Έντυπη Έκδοση

HULU: το μέλλον της TV αργεί

Η ιδέα ήταν απλή και επαναστατική: τηλεόραση όποτε και όπου θες, στον υπολογιστή ή στο κινητό σου. Κάθε σειρά, ντοκιμαντέρ ή ριάλιτι εδώ και τώρα. Αυτό υποσχέθηκε το Hulu, το καινοτόμο ιντερνετικό σάιτ που «έσπασε» τα όρια της online τηλεόρασης.

Εχουν περάσει ήδη τέσσερα χρόνια από την εμφάνισή του το 2007. Εχει άραγε εκπληρώσει τις υποσχέσεις του; Είναι η τηλεόραση του μέλλοντος; Μέχρι ενός σημείου, απαντούν κατηγορηματικά οι ίδιοι οι χρήστες αλλά και η τηλεοπτική βιομηχανία, ο ένας και μοναδικός «συμπαίκτης» του Hulu. Αλλωστε, χωρίς τα τηλεοπτικά δίκτυα τι είναι το Hulu; Ενα άδειο τζουκ μποξ...

Ας κάνουμε έναν απολογισμό. Σήμερα ο χρήστης του Hulu μπορεί να δει ορισμένες σειρές -από την αρχή μέχρι το τέλος-, άλλες όμως όχι. Οι περισσότερες σκοντάφτουν σε δικαιώματα αλλά και στην απαίτηση των δικτύων για περισσότερες διαφημίσεις -και ως εκ τούτου έσοδα. Ετσι ορισμένα επεισόδια είναι δωρεάν, ενώ άλλα απαιτούν συνδρομή 8 δολαρίων το μήνα. «Το να παρακολουθείς μία σειρά στο Hulu είναι τελικά πολύ δύσκολη υπόθεση», παραπονιέται η Μάρτα, που προσπάθησε να δει το Sougar Town και το Glee την περασμένη σεζόν και δεν τα κατάφερε.

Η αλήθεια είναι ότι τα χέρια των υπευθύνων του Hulu είναι δεμένα. Οι τηλεθεατές ζητούν περισσότερα σόου σε περισσότερες οθόνες. Τα δίκτυα θέλουν κέρδη. Και μέχρι στιγμής εξακολουθούν να έχουν το πάνω χέρι. Το Hulu ανήκει στο NBC Universal, στο Fox, στο ABC και στην Disney. Κι όπως λένε στη γλώσσα του μάρκετινγκ, οι συμμαχίες μεταξύ ανταγωνιστών σπάνια διαρκούν. Φέτος το καλοκαίρι το Hulu «βγήκε» στο παζάρι για να βρει αγοραστή. Εταιρείες όπως οι Google, Yahoo, Amazon, Apple έδειξαν κάποιο ενδιαφέρον χωρίς όμως μεγάλο ενθουσιασμό. Οποιος τελικά κι αν αποφασίσει να επενδύσει δισεκατομμύρια για να αγοράσει το Hulu, ένα πράγμα πρέπει να έχει ως προτεραιότητα: να ικανοποιήσει τους τηλεθεατές. Και ο μεγαλύτερος «σκόπελος» που πρέπει να ξεπεραστεί είναι οι ίδιες οι τηλεοπτικές εταιρείες και τι αυτές είναι διατεθειμένες να δώσουν.

Σύμφωνα με τους «New York Times», το Hulu απελευθέρωσε την τηλεόραση από την τυραννία του «κουτιού» της. Κάθε γενιά όμως νέας τεχνολογίας αντιμετωπίζει την αντίσταση της τηλεοπτικής βιομηχανίας. Στα τέλη της δεκαετίας του '90 τα δίκτυα δίσταζαν να πουλήσουν τις σειρές γιατί φοβούνταν ότι θα επηρέαζαν τις ενοικιάσεις των DVD. Ηθελαν να διασφαλίσουν τη φήμη -και τα κέρδη- των σειρών μέχρι το τέλος του κύκλου τους ή τουλάχιστον για ακόμη μία σεζόν. Υπήρξαν βέβαια και κάποιοι που έβλεπαν τι συνέβαινε στη μουσική βιομηχανία κι έτσι «γεννήθηκε» το Hulu. Οι «γονείς» του το είδαν ως τη Web πλατφόρμα της τηλεόρασης. Πώς ήταν το iTunes της Apple; Ενα τέτοιο πράγμα.

