Έντυπη Έκδοση

Ευρωπαϊκό σινεμά στα θερινά

«Hangover 2», «Πειρατές της Καραϊβικής 4», «Χ-Men», «Cars 2». Και πάνω που απελπιζόμασταν πως φέτος το καλοκαίρι θα δούμε μια απ' τα ίδια, να που ένα κύμα ευρωπαϊκών ταινιών έρχεται να δροσίσει τα θερινά.

«BEL ΑΜΙ » «BEL ΑΜΙ » Πάνω από είκοσι ταινίες από την Ευρώπη θα δούμε φέτος - συν αυτές που ήδη παίζονται στις αίθουσες, όπως η γαλλική πολιτική κωμωδία «Πες μου τ' όνομά σου» του Μισέλ Λεκλέρ, με ηρωίδα μια κοπέλα ακροαριστερών πεποιθήσεων που κοιμάται με τους πολιτικούς της αντιπάλους! Η ταινία σε λιγότερο από τρεις εβδομάδες κατάφερε να κόψει πάνω από 6.000 εισιτήρια σε μόλις δύο αίθουσες! Ετυχε ή... πέτυχε; Θα δείξει. Οπως πάντως υποστηρίζει ο διανομέας της New Star Βελισσάριος Κοσσυβάκης, που το καλοκαίρι θα μας δείξει δέκα καλλιτεχνικές ταινίες, «σε εποχές κρίσης, που ο κόσμος κόβει από παντού, είναι ακόμα πιο σημαντικό να του δώσεις ένα καλό κίνητρο να πάει σινεμά».

Αυτές τις μέρες θα προβληθούν οι γαλλικές ταινίες «Η αντίζηλος» με την Κριστίν Σκοτ Τόμας και «Η πριγκίπισσα του Μονπανσιέ» του Μπερτράν Ταβερνιέ (δείτε την ατζέντα), ενώ συνεχίζονται αρκετές ακόμα. Ολες σύντομα θα συναγωνιστούν το απόλυτο μπλόκμπαστερ «Χάρι Πότερ». Εκαστος στο είδος του...

Γιά να δούμε, όμως, τι θα δούμε τις ερχόμενες εβδομάδες:

* «Socialism» τιτλοφορείται η νέα ταινία του μεγάλου γάλλου σκηνοθέτη Ζαν-Λικ Γκοντάρ, ο οποίος, εξαιτίας της, προσέκρουσε στην ελληνική γραφειοκρατία και τελικά κατέθεσε τα όπλα. Δεν έκανε γυρίσματα στην Επίδαυρο, όπως αρχικά επιθυμούσε, αλλά ήρθε incognito στον Πειραιά για σύντομες λήψεις...

Στην ταινία του ένα κρουαζιερόπλοιο διασχίζει τη Μεσόγειο (Αίγυπτος, Παλαιστίνη, Ελλάδα, Νάπολη, Βαρκελώνη, Οδησσός). Ενας εγκληματίας πολέμου με την εγγονή του, ένας γάλλος και ένας ρώσος αστυνομικός, ένας παλαιστίνιος πρέσβης, ο Αλέν Μπαντιού και η Πάτι Σμίθ είναι μερικοί από τους επιβάτες και δίνουν την αφορμή για διαλόγους σε διαφορετικές γλώσσες και για διαφορετικά θέματα.

* Από το επίσημο διαγωνιστικό του 64ου Φεστιβάλ Κανών μας έρχεται το πολυσυζητημένο «Habemus Papam» του Νάνι Μορέτι, ο οποίος περιγράφει τη σχέση ενός νεοεκλεγέντος πάπα (Μισέλ Πικολί) και του άθεου ψυχολόγου του (Νάνι Μορέτι). Ο τίτλος αναφέρεται στη λατινική φράση που αναφωνείται όταν χρίζεται νέος πάπας. Μόνο που ο συγκεκριμένος κάνει πίσω τη στιγμή που καλείται να βγει στο μπαλκόνι για να χαιρετήσει τον καθολικό κόσμο και έντρομος δραπετεύει από το Βατικανό αναζητώντας τον πραγματικό του εαυτό στους δρόμους της Ρώμης.

