Έντυπη Έκδοση

ΣΤΟ ΕΠΟΜΕΝΟ ΦΥΛΛΟ ΤΗΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗΣ, ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟ ΤΑΞΙΔΙΩΤΙΚΟ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ

Η Αθηναϊκή Ταβέρνα του Γιώργου Πίττα

Ουζερί ο «Απότσος»
Υπάρχουν ορισμένοι χώροι και σημεία στην Αθήνα που βλέπουμε πολύ συχνά και η βεβαιότητα για τη συνέχεια της ύπαρξής τους είναι τόσο βαθιά που μας κάνει να μην τα σκεφτόμαστε καθόλου ή να αναβάλλουμε συνεχώς τη στιγμή να τους ρίξουμε μια πιο ερευνητική ματιά ή να αναζητήσουμε τον ρόλο τους στην καθημερινή μας ζωή και να γνωρίσουμε την πορεία τους μέσα στον χρόνο.

Πλήρες θέμα...

  • Δύο κριτικές για το ίδιο βιβλίο

    • ΔΥΟ ΚΡΙΤΙΚΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΙΔΙΟ ΒΙΒΛΙΟ Ταξίδι σ' έναν κόσμο που ξεθωριάζει
      Ο συγγραφέας της Αθηναϊκής Ταβέρνας ανήκει σε αυτή την κατηγορία των ανθρώπων που δεν «βολεύονται» σε μία ιδιότητα. Που βρίσκουν τον τρόπο να είναι ταυτόχρονα πολλά πράγματα.
  • Συνέντευξη: Παναγιώτης Ευαγγελίδης

    • Παναγιώτης Ευαγγελίδης Γράφω και μεταφράζω εξαιτίας ενός στοιχήματος
      ΑΡΧΕΙΟ «ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑΣ» Μια ζωή με μια βαλίτσα στο χέρι. Από τα οκτώ του, όταν έχασε τη μητέρα του και μεγάλωσε διαδοχικά με τρεις διαφορετικές οικογένειες. Αργότερα, με μια βαλίτσα στο Παρίσι, σπουδές, δουλειές, έρωτες, μετά Βαρκελώνη, Νέα Υόρκη, Αθήνα, Τόκιο. Πίσω-μπρος στην Ευρώπη, σταθμοί ανά την Ασία. Ενας νομάς, που έκανε -συνειδητά- τη μετοίκηση έργο τέχνης. Και την Τέχνη σκοπό ζωής.
  • Κριτική βιβλίου

