι ηρωίδες μου δεν είναι λαϊκές, αλλά υπερβατικές. Εχω σπουδάσει μουσική κι απεχθάνομαι το μπουζούκι, έχει έναν τόνο ηττοπάθειας και ζητιανιάς...».

- Εντεχνα, Χατζιδάκις, Θεοδωράκης;

«Υπάγονται στην ελαφρά μουσική, ορισμένα είναι πολύ καλόγουστα. Πρέπει όμως να καταλάβετε ότι υπάρχει διαφορά μεταξύ ωραίου και χαριτωμένου. Αυτά υπάγονται στο χαριτωμένο».

- Είστε ικανοποιημένος από την αποδοχή σας στο εξωτερικό;

«Δεν είμαι ικανοποιημένος, θέλω κι άλλα. Η κριτική στην Ελλάδα ήταν ορθή στο θέατρό μου, όχι τόσο στην πεζογραφία μου. Σκεφθείτε ότι δεν έδωσαν Κρατικό Βραβείο Μυθιστορήματος το 1990, όταν κυκλοφόρησε η "Μητέρα του σκύλου". Οι κριτικοί δεν πρέπει να λένε "είναι καλό", αλλά "πιστεύω ότι είναι". Η γλώσσα των βιβλίων μου δεν είναι ούτε δημοτική ούτε καθαρεύουσα, είναι ασύντακτη, οι λέξεις αποτελούνται από νόημα κι από ήχους που χτυπάνε στο ασυνείδητό μας. Ο ήχος είναι η πρώτη ύλη στη λέξη. Δεν είμαι κοσμικός, δεν είχα ποτέ υποστήριξη δημοσιογράφων, κόμματος, κυβερνήσεων, Εκκλησίας. Αγομαι. Είμαι σαν καράβι χωρίς άγκυρα».

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Λογοτεχνία
Σχετικά θέματα: Λογοτεχνία
Κωνσταντίνος Π. Καβάφης
Η σχέση των δύο ανδρών και η ηδυπάθεια της Ανατολής
Διστακτικός στην αγγλική έκδοση των ποιημάτων του
Καράβι χωρίς άγκυρα
Ο κατά Παύλο Μάτεσι Ρέι Μπράντμπερι
Εστέτ και αναρχικός
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Λογοτεχνία
Κωνσταντίνος Π. Καβάφης
Η σχέση των δύο ανδρών και η ηδυπάθεια της Ανατολής
Διστακτικός στην αγγλική έκδοση των ποιημάτων του
Καράβι χωρίς άγκυρα
«Ο ήχος, πρώτη ύλη στη λέξη»
Ο κατά Παύλο Μάτεσι Ρέι Μπράντμπερι
Εστέτ και αναρχικός
Κινηματογράφος
«Εκπλήσσομαι με τις ταινίες και τους άντρες»
Ο Μπέργκμαν έβλεπε από «Εμμανουέλα» μέχρι Αγγελόπουλο
Θα αυτοκτονήσει ποτέ κάποιος πολιτικός;
Βιβλίο
Ο σκύλος της μητέρας
Επίσκεψη από τον Βασίλη Κατσικονούρη*
Θέατρο
Το ποιητικό θέατρο ενός σαλού
Άλλες ειδήσεις
Παραστάσεις στο εξωτερικό
Παραστάσεις στην Ελλάδα
Σεμινάρια -εργαστήρια
Εκδόσεις
Τα εκτός έκθεσης
«....ΧΙΚΗΣΕΞΟΥΣΙΑΣΤΟ....»