Έντυπη Έκδοση

Η ψυχαγωγία σε αριθμούς

Πόσα ξοδεύουμε, πού, πότε και πώς διασκεδάζουμε.Ερευνα της «Metron Analysis» που παρήγγειλε το θέατρο Μπάντμιντον

Εχουμε χορτάσει από γκάλοπ που αφορούν τις εκλογές. Κι ενώ το υπουργείο Πολιτισμού ακόμα παλεύει να ενημερωθεί και να βάλει σε μια σειρά την επίλυση διαφόρων εκκρεμοτήτων, στο θέατρο, και όχι μόνο, οι ιδιώτες που παράγουν πολιτισμό στην ελεύθερη αγορά δεν αφήνουν τον καιρό να πάει χαμένος. Επενδύουν, αλλά συγχρόνως σφυγμομετρούν αντιδράσεις...

Ετσι, προέκυψε μια αλλιώτικη δημοσκόπηση, που σπάνια παραγγέλνει πολιτιστικός φορέας. Την παράγγειλε η εταιρεία Athens Badminton Cultural Development Α.Ε., θέλοντας να αποκτήσει εικόνα του κοινού, των χώρων και των θεαμάτων που προτιμά.

Το πρώτο μέρος της έρευνας έχει πληθυσμό-στόχο τους επισκέπτες-αγοραστές εισιτηρίων του θεάτρου Μπάντμιντον. Το δεύτερο πρόγραμμα αφορά το γενικό κοινό σε Αθήνα και Πειραιά.

Τις δύο έρευνες διεξήγαγε η εταιρεία δημοσκοπήσεων Metron Analysis μεταξύ 3/9 και 25/9/2008 με μέγεθος δείγματος 1002 άτομα και μεταξύ 26/11-5/12/2008 με μέγεθος δείγματος 2002 άτομα αντίστοιχα.

Προτίμηση στους μεγάλους χώρους

Πολλά και ενδιαφέροντα στοιχεία προκύπτουν για τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του κοινού που κυνηγάει τις πολλά υποσχόμενες παραστάσεις: τον τρόπο ενημέρωσής του, τους χώρους που επιλέγει και γιατί, τη συχνότητα εξόδου και τα χρήματα που προτίθεται να δαπανήσει, το βαθμό ικανοποίησής του από τα θεάματα που παρακολουθεί κ.λπ.

* Ενα πρώτο συμπέρασμα είναι ότι οι νέοι, μεγάλοι χώροι όπως το Θέατρο Μπάντμιντον, το «Παλλάς», το Μέγαρο Μουσικής αλλά και οι κλασικοί όπως το Εθνικό Θέατρο, το Ηρώδειο, ο Λυκαβηττός, η Λυρική Σκηνή είναι σταθεροί στην προτίμηση του κοινού Αθήνα και Πειραιά.

* Το μιούζικαλ και ο χορός στον πάγο είναι τα θεάματα με την πρωτιά επιλογής από τους περισσότερους θεατές.

* Οι γυναίκες σε επίπεδο αγοραστών εισιτηρίων φαίνεται να στηρίζουν κυρίως το θέατρο, ενώ οι νέοι και κυρίως οι άντρες πριμοδοτούν τις συναυλίες.

* Τι δίνει φτερά στη φήμη μιας παράστασης; Η κουβέντα από στόμα σε στόμα καταλαμβάνει ποσοστό 25% στο σύνολο των θεατών, ενισχύοντας το υπόλοιπο κομμάτι της επικοινωνίας των θεαμάτων. Ομως, όταν μιλάμε για εφημερίδες, τότε η δική μας κατέχει την πρώτη θέση.