    • Μυθιστόρημα τεκμηρίων
      Πέρασε η εποχή που οι συγγραφείς προηγούνταν των ιστορικών, ασχολούμενοι με ορισμένα «καυτά» θέματα τα οποία οι ιστορικοί δίσταζαν να αγγίξουν. Με την αλλαγή αιώνα, οι ιστορικοί, παραδειγματιζόμενοι από τις κατευθύνσεις της έρευνας σε άλλες χώρες, εξόρμησαν στις λεγόμενες σκοτεινές περιόδους της νεοελληνικής ιστορίας, ανυπομονώντας να καλύψουν το κενό. Σήμερα πλέον, είναι αυτοί που σέρνουν τον χορό.
    • Εξάψεις μέσα σε χρυσό της Πανσελήνου
      Γεννημένη στο Κίεβο το 1903 η εβραϊκής καταγωγής Ιρέν Νεμιρόβσκυ φεύγει με τους γονείς της μετά την επανάσταση του 1917 για τη Γαλλία, όπου εκδίδει τα μυθιστορήματα Ντέιβιντ Γκόλντερ (1929) και Χορός (1930). Η ζωή της τελειώνει στο Αουσβιτς, ενώ οι κόρες της κρύβονται με τη βοήθεια οικογενειακών φίλων.
    • Παλιοί και νεότεροι θεατρικοί κριτικοί
      Δεν είναι καθόλου αυτονόητο το εγχείρημα της έκδοσης θεατρικών κριτικών υπό τη μορφή μιας συλλογής κειμένων. Μια αντίστοιχη συλλογή για την ποίηση ή τη λογοτεχνία βρίσκει αμέσως τη χρησιμότητά της στη λογική της επανερμηνείας των πρωταρχικών κειμένων που περιμένουν πάντα τον αναγνώστη να τα ανακαλύψει ή να τα αναγνώσει εκ νέου, μέσα από ένα νέο πρίσμα που ενδεχομένως θα του προσφέρει η συλλογή των κριτικών κειμένων.
    • Εν τη ρίμα του λόγου / Τρίτη Ανθολογία
      Αμέσως μετά την πτώση της χούντας, στην εκπνοή του «νέου κύματος», με ό,τι αυτό έφερε στις ακτές της μουσικής, κυκλοφορεί η Τρίτη Ανθολογία. Από τον τίτλο και μόνο φαίνεται πού δόθηκε το βάρος.
    • Ερωτική ποίηση
      Η Ανν Σέξτον (1928-1973) έζησε μία ταραχώδη ζωή και έγραψε για να την ξορκίσει. Μαζί με τη Σύλβια Πλαθ -με την οποία υπήρξαν επιστήθιες φίλες- αποτελούν δύο κορυφαίες, όσο και δραματικές περιπτώσεις των αμερικανικών γραμμάτων. Στην παράδοση της εξομολογητικής ποίησης (confessional poetry), την οποία υπηρέτησαν σε πολλά έργα τους οι Γκίνσμπεργκ, Πλαθ, Μπέριμαν, η Σέξτον καταχωρίζεται ως η πιστότερη εκπρόσωπός της.
    • Πριν από το τέλος του κόσμου
      Ο ιστός της αράχνης είναι το πρώτο μυθιστόρημα του Joseph Roth, αποκαλυπτικό όμως ήδη του ταλέντου και της ιδιαιτερότητας του ύφους, που θα τον καταστήσουν έναν από τους σημαντικότερους λογοτέχνες του 20ού αιώνα.
    • Η ΑΝΑΔΙΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΜΥΘΟΥ ΤΟΥ ΟΒΙΔΙΟΥ Η φυλακή του φύλου και η «εμφιαλωμένη» φαντασία
      «Κανείς δεν μεγαλώνει χωρίς μύθους. Αυτό που μετράει είναι το τι κάνουμε με τους μύθους που μεγαλώσαμε μαζί τους», λέει μία από τις ηρωίδες της Σκωτσέζας Αλι Σμιθ, σχολιάζοντας τη διαφορετική χρήση των μύθων μέσα στον χρόνο, ανάλογα την εποχή και τον αφηγητή.
  • Συνέντευξη: Χρυσόστομος Κονιδάρης

    • Χρυσόστομος Κονιδάρης - Εκδόσεις Κονιδάρη Ο εκδοτικός οίκος είναι σαν τον φούρνο
      ΑΡΧΕΙΟ «ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑΣ» Πριν από τρία χρόνια, η είδηση του θανάτου τού Ιωάννη Κονιδάρη, ιδρυτή και διευθυντή για 30 χρόνια των ομώνυμων εκδόσεων, έκανε αίσθηση στον κόσμο του βιβλίου. Ο γιος του, Χρυσόστομος, ανέλαβε το δύσκολο έργο της συνέχισης της πορείας τού εκδοτικού οίκου και αν κρίνουμε από τα νέα του εκδοτικά σχέδια και εγχειρήματα, αυτή κρίνεται ήδη πολύ επιτυχημένη.
  • Ευρείας κατανάλωσης

    • Πού πας χωρίς αγάπη; Τα γράμματα του Κάφκα στη Φελίτσε
      Α' Μέρος Αν ήθελα να εμβαθύνω στη γνωριμία μου με τον άνθρωπο Κάφκα ξεκινώντας από μια φράση και να είμαι σίγουρος ότι έχω επιλέξει σωστά θέτοντας το θεμέλιο για μια όσο γίνεται πιστή ερμηνεία του συγγραφέα, θα ήταν η παραπάνω ερώτηση που απευθύνει ο Κάφκα στον φίλο και κατοπινό βιογράφο του Μαξ Μπροντ το 1912.
  • Θέατρο

