Έντυπη Έκδοση

ΛΟΝΔΙΝΟ

«Διόρθωση» και στην αγορά τέχνης

Και η ελληνική δημοπρασία των Σόθμπις προσαρμόζεται στην κρίση. Αυτή τη φορά πάντως κυριαρχούν οι καλλιτέχνες του εικοστού αιώνα

Το ανοιξιάτικο Greek Sale, η Ελληνική Δημοπρασία των Σόθμπις έρχεται, οι τιμές των έργων τέχνης πέφτουν.

Τρανταχτό παράδειγμα ένας σπάνιος πίνακας του Αλέκου Φασιανού που στη δημοπρασία του περασμένου Νοεμβρίου δεν κατάφερε να πουληθεί στην τιμή εκτίμησης των 400.000 ευρώ και επιστρέφει τώρα με πολύ χαμηλότερη εκτίμηση, 67.500-90.000 ευρώ.

«Αυτοσυγκράτηση» φαίνεται να είναι το σύνθημα που επικρατεί, εν μέσω οικονομικής κρίσης, στη δημοπρασία με έργα ελλήνων καλλιτεχνών του 19ου και 20ού αιώνα, που οι Σόθμπις οργανώνουν την ερχόμενη Τετάρτη στο Λονδίνο. «Προσπαθούμε οι εκτιμήσεις μας να είναι συντηρητικές, προκειμένου να προσελκύσουμε τους παλιούς συλλέκτες και νέους ενδιαφερόμενους», τονίζει ο υπεύθυνος της δημοπρασίας Κωνσταντίνος Φράγκος.

Το κλίμα νευρικότητας που επικρατεί στο χρηματιστήριο της τέχνης αποτυπώθηκε και στην «ελληνική» δημοπρασία του περασμένου Νοεμβρίου, όπου, παρότι ο πίνακας του Κωνσταντίνου Βολανάκη «Αποβίβαση του Καραϊσκάκη στο Φάληρο» άγγιξε το αστρονομικό ποσό των 2 εκατ. ευρώ. τα περισσότερα από τα υπόλοιπα έργα, δηλαδή ένα ποσοστό που έφτασε το 53%, έμειναν απούλητα. Τώρα πια, όσο οι ιδιώτες διστάζουν να δώσουν πίνακες χωρίς μεγάλα περιθώρια κέρδους άλλο τόσο οι δημοπράτες φοβούνται πως οι ίδιοι πίνακες δεν θα αγγίξουν τις τιμές εκκίνησης ή ακόμα πως θα μείνουν στα αζήτητα.

- Πιστεύετε ότι τα ελληνικά έργα ήταν μέχρι σήμερα υπερτιμημένα;

«Οι εκτιμήσεις των έργων που δημοπρατήθηκαν τον περασμένο Νοέμβριο ήταν σωστές, γιατί τέτοια ήταν τα επίπεδα της αγοράς. Τώρα η αγορά έχει αλλάξει και εφόσον το κλίμα είναι διαφορετικό, ο κόσμος θέλει να ξέρει ότι αγοράζει σε τιμή ευκαιρίας. Αυτό βεβαίως δεν σημαίνει ότι τα έργα θα περιοριστούν στις τιμές εκτίμησης, μπορεί να πουληθούν και σε πολύ υψηλότερες τιμές. Συνήθως ένα σπάνιο και μοναδικό κομμάτι που έχει ζήτηση σήμερα έχει και στο μέλλον. Αλλωστε, πολλές φορές βλέπεις την τιμή ενός έργου και λες ότι είναι πανάκριβο και ύστερα από πέντε χρόνια σου φαίνεται φτηνό», επισημαίνει ο Κ. Φράγκος.

- Αυτό σημαίνει ότι γίνεται διόρθωση στην αγορά;

«Σε αυτό θα μπορέσω να σας απαντήσω μετά τη δημοπρασία. Οι ενδιαφερόμενοι πάντως μας λένε ότι έχουμε πολύ λογικές τιμές. Ο κόσμος θέλει να διαθέσει τα χρήματά του για τέχνη, αλλά χρειάζονται σωστές εκτιμήσεις».

- Αυτή τη φορά περιμένετε εντυπωσιακά ρεκόρ;

«Πάντα υπάρχουν ρεκόρ, διαφορετικά για κάθε καλλιτέχνη. Εξαρτάται πόσο σπάνιο είναι ένα έργο που βγαίνει σε δημοπρασία, πόσο εμπορικό είναι το θέμα του, εάν έχει λογική τιμή. Οταν ένα κομμάτι αποτελεί μοναδική ευκαιρία, θα το "χτυπήσουν" γιατί μπορεί να μην το ξαναβρούν. Εάν για παράδειγμα έβγαινε τώρα ένα τόσο σημαντικό έργο του Βολανάκη όσο η "Αποβίβαση του Καραϊσκάκη στο Φάληρο", πιστεύω ότι θα έκανε και πάλι ρεκόρ».