Ας περιπλανηθούμε στα ευρήματα της έρευνας, ξεκινώντας από τον τρόπο ζωής του γενικού κοινού. Η ποικιλία της ψυχαγωγίας των ερωτώμενων με συχνότητα «μία φορά την εβδομάδα» καταγράφεται ποσοστιαία ως εξής:

Η έξοδος με τους φίλους σε εστιατόρια και ταβέρνες ανέρχεται στο 71,6% στους 18-24 ετών, στο 73,4% στους φοιτητές και 65,4% σε όσους δεν έχουν παιδιά.

Η παραμονή με τους φίλους στο σπίτι για φαγητό ή ποτό ανέρχεται στο 60,9% στους 25-34 ετών και στο 59,2% μεταξύ των φοιτητών του δείγματος.

Το 52,0% των ατόμων ανώτερης εκπαίδευσης και το 56,3% των ατόμων ανώτερης κοινωνικής τάξης δηλώνουν στην έρευνα ότι διαβάζουν βιβλία.

Σε ποσοστό 53% ανέρχονται οι νέοι 18-24 ετών που αθλούνται σε γυμναστήρια και αθλητικούς χώρους (επίσης μία φορά την εβδομάδα). Λίγο περισσότερο αθλούνται οι φοιτητές (54,7%) και κάπως λιγότερο (42,2%) όσοι δεν έχουν παιδιά.

Η ενοικίαση DVD φτάνει στο 53,0% μεταξύ 18 και 24 ετών και στο 49,3% στους φοιτητές του λεκανοπεδίου.

Η έξοδος σε κλαμπ και μπαρ (πάντα μία φορά την εβδομάδα) ανέρχεται στο 53,9% στους 18-24 ετών, στο 41,1% σε όσους δεν έχουν παιδιά και στο 56,0% στους φοιτητές. Πολύ λιγότερο πηγαίνουν σινεμά οι νέοι (22.4%) και ειδικά οι φοιτητές (18.1%).

Οσον αφορά τις εκδρομές και στα ταξίδια, δεν είναι πολύ περισσότερο δημοφιλή, αν και σαν ποσοστά είναι ενισχυμένα σε σχέση με τον μέσο όρο: 22,4% στους 18-24 ετών, 23,9% στους φοιτητές και 33,7% σε όσους δεν έχουν παιδιά.

Τουλάχιστον «μία φορά το μήνα» δηλώνουν ότι επιλέγουν να επισκεφτούν:

* Γκαλερί/χώρους τέχνης το 29,5% (άτομα ανώτερης εκπαίδευσης) και 37,3% (άτομα ανώτερης κοινωνικής τάξης).

* Μουσικές σκηνές 18,1% (νέοι 18-24).

* Οσον αφορά την έξοδο σε «μεγάλες πίστες», το 21,4% των μεταξύ 25 και 34 ετών πηγαίνει μία φορά το τρίμηνο. Με την ίδια συχνότητα πηγαίνει και το 27,5% των ίδιων ηλικιών στο θέατρο.

Τάνγκο και φλαμένκο

Τα ευρήματα της έρευνας δείχνουν ότι μόνο το 1% του πληθυσμού πηγαίνει στο θέατρο μία φορά την εβδομάδα, ενώ το 12,8% μία φορά το μήνα.

Αντίστοιχα, αν θεωρήσουμε ότι στο αγοραστικό κοινό του Θεάτρου Μπάντμιντον αντανακλάται το θεατρόφιλο κοινό της Αθήνας γενικότερα, το 3% αυτού πηγαίνει μία φορά την εβδομάδα στο θέατρο και το 24,1% μία φορά το μήνα.

Επίσης, σε ό,τι αφορά το ποσό που ξοδεύουν για την αγορά εισιτηρίου θεαμάτων, φαίνεται ότι το 41% αγοράζει εισιτήριο μέχρι 50 ευρώ, το 13,8% πάνω από 50 ευρώ, ενώ στην ανώτερη τάξη το ποσοστό φτάνει στο 24,1% για την ίδια κατηγορία τιμής. Αυτό δείχνει ότι η συγκεκριμένη κοινωνική τάξη επενδύει περισσότερο στο πολιτιστικό προϊόν. Το 8,3% επιλέγει εισιτήριο έως 20 ευρώ.

