Έντυπη Έκδοση

Η νοητική άσκηση στην πρόληψη και τη θεραπεία της νόσου Alzheimer

Τα οφέλη της γυμναστικής είναι γνωστά εδώ και πολλές δεκαετίες. Κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει ότι ακόμα και η ήπιας έντασης σωματική άσκηση συμβάλλει καθοριστικά στο να διατηρήσουμε τη φυσική μας κατάσταση και να θωρακίσουμε την υγεία μας από πληθώρα νοσημάτων. Βέβαια, η γνώση δεν μετατρέπεται πάντοτε σε πράξη, με αποτέλεσμα πολλοί από εμάς να μεταθέτουμε την ενασχόληση με τη γυμναστική σε κάποιο χρονικό σημείο στο μέλλον. Τι γίνεται όμως με τη γυμναστική για το μυαλό; Θα ήμασταν το ίδιο αμελείς αν υπήρχαν επιστημονικές αποδείξεις ότι η πνευματική άσκηση βοηθά στο να διατηρήσουμε το μυαλό μας κοφτερό σαν ξυράφι, και κυρίως, να το προστατεύσουμε από τη νόσο Αλτσχάιμερ;

Τα καλά νέα είναι ότι οι αποδείξεις αυτές υπάρχουν. Δεκάδες είναι πλέον οι μελέτες που αποδεικνύουν ότι η ενασχόληση με σύνθετες δραστηριότητες που απαιτούν από εμάς να βάλουμε το μυαλό μας να δουλέψει συνδέεται άμεσα με μειωμένη πιθανότητα εμφάνισης νόσου Αλτσχάιμερ. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι μια ανασκόπηση 22 τέτοιων μελετών έδειξε ότι οι ηλικιωμένοι που είτε είχαν υψηλό μορφωτικό επίπεδο είτε ασκούσαν το μυαλό τους συστηματικά είχαν 46% χαμηλότερη πιθανότητα να εμφανίσουν άνοια. Τα αποτελέσματα των ερευνών λοιπόν ενθαρρύνουν όλους μας, ανεξαρτήτως ηλικίας, να μην αφήνουμε το μυαλό μας να τεμπελιάζει.

Ο καλύτερος τρόπος για να κρατήσουμε το μυαλό μας σε φόρμα είναι η πνευματική άσκηση. Σκεφτείτε τον εγκέφαλο σαν έναν από τους μυς του σώματός μας: όσο πιο πολύ τον «γυμνάζουμε» τόσο περισσότερο δυναμώνει. Τι σημαίνει όμως πνευματική άσκηση; Σίγουρα δεν σημαίνει να λύνουμε μαθηματικές εξισώσεις ή να μαθαίνουμε απ' έξω ποιήματα!

Ολοι μας μπορούμε και πρέπει να ασκούμαστε πνευματικά, ανεξάρτητα από την ηλικία μας και τα χρόνια που έχουμε πάει στο σχολείο. Παρακάτω σας προτείνουμε μερικές δραστηριότητες με τις οποίες μπορείτε να ασχοληθείτε για να προστατεύσετε το μυαλό σας από τη νόσο Αλτσχάιμερ.

Διαλέξτε εκείνες που σας αρέσουν και αφιερώστε τους χρόνο καθημερινά. Μη διστάσετε όμως να δοκιμάσετε και πράγματα με τα οποία δεν είχατε ασχοληθεί ποτέ στο παρελθόν - αυτά είναι που «γυμνάζουν» ακόμα πιο έντονα το μυαλό μας.

Ξεκινήστε κάποιο χ3όμπι:

* κηπουρική

* ζωγραφική

* πλέξιμο ή κέντημα

* συλλογή γραμματοσήμων

* ξυλογλυπτική

Διαβάστε:

* εφημερίδες

* περιοδικά με εκλαϊκευμένα επιστημονικά θέματα

* λογοτεχνικά βιβλία

* παιδικά βιβλία της παγκόσμιας κλασικής λογοτεχνίας (είναι συντομότερα σε έκταση και πιο ευανάγνωστα από τα βιβλία για ενήλικες)

* βιβλία ιδιαίτερου ενδιαφέροντος,

π.χ. ψυχολογίας

Γράψτε:

* κρατήστε ημερολόγιο

* γράψτε την προσωπική σας ιστορία

* φτιάξτε ένα τετράδιο με παροιμίες

και ρητά

* καταγράψτε τα ήθη και τα έθιμα

του τόπου σας

* φτιάξτε ένα τετράδιο με τις αγαπημένες σας συνταγές μαγειρικής

Παίξτε επιτραπέζια παιχνίδια:

