Έντυπη Έκδοση

«Είμαστε απλήρωτοι και αποψιλωμένοι»

ΠΗΓΑ ΝΑ ΣΥΝΑΝΤΗΣΩ τον Ακριβό Τσολάκη, τον άνθρωπο που μπήκε στη ζωή μας εκείνον τον πικρό Αύγουστο του 2005, όταν ηγήθηκε της ομάδας διερεύνησης των αιτίων της πτώσης του κυπριακού αεροσκάφους «Ηλιος», στο Γραμματικό, όχι για να μιλήσουμε όμως για αεροπλάνα που πέφτουν και ζωές που χάνονται, αλλά για το πώς είναι να βλέπεις τον κόσμο από ψηλά, και τι κερδίζεις πετώντας μια ζωή, 19.500 ώρες με 24 διαφορετικά τύπου αεροπλάνα, από το Σπιτφάιρ μέχρι το 747, πάνω από τα σύννεφα. Με προσγείωσε ανώμαλα...

Βρεθήκαμε στα γραφεία της Επιτροπής Διερεύνησης Ατυχημάτων και Ασφάλειας Πτήσεων (ΕΔΑΑΠ), που είναι στην παλιά αμερικάνικη βάση στο Ελληνικό. Εβρεχε έξω, και ήταν μελαγχολική η μέρα. Δεν είχαμε ξανασυναντηθεί άλλη φορά. Μόνο μιλήσαμε πέντε-έξι φορές στο τηλέφωνο, τότε που όλοι καιγόμασταν να μάθουμε πώς και γιατί έπεσε εκείνο το καταραμένο, ακυβέρνητο Μπόινγκ 737, σκοτώνοντας 115 επιβάτες και 6 μέλη του πληρώματος.

Ηταν όπως τον φανταζόμουν. Οπως μου τον περιέγραφαν φίλοι, συνάδελφοί μου, που τον ήξεραν. Λεβεντάνθρωπος. Ούτε που φαντάζεσαι ότι μπήκε κιόλας στην 8η δεκαετία της περιπετειώδους (με καλά και άσχημα) ζωής του. Αδέκαστος. Το βλέπεις στη ματιά του, που δεν λοξεύει ούτε στιγμή όταν σου μιλάει. Περήφανος. Ψεγάδι δεν αφήνει να διακρίνεις απ' όσα τον στενοχωρούν...

Γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Σαλονίκη. Ιατρός ο πατέρας του, Ελληνας. Γερμανίδα η μάνα, «θετική γυναίκα» - το 'χει και η φυλή, άλλωστε, έτσι δεν είναι; Ο βορράς της Ελλάδος είναι το αποκούμπι του. Εκεί, σε ένα σπίτι που 'φτιαξε στη Χαλκιδική, δραπετεύει από τα καθημερινά, όποτε μπορεί. Τώρα, δεν μπορεί. Τον ρωτώ γιατί, και μου απαντά «άσ' 'το». Φεύγοντας, και αφού μιλήσαμε πολλή ώρα για όλα, τον κόσμο από ψηλά, αλλά και τον κόσμο από χαμηλά, με πήρε παράμερα, έριξε την περηφάνιά του και σχεδόν ψιθύρισε: «Ξέρεις, ντρεπόμουν να σου το πω, αλλά έχει μήνες να πάω στη Χαλκιδική, γιατί έχει μήνες να πληρωθώ. Από τον Νοέμβρη, όπως όλοι μας εδώ, και ξέμεινα από λεφτά».

Στην κουβέντα που κάναμε, αυτή η στενάχωρη κατάσταση, μας γυρόφερνε συνεχώς, ακόμα κι όταν δεν την συζητούσαμε. Κάτι παρήγγειλε από το καφενείο, ένα σάντουιτς και μία κόκα-κόλα, για το μεσημβρινό του ίσως, αλλά ο υπάλληλος εκεί δεν ήρθε ποτέ. Σχόλασε; Ξέχασε; Δεν είχε; Και δίπλα, στο άλλο γραφείο, των οικονομικών υπηρεσιών, λουκέτο. Κανείς. Παρακμή μυρίζει. Εγκατάλειψη. Οπως ένα σκουριασμένο, τσίγκινο κλειστό γήπεδο μπάσκετ, δίπλα, στην είσοδο.