    • Θνησιγενής και ένδοξη θεατρικότητα
      Παρά την οικονομική κρίση, το Φεστιβάλ Αθηνών ξεκίνησε δυναμικά με παραστάσεις γεμάτες αισθητικό πλούτο, δημιουργική φαντασία και γόνιμο διάλογο πάνω στα οικουμενικά προβλήματα που επιβαρύνουν ψυχολογικά τον σύγχρονο άνθρωπο.
  • Οψεις της ανάγνωσης

    • Το παιχνίδι είναι ανοιχτό
      Ο Νάσος Δετζώρτζης μού μιλούσε, σχεδόν μυθικά, για τους αδελφούς Ταρουσόπουλους στο Φάληρο· ο Κάρολος Τσίζεκ, αποκαλυπτικά, για το τυπογραφείο του Νικολαΐδη στη Θεσσαλονίκη και πολλοί, για τον χαρισματικό Φιλιππόβλαχο και το φιλόξενο στέκι των Κειμένων του στη Μαυρομιχάλη.
  • Διαγωνισμός «Ταξιδεύουμε στην Ελλάδα μ' ένα βιβλίο»

    • Κλείσε θέση μ' ένα βιβλίο
      Το βιβλίο σε πάει παντού. Σε ταξιδεύει. Μεταφορικά. Γιατί όχι όμως και κυριολεκτικά; Οι εκδόσεις Ψυχογιός το μετατρέπουν σε αληθινό μέσο διαφυγής. Ο αναγνώστης δεν χρειάζεται να φεύγει νοερά.
  • Οι δύο μανάδες μας

    • ΟΙ ΔΥΟ ΜΑΝΑΔΕΣ ΜΑΣ Η μάνα του Σολωμού, η μάνα του Κάλβου
      Η μοίρα των γυναικών είναι η μοίρα του κόσμου, και τη μοίρα του κόσμου την ορίζουν οι άντρες. Η μοίρα της Αγγελικής Νίκλη και της Αδριανής Ρουκάνη (σε μικρότερο βαθμό) είναι η μοίρα γυναικών που, εν ζωή, υπέμειναν αγόγγυστα το τίμημα της πρωταρχικής ευφυΐας και της πολύπλοκης γενναιότητας της μήτρας.
  • Από τις 4:00 στις 6:00

    • ELLIOTT SMITH Εγραφε μουσική για λυπημένους
      Εδώ και αρκετό καιρό πληθαίνουν οι καλλιτέχνες που αναφέρονται στον Elliott Smith σαν πηγή επιρροής τους με πιο πρόσφατο τον γιο τού Paul Simon, Harper. Εχουν περάσει σχεδόν επτά χρόνια από τον παράξενο για πολλούς θάνατό του, αφού αρχικά αναφέρθηκε σαν αιτία η αυτοκτονία και οι πληγές που προκάλεσε μόνος του στο στήθος του με μαχαίρι, αλλά στη συνέχεια η αστυνομία έκανε έρευνες για πιθανή ανθρωποκτονία, χωρίς όμως να υπάρξει κάποιο αποτέλεσμα.
  • Άλλες ειδήσεις

    • Η κάθαρση έπεται
      Αν τα πράγματα είχαν το ίδιο βάρος με τον λόγο περί αυτών, τότε θα ήταν περιττή η φιλοσοφία.
    • Αλλοπαίδεια
      Αλλοπαίδεια. Με ό,τι μπορεί να της αποδοθεί, μα κυρίως με όλες εκείνες τις ευγενείς παρεκκλίσεις, που παρ' όλα τα επικίνδυνα κενά που αφήνουν, είναι στην πραγματικότητα εκείνες οι αρδεύσεις που οδηγούν στο δημιουργικό επέκεινα.