Έντυπη Έκδοση

ΕΚΚΡΕΜΟΤΗΤΕΣ ΣΕ ΕΚΚ, ΒΡΑΒΕΙΑ, ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΖΗΤΟΥΝ ΛΥΣΕΙΣ

Μετά τον κινηματογραφικό νόμο, ξαναρχίζουν τα δύσκολα

Για τους περισσότερους ανθρώπους του κινηματογραφικού χώρου η χρονιά έκλεισε με ένα πολύτιμο χριστουγεννιάτικο δώρο: ο νέος νόμος του Παύλου Γερουλάνου δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως στις 23 Δεκεμβρίου.

Αναζητείται ρόλος, αν όχι ο κορυφαίος του γενικού διευθυντή, για τον Γιώργο Παπαλιό στο ΕΚΚ Αναζητείται ρόλος, αν όχι ο κορυφαίος του γενικού διευθυντή, για τον Γιώργο Παπαλιό στο ΕΚΚ Μετά είκοσι χρόνια διεκδικήσεων, που κορυφώθηκαν εδώ και ενάμιση χρόνο με τις δράσεις των «κινηματογραφιστών στην ομίχλη», επιτέλους οι αγώνες έπιασαν τόπο, με highlight την απομάκρυνση των συνδικαλιστών από θέσεις-κλειδιά και κέντρα αποφάσεων.

Υπάρχουν, ωστόσο, ορισμένες εκκρεμότητες που πρέπει να τακτοποιηθούν: Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, Κρατικά Βραβεία, Ταινιοθήκη, Φεστιβάλ Δράμας. Ο Παύλος Γερουλάνος και οι σύμβουλοί του ήδη επεξεργάζονται τα ανοιχτά θέματα, τα οποία θα κλείσουν σύντομα.

Ο ρόλος του Παπαλιού

Μετά τις αλλαγές που προβλέπει ο νόμος για το ΕΚΚ (το οποίο γίνεται νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου), αναμένονται οι διορισμοί προσώπων. Τα όργανα της διοίκησης θα είναι το Δ.Σ. και ο γενικός διευθυντής. Θα παραμείνει άραγε σε καίρια θέση ο νυν πρόεδρος του ΕΕΚ, Γιώργος Παπαλιός, που στήριξε όσο κανείς άλλος νέους και ταλαντούχους σκηνοθέτες, που μας έβγαλαν ασπροπρόσωπους στα ξένα Φεστιβάλ, ή θα αντικατασταθεί και αυτός μέσα στο γενικότερο ρεύμα των αλλαγών; Ποιος θα είναι τελικά αυτός που θα οδηγήσει το ΕΚΚ σε ένα σύγχρονο και ανανεωμένο πλαίσιο; Σύμφωνα, πάντως, με πληροφορίες μας, ο Παύλος Γερουλάνος σκέφτεται να κρατήσει τον Γιώργο Παπαλιό ως πρόεδρο του Δ.Σ., μια σημαντική θέση για το πέρασμα στη νέα εποχή του Κέντρου.

Το σίγουρο, πάντως, είναι ότι προέχει να διορίσει ο Παύλος Γερουλάνος τα επτά μέλη του διοικητικού συμβουλίου, αφού δεν θα είναι πλέον αιρετά από τη γενική συνέλευση, όπως γινόταν μέχρι τώρα, αλλά τέσσερα καταξιωμένα πρόσωπα του κινηματογραφικού χώρου και τρία από τους υπόλοιπους χώρους των τεχνών. Ο γενικός διευθυντής (με τριετή θητεία) θα οριστεί από τον υπουργό, ύστερα, όμως, από πρόταση του Δ.Σ.

Μόλις οριστούν τα πρόσωπα, θα καθοριστεί και ο νέος εσωτερικός κανονισμός του ΕΚΚ, τον οποίο θα προτείνει ο γενικός διευθυντής και στη συνέχεια θα εγκριθεί από το Δ.Σ. και τον υπουργό. Μία ακόμη θέση-κλειδί είναι η διεύθυνση ανάπτυξης και παραγωγής, υπεύθυνη για την έγκριση των σεναρίων. Τον αρμόδιο άνθρωπο, που θα κρατάει στα χέρια του κατά κάποιον τρόπο το μέλλον του ελληνικού σινεμά, θα ορίσουν το Δ.Σ. και ο γενικός διευθυντής.