«Από την αρχή, είπαν ότι θα 'χω 25 υπαλλήλους. Ξεκινήσαμε με τέσσερις. Οικονομικούς δεν είχαμε. Υστερα από καιρό, μας φέρανε έναν δανεικό από τον ΟΤΕ, και μία από την Πολιτική Αεροπορία. Είπαν ότι οι εν αποσπάσει τελούντες πρέπει κάποια στιγμή να γυρίσουν στις μονάδες τους. Οντως πριν από λίγους μήνες, αυτή ήταν η εντολή της κυβέρνησης και επέστρεψαν. Δεν αντικαταστάθηκαν όμως. Υπάλληλο οικονομικό δεν μας φέρανε. Το γραφείο δίπλα είναι κλειδωμένο εδώ και 4 μήνες. Είμαστε χωρίς οικονομική διεύθυνση. Που σημαίνει ότι δεν υπάρχει κανείς να ρυθμίζει τα των οικονομικών μας, τις υποχρεώσεις μας, τα έξοδα, τους μισθούς μας, και αναρτά τα αιτήματά μας στο Διαδίκτυο ώστε, κατά τον νόμο, να εγκρίνονται ή να απορρίπτονται από το υπουργείο. Εχουμε να πληρωθούμε από τον Νοέμβριο. Δεν έχουμε ούτε 1 ευρώ στο μπάτζετ ώστε, εάν ο μη γένοιτο γίνει κανένα ατύχημα, να μπορούμε άμεσα να μεταβούμε στο μέρος του ατυχήματος, ή να πάμε σε άλλη χώρα, όπως συνέβη με την περίπτωση του "Ηλιος", και να κάνουμε τη δουλειά μας».

Μας περιγράφει «μια υπηρεσία υπό διάλυση». Τα δύο υπηρεσιακά αυτοκίνητα που διαθέτει, παραμένουν εδώ και καιρό ακινητοποιημένα, επειδή δεν έχουν σταγόνα βενζίνης. «Πρέπει και αυτό να αναρτηθεί στο Διαδίκτυο, και να δώσει την έγκρισή του ο υπουργός. Δεν το αναρτούμε γιατί δεν υπάρχει ο αρμόδιος υπάλληλος να το κάνει». Οι εξηγήσεις για τις παρεκτροπές της Ελλάδος, ήταν ανέκαθεν εύκολες...

Πήρε το υπουργείο Μεταφορών πολλές φορές, λέει ο κ. Τσολάκης, και του είπαν «να έρθουν δύο από τους δικούς σου που έχεις εκεί, να τους εκπαιδεύσουμε να γίνουν οικονομικοί»! «Μα πώς είναι δυνατόν;» απάντησε εκείνος. «Ενας έχει πτυχίο φιλοσοφίας. Αλλος έχει πτυχίο ανθρωπιστικών σπουδών. Θα τους κάνετε οικονομικούς; Από πού κι ώς πού;»

Τώρα, η υπηρεσία έχει 15 ανθρώπους. Οι 10 είναι μεταταγέντες από την Ολυμπιακή. Από αυτούς, ο κ. Τσολάκης λέει ότι χρειάζεται μόνο τους 5. Εναν οδηγό, μία γραμματέα, έναν τεχνικό στους κομπιούτερ, έναν κυβερνήτη και έναν συγκυβερνήτη. «Οι άλλοι 5 μου είναι άχρηστοι. Κάθονται εδώ, και δεν κάνουν τίποτα. Δεν μου φέρανε κυβερνήτη ελικοπτέρου, δεν μου φέρανε μηχανικό ελικοπτέρου. Δεν μου φέρανε οικονομικό».

Ολα αυτά τα λέει ένας άνθρωπος που ηγείται μιας υπηρεσίας, που με τη δουλειά της έχει κερδίσει τα εύσημα όλων των διεθνών αεροπορικών εταιρειών και κρατικών υπηρεσιών ασφαλείας πτήσεων. Ενας άνθρωπος που το 157 σελίδων πόρισμά του για το «Ηλιος» ανάγκασε την Μπόινγκ να πληρώσει αποζημίωση 140 εκατομμυρίων ευρώ στους συγγενείς των θυμάτων, και οι συστάσεις του για την ασφάλεια των πτήσεων να έχουν γίνει «νόμος» για όλες τις εταιρείες και να διδάσκονται σε σχολές και πανεπιστήμια. Ενας άνθρωπος, τέλος, που επελέγη στην 5μελή επιτροπή προέδρων εθνικών υπηρεσιών διερεύνησης ατυχημάτων και ασφάλειας πτήσεων σε όλη την Ευρώπη, να μιλάει απευθείας με τον αρμόδιο επίτροπο της Ε.Ε.

Πριν από λίγους μήνες, έγινε η εκλογή νέου προέδρου της 5μελούς «Επιτροπής των Τσολάκηδων», από όλες τις χώρες της Ε.Ε. Του προτάθηκε να ξαναβάλει υποψηφιότητα για πρόεδρος, αλλά εξήγησε ότι έληγε η θητεία του τον περασμένο Φεβρουάριο και έχει σκοπό, μόλις οριστεί αντικαταστάτης (και μόλις πληρωθεί τους μισθούς που του οφείλουν), να πάει να ξεκουραστεί στη Χαλκιδική. Ζήτησε όμως από το υπουργείο να του εγκρίνουν τα έξοδα (μόλις 350-400 ευρώ) για να μεταβεί δύο μέρες στις Βρυξέλλες και να παραστεί στη διαδικασία εκλογής. Η αίτησή του απερρίφθη. Ανοίγει το ντοσιέ του και μου δίνει «τη λίστα της ντροπής». Τα ονόματα όλων των «Ευρωπαίων Τσολάκηδων», ακόμα και των παρατηρητών από FYROM, Σερβία, Μαυροβούνιο κ.λπ., και ένα κενό στη γραμμή «Ελλάδα».

