Έντυπη Έκδοση

Απέραντο γαλάζιο και αρχαία κεραμική

Ξεχειλίζει γαλάζιο της θάλασσας, χταπόδια, δελφίνια, θαλάσσιους δαίμονες, θεούς και ήρωες του ελληνικού πολιτισμού, που από τα προϊστορικά χρόνια ήταν στραμμένος προς τη θάλασσα.

Το λεύκωμα «Η Θάλασσα θεών, ηρώων και ανθρώπων στην αρχαία ελληνική τέχνη» (εκδόσεις Καπόν) φωτίζει την αρχαία ελληνική κεραμική - ένα πλήθος αγγείων επώνυμων ζωγράφων της αρχαιότητας με θαλασσινά θέματα.

Το βιβλίο, που φέρει την υπογραφή της αρχαιολόγου Αλίκης Σαμαρά-Κάουφμαν, επιστημονικής συνεργάτιδος του Μουσείου Λούβρου, συνδέεται με τον εορτασμό των δέκα χρόνων από την αδελφοποίηση της γαλλικής πόλης Villeneuve-lez-Avignon και του παραθαλάσσιου Γυθείου, στο οποίο εκτυλίσσονται πολλά μυθολογικά γεγονότα αναφερόμενα στο υγρό στοιχείο. Σύμφωνα με τον Ομηρο, από το Γύθειο ξεκίνησε ο Πάρης το θαλάσσιο ταξίδι του με την ωραία Ελένη για την Τροία. Και στο νησάκι Κρανάη συνευρέθη για πρώτη φορά το διασημότερο ερωτικό ζευγάρι όλων των εποχών.

Στη λακωνική αυτή πόλη τιμούσαν ιδιαίτερα τον Νηρέα, πατέρα των Νηρηίδων, αγαθοποιό θεότητα του πελάγους, καθώς και τον Ποσειδώνα, το άγαλμα του οποίου είχε θαυμάσει ο περιηγητής Παυσανίας τον 2ο αι. μ.Χ., σημειώνει η κ. Κάουφμαν. «Ο κύριος των υδάτων», με την τρίαινα στο ένα χέρι κι ένα δελφίνι στο άλλο, απεικονιζόταν στα νομίσματα των Γυθεατών κατά τη ρωμαϊκή εποχή.

Από τη μινωική εποχή έχουμε τις ωραιότερες τοιχογραφίες με θαλάσσια θέματα (τα δελφίνια της Κνωσού, τα χελιδονόψαρα της Μήλου, τη νηοπομπή της αρχαίας Θήρας) όπως και διακοσμήσεις αγγείων. «Οι Μινωίτες αγγειογράφοι είναι οι πρώτοι που στρέφουν το ενδιαφέρον τους στη θαλάσσια πανίδα και την αποτυπώνουν συστηματικά, δείχνοντας ιδιαίτερη προτίμηση στο χταπόδι, που άλλοτε καλύπτει με τα πλοκάμια του ολόκληρη την επιφάνεια του αγγείου κι άλλοτε σχηματοποιείται έτσι ώστε να μετατρέπεται σε καθαρά διακοσμητικό μοτίβο. Την ίδια περίοδο οι διαρκείς μετακινήσεις διά θαλάσσης θα αποτελέσουν πηγή έμπνευσης για σκηνές με ιστιοφόρα ή κωπήλατα πλοία. Οι παραστάσεις αυτού του είδους καθώς και τα πήλινα ομοιώματα καραβιών που βρέθηκαν σε τάφους μινωικής εποχής τεκμηριώνουν το ενδιαφέρον του αιγαιακού κόσμου για τη ναυσιπλοΐα».

Η αφήγηση του θέματος ξεκινάει με έναν μινωικό κρατήρα πάνω στον οποίο απλώνει τα μακριά πλοκάμια του ένα χταπόδι και κλείνει με τη γέννηση της Αφροδίτης μέσα από μια αχιβάδα, όπως απεικονίζεται σε μια αττική ερυθρόμορφο πελίκη του ζωγράφου της Ευρώπης. Γίνεται επίσης αναφορά σε γλυπτά, ανάγλυφα και ψηφιδωτά με το ίδιο θέμα.

Η έκδοση συνοδεύει την ομότιτλη έκθεση, που παρουσιάζεται μέχρι 20 Ιανουαρίου στο Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος» (Πειραιώς 254, Ταύρος) Ν.Κ-Ρ

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Αρχαιολογία
Φωτογραφία
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Μουσική
Δεν με φοβίζει η σύγκριση με τον Σινάτρα
Εικαστικά
Η Μεσόγειος κάνει τέχνη
Συνέντευξη: Αλεξάνδρα Δ. Ιωαννίδου
Ενας διανοούμενος απολογείται στο κόμμα
Θέατρο
Ευχάριστη κωμωδία σε προβληματικό δημοτικό θέατρο
«Live Paint2 Live Music»
Συμφωνία για πιάνο και πινέλο
Λεύκωμα
Απέραντο γαλάζιο και αρχαία κεραμική
Τηλεόραση
Καλή χρονιά με τηλε-κόντρες
Ενα αριστούργημα, μια φορά