Έντυπη Έκδοση

Το καλοκαίρι των νέων

Στην πρόσφατη συνέντευξη τύπου του Φεστιβάλ Αθηνών ο διευθυντής του Γιώργος Λούκος είχε παραδεχτεί ότι η επιλογή να υπάρχουν πολλοί μονόλογοι στο φετινό πρόγραμμα οφείλεται όχι μόνο σε καλλιτεχνικούς, αλλά και σε οικονομικούς λόγους.

Κ. ΜΑΡΑΒΕΓΙΑΣ Κ. ΜΑΡΑΒΕΓΙΑΣ Φαίνεται πως στον ίδιο δρόμο βαδίζουν και πολλοί ακόμα που έχουν να διαχειριστούν μειωμένα μπάτζετ σε χαλεπούς καιρούς. Τα ολιγομελή μουσικά σχήματα και οι νέοι καλλιτέχνες κερδίζουν χώρο στο φετινό καλοκαίρι.

«Το Φεστιβάλ πάντοτε προσπαθεί να βοηθά τους έλληνες καλλιτέχνες και αυτό δεν σχετίζεται άμεσα με τις οικονομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε σήμερα» διευκρινίζει ο Γ. Λούκος. «Τα κριτήρια επιλογής αφορούν κυρίως την καλλιτεχνική ποιότητα της πρότασης. Πράγματι, σε ορισμένες περιπτώσεις τα "μεγάλα ονόματα" είναι εκείνα που όντως βοηθούν να πωληθούν περισσότερα εισιτήρια. Αλλά αυτό δεν μπορεί να αποτελεί το μοναδικό κριτήριο».

Δεδομένου ότι τα στοιχεία των πρώτων εβδομάδων δείχνουν πως το καλοκαίρι εξελίσσεται σε εφιάλτη για τους διοργανωτές συναυλιών, τυχεροί νιώθουν εκείνοι που «πόνταραν» στα νέα σχήματα. «Αυτό που φέτος είναι κυρίαρχο στον τομέα των συναυλιών είναι πως ο αριθμός τους έχει μειωθεί δραματικά. Οι δήμοι πλέον, λόγω του οικονομικού τους αδιεξόδου, δεν έχουν τη δυνατότητα να αγοράζουν συναυλίες» παραδέχεται η Κατερίνα Σταματάκη, εκ μέρους του γραφείου παραγωγής Prospero. «Η μείωση είναι της τάξεως του 60- 80%. Αυτό σημαίνει πως ένα γραφείο που άλλοτε "έκλεινε" περί τις 130 συναυλίες, φέτος θα περιοριστεί στις 40. Από τη στιγμή, λοιπόν, που τα κονδύλια των δήμων και οργανισμών μειώνονται, είναι λογικό όλοι να στρέφονται σε πιο οικονομικές λύσεις. Διότι από τη μια θέλουν να δείξουν πολιτιστικό έργο, από την άλλη είναι φανερό πως δεν μπορούν να δώσουν τις παλαιότερες υψηλές αμοιβές».

Ο «Καλλικράτης», φαίνεται, ήταν η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι σε ό,τι αφορά στην πολιτιστική δραστηριότητα των δήμων. «Η αγορά που εν πολλοίς συντηρούσε τον χώρο των ελληνικών συναυλιών κατέρρευσε σε ένα βράδυ» παραδέχεται ο Διονύσης Ποτσολάκης, εκ μέρους του γραφείου παραγωγής On Stage. «Από τους 1.400 δήμους έχουμε πλέον 400. Αυτό σημαίνει πως οι 10 δήμοι με μικρά χρέη έχουν πλέον γίνει ένας μεγάλος δήμος με υπέρογκα χρέη».

Σε αυτό ακριβώς το αδιέξοδο, τη λύση δίνουν οι νέοι. Αντί, λοιπόν, οι δήμοι και τα φεστιβάλ να κάνουν μια συναυλία πληρώνοντας από 20.000 έως 30.000 ευρώ για την αμοιβή ενός καλλιτεχνικού σχήματος πρώτης γραμμής, προτιμούν 2 ή και 3 νεότερους τραγουδιστές των 5.000 ευρώ (έκαστος). Η Νατάσα Μποφίλιου, ο Κωστής Μαραβέγιας, η Ελεωνόρα Ζουγανέλη, η Μόνικα, ο Πάνος Μουζουράκης, ο Γιάννης Χαρούλης, ο Λεωνίδας Μπαλάφας και μια ολόκληρη φουρνιά νεών συγκροτημάτων (από τους οι Imam Baildi μέχρι τους 63 High) διανύουν την καλύτερή τους περίοδο.

Δημιουργικοί, φρέσκοι και γεμάτοι ενέργεια έχουν πλέον επαρκές ρεπερτόριο για να περιοδεύσουν μόνοι αφού καθένας τους μετρά 2-3 δίσκους. Κι επίσης φανατικό κοινό, έχοντας δώσει τις διαπιστεύσεις τους στα χειμερινά μαζαγιά. Στον «Σταυρό του Νότου» δεν έπεφτε καρφίτσα σε κάθε εμφάνιση του Κ. Μαραβέγια και του Γ. Χαρούλη, ενώ στον ίδιο χώρο επί δύο σεζόν η Ελεωνόρα Ζουγανέλη επαναλάμβανε sold out συναυλίες. Χαρακτηριστικό επίσης είναι το παράδειγμα των Locomondo, οι οποίοι έπαιξαν τις προάλλες σε ένα κατάμεστο Θέατρο Πέτρας.