Τον ανησυχεί πολύ «η προσπάθεια αποψίλωσης της υπηρεσίας». Του ειπώθηκε, λέει, κατάμουτρα από «υψηλά ιστάμενο πρόσωπο» του υπουργείου, ότι «αφού δεν γίνονται δυστυχήματα, δεν σας χρειαζόμαστε». Με την υποσημείωση μάλιστα ότι «αν γίνει, σας φωνάζουμε». «Μιλάμε για ένα πρόσωπο που έχει και την ευθύνη της ΕΔΑΑΠ, αλλά δεν έχει γνώση του αντικειμένου. Θεολόγος είναι, και έχει και άγνοια νόμου. Αμα δεν μας χρειάζεται, όπως λέει, και φεύγουμε, να είναι βέβαιος ότι θα αρχίσουν να πέφτουν αεροπλάνα».

Τα υπόλοιπα που είπαμε, μείνανε στο τραπέζι. Φωτογραφίες από δυστυχήματα. Ενα δάκρυ για τον 32χρονο Δημήτρη του, που χάθηκε περίπου έναν μήνα πριν πέσει ο «Ηλιος», από ανακοπή καρδιάς. «Γι' αυτό αγκάλιαζα με αγάπη πόνου τον πατέρα του φροντιστή Προδρόμου, που σκοτώθηκε στο ατύχημα, και ήταν ο μόνος που ζούσε ώς το τέλος». Οι υπόλοιποι, από την υποξυγονία, «πέθαναν ευτυχισμένοι - δεν ένιωσαν τίποτα». Για το Σινούκ, που επίσης διερεύνησε, πολλά ερωτήματα, και μία κρυφή βεβαιότητα ότι «κάτι κουκουλώθηκε». Θα τα πούμε ξανά. Σίγουρα.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Πολιτική
Άλλα θέματα στην κατηγορία Πολιτική της έντυπης έκδοσης
Κυβέρνηση
«Ουκ αν λάβοις» από υπουργούς
Ατυπη στάση πληρωμών από το Δημόσιο
Σταυρόλεξο ο ανασχηματισμός
Λύθηκαν οι γλώσσες για το μνημόνιο
Νόμοι που δεν εφαρμόζονται
Αποκρατικοποιήσεις
Αποκρατικοποιήσεις κατ' ανάθεση
Ισπανική λύση στο Ελληνικό
Στην πρίζα για τη ΔΕΗ η κυβέρνηση
Αξιοποίηση ακινήτων
Νομική κατοχύρωση για τους επενδυτές
Ελληνική Στατιστική Αρχή
Τρελαίνουν και πάλι τα Greek statistics
Γερμανία
Γερμανική έκπληξη με ελληνικό ενδιαφέρον
Πορτογαλία
Οι αγορές θα ψηφίσουν στην Πορτογαλία
ΣΔΟΕ
Σκάνδαλα σε φάση ανάδυσης
Ραντάρ αντί για υποβρύχια
Αποδοκιμασίες πολιτικών
«Κατανοητή πράξη, αλλά αδιέξοδη»
Κράξιμο παντού
«Η άλλη όψη της έλλειψης ελπίδας»
Βουλή
Ανοιγμα λογαριασμών περιμένει η Βουλή
Νέα Δημοκρατία
Προσωρινή ανακωχή Σαμαρά και τομεαρχών
ΣΥΡΙΖΑ
Ενα βήμα μπρος από τον ΣΥΡΙΖΑ
Συνέντευξη: Αλέκα Παπαρήγα
«Προκρούστης διαρκείας το σύμφωνο για το ευρώ»
Εκπαίδευση
Νέο λύκειο με την προχειρότητα του παλιού
Απογοητευτικές οι «εργασίες»
Γυμνάσια κάτω από τη βάση
Εναν χρόνο παράταση στον γολγοθά της παραπαιδείας
Δεν υπάρχει οργανωμένο σχέδιο
Συνέντευξη: Ηλίας Μόσιαλος
«Κράτος ρυθμιστής και όχι παραγωγός»
Ελληνοτουρκικές σχέσεις
Ψαρεύουν στ' ανοιχτά της Λιβύης
ΠΓΔΜ
Παιχνίδι με τη Χάγη
Χωροχρονικά
Ο Μετέωρος Ανθρωπος
Ανθρώπων έργα & ημέρες
«Είμαστε απλήρωτοι και αποψιλωμένοι»
WikiLeaks
Αποκαλύψεις από τα ψιλά γράμματα των WikiLeaks