Αντίπαλο δέος σε Ακαδημία

Εκκρεμεί ακόμα και το θέμα των Κρατικών Βραβείων. Διότι, ο υπουργός δεν απέρριψε το ενδεχόμενο να τα επαναφέρει με μία νέα μορφή. Παρ' όλο που δεν υπάρχει καμιά αναφορά στα Βραβεία στο νέο νόμο, στην ομιλία του στη Βουλή ο Παύλος Γερουλάνος ανέφερε: «Μπορούμε να υιοθετήσουμε την απονομή Βραβείων. Είμαστε πάρα πολύ ανοιχτοί να το κάνουμε αυτό». Λίγες μέρες νωρίτερα, όταν ο υπουργός βρέθηκε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, σε συνάντηση με τους δημοσιογράφους είχε πει: «Τα Βραβεία ή θα τα δίνει η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου (ΕΑΚ) ή ένα σώμα από βραβευμένους κινηματογραφιστές (όπως πρότειναν οι πέντε πρώην θεσμικοί) ή ένα σώμα επαρκών προσώπων». Αν ο υπουργός προχωρήσει όντως στην επαναφορά των Κρατικών Βραβείων, αυτό θα επηρεάσει το κύρος των Βραβείων της ΕΑΚ.

Ο νόμος δεν αναφέρεται καθόλου στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος και στο Φεστιβάλ Δράμας. Τους λόγους εξήγησε ο υπουργός, επίσης, στην ομιλία του στη Βουλή: «Δεν υιοθετήσαμε αναφορές σε φορείς, με τους οποίους δεν υπάρχει μια αμφίδρομη και διακριτή σχέση με το Δημόσιο. Είμαστε ακόμα ανοιχτοί να το κάνουμε, εφόσον οριστεί αυτή η σχέση, και για την Ταινιοθήκη και για το Φεστιβάλ Δράμας και για τις Λέσχες Κινηματογράφου».

Κόντρα με Ταινιοθήκη

Οσον αφορά την Ταινιοθήκη, για την οποία έγινε και μεγάλος θόρυβος, η Μαρία Κομνηνού δήλωσε στην «Ε»: «Είμαστε πρόθυμοι να αλλάξει το καθεστώς της Ταινιοθήκης. Οι νομικοί μας σύμβουλοι ψάχνουν μια λύση». Επισήμανε, όμως, ότι δεν υπάρχει πρόθεση να παραχωρηθεί το αρχείο στο κράτος. Αυτό ακριβώς είναι το μεγάλο πρόβλημα, και όχι η χρηματοδότηση, η οποία συνεχίζεται. Το υπουργείο ζητάει κάποιες δεσμεύσεις από την Ταινιοθήκη. Οπως μας είπε ο υπουργός στη Θεσσαλονίκη, «μπορούμε να δώσουμε λεφτά στην Ταινιοθήκη για οποιαδήποτε δράση. Πρέπει, όμως, να υποσχεθούν ότι δεν θα πουλήσουν τη συλλογή».

Τέλος, όσον αφορά το Φεστιβάλ της Δράμας, το οποίο, επίσης, απουσιάζει από το νέο νόμο, να υπενθυμίσουμε ότι το καθεστώς του είναι διαφορετικό από αυτό του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, καθώς χρηματοδοτείται και από το Δήμο Δράμας. Ωστόσο, η προγραμματική σύμβαση ανάμεσα στο ΥΠΠΟΤ και το Φεστιβάλ Δράμας ισχύει μέχρι το 2019. *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Κινηματογράφος
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Αρχαιολογία
Ο Homo erectus έπλευσε στην Κρήτη
Βυζαντινό Μουσείο
Οι μετατάξεις θ' ανοίξουν το Βυζαντινό Θεσσαλονίκης;
Ελληνικός κινηματογραφικός χώρος
Μετά τον κινηματογραφικό νόμο, ξαναρχίζουν τα δύσκολα
Θέατρο
Το θέατρο είναι το καλύτερο φάρμακο
Κινηματογράφος
Πέθανε ο Βρετανός ηθοποιός Πιτ Ποσλγουέιτ
Μουσική
Μουσικές στο «Ωνάσειο» των Τεχνών
Μια απάντηση στον Μ. Αχαλινωτόπουλο
Ο κόσμος έχει πάντα τον τελευταίο λόγο
Τηλεόραση
Πολυνομοσχέδιο για ΜΜΕ, επιχειρησιακό για ΕΡΤ
Ενα «φιλαράκι», πολλά σκάνδαλα