Στο γενικό κοινό η πρώτη αυθόρμητη απάντηση στην ερώτηση ποιους αθηναϊκούς χώρους/θέατρα (όπου πραγματοποιούνται ζωντανές παραστάσεις) γνωρίζουν ή έχουν ακουστά, γνωστότερα αναδεικνύονται τα: «Παλλάς», Εθνικό Θέατρο, Θέατρο Μπάντμιντον, Μέγαρο Μουσικής, Θέατρο «Αλίκη» και Λυρική Σκηνή. Υπάρχει, όμως, και η «άλλη όχθη», του 43,8% των ερωτηθέντων, που δηλώνει αυθόρμητα πως δεν γνωρίζει κάποιο από τα εμπορικά θέατρα.

Στο ερώτημα «Σε ό,τι αφορά τις ζωντανές παραστάσεις, τι τύπου παράσταση θα προτιμούσατε να παρακολουθήσετε στο μέλλον;» η συντριπτική πλειονότητα, ανεξαρτήτως ηλικίας και κοινωνικής τάξης, απαντά ότι θα προτιμούσε μιούζικαλ και χορευτική παράσταση στον πάγο!

Ψηλά επίσης στις προτιμήσεις βρίσκεται ο χορός, κυρίως το τάνγκο και το φλαμένκο... Ολα δείχνουν ότι αυτού του είδους τα θεάματα, που δεν ήταν ιδιαίτερα δημοφιλή στη χώρα μας παλιότερα, ανέδειξαν οι ίδιοι οι μεγάλοι χώροι που δημιουργήθηκαν τα τελευταία χρόνια.

Από τον Ιανουάριο του 2007 μέχρι σήμερα το έχουν επισκεφτεί περίπου 500 χιλιάδες άτομα, δηλαδή ένας στους τρεις που το γνωρίζει έχει παρακολουθήσει σ' αυτό παράσταση. Στα δύο μόνο χρόνια της λειτουργίας του, τηρώντας ένα συνεπές πλάνο επικοινωνίας και θεαμάτων, κατάφερε να έχει ένα ποσοστό 63% συλλογικής αναγνωρισιμότητας με διείσδυση σ' ένα αρκετά ποιοτικό κοινό.

* Το συνολικό ποσοστό των ικανοποιημένων του Μπάντμιντον από την τελευταία τους εμπειρία ως θεατές, φτάνει στο 97%, ενώ ο δείκτης ικανοποίησης ανέρχεται στο 79,1%.

* Τα υψηλότερα ποσοστά αναγνωρισιμότητας του Μπάντμιντον εμφανίζονται στο κοινό που έχει ανώτερη ή ανώτατη εκπαίδευση, στο κοινό των εργοδοτών αυτοαπασχολούμενων, στη μεσαία και ανώτερη κοινωνικοοικονομική τάξη. Το 73% είναι μεταξύ 18 και 44 ετών και οι περισσότεροι ζουν στα βόρεια και νότια προάστια και στο κέντρο της Αθήνας.

Κατά τα άλλα: οι συναυλίες ελκύουν το μέσο και κατώτερο κοινωνικό στρώμα, κυρίως στους νέους και πιο συγκεκριμένα τους άντρες. Οσο για το κόστος της βραδινής εξόδου γενικότερα προκύπτει ότι το 56,3% δεν ξοδεύει περισσότερα από 50 ευρώ. Ομως το διόλου ευκαταφρόνητο ποσοστό 11,1% ξοδεύει πάνω από 100 ευρώ.

Το 64,3% αποκαλύπτει ότι, πριν αποφασίσει τη βραδινή του έξοδο, ενημερώνεται κυρίως από φίλους και συγγενείς. Στη δεύτερη θέση βρίσκονται οι διαφημίσεις σε εφημερίδες και περιοδικά και ακολουθεί το Ιντερνετ.

