Έντυπη Έκδοση

Αναμέτρηση με το άγνωστο

Είναι πατροκτόνος και αιμομείκτης, πατέρας και αδερφός των παιδιών του και σύζυγος της μητέρας του. Αυτό πληροφορείται ο βασιλιάς Οιδίποδας αναζητώντας τον δολοφόνο του Λαΐου, που σύμφωνα με τον δελφικό χρησμό μιαίνει τη Θήβα προκαλώντας καταστροφικό λοιμό. Ο ίδιος που ερευνά ως «αστυνομικός επιθεωρητής» το έγκλημα, αποδεικνύεται ότι είναι ο δολοφόνος.

Η Καρυοφυλιά Καραμπέτη στο ρόλο της Ιοκάστης στον «Οιδίποδα Τύραννο». Η Καρυοφυλιά Καραμπέτη στο ρόλο της Ιοκάστης στον «Οιδίποδα Τύραννο». Το έργο του Σοφοκλή «Οιδίποδας Τύραννος» σκηνοθετεί ο Σπύρος Ευαγγελάτος την Παρασκευή και το Σάββατο στην Επίδαυρο. Ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης ερμηνεύει τον Οιδίποδα και η Καρυοφυλιά Καραμπέτη την Ιοκάστη. «Στο έργο κυριαρχεί η αναμέτρηση του Ανθρώπου με το άγνωστο μέσα από τις τρεις βασικές φάσεις της ανθρώπινης πορείας: γέννηση, έρωτας, θάνατος" λέει ο σκηνοθέτης. "Σ' αυτή την ανελέητη διαδικασία δεν υπάρχουν ηθικές αρχές όπως θα ήθελαν ευσεβείς ή θεοσεβούμενοι. Και ο πιο σκληρός υλιστής όταν ατενίσει τον άναρχο, έναστρο ουρανό, το ασύλληπτο για το ανθρώπινο μυαλό σύμπαν, θα παραδεχτεί ότι υπάρχει μια ανώτερη δύναμη άσχετα με τις αμφίβολες και μη αποδείξιμες ηθικές αρχές που θέλουν οι άνθρωποι να της αποδίδουν. Το έργο έχει έντονο υπαρξιακό ενδιαφέρον, αλλά επειδή πρόκειται για θέατρο και όχι για φιλοσοφικό δοκίμιο, ο θεατής πρέπει να καταλάβει το κείμενο και να τον συναρπάσει, στην καλύτερη περίπτωση, το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα».

Κάποιοι πιστεύουν ότι ο Σ. Ευαγγελάτος επιμένει στο κλασικό ανέβασμα της τραγωδίας αρνούμενος τη σύγχρονη προσέγγιση.

«Απλώς κάποιοι πιστεύουν ότι το αρχαίο δράμα δεν συγκινεί το κοινό, ότι δεν είναι παραστάσιμο και ότι προέχει ο σκηνοθέτης του συγγραφέα. Αυτά για μένα είναι αφέλειες. Αλλά ο καθένας έχει τη γνώμη του. Υπάρχουν σκηνοθέτες που αντιλαμβάνονται τα κείμενα ως ζωντανούς οργανισμούς που αξιώνουν να προβληθεί στο μεγαλύτερο βαθμό το νόημά τους. Αλλοι πάλι ως αφορμή δεξιοτεχνικής επίδειξης σκηνοθεσίας. Αλλά ένας δεξιοτέχνης σκηνοθέτης, με ανάλογο μουσικό και φωτιστή, μπορεί να κάνει μια ωραιότατη παράσταση και με τον τηλεφωνικό κατάλογο... Τον Αισχύλο και τον Σοφοκλή δεν τον ανεβάζεις σα να είναι τίποτα. Εργα όπως ο Οιδίποδας ή η Ηλέκτρα δεν είναι ευεπίφορα σε παρεμβατικότητες. Αντί να τα διαλύσεις, σε διαλύουν».

«Τίποτα δεν ξεπερνιέται»

Ο Γιώργος Πάτσας κατασκεύασε ένα πατάρι σε σχήμα ρόμβου με καρέκλες ολόγυρα που αποτυπώνει την οικοδομημένη Εξουσία, που όμως σταδιακά διαλύεται. Τα κοστούμια δεν ανήκουν σε συγκεκριμένη εποχή, καλύπτονται όμως από ένα διαφανές υλικό που ο φωτισμός τού προσδίδει μια σουρεαλιστική αίσθηση. Ο Γιάννης Αναστασόπουλος γράφει τη μουσική, ενώ ανάμεσα στον 12μελή χορό συμμετέχουν και τρεις τραγουδίστριες, οι δύο εξ αυτών σοπράνο. Τους βασικούς ρόλους ερμηνεύουν οι Νίκος Αρβανίτης (Κρέων), Μάνος Βακούσης (Τειρεσίας), Νικόλας Παπαγιάννης (Ιερέας), Θανάσης Κουρλαμπάς (Εξάγγελος) και Σωτήρης