Και πέτυχε. Μέσα σε ένα χρόνο από τον Μάρτιο του 2008 που λανσαρίστηκε σκαρφάλωσε στη δεύτερη θέση μετά το αήττητο (μέχρι στιγμής) YouTube. Ολα ήταν πρωτόγνωρα. Νέα επεισόδια «ανέβαιναν» την επομένη της πρεμιέρας τους στην TV και οι διαφημίσεις ήταν μόνο δύο λεπτά για κάθε 22λεπτο επεισόδιο. Μετά τον πρώτο χρόνο όλα τα μεγάλα δίκτυα -εκτός του CBS- έδιναν «περιεχόμενο» στο Hulu.

Στο τέλος του 2009 άρχισε να είναι επικερδές. Ομως τα ποσά μοιράζονταν σε τόσο πολλούς παρόχους που για τον καθένα ξεχωριστά δεν έκανε καμία διαφορά. Ετσι οι διαφημίσεις από τα δύο λεπτά αυξήθηκαν στα τέσσερα, ενώ κάποια επεισόδια άρχισαν να μην έρχονται... Τα δίκτυα ήθελαν περισσότερα. Επέμειναν στην ύπαρξη συνδρομής. Ετσι πέρυσι τον Νοέμβριο ξεκίνησε το Hulu Plus με 8 δολάρια συνδρομή το μήνα. Κοντά ένα εκατομμύριο άτομα γράφτηκαν, πολύ λίγα αν υπολογίσει κανείς τα 20 εκατομμύρια των συνδρομητών του Netflix.

Γιατί; Τα δικαιώματα των σειρών «φρενάρουν» την ανάπτυξη της τηλεόρασης στο Διαδίκτυο, στο Hulu και αλλού. Τα συμβόλαια προστατεύουν την ίδια τη βιομηχανία και τα έσοδά της. Την ερχόμενη σεζόν λίγα κανάλια θα διαθέτουν το υλικό τους την επομένη της προβολής τους. Στο μεταξύ δεν έχουν ξεκαθαρίσει τι μπορεί να διατεθεί online δωρεάν και τι όχι, και για πόσο καιρό ή σε ποια web sites. Και μετά τα ίδια τα δίκτυα διαθέτουν τα προγράμματά τους στα δικά τους web sites.

Οπότε; Το Hulu έχει ακόμη πολύ δρόμο να κάνει. Το ίδιο και τα τηλεοπτικά δίκτυα. Ενα όμως είναι σίγουρο. Αργά ή γρήγορα ο θεατής θα αποκτήσει την τηλεόραση που θέλει, όταν τη θέλει, όπου τη θέλει. Η τεχνολογία έχει δείξει το δρόμο και είναι χωρίς επιστροφή. Το ερώτημα που πρέπει να απαντηθεί είναι πόσο θα κοστίζει... *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Στη στήλη
Insider
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Συνέντευξη:Σαμίμ
Η πρώτη Καλάσα με πτυχίο Πανεπιστημίου
Συνέντευξη:Κάρλος Λατούφ
Τα σκίτσα του έγιναν πλακάτ
Συνέντευξη:Αννέτα Παπαθανασίου
Οι νύμφες του Μεγαλέξανδρου
Συνέντευξη:Θανάσης Λερούνης
15 χρόνια ο αγαπημένος «Ατανάσις»
Κομικ(ς)οδρόμιο
Ο «κος Υπέροχος» του Daniel Clowes
Η κινηματογραφική περσόνα του xάρτινου Ντικ Τρέισι