Έντυπη Έκδοση

Το κοτέτσι με τους... Ρενουάρ

Ο χρυσός θώρακας του Μοκτεσούμα και χαμένοι πίνακες του Ρενουάρ είναι τα έργα τέχνης που αναζητούν οι ήρωες των δύο βιβλίων

Από τη μία ο Μεξικανός μονόφθαλμος ντετέκτιβ Εκτορ Μπελασκοαράν Σάι αναζητεί τον κλεμμένο χρυσό θώρακα του Μοκτεσούμα και από την άλλη ο μεσήλικος (και) Σικελός συμβολαιογράφος Μικέλε Ριότα ερωτεύεται και, ενώ αρχικά το αρνείται, εν τέλει προσπαθεί να αποδείξει ότι ο Ρενουάρ είχε επισκεφθεί το Αγκριτζέντο και είχε ζωγραφίσει κάποια έργα του εκεί.

Οι παθιασμένοι του αστυνομικού μυθιστορήματος θα έχουν αντιληφθεί ήδη πως στην πρώτη περίπτωση η αναφορά έχει να κάνει με τον Πάκο Ιγνάσιο Τάιμπο ΙΙ και το τελευταίο του έργο «Αντίο Μαδρίτη» (μετάφραση Κρίτων Ηλιόπουλος, εκδόσεις Αγρα).

Στη δεύτερη, η έκπληξη έρχεται από τον Αντρέα Καμιλέρι και τον «Κλεμμένο ουρανό» (μετάφραση Δήμητρα Δότση, εκδόσεις Καστανιώτη). Να δούμε τα βιβλία...

Ο Χούστο Βάσκο, υποδιευθυντής για επιστημονικά θέματα του Εθνικού Μουσείου Ανθρωπολογίας της Πόλης του Μεξικού, πείθει ενάντια σε οποιαδήποτε λογική τον Μπελασκοαράν Σάι να μεταφέρει ένα μήνυμα στη Μαύρη Χήρα, πρώην τραγουδίστρια λαϊκών ασμάτων ραντσέρας και ερωμένη ενός πρώην προέδρου του Μεξικού, που βρίσκεται στη Μαδρίτη.

Επί της ουσίας ο ντετέκτιβ πρέπει να προειδοποιήσει την κυρία πως αν τολμήσει και πουλήσει το χρυσό θώρακα του Μοκτεσούμα, θα τη διασύρει διεθνώς.

Στη συνέχεια μπαίνουν πολλοί και διάφοροι στο παιχνίδι, κυριότεροι δε απ' όλους οι γονείς του ήρωα, ένας Βάσκος που έφυγε από την Ισπανία το 1939 και η Ιρλανδή μητέρα του. Εμμέσως πλην σαφώς, μέσω αυτών μπαίνουν ο Ισπανικός Εμφύλιος, τα παθήματα της Δημοκρατίας και μια γλυκύτατη νότα νοσταλγίας. Η ζωή τρέχει όμως, μια νεαρή κοπέλα αποφασίζει πως δεν τη θέλει πια, επιχειρεί να αυτοκτονήσει, κι έτσι μπαίνει στη ζωή του Σάι.

Γραμμένο με χιούμορ, αυτό το σπάνιο βιβλιαράκι (περισσότερο νουβέλα παρά μυθιστόρημα) περιέχει τα πάντα: την πολιτική, τον έρωτα, την αποικιοκρατία, τον τσαμπουκά, το έγκλημα. Τρυφερό και ποιητικό με τον τρόπο του, διαβάζεται απνευστί.

Οι τελευταίες δύο λέξεις της προηγούμενης παραγράφου αφορούν και τον «Κλεμμένο ουρανό». Μικρός και αυτός σε μέγεθος, δεν εντάσσεται στα καθαρά αστυνομικά του Καμιλέρι, αλλά ούτε και στα ιστορικά του.

Είναι κάτι ανάμεσα στα δυο, αφού από τη μία παίρνει πάσα από τις επισκέψεις του Πιερ Ογκίστ Ρενουάρ στην Ιταλία και ειδικότερα στη Σικελία, και από την άλλη περιέχει μια κλοπή και ένα φόνο.

Οπου ο, σχεδόν γέροντας πια, συμβολαιογράφος Ριότα λαμβάνει μια επιστολή από μια άγνωστή του, η οποία του γράφει τα κολακευτικότερα για ένα νεανικό του βιβλίο, σχετικό με την επιδιόρθωση των τοιχογραφιών μιας εκκλησίας στο σικελικό Καπιστράνο από τον Ρενουάρ.

Αντιλαμβανόμαστε την πορεία της επιστολογραφίας, η οποία συνεχίζεται μόνο μέσα από τις απαντητικές επιστολές του Ριότα, οι οποίες όσο περνά ο χρόνος αλλάζουν ύφος. Από τυπικές αρχικά, γλυκαίνουν στη συνέχεια, για να αποκτήσουν παραληρηματικό ύφος, όταν ο Ριότα λαμβάνει μια φωτογραφία που απεικονίζει γυμνή την επιστολογράφο. Οταν, δε, θα τη συναντήσει, ο έρωτας θα χτυπήσει το γέρικο κεφάλι του.

Οπως γίνεται σύντομα αντιληπτό, η κυρία δεν χαρίζει το σώμα της τζάμπα στον Ριότα. Δηλώνει έμπορος έργων τέχνης και του ζητάει να γράψει ένα ακόμα βιβλίο, το οποίο θα αφορά την υποτιθέμενη επίσκεψη του Ρενουάρ στο Αγκριτζέντο, τότε Τζιντζέρι, για την οποία άλλωστε είχε γράψει και ο γιος του ζωγράφου, σκηνοθέτης Ζαν Ρενουάρ. Ο Ριότα αρχικά θα αποκλείσει την επίσκεψη του Ρενουάρ, αλλά στη συνέχεια θα συμφωνήσει να επιχειρηματολογήσει υπέρ αυτής, φτάνοντας στο σημείο να γράψει ότι ο ζωγράφος άντλησε έμπνευση από την περιοχή και δημιούργησε έργα.

Παράλληλα, θα εξηγήσει στην κυρία πως οι καλοθελητές οι οποίοι τον διέβαλαν στα μάτια της ναι μεν της έλεγαν την αλήθεια για την αγορά ενός κτήματος στην περίφημη Κοιλάδα των Ναών (περιοχή κοντά στο Αγκριτζέντο, τον αρχαίο Ακράγαντα, όπου είναι συγκεντρωμένοι αρχαιοελληνικοί ναοί), πλην όμως εψεύδοντο σχετικά με την τιμή αγοράς. Και ότι αυτός ποτέ δεν θα έδινε πενταροδεκάρες για ένα κομμάτι γης προκειμένου να ανασύρει έναν κρυμμένο θησαυρό από αυτό. Αντιθέτως, το είχε χρυσοπληρώσει, προκειμένου να βοηθήσει οικονομικά τον ιδιοκτήτη του. Μέχρις εδώ όμως, γιατί αν συνεχίσουμε θα προδώσουμε την πλοκή.

Εν ολίγοις, ο τρομερός γέροντας της ιταλικής λογοτεχνίας, ο πλέον πολυδιαβασμένος σήμερα συγγραφέας της χώρας του, κάνει ξανά την έκπληξη. Οι αφοσιωμένοι του αναγνώστες θα περάσουν, έστω και λίγες, ώρες ευτυχίας.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Βιβλίο
Σχετικά θέματα: Βιβλίο
Ο αριστερός «πατέρας» της Φατμαγκιούλ
Απόδραση επί δικτατορίας
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Κινηματογράφος
Βιογραφίες ή αγιογραφίες;
Και τηλεταινία ο Λίνκολν
Από «μυθικό πλάσμα», Ανι
Γη της επαγγελίας χωρίς νερό
Προκλητική Νικόλ Κίντμαν
Ενδιαφέρουν
Αθηναϊκές ιστορίες
Η παρακαταθήκη του Μάη του '68
Πήγα cinema
Θέατρο
Θέατρο σαν σινεμά
Απόβαση στο Μπρόντγουεϊ
Χρεοκοπημένος και ο έρωτας της Γκόλφως
Τα αδέλφια που πληγώνουν
Μία φωτογραφία αλλάζει τον κόσμο
Ο «βλαμμένος» και η «βλεμμένη»
Η Μήδεια στη Νέα Υόρκη
Μουσική
Οσα φέρνει ο μουσικός άνεμος
«Παράξενα και ατόφια» με Σαββόπουλο
Στη χώρα των θαυμάτων
«Μono» στη Θεσσαλονίκη
Τα 20χρονα της Ελένης Τσαλιγοπούλου
Γερμανικό Power Metal
Δερβίσηδες
Λογοτεχνία
Νέος 107 ετών!
Εικαστικά
Η χρυσή εικοσαετία της ελληνικής χαρακτικής
Οι μποέμ του Μεταξουργείου
Η μετανάστευση επαναλαμβάνεται
Τηλεόραση
And the Oscar goes to Berlusca
Βιβλίο
Ο αριστερός «πατέρας» της Φατμαγκιούλ
Απόδραση επί δικτατορίας
Το κοτέτσι με τους... Ρενουάρ