Έντυπη Έκδοση

Μια «φυσαρμόνικα» για τη γενιά του πολέμου

Ο 70χρονος δημοσιογράφος και συγγραφέας Πέτρος Μακρής βγαίνει κατευθείαν από τις δεκαετίες του '40 και του '50. Σημαδεμένος από τα τραύματα του πολέμου, του Εμφυλίου και του μεταπολέμου, έγραψε σε ηλικία εβδομήντα ετών το πρώτο του λογοτεχνικό έργο. Το μυθιστόρημα «Η φυσαρμόνικα. Ενα ιστορικό μυθιστόρημα για την εποχή του διχασμού, 1944-1974, στις γειτονιές του ονείρου» («Αγκυρα») είναι μια άτυπη ταινία, στην οποία καρέ καρέ αποτυπώνεται η ενηλικίωση μέσα στην οδύνη της ερημωμένης επαρχίας και η ωριμότητα μέσα στην αγωνία της καθημερινότητας της μεγάλης πόλης.

Ο Πέτρος Μακρής παίζει φυσαρμόνικα, συνοδευόμενος στο πιάνο από τον Γιάννη Σπανό, κατά τη διάρκεια της παρουσίασης του βιβλίου του Ο Πέτρος Μακρής παίζει φυσαρμόνικα, συνοδευόμενος στο πιάνο από τον Γιάννη Σπανό, κατά τη διάρκεια της παρουσίασης του βιβλίου του Δεν επέλεξε τυχαία το κεντρικό πρόσωπο της ιστορίας του, στο οποίο δεν κρύβει ότι έχει πολλά αυτοβιογραφικά στοιχεία. «Ο Μάρκος», μας λέει, «αντιπροσωπεύει τη γενιά που είδε το φως της ζωής το 1940 και είχε την τύχη να ζήσει όλην αυτή την εξελικτική πορεία: τόσο στην πρωτεύουσα όσο και στην επαρχία, τόσο σε φτωχογειτονιές και ετοιμόρροπα σχολεία όσο και σε κοσμοπολίτικες συνοικίες και εντυπωσιακά πανεπιστημιακά αμφιθέατρα. Μέσα από επεισόδια, άλλοτε βίαια και τραγικά, άλλοτε απρόβλεπτα, ρομαντικά και σπαρταριστά, ο αναγνώστης οδηγείται στην αμφισβήτηση των προσχεδιασμένων αδελφοκτόνων συγκρούσεων 1944-1949, αλλά και του κατοπινού ψυχροπολεμικού διχασμού».

Ομως στο μυθιστόρημά του ο Πέτρος Μακρής αποπειράται την υπέρβαση των ιδεολογικών στρατοπέδων, που κάποτε χώρισαν την Ελλάδα σε αριστερούς και δεξιούς. Ανατρέχει στο πιο καθαρό κομμάτι της ζωής του, στην παιδική του ηλικία, γιατί σ' αυτήν οφείλει, όπως εξηγεί, αυτή την χωρίς προκαταλήψεις αντιμετώπιση του θέματός του - πολυχρησιμοποιημένου στη μεταπολεμική μας πεζογραφία. Θυμάται: «Τα παιδιά της δικής μου γενιάς, που είδαν το φως της ζωής το '40, είχαν την τύχη να δουν στα ίδια θρανία τα τέκνα των αριστερών ανταρτών και των στρατιωτών των τότε κυβερνητικών στρατευμάτων. Αυτό έδειξε ότι αυτός ο λαός έχει ή την ευλογία ή την κατάρα να πορεύεται, έστω και από αντίπαλα ιδεολογικά χαρακώματα, στους ίδιους δρόμους της ίδιας πατρίδας».

Εκ των υστέρων, αφού εδώ και χρόνια έχει κάνει καλά τη δουλειά της η συμφιλίωση, δηλώνει «ότι έχει ξεκαθαρισμένες κεντροαριστερές έως και προωθημένες αριστερές θέσεις. Πρέπει να πορευόμαστε όλοι μαζί, έστω και κάτω από σκληρές ιδεολογικοπολιτικές συγκρούσεις, με εξαίρεση την τρομοκρατική βία, την οποία δεν συγχωρώ σε κανένα ιδεολογικό στρατόπεδο, ούτε στον ίδιο μου τον εαυτό».

Γιατί όμως άργησε τόσο πολύ να εκφραστεί μέσω της λογοτεχνίας; Δεν δυσκολεύεται να βρει την απάντηση: «Είχα πέσει μέσα στο καμίνι της αδιάκοπης δημοσιογραφικής έρευνας και δεν μου έμενε καιρός να λογοτεχνώ. Εν τούτοις, στη δημοσιογραφία οφείλω μεγάλη ευγνωμοσύνη, γιατί μου άνοιξε δρόμους».

Ο Πέτρος Μακρής, όταν δεν γράφει, ζωγραφίζει. Κι όταν δεν ζωγραφίζει, παίζει κιθάρα, μαντολίνο και φυσαρμόνικα. Εχει γράψει ακόμη: «Μαρξιστές και Ορθοδοξία» (1983), «Μίκης Θεοδωράκης - Κρυμμένες αλήθειες» («Επικαιρότητα, 1986) και το ευπώλητο -έχει κάνει έξι εκδόσεις- «Μάρκος - Τσακαλώτος: Τα λάθη μας. Η ανατομία μιας τραγωδίας. 60 χρόνια από την έναρξη του Εμφύλιου» («Αγκυρα», 2001).

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Λογοτεχνία
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Αρχαιολογία
Αυθεντικό το άγαλμα του Λυσίππου και μοιάζει του Μεγαλέξανδρου
Είχαν και οι αρχαίοι τον Η1Ν1 τους
Αρχιτεκτονική
Διεθνές ενδιαφέρον για τον Πύργο του Πειραιά
Βιβλίο
Μια «φυσαρμόνικα» για τη γενιά του πολέμου
Εθνική Λυρική Σκηνή
«Κλείνει» άρον άρον τη σεζόν η Λυρική
Θέατρο
Η εξορία ενός κακότυχου ποιητή
Συνέντευξη: Ειρήνη Καράγιαννη
Οι πειραματισμοί κάνουν την τέχνη δημοκρατική
Συνέντευξη: Νάνα Μούσχουρη
Παραιτούμαι από τη βουλευτική μου σύνταξη
Τηλεόραση
«Ξαπλώνουν» παρέα με τον κυβερνοχώρο
Στο στόχαστρο των κερδοσκόπων
Θα ξαναγίνει της... Τρίτης