* Ο Γεωργιανός Οτάρ Ιοσελιάνι, πάλι, στο «Chantrapas», μιλάει για την λογοκρισία στον κινηματογράφο. Ο νεαρός σκηνοθέτης ήρωάς του, αγανακτισμένος, όπως και ο ίδιος ο Ιοσελιάνι, με την πολιτική λογοκρισία στη Γεωργία, φεύγει για το Παρίσι, όπου ελπίζει να βρει την πλήρη ελευθερία, για ν' ανακαλύψει πως η οικονομική λογοκρισία είναι πολύ χειρότερη... Εν μέρει αυτοβιογραφική, η ταινία είναι δοσμένη με λεπτότητα και χιούμορ, θυμίζοντας τις κωμωδίες του βωβού κινηματογράφου.

* Από τον Ιοσελιάνι στον... Ρόμπερτ ντε Νίρο, ο οποίος αφήνει για λίγο το Χόλιγουντ και παίζει σε μια ιταλική σπονδυλωτή ταινία, τις «Εποχές του έρωτα». Είχε άλλωστε ένα καλό κίνητρο για να πει το ναι: τη Μόνικα Μπελούτσι.

Η ταινία του Τζοβάνι Βερονέζι σκαρφάλωσε στην πρώτη θέση του ιταλικού μποξ όφις, με εισπράξεις 3 εκατομμύρια ευρώ μόνο το πρώτο Σαββατοκύριακο της προβολής της, παρακολουθώντας τις ερωτικές περιπέτειες τριών αντρών που ξελογιάζονται από εκρηκτικές Ιταλίδες.

* Κι άλλοι αμερικανοί σταρ σε ευρωπαϊκή συμπαραγωγή. Ο λόγος για την Ούμα Θέρμαν και τον νεαρό Ρόμπερτ Πάτινσον, τον γοητευτικό βρυκόλακα της σειράς «Λυκόφως», που πρωταγωνιστούν στη -βασισμένη σε νουβέλα του Γκι ντε Μοπασάν- ταινία εποχής «Bel ami» των Ντέκλαν Ντόνελαν και Νικ Ορμεροντ. Παρίσι, 1890: Ο Τζορτζ Ντιρόι τριγυρνάει από κακόφημους δρόμους σε σαλόνια της υψηλής κοινωνίας χρησιμοποιώντας τις σαγηνευτικές του ικανότητες για να αναρριχηθεί από τη φτώχεια στα πλούτη.

* Θυμάστε το σπαρταριστό «Αυγουστιάτικο γεύμα στη Ρώμη» του Ιταλού Τζάνι ντι Γκρεγκόριο, με ήρωα έναν μεσήλικα που καταλήγει να νταντεύει μερικές αξιολάτρευτες γριούλες μέσα στο κατακαλόκαιρο; Ε, τώρα επιστρέφει με «Το αλάτι της ζωής».

Ο εξηντάρης Τζάνι στηρίζει όλη του την οικογένεια: τη γυναίκα του, την κόρη του, το αγόρι της, την ενενηντάχρονη μητέρα του. Ομως η μονότονη ζωή του αναστατώνεται όταν ο φίλος του Αλφόνσο του εκμυστηρεύεται πως όλοι οι φίλοι τους έχουν ερωμένες...

* Απιστίες και από τη «Γυναίκα που ονειρεύτηκε έναν άνδρα» του Δανού Περ Φλι, με τον Μίκαελ Νίκβιστ («Millennium»). Εδώ, μια παντρεμένη φωτογράφος που κάθε τόσο στα όνειρά της συναντά τον ίδιο άγνωστο άντρα. Μέχρι που σε ένα επαγγελματικό ταξίδι στο Παρίσι πέφτει πάνω του...