- Τι θα συμβουλεύατε έναν νέο συλλέκτη;

«Βγαίνουν καλά έργα και υπάρχουν ευκαιρίες για κάποιον που θέλει να αγοράσει τέχνη. Εμείς περιγράφουμε την αξία του καλλιτέχνη, εξηγούμε πώς διαμορφώθηκαν οι τιμές των έργων του, αλλά προτρέπουμε τους ενδιαφερόμενους να αγοράσουν αυτό που τους αρέσει. Να μη βλέπουν το έργο μόνο σαν επένδυση».

Στο πολυαναμενόμενο Greek Sale της Τετάρτης τον πρώτο λόγο δεν έχουν τα ηχηρά ονόματα του 19ου αιώνα, αλλά οι σημαντικοί καλλιτέχνες του 20ού αιώνα. Ο Νίκος Εγγονόπουλος εκπροσωπείται με τρία έργα: «Ο ζωγράφος και το μοντέλο του», «Οδυσσέας και Πηνελόπη», «Υδρα». Ο Ντομινίκ, ένα από τα αγαπημένα μοντέλα του Γιάννη Τσαρούχη, απεικονίζεται στον πίνακα «Ο καλλιτέχνης και το μοντέλο του», που θα δημοπρατηθεί μαζί με τις «Τέσσερις εποχές». Από τα σπάνια έργα του Διαμαντή Διαμαντόπουλου που βγαίνουν σε δημοπρασία είναι «Η αλληγορία του Πλούτου». Δεν λείπουν όμως και οι σύγρονοι ζωγράφοι, που βρίσκονται εν δράσει, όπως οι Βλ. Κανιάρης, Γ. Κόττης, Γ. Ψυχοπαίδης, Ε. Σακαγιάν, Π. Τέτσης, Κ. Τσόκλης κ.ά.

Βασιλείου και Οικονόμου

Το χάιλαϊτ πάντως της δημοπρασίας δεν είναι έλληνα καλλιτέχνη, έχει όμως ελληνοκεντρικό θέμα. Πρόκειται για τη «Φυγή από τη Χίο» (565.000-790.000 ευρώ) που ο Ιταλός Φραντσέσκο Χάγες φιλοτέχνησε το 1839 και απεικονίζει Τούρκους και Ελληνίδες από τη Χίο σε μια βάρκα, να παλεύουν με τη φουρτουνιασμένη θάλασσα. Υπάρχουν κι άλλα έργα «φιλελλήνων» ζωγράφων, όπως του Δανού Αντον Βαν Βέλε, ο οποίος το 1926 φιλοτέχνησε το πορτρέτο του «Πρίγκιπα Παύλου της Ελλάδας».

Τα έργα της δημοπρασίας προέρχονται απ' όλο τον κόσμο κι έχουν τη δική τους ιστορία: Ενα έργο του Σπύρου Βασιλείου αγοράστηκε στην Αγγλία και αργότερα βρέθηκε στη Φλόριντα. Δύο έργα του Μιχάλη Οικονόμου τα είχε αγοράσει έλληνας συλλέκτης από τον ίδιο το ζωγράφο, όταν ζούσε στη Γαλλία. Κι ακόμα, δύο έργα του Βλάσση Κανιάρη βρίσκονταν μέχρι πρόσφατα στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Σεντ-Ετιέν.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Εικαστικά
Οικονομική κρίση
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Βαγγέλης Ραπτόπουλος
«Η απαισιοδοξία προκαλεί τη βία»
Γιούαν Μακ Γκρέγκορ
Συνέντευξη με έναν «Πεφωτισμένο»
Δημοπρασία των Σόθμπις
«Διόρθωση» και στην αγορά τέχνης
Δημοσκόπηση
Η ψυχαγωγία σε αριθμούς
Διεθνές Φεστιβάλ Φωτογραφίας
Φεστιβάλ με ελληνική υπογραφή
Εικαστικά
Η 2η Μπιενάλε Θεσσαλονίκης βγαίνει στο δρόμο
Ενωση Γραφιστών Ελλάδας
Εκθεση με γραφήματα εφημερίδων
Θάνος Μικρούτσικος
«Προχωρώ, κοιτώντας συχνά πίσω»
Θέατρο
Το εξπρές του κρατητηρίου
Η δυστυχία της ευτυχίας
Κατερίνα Κοσκινά
«Το μουσείο δεν πρέπει να έχει τη μυρωδιά του παλιού»
Κριτική βιβλίου
Goodbye Lenin
Χριστιανόπουλος ανθολογεί Τσιτσάνη
Αυτοκριτική ενός πολέμου
Μέλοντι Γκαρντό
The sound of Melody
Μνημεία
Χρόνια πολλά, monsieur Eiffel
Μουσική
Ελληνικό φλερτ με την τζαζ
Ντανιέλ Μελίνγκο
Ο ρεμπέτης του τάνγκο
Πίτερ Μπρουκ
«Το μεγαλύτερο κρίμα σήμερα είναι ο ρατσισμός»
Φεστιβάλ Κανών
Απ' την Ευελπίδων στην Κρουαζέτ
«Ενα κάποιο βλέμμα» των Κανών στον Γιώργο Λάνθιμο
Φεστιβάλ των Βρυξελλών
Ανοιγμα σε Αφρική και Ασία κάνει η βελγική πρωτεύουσα