Έντυπη Έκδοση

Εν τη ρίμα του λόγου / Τρίτη Ανθολογία

Τρίτη Ανθολογία

Σύνθεση: Γιάννης Σπανός

Ποίηση: Σκαρίμπας, Σαχτούρης, Καββαδίας, Βάρναλης, Ιακωβίδη, Λαμπράκη, Λεοντάρης, Δούκαρης, Καρύδης, Κουλούρης, Σιμόπουλος, Λυγίζος.

Ερμηνεύουν: Αρλέτα - Κώστας Καράλης

Αμέσως μετά την πτώση της χούντας, στην εκπνοή του «νέου κύματος», με ό,τι αυτό έφερε στις ακτές της μουσικής, κυκλοφορεί η Τρίτη Ανθολογία. Από τον τίτλο και μόνο φαίνεται πού δόθηκε το βάρος. Με βάση τον ποιητικό λόγο λοιπόν, ο Γιάννης Σπανός δημιουργεί 12 τραγούδια με ερμηνευτές: την Αρλέτα, που τη γνώριζε καλά από το ξεκίνημά της στο «ρεύμα» του «νέου κύματος», και τον Κώστα Καράλη, τον οποίο γνώρισε ψάχνοντας αντρική φωνή για όσα κομμάτια δεν θα ερμήνευε η Αρλέτα. Η Τρίτη Ανθολογία κυκλοφορεί με μεγάλη απόσταση από τις δύο πρώτες και με τα ονόματα των ποιητών να μην επαναλαμβάνονται. Να σημειωθεί ότι η μουσική ενασχόληση του Σπανού με την ποίηση ξεκινά πριν από την άφιξή του στην Ελλάδα με τους γάλλους ποιητές Αραγκόν, Βερλέν, Ελιάρ κ.ά. Μέσα σε αυτήν την ιδιαίτερη συνύπαρξη ποιημάτων με διάφορες τεχνοτροπίες, τάσεις, εποχές και θεματικές ο Σπανός καταφέρνει να ομογενοποιήσει το υλικό και να το αρχειοθετήσει με τη δική του, χαρακτηριστική πια, μουσική σφραγίδα. Επίσης, επιλέγει να μην ανθολογήσει ποιητές που είχαν φτιάξει ήδη βαριά ονόματα και μελοποιούνταν κατά κόρον. Από την εργασία του αυτή φαίνεται καθαρά ότι η ιδιότητα του αναγνώστη προϋπάρχει από αυτή του συνθέτη. Φαίνεται ακόμα ότι τα κατείχε, αφομοιώνοντάς τα σε τέτοιο βαθμό, ώστε οι μελωδίες να ρέουν αβίαστα παράλληλα με τους στίχους και μάλιστα πολλές φορές να φωτίζουν τα δυνατά πλην κρυμμένα σημεία των ποιημάτων. Στο αποτέλεσμα προφανώς έπαιξε σημαντικό ρόλο ότι οι μελοποιήσεις έγιναν στο διάστημα μεταξύ '72 και '75 και γι' αυτό ίσως δεν αρκέστηκε μόνο σε ποιήματα με ερωτικό περιεχόμενο, αλλά μελοποίησε τον Στρατιώτη ποιητή του Σαχτούρη ή το Οι Νεκροί του Χρήστου Κουλούρη. Τα τραγούδια που νίκησαν τον χρόνο ήταν αναμφισβήτητα το Σπασμένο καράβι, το Ιδανικός κι ανάξιος εραστής, το Είναι ν' απορείς και το Αν είσαι (Πώς θες να το ξέρω). Τόσο η Τρίτη όσο και οι άλλες δύο Ανθολογίες βρίσκονται στον πυρήνα αυτού που χαρακτηρίστηκε έντεχνο τραγούδι, ενώ η λυρικότητα και η γαλήνη των ερμηνευτών σίγουρα έπαιξε ρόλο στην απήχηση των τραγουδιών στο κοινό και στο πέρασμά τους στον χρόνο.

ΥΓ.: Τα εικαστικά στα εξώφυλλα της Πρώτης (1967) και Δεύτερης (1968) Ανθολογίας είναι από τη Σοφία Ζαραμπούκα και στην Τρίτη από την Αρλέτα.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Βιβλίο
Με λέξεις-κλειδιά
Κριτική βιβλίου
Σχετικά θέματα: Κριτική βιβλίου
Μυθιστόρημα τεκμηρίων
Εξάψεις μέσα σε χρυσό της Πανσελήνου
Παλιοί και νεότεροι θεατρικοί κριτικοί
Ερωτική ποίηση
Πριν από το τέλος του κόσμου
Η φυλακή του φύλου και η «εμφιαλωμένη» φαντασία
Άλλα θέματα στην κατηγορία Βιβλίο της έντυπης έκδοσης
Δύο κριτικές για το ίδιο βιβλίο
Η Αθηναϊκή Ταβέρνα του Γιώργου Πίττα
Ταξίδι σ' έναν κόσμο που ξεθωριάζει
Συνέντευξη: Παναγιώτης Ευαγγελίδης
Γράφω και μεταφράζω εξαιτίας ενός στοιχήματος
Κριτική βιβλίου
Μυθιστόρημα τεκμηρίων
Εξάψεις μέσα σε χρυσό της Πανσελήνου
Παλιοί και νεότεροι θεατρικοί κριτικοί
Εν τη ρίμα του λόγου / Τρίτη Ανθολογία
Ερωτική ποίηση
Πριν από το τέλος του κόσμου
Η φυλακή του φύλου και η «εμφιαλωμένη» φαντασία
Συνέντευξη: Χρυσόστομος Κονιδάρης
Ο εκδοτικός οίκος είναι σαν τον φούρνο
Ευρείας κατανάλωσης
Πού πας χωρίς αγάπη; Τα γράμματα του Κάφκα στη Φελίτσε
Θέατρο
Θνησιγενής και ένδοξη θεατρικότητα
Οψεις της ανάγνωσης
Το παιχνίδι είναι ανοιχτό
Διαγωνισμός «Ταξιδεύουμε στην Ελλάδα μ' ένα βιβλίο»
Κλείσε θέση μ' ένα βιβλίο
Οι δύο μανάδες μας
Η μάνα του Σολωμού, η μάνα του Κάλβου
Από τις 4:00 στις 6:00
Εγραφε μουσική για λυπημένους
Άλλες ειδήσεις
Η κάθαρση έπεται
Αλλοπαίδεια