* «Εμείς οι δύο». Ο 34χρονος Ντανιέλ (Πάμπλο Πινέδα) είναι ο πρώτος Ευρωπαίος με σύνδρομο Down που έχει αποφοιτήσει από το πανεπιστήμιο. Ξεκινάει μια δουλειά σε κοινωνική υπηρεσία της Σεβίλλης και εκεί ερωτεύεται τη δυναμική Λάουρα (Λόλα Δουένιας). Οι δύο ισπανοί σκηνοθέτες, Αλβαρο Παστόρ και Αντόνιο Ναχάρο, εμπνεύστηκαν τον βασικό αντρικό ρολο από τον ηθοποιό τους Πάμπλο Πινέδα.

* Τον γάλλο κωμικό Φρανσουά-Ξαβιέ Ντεμεζόν τον γνωρίσαμε από την ταινία «Ο μικρός Νικόλας». Τώρα, θα τον απολαύσουμε στον «Μαύρο γάτο του έρωτα» (Ν. Κις) που έκοψε πάνω από 1 εκατομμύριο εισιτήρια στη Γαλλία. Εδώ ενσαρκώνει έναν επιτυχημένο σύμβουλο γάμου που στην προσωπική ζωή του είναι άκρως προβληματικός...

* Ιδού κι ένα δράμα που βασίζεται σε αληθινά γεγονότα: «Πορτοκάλια στον ήλιο» (Βρετανία-Αυστραλία) του Τζιμ Λόουτς. Η υποψήφια για Οσκαρ Εμιλι Ουάτσον («Δαμάζοντας τα κύματα») ζωντανεύει την ιστορία της Μάργκαρετ Χάμφρεϊ, μιας κοινωνικής λειτουργού από το Νότινγχαμ, η οποία ξεσκέπασε ένα από τα σημαντικότερα σκάνδαλα των τελευταίων ετών: την οργανωμένη απέλαση παιδιών από το Ηνωμένο Βασίλειο.

* Και δύο θρίλερ αλά γαλλικά: στο «Τρεις ώρες διορία» του Φρεντ Καβαγέ, ο ήρωας δίνει μια αγωνιώδη μάχη με τον χρόνο, στους δρόμους του Παρισιού, για να καταφέρει να σώσει την έγκυο σύζυγό του, η οποία έχει πέσει θύμα απαγωγής. Στο «Switch», πάλι, του Φρεντερίκ Σονδερφέρ, μια κοπέλα από το Μόντρεαλ συμμετέχει σε ένα πρόγραμμα ανταλλαγής διαμερισμάτων μέσω Internet και μετακομίζει στο Παρίσι. Ομως βρίσκει ένα πτώμα στο διαμέρισμά της.

* Αυτό το καλοκαίρι όμως θα δούμε και δύο ρουμάνικες ταινίες που διακρίθηκαν στο τελευταίο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Στο φιλμ του νεαρού Μπογκντάν Γκέοργκ Απρετι «Στις παρυφές» (Χρυσός Αλέξανδρος), η ηρωίδα είναι φυλακισμένη για ένα έγκλημα που δεν έχει διαπράξει. Με αφορμή τον θάνατο της μητέρας της, παίρνει μία μέρα άδεια, μέσα στην οποία πρέπει να τακτοποιήσει πολλά. Το σενάριο της ταινίας υπογράφει ο Κριστιάν Μουνγκίου (που βραβεύθηκε στις Κάνες για το «4 μήνες, 3 εβδομάδες και 2 μέρες»).

Το βραβείο σκηνοθεσίας, πάντως, το απέσπασε το «Morgen» (Μαριάν Κρισάν) γύρω από τη σχέση ενός λαθρομετανάστη κι ενός σαραντάχρονου Ρουμάνου που εργάζεται στο σουπερμάρκετ μιας μικρής πόλης στα σύνορα Ρουμανίας-Ουγγαρίας, απ' όπου πολλοί παράνομοι μετανάστες προσπαθούν να περάσουν στη δυτική Ευρώπη.