* σκάκι

* παιχνίδια με τράπουλα, π.χ. μπριτζ

* τάβλι

* παζλ

* ντόμινο

* σκραμπλ (παιχνίδι λέξεων)

Παίξτε παιχνίδια με μολύβι και χαρτί:

* σταυρόλεξα

* λαβύρινθους

* γρίφους

* ακροστιχίδες

* κρεμάλα και τρίλιζα

* σουντόκου

(παιχνίδι λογικής με αριθμούς)

Δείτε «έξυπνα» τηλεόραση, παρακολουθώντας:

* τις ειδήσεις

* συζητήσεις για θέματα που σας ενδιαφέρουν

* ντοκιμαντέρ για τη φύση και την επιστήμη

* τηλεπαιχνίδια γνώσεων

Διασκεδάστε με τα εγγόνια σας:

* πείτε τους ιστορίες από το παρελθόν

* παίξτε μαζί με τα αγαπημένα τους παιχνίδια (π.χ. πλαστελίνη)

* βοηθήστε τα να μάθουν τον κόσμο: επισκεφθείτε μαζί τους ένα ζωολογικό κήπο, το Πλανητάριο κ.λπ.

* αφήστε τα να σας μάθουν καινούργια πράγματα: π.χ. ένα παιχνίδι που παίζεται στον ηλεκτρονικό υπολογιστή, απλές λέξεις στα αγγλικά.

Επισκεφθείτε χώρους γνώσης, μάθησης και ψυχαγωγίας:

* πνευματικά κέντρα

* δημοτικές βιβλιοθήκες

* μουσεία και γκαλερί

* θέατρα και κινηματογράφους

Δηλώστε συμμετοχή σε δραστηριότητες του δήμου σας όπως:

* δραστηριότητες των ΚΑΠΗ και των Λεσχών Φιλίας

* ενημερωτικές ομιλίες και εκπαιδευτικά σεμινάρια

Γυρίστε στα θρανία! Ξεκινήστε μαθήματα:

* γυμναστικής ή χορού

* ξένων γλωσσών

* κιθάρας ή κάποιου άλλου μουσικού οργάνου

* συγγραφής / δημιουργικής γραφής

* μαγειρικής και ζαχαροπλαστικής

Μη φοβάστε τη νέα τεχνολογία! Μάθετε να χρησιμοποιείτε:

* το κινητό τηλέφωνο

* την τηλεόραση και το DVD player

* τον ηλεκτρονικό υπολογιστή

* το GPS

* μία καινούργια οικιακή συσκευή που ήρθε στο σπίτι, π.χ. το φούρνο μικροκυμάτων

Το περπάτημα σίγουρα είναι ευεργετικό για το σώμα μας, η παρακολούθηση όμως ενός συγκεκριμένου προγράμματος άσκησης ειδικά διαμορφωμένου με βάση τις προσωπικές μας ανάγκες σε ένα γυμναστήριο είναι πολύ πιο αποδοτική. Το ίδιο συμβαίνει και με την πνευματική άσκηση, η ένταση της οποίας έχει διαβαθμίσεις ανάλογα με τη δραστηριότητα που επιλέγουμε. Αν πραγματικά θέλουμε να γυμνάσουμε συστηματικά το μυαλό μας και να το δυναμώσουμε όσο περισσότερο γίνεται, τότε η γνωστική άσκηση (cognitive training στα αγγλικά) είναι η κατάλληλη επιλογή!

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Υγεία
Σχετικά θέματα: Αλτσχάιμερ
Ασκήσεις μνήμης κατά της νόσου
Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα SOCIABLE: η τεχνολογία στην υπηρεσία της επιστήμης
Το σκάκι μειώνει τις πιθανότητες άνοιας
Άλλα θέματα στην κατηγορία Υγεία της έντυπης έκδοσης
Τσιγάρο
Αποτυχίες και προτάσεις
Υγεία και κάπνισμα
Αλτσχάιμερ
Η νοητική άσκηση στην πρόληψη και τη θεραπεία της νόσου Alzheimer
Ασκήσεις μνήμης κατά της νόσου
Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα SOCIABLE: η τεχνολογία στην υπηρεσία της επιστήμης
Το σκάκι μειώνει τις πιθανότητες άνοιας
Άλλες ειδήσεις
Αραιώνουν τα δόντια σας και αρχίζουν να κουνιούνται;
Παραφωνία η τάση παχυσαρκίας των Ελληνόπουλων
Σύμμαχοι γιατρός και ασθενής
Ελπιδοφόρα πειραματική θεραπεία κατά της ηπατίτιδας C