Πολλοί, δε, από τους καταξιωμένους του ελληνικού τραγουδιού έσπευσαν να συνεργαστούν μαζί τους: πολλοί είναι εκείνοι που έχουν προσεγγίσει τη Μόνικα για συνεργασία, ο Σταύρος Ξαρχάκος διάλεξε για ερμηνευτές του τη Νατάσα Μποφίλιου και το Γιάννη Χαρούλη -για ένα από τα αφιερώματά του στο Gazarte. Ενώ από τον Χαρούλη περιμένουμε και το δίσκο που ετοιμάζει με τον Θανάση Παπακωνσταντίνου.

«Καταλαβαίνετε, λοιπόν, ότι δεν είναι περιζήτητοι μόνο γιατί αποτελούν πιο οικονομική επιλογή» επισημαίνει η Κ. Σταματάκη. «Είναι και παιδιά που έχουν διαφορετική νοοτροπία από τις παλαιότερες γενιές και "γλεντούν" τις περιοδείες τους. Στην ίδια λογική κινούνται και οι συνεργάτες τους. Οι μουσικοί τους λειτουργούν σαν μέλη μιας παρέας και όχι σαν τους παλαιότερους δεξιοτέχνες που θεωρούσαν αδιαπραγμάτευτο το κασέ τους».

Συγχρόνως είναι και πιο ευέλικτοι: πάνε και παίζουν σε κλαμπ, σε ποτάμια και δάση. Αναζητούν χώρους ατμοσφαιρικούς με φυσιογνωμία. Η Ν. Μποφίλιου, για παράδειγμα, τραγουδά στις 13 Αυγούστου στην Μαρμαρίτσα Μαρώνειας σε μια παραλία όπου κανείς φτάνει περπατώντας ένα δεκάλεπτο. Ο Κ. Μαραβέγιας έχει κλείσει συναυλία σε ένα θερινό κινηματογράφο στην Σαντορίνη και σε διάφορες παραλίες. Η Μόνικα, εκτός από τη μουσική παράσταση με έγχορδα και ακουστικά όργανα που θα παρουσιάσει στο Μικρό Θέατρο της Επιδαύρου, θα παίξει και σε ένα ειδυλλιακό μέρος στα Βασιλικά Εύβοιας.

Το φετινό Rockwave δείχνει προσαμοσμένο στην ύφεση, αφού συγκεντρώνει νέες μουσικές προτάσεις και μια ολόκληρη μέρα αφιερωμένη στην ελληνική σκηνή. «Είναι μια συνειδητή επιλογή που έγινε με καλλιτεχνικά αλλά και οικονομικά κριτήρια» λέει ο Νίκος Λόρης εκ μέρους της Didi Music. «Φέτος, η κρίση μας βοηθάει να είμαστε περισσότερο εφευρετικοί και να δίνουμε έμφαση στην ουσία της δουλειάς μας: ο βασικός σκοπός ενός καταξιωμένου φεστιβάλ είναι να εξελίσσεται. Μπορεί τα μεγάλα ονόματα να προσδίδουν λάμψη και πρεστίζ σε μια διοργάνωση, αλλά, αν δεν προτείνεις νέα ονόματα, δεν ψάχνεις τον νέο ήχο, τελείωσες. Αυτή ήταν και μια συνηθισμένη παρεξήγηση στην Ελλάδα: καλούσαν τρία ονόματα χωρίς καμία σκέψη, τα έβαζαν να παίξουν σε τρεις διαφορετικές ημερομηνίες και το ονόμαζαν φεστιβάλ».

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Μουσική
Σχετικά θέματα: Συναυλίες
Τα εισιτήρια ... κόπηκαν
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Συνέντευξη: Σιλβί Γκιλέμ
«Σύντροφος της μπαλαρίνας είναι ο πόνος»
Κινηματογράφος
Αιματηρές οικονομίες
Με «πρώτη ύλη» τα σκουπίδια
Ευρωπαϊκό σινεμά στα θερινά
Οπερα
Το μανιφέστο της ανηθικότητας
Θέατρο
Ο Σοφοκλής στον Λίβανο
Αποδομώντας τον Σέξπιρ
Παρακαλώ, περάστε στην ταράτσα
Πενήντα χρόνια ΚΘΒΕ
Συναυλίες
Το καλοκαίρι των νέων
Τα εισιτήρια ... κόπηκαν
Εικαστικά
Δύο δρόμοι για τον σουρεαλισμό
Μουσεία και αρχαιολογικοί χώροι
Αφιλόξενα τα μουσεία
Σούνιο: Ο ναός της αδιαφορίας
Λογοτεχνία
Συνέβη στην Ελλάδα
Ο σκληρός του Μαϊάμι
Ρέκβιεμ για έναν εξεγερμένο
Άλλες ειδήσεις
Καλλιεργώντας τα αμπέλια 2.500 χρόνια πριν