Έντυπη Έκδοση

Η ΤΡΙΤΗ ΑΝΑΓΝΩΣΗ

Οι εκκεντρικότητες ενός αηδονιού

Ο τίτλος αυτός ανήκει σ' ένα θεατρικό έργο του Τενεσί Ουίλιαμς, το οποίο δεν μπόρεσα να το βρω σε ελληνική μετάφραση, πράγμα που με εμπόδιζε να το αναφέρω μέχρι σήμερα, αλλά τελικά αποφάσισα να το αγνοήσω, γιατί, κατά τη γνώμη μου, πρόκειται για το κορυφαίο θεατρικό έργο του συγγραφέα.

Αποτελεί μια νεότερη εκδοχή του γνωστού έργου του Καλοκαίρι και καταχνιά, που, κατά τον ίδιο τον συγγραφέα, δεν ανήκε στις ευτυχέστερες στιγμές του. Ισως γι' αυτό αποφάσισε να το ξαναγράψει, στη δεκαετία του '60. Περίπου 15 χρόνια μετά την πρώτη εμφάνιση του Καλοκαιριού, παρ' ότι κι αυτό έχει κάνει μια πολύ καλή πορεία στο θέατρο. Πού βρίσκεται η διαφορά τού Eccentricities of a nightingale, όχι μόνο σε σχέση με το Καλοκαίρι, αλλά και τα δύο πιο διάσημα έργα του, το Λεωφορείο ο πόθος και τον Γυάλινο κόσμο; Και στις τρεις περιπτώσεις η ηρωίδα είναι μια γυναίκα και θα μπορούσε να είναι το ίδιο πρόσωπο. Ο συγγραφέας είχε αποφασίσει πως η γυναικεία ευαισθησία δεν έχει καμιά τύχη σ' αυτό τον κόσμο. Μόνο στο Καλοκαίρι η ηρωίδα, μις Αλμα, έκανε μια σοβαρή προσπάθεια να κατακτήσει την αγάπη, μια απόπειρα να ομορφύνει λίγο την πραγματικότητα γύρω της. Ο συγγραφέας όμως, στο τέλος, της έκοψε τα φτερά. Ηταν νεότερος, ανελέητος και σαρκαστικός, και πιο ξεκάθαρος ως προς τη μοίρα των ερωτευμένων. Η παγκόσμια επιτυχία του Λεωφορείου και του Γυάλινου κόσμου τον βόλεψε ως προς την κατάληξη των εξαίσιων χαρακτήρων του στην τρέλα και στο όνειρο. Και είναι γεγονός πως η κατάληξη αυτή είναι μοιραία για τέτοιου είδους πρόσωπα και συγκινητικά αποδεκτή από το κοινό. Φαίνεται όμως πως ο συγγραφέας, με το πέρασμα του καιρού, σκέφτηκε πως η αγριότητα μιας οποιασδήποτε «φυλακής» δεν του ήταν αρκετή για να ολοκληρώσει το όραμά του γύρω από τη μοίρα των γυναικών του. Η ελευθερία, με τη δική της αγριότητα, αξίζει ίσως περισσότερο. Ετσι επιλέγει για δεύτερη φορά την μις Αλμα για να σπάσει τα δεσμά. Οταν ο παιδικός της έρωτας επιστρέφει στη μικρή του πόλη ως γιατρός όμορφος, δυνατός και υποψήφιος για τον καλύτερο γάμο σ' όλη την περιοχή, η μις Αλμα, παρ' ότι ήξερε πως δεν είχε καμιά τύχη και παρ' ότι η ανατροφή της και η θέση της στην κοινωνία δεν της το επέτρεπαν, ούτε κατά διάνοια, του ζητάει να περάσουν έστω και μια βραδιά μαζί σε κάποιο ξενοδοχείο, που προσφέρεται για τέτοιου είδους νύχτες. Η εξομολόγησή της είναι συγκλονιστική. Σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση δεν θα ήταν τίποτε. Απειρες γυναίκες ζήτησαν και θα ζητάνε κάτι τέτοιο, νυν και αεί. Στην περίπτωση της μις Αλμα δεν είναι όμως μόνον η ανατροφή ή η θέση της που χρειάστηκε να υπερνικήσει, ή το αδιέξοδο της όλης ιστορίας. Ηταν η αγάπη. Θέλει πολύ κουράγιο να ζητήσεις από ένα πρόσωπο, που λατρεύεις, μια βραδιά και μετά, αντίο για πάντα. Οσο «μελό» κι αν ακούγεται, απαιτεί γενναιότητα και σοφία. Πολλοί το 'χουν κάνει μέχρι σήμερα, για να έχουν τουλάχιστον μια ανάμνηση. Το μεγαλείο όμως και η σοφία της μις Αλμα έχουν άλλο κίνητρο. Πως η ευτυχία, από τη φύση της, δεν είναι θέμα μάκρους, αλλά ύψους. Ο ίδιος ο Τ. Ουίλιαμς μπορεί να πέρασε τη μισή του ζωή με one night stands, που δεν απαιτούσαν ούτε πολλή σοφία ούτε πολλή γενναιότητα. Ισως γι' αυτό στην τελευταία σκηνή του έργου η Αλμα πηγαίνει ξανά στο ίδιο ξενοδοχείο για μια βραδιά με ένα νεαρό περαστικό από την πόλη τους. Δεν έχει κανένα ηθικό πρόβλημα, ούτε κανένα ιδιαίτερο πάθος. Είχε ζήσει τον μεγάλο έρωτα και είχε πληρώσει το κόστος.

Στο εξής, τίποτε πλέον δεν έχει και τόση σημασία...

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Βιβλίο
Με λέξεις-κλειδιά
Λογοτεχνία
Σχετικά θέματα: Λογοτεχνία
Τα δάκρυα του Λι Κουάν Γιου
Κλιμάκιο στωικών
Γιάννης Βαρβέρης (1955-2011)
Μνημονίου ...παρεπόμενα
Κάτω στον Πειραιά, στο Πασαλιμάνι
Εαρινή μυσταγωγία
Η δύναμη των περιοδικών
Άλλα θέματα στην κατηγορία Βιβλίο της έντυπης έκδοσης
Λογοτεχνία
Τα δάκρυα του Λι Κουάν Γιου
Κλιμάκιο στωικών
Γιάννης Βαρβέρης (1955-2011)
Μνημονίου ...παρεπόμενα
Κάτω στον Πειραιά, στο Πασαλιμάνι
Εαρινή μυσταγωγία
Η δύναμη των περιοδικών
Οι εκκεντρικότητες ενός αηδονιού
Από τις 4:00 στις 6:00
Che Guevara παρουσία και στη μουσική
40 χρόνια από τον θάνατό του
Κριτική βιβλίου
Με χιουμοριστική διάθεση
Ανάμεσα σε αντικατοπτρισμούς και συνηχήσεις
Μια ποίηση σχεδόν ιντερνετική
Το μυστήριο χωρίς πρόβλημα
Νηφάλια πολιτική ανάλυση πρόσφατων γεγονότων
Μαρτυρίες ανθρώπων για τον Νίκο Ξυλούρη
Εγκλήματα, σκιές και κοινωνικοπολιτικός προβληματισμός
Η πύρινη αγωνία ενός στοχαστή
Ο αποφθεγματικός λόγος ενός βιβλίου
Συνέντευξη: Κώστας Λυμπουρής
Η γνωριμία με την Κύπρο μέσα από τον πολιτισμό της
Άλλες ειδήσεις
Το μυαλό του