Οκτώ στους δέκα βλέπουν τηλεόραση

Η τηλεόραση βρίσκεται μόλις στην πέμπτη θέση (προφανώς και γιατί δίνει ελάχιστη ενημέρωση για την νυχτερινή διασκέδαση και τα καλλιτεχνικά επίσης).

Υψηλότερη θέση έχει μόνο ανάμεσα στις νοικοκυρές, το 48,8% των οποίων δηλώνει ότι ενημερώνεται συγκεκριμένα για τα καλλιτεχνικά από αυτή. Χαμηλότερα και μετά την τηλεόραση, την υπαίθρια διαφήμιση, και τα έντυπα συναντάμε το ραδιόφωνο.

Αν, όμως, εστιάσουμε στα μέσα μαζικής επικοινωνίας, βλέπουμε ότι σχεδόν οκτώ στους δέκα γενικά παρακολουθούν καθημερινά τηλεόραση, της οποίας η διείσδυση φτάνει το 99%!

Για την επιλογή των θεαμάτων που θα παρακολουθήσουν μετρούν και η διαφήμιση στην τηλεόραση, οι αφίσες και οι υπαίθριες διαφημίσεις, οι καταχωρίσεις σε εφημερίδες και περιοδικά.

Η αυθόρμητη απάντηση στο ερώτημα «Από ποια εφημερίδα ενημερώνεστε για τα καλλιτεχνικά πράγματα;» φέρνει, όπως είπαμε, πρώτη την «Ελευθεροτυπία». Ενώ στο Διαδίκτυο, που αποτελεί το πιο σύγχρονο μέσο ενημέρωσης, έρχεται πρώτη όλων ως μηχανή αναζήτησης το google.gr. *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Δημοσκοπήσεις & έρευνες γνώμης
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Βαγγέλης Ραπτόπουλος
«Η απαισιοδοξία προκαλεί τη βία»
Γιούαν Μακ Γκρέγκορ
Συνέντευξη με έναν «Πεφωτισμένο»
Δημοπρασία των Σόθμπις
«Διόρθωση» και στην αγορά τέχνης
Δημοσκόπηση
Η ψυχαγωγία σε αριθμούς
Διεθνές Φεστιβάλ Φωτογραφίας
Φεστιβάλ με ελληνική υπογραφή
Εικαστικά
Η 2η Μπιενάλε Θεσσαλονίκης βγαίνει στο δρόμο
Ενωση Γραφιστών Ελλάδας
Εκθεση με γραφήματα εφημερίδων
Θάνος Μικρούτσικος
«Προχωρώ, κοιτώντας συχνά πίσω»
Θέατρο
Το εξπρές του κρατητηρίου
Η δυστυχία της ευτυχίας
Κατερίνα Κοσκινά
«Το μουσείο δεν πρέπει να έχει τη μυρωδιά του παλιού»
Κριτική βιβλίου
Goodbye Lenin
Χριστιανόπουλος ανθολογεί Τσιτσάνη
Αυτοκριτική ενός πολέμου
Μέλοντι Γκαρντό
The sound of Melody
Μνημεία
Χρόνια πολλά, monsieur Eiffel
Μουσική
Ελληνικό φλερτ με την τζαζ
Ντανιέλ Μελίνγκο
Ο ρεμπέτης του τάνγκο
Πίτερ Μπρουκ
«Το μεγαλύτερο κρίμα σήμερα είναι ο ρατσισμός»
Φεστιβάλ Κανών
Απ' την Ευελπίδων στην Κρουαζέτ
«Ενα κάποιο βλέμμα» των Κανών στον Γιώργο Λάνθιμο
Φεστιβάλ των Βρυξελλών
Ανοιγμα σε Αφρική και Ασία κάνει η βελγική πρωτεύουσα