Έντυπη Έκδοση

Μεταμορφώσεις διασήμων

«Μάτια κλειστά. Τώρα άνοιξέ τα σιγά σιγά ώστε σχεδόν να μην τα βλέπουμε να ανοίγουν, σαν κοιμισμένα ακόμα, λίγο πιο ανοιχτά τώρα, λίγο πιο ανοιχτά και τώρα σιγά σιγά κλείσ' τα». Υστερα από 15 δευτερόλεπτα η φωνή του Ρόμπερτ Γουίλσον ακούγεται και πάλι: «Το αριστερό σου χέρι, ο δείκτης πιο κοντά στον αντίχειρα και τώρα σήκωσέ το σιγά σιγά προς τα πάνω».

Η Ντίτα φον Τι Η Ντίτα φον Τι Η ηθοποιός Ιζαμπέλ Ιπέρ υπακούει στις εντολές του Γουίλσον ευλαβικά για περισσότερο από 40' που τη μεταμορφώνουν σε Γκρέτα Γκάρμπο. Η ίδια, όπως πολλοί διάσημοι ηθοποιοί, χορευτές, τραγουδιστές, εικαστικοί, καλλιτέχνες, ακόμη και ζώα, πρωταγωνιστούν στα 60 βιντεο-πορτρέτα του Γουίλσον που θα παρουσιαστούν στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών από τις 5 Απριλίου ώς τις 7 Ιουλίου.

Σκηνοθέτης, σκηνογράφος, χορογράφος, ζωγράφος, γλύπτης, ο πολυσχιδής κύριος Γουίλσον τροφοδοτεί τα πορτρέτα του με αρχές και τεχνικές που «δανείζεται» από όλες τις αγαπημένες του τέχνες. Φωτογραφία, κινηματογράφος, λογοτεχνία και μουσική επιστρατεύονται για ν' αφηγηθούν αυτές τις «παγωμένες» ιστορίες. Ιστορίες που ξετυλίγονται σ' αργή κίνηση, όπως συνήθως συμβαίνει και στις θεατρικές παραστάσεις του σκηνοθέτη. Στην αρχή, ο θεατής έχει την αίσθηση ότι βλέπει μια στατική εικόνα, μια φωτογραφία «παγιδευμένη» σε οθόνη, εντύπωση που ανατρέπεται σε λίγο μόλις τα βλέφαρα του Τζόνι Ντεπ αρχίζουν να ανοιγοκλείνουν. Σ' αυτό το πρωτότυπο έργο τέχνης ο Ντεπ υποδύεται τη «Ρόουζ Σελαβί», ψευδώνυμο που είχε χαρίσει στον εαυτό του ο Μαρσέλ Ντισάν όταν ο φίλος του Μαν Ρέι θέλησε να τον φωτογραφίσει ως γυναίκα. Στους χώρους της Στέγης οι θεατές θα συναντήσουν την ηθοποιό Σάλμα Χάγεκ ως κύκνο υπό τον ήχο του Τσαϊκόφσκι, τη Ζαν Μορό στο ρόλο της Μαρίας Στιούαρτ, της βασίλισσας της Σκοτίας, τον Μιχαήλ Μπαρίσνικοφ ως Αγιο Σεβαστιανό, πληγωμένο από δεκάδες λόγχες, τη Γουινόνα Ράιντερ χαρωπή αν και θαμμένη μέχρι το λαιμό με άμμο ως Γουίνι από τις «Ευτυχισμένες μέρες» του Μπέκετ.

Οι «μικρο-ιστορίες» που εκτυλίσσονται σε βίντεο διάρκειας από 3 ώς 12 λεπτά, «υπακούν» στο ρυθμό και το ύφος πρωτότυπων μουσικών θεμάτων που έγραψαν ειδικά για τον Γουίλσον καλλιτέχνες όπως οι Λου Ριντ, Ντέιβιντ Μπερν, Τομ Γουέιτς κ.ά., ενώ κλασικά έργα των Μπαχ, Μπετόβεν, Βάγκνερ και Τσαϊκόφσκι ενορχηστρώνονται κατάλληλα για τα βιντεο-πορτρέτα του.

Με αφετηρία ιστορικές μορφές, πίνακες και έργα τέχνης που τον συγκινούν, ο Ρόμπερτ Γουίλσον σχολιάζει έμμεσα, με υποδόριο χιούμορ, την ιστορία της προσωπογραφίας τεντώνοντας παράλληλα τα όρια της φωτογραφικής τέχνης.

«Η ιδέα είναι να μη βλέπεις καθόλου κίνηση στην αρχή. Υστερα να βλέπεις απειροελάχιστη. Είναι κάτι σαν still life, που όμως εμπεριέχει πραγματική ζωή», έχει δηλώσει ο Γουίλσον, που περνάει ώρες προσπαθώντας να πετύχει τον κατάλληλο φωτισμό και τα χρώματα κάθε έργου του. Εξάλλου ο κόσμος των εικαστικών δεν είναι άγνωστος στο σκηνοθέτη, αφού συχνά σκίτσα του έχουν εκτεθεί σε γκαλερί.

Από όλους τους ηθοποιούς μόνο ένας αντιστάθηκε στην αρχή. Ο Σον Πεν αρνήθηκε να «φωτογραφηθεί» ως Ρέμπραντ με το επιχείρημα ότι απλώς «δεν είμαι εγώ. Είμαι αυτός που είμαι και κανένας άλλος», απάντησε. Το αν απάντησε θετικά στην αντιπρόταση του καλλιτέχνη θα το διαπιστώσουμε τώρα, καθώς τρία νέα πορτρέτα, εκείνο του Σον Πεν, της Ζιλιέτ Μπινός και ενός ακόμη με το μυστηριώδη τίτλο «Horned Frog», παρουσιάζονται πρώτη φορά παγκοσμίως στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών.

*Οι φωτογραφίες είναι ευγενική παραχώρηση των RW Work Ltd και Dissident Industries Inc.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Φωτογραφία
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Σύλλογος Εκδοτών-Βιβλιοπωλών
Φορομπηχτική πολιτική
Φωτογραφία
Μεταμορφώσεις διασήμων
Βιβλιοπωλεία
Φορομπηχτική πολιτική
Θέατρο
Μαυσωλείο του ουμανισμού η Ευρώπη
Κινηματογράφος
Ο φασισμός στην Ταινιοθήκη
Εικαστικά
Η ελευθερία από καλλιτέχνες 36 χωρών
Μουσική
Μουσικοί του Γούντι Αλεν στην Αθήνα
Ροκ «φυγόκεντρος» δύναμη
Άλλες ειδήσεις
Ο φασισμός στην Ταινιοθήκη
Επένδυση στον άνθρωπο