* Με το θέμα της μετανάστευσης καταπιάνεται και το -βασισμένο σε πραγματικές ιστορίες- φιλμ «Μια στιγμή ελευθερίας» του Αράς Τ. Ριάχι, όπου δυο νεαροί Ιρανοί προσπαθούν να φέρουν τα ανιψάκια τους από το Ιράν στην Τουρκία ώστε να καταφέρουν να βρεθούν και πάλι με τους γονείς τους που ζουν στην Αυστρία.

* Κι άλλη πολυβραβευμένη ταινία, τουρκική αυτή, που στο Φεστιβάλ της Κωνσταντινούπολης απέσπασε το βραβείο καλύτερης ταινίας. Το «Ζεφίρ», ντεμπούτο της Μπέλμα Μπας, μιλάει για την τρικυμιώδη σχέση μιας εφήβου με τη μητέρα της η οποία της ανακοινώνει πως φεύγει επ' άοριστον για το εξωτερικό. Το τέλος σοκάρει...

* Και μια και ο λόγος για την Τουρκία, το καλοκαίρι θα δούμε και το ποιητικό «Γάλα» του Σεμίχ Καπλάνογλου, που ανήκει στη λεγόμενη τριλογία του Γιουσούφ («Αβγό», «Γάλα», «Μέλι»). Ηρωας ο νεαρός Γιουσούφ, που ζει στην επαρχία και δουλεύει με τη χήρα μητέρα του στην τοπική γαλακτοβιομηχανία τους. Το μέλλον του όμως είναι αβέβαιο.

* Πίσω στη Γαλλία, οι «Βερσαλίες» του Πιερ Σελέρ, με τον Γκιγιόμ Ντεπαρντιέ (γιο του Ζεράρ Ντεπαρντιέ) διηγούνται την ιστορία μιας άστεγης μητέρας που αφήνει τον πεντάχρονο γιο της μ' έναν απομονωμένο πρώην κατάδικο που ζει στο δάσος των Βερσαλιών. Εδώ, το δάσος γύρω απ' το παλάτι των Βερσαλλιών χρησιμεύει ως μεταφορά για την έντονη ανισότητα μεταξύ πλούτου και φτώχειας, προνομίων και αποκλεισμού.

* Τέλος, μια ταινία από τη γειτονική Σερβία: «Ασπρος, άσπρος κόσμος» (Ολεγκ Νόβκοβιτς). Ο Κινγκ είναι ένας γοητευτικός σαραντάρης που μπλέκει με την ωραία της πόλης, η οποία τυγχάνει παντρεμένη. Ο άντρας της το μαθαίνει, εξοργίζεται και αυτή τον σκοτώνει. Επτά χρόνια αργότερα βγαίνει από τη φυλακή για να διαπιστώσει πως ο εραστής της τα έχει με την κόρη της...

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Κινηματογράφος
Σχετικά θέματα: Κινηματογράφος
Αιματηρές οικονομίες
Με «πρώτη ύλη» τα σκουπίδια
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Συνέντευξη: Σιλβί Γκιλέμ
«Σύντροφος της μπαλαρίνας είναι ο πόνος»
Κινηματογράφος
Αιματηρές οικονομίες
Με «πρώτη ύλη» τα σκουπίδια
Ευρωπαϊκό σινεμά στα θερινά
Οπερα
Το μανιφέστο της ανηθικότητας
Θέατρο
Ο Σοφοκλής στον Λίβανο
Αποδομώντας τον Σέξπιρ
Παρακαλώ, περάστε στην ταράτσα
Πενήντα χρόνια ΚΘΒΕ
Συναυλίες
Το καλοκαίρι των νέων
Τα εισιτήρια ... κόπηκαν
Εικαστικά
Δύο δρόμοι για τον σουρεαλισμό
Μουσεία και αρχαιολογικοί χώροι
Αφιλόξενα τα μουσεία
Σούνιο: Ο ναός της αδιαφορίας
Λογοτεχνία
Συνέβη στην Ελλάδα
Ο σκληρός του Μαϊάμι
Ρέκβιεμ για έναν εξεγερμένο
Άλλες ειδήσεις
Καλλιεργώντας τα αμπέλια 2.500 χρόνια πριν