Έντυπη Έκδοση

Ιτε πένες Ελλήνων

Τα νέα από τα βιβλιοπωλεία δεν είναι ευχάριστα. Η πεσμένη κίνηση τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο ήταν αναμενόμενη -ακόμα και στα χρόνια της «ευημερίας», οι συγκεκριμένοι μήνες ήταν πάντα υποτονικοί.

Ομως ο Μάρτιος έδειξε πολύ άσχημα τα δόντια του, διαψεύδοντας κάθε ελπίδα ότι η κρίση θ' αφήσει αλώβητο το χώρο του βιβλίου. «Η κατάσταση παγιώνεται» λέει η Μαρία Παπαγεωργίου από το Βιβλιοπωλείο της Εστίας: «Η τιμή των βιβλίων είναι τώρα επιβαρυμένη με υψηλότερο ΦΠΑ -έφτασε το 6,5%- και το πιστό κοινό αγοράζει όλο και λιγότερους τίτλους. Μόνο ό,τι βγαίνει σε προσφορά καταναλώνεται γρήγορα. Και πολύ φοβάμαι πως το καλοκαίρι θα 'ναι ακόμη πιο ζόρικο, γιατί το κόστος ζωής μεγαλώνει με τις πολλές μετακινήσεις...».

Οι εποχές που οι μεγάλοι εκδοτικοί οίκοι τροφοδοτούσαν τους πάγκους μ' ένα νέο βιβλίο την ημέρα, φαίνεται πως πέρασαν ανεπιστρεπτί. Το επόμενο διάστημα, ωστόσο, μια σειρά από γνωστούς έλληνες πεζογράφους θα δημοσιεύσουν νέα τους δουλειά, ενώ ήδη η «Πρώτη λέξη» του Βασίλη Αλεξάκη, συνοδευμένη από τα εύσημα του γαλλικού τύπου, έκανε την εμφάνισή της στις προθήκες (Εξάντας), όπως και η «Κυριακή», το νέο μυθιστόρημα του Αλέξη Σταμάτη (Καστανιώτης). Αυτή τη φορά, ο Αλεξάκης υιοθετεί τη φωνή μιας εξηντάχρονης γυναίκας που τιμά τη μνήμη του αγαπημένου της αδελφού, καθηγητή συγκριτικής λογοτεχνίας στο Παρίσι όσο ζούσε, προσπαθώντας να λύσει η ίδια την τελευταία του απορία: ποια ήταν η πρώτη λέξη που ξεστόμισε ο άνθρωπος; Ενώ ο Σταμάτης ζωντανεύει το μοιραίο συναπάντημα ενός σιωπηλού νεαρού κι ενός μεσήλικα δημοσιογράφου, που επίσης πενθούν δικούς τους ανθρώπους, την Κυριακή των βουλευτικών εκλογών του 2009, καθώς η Ελλάδα μπαίνει σε μια νέα φάση της ιστορίας της.

Η πρακτική των σίκουελ δεν ευδοκιμεί πολύ στα μέρη μας, αλλά τόσο ο Μάνος Ελευθερίου όσο και ο Αρης Σφακιανάκης θα κινηθούν πάνω στα χνάρια παλιότερων επιτυχιών τους. Το «Πριν το ηλιοβασίλεμα» του πρώτου (Μεταίχμιο) αποτελεί συνέχεια του «Καιρού των χρυσανθέμων», στο μέτρο που αποτίει και πάλι φόρο τιμής στον κόσμο του θεάτρου, μέσα από ένα «μεθυστικό γαϊτανάκι», όπου «ρόλοι και ηθοποιοί συνδιαλέγονται και ερωτοτροπούν». Οσο για τον Σφακιανάκη, στο «Ου μπλέξεις» (Κέδρος), εξιστορεί τις νέες ερωτικές περιπέτειες του alter ego του, πιάνοντας το νήμα από το «Δεν ήξερες, δεν ρώταγες».

Η Ρέα Γαλανάκη και η Ζυράννα Ζατέλλη, στον κατάλογο του «Καστανιώτη» και οι δύο, επιστρέφουν με τόνους εξομολογητικούς. Η πρώτη ανοίγοντας το συγγραφικό της εργαστήρι («Η ζωή και η γραφή») και η δεύτερη συγκεντρώνοντας σ' έναν τόμο διηγήματα, αφηγήσεις και αυτοαναφορικά της κείμενα, σαν σπαράγματα μιας «υποβλητικής μυθολογίας» («Η πρώτη ηδονή στον κρόταφο»). Από τον ίδιο οίκο αναμένονται επίσης το πολιτικής υφής μυθιστόρημα της Ιωάννας Μπουρατζοπούλου «Η ενοχή της αθωότητας», το αλληγορικό για τη σημερινή παρακμή «Η έρημος έρχεται» του Μιχάλη Φακίνου και η «Σχεδία» του Μιχάλη Μοδινού, έργο εμπνευσμένο από ένα θρυλικό ναυάγιο του 19ου αιώνα, όπου επισημαίνονται και οι σκιές του Διαφωτισμού.

Ο Γιώργος Συμπάρδης, που δημοσιεύει ένα μυθιστόρημα ανά δεκαετία, επανεμφανίζεται με την «Υπόσχεση γάμου» (Μεταίχμιο), δίνοντας φέτες ζωής από την καθημερινότητα αστείων και τραγικών ηρώων, κινούμενων μεταξύ Καλλιθέας, Ταύρου και Μοσχάτου. Ενώ ο παραγωγικότατος Γιάννης Μακριδάκης θα στείλει από τη Χίο στην «Εστία» την «Αλωση της Κωνσταντίας», με ηρωίδα μια Ρωμιά της Πόλης που ανακαλύπτει πως ο γαμπρός της δεν είναι Ελληνας όπως νόμιζε. Στην Πόλη, αλλά μεταξύ 1808 και 1831, εκτυλίσσεται και το νέο μυθιστόρημα «Αγιοι και δαίμονες» του -γνωστού από το «Ιμαρέτ»- Γιάννη Καλπούζου (Μεταίχμιο). Κι αν η Λία Μεγάλου- Σεφεριάδη, στο «Και να φυσάει δροσερό το αεράκι...», από τις ίδιες εκδόσεις, ξεδιπλώνει ολόκληρο τον 20ού αιώνα μέσα απ' τις αναμνήσεις μιας δυναμικής ογδοντάχρονης γυναίκας, ο Ισίδωρος Ζουργός, στο «Ανεμώλια» (Πατάκης), εστιάζει στην τελευταία τριακονταετία, όπως τη βίωσαν τα μέλη μιας αντρικής παρέας, που νοσταλγούν τώρα την αθωότητα της νιότης τους.

Τι άλλο περιμένουμε ώς το καλοκαίρι; Νέο μυθιστόρημα από τον Κώστα Μουρσελά («Στην άκρη της νύχτας», Πατάκης) αλλά και από την βασίλισσα των μπεστ-σέλερ Λένα Μαντά («Χωρίς χειροκρότημα», Ψυχογιός), κι ακόμα, την πρώτη λογοτεχνική απόπειρα της μεταφράστριας Χίλντας Παπαδημητρίου, το «Για μια χούφτα βινύλια», με αστυνομική πλοκή και άφθονες ροκ αναφορές, και το «Για να μάθεις να πετάς» του Κωστή Γκιμοσούλη, με δέκα ιστορίες μαγικού ρεαλισμού, πλαισιωμένες από ζωγραφιές του Γ. Ψυχοπαίδη (Μεταίχμιο). 7

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Λογοτεχνία
Σχετικά θέματα: Αφιέρωμα
Οσα φέρνει η άνοιξη
Καλοκαίρι και σιγουριά
Περικοπές μετά μουσικής
Ερχονται χορεύοντας
Οι συνέχειες επί της οθόνης
Οι σταρ του Φεστιβάλ
Θέατρο ανά την Ελλάδα
Αφίξεις από κλασική και τζαζ
Μαρτυρίες και μελέτες
Από τις χώρες των εξεγέρσεων
Μύθοι, μόδα, μούσες και αρχιτεκτονική
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Αφιέρωμα
Οσα φέρνει η άνοιξη
Καλοκαίρι και σιγουριά
Περικοπές μετά μουσικής
Ερχονται χορεύοντας
Οι συνέχειες επί της οθόνης
Οι σταρ του Φεστιβάλ
Θέατρο ανά την Ελλάδα
Αφίξεις από κλασική και τζαζ
Ιτε πένες Ελλήνων
Μαρτυρίες και μελέτες
Από τις χώρες των εξεγέρσεων
Μύθοι, μόδα, μούσες και αρχιτεκτονική
Μουσική
Ο χημικός της τζαζ
«Μάθημα πρώτο: Ανοιχτείτε»
Ο Μότσαρτ ως μάνατζερ
«Το διεθνές δίκαιο είναι επιλεκτικό»
Θέατρο
Η νέα δημοκρατία του θεάτρου
Ο πατριάρχης της απλότητας
Επιστολές
Και δύο επιστολές
Κινηματογράφος
Cardinale Multiculturale
Λογοτεχνία
Η περίπτωση Τζέικομπσον
Άλλες ειδήσεις
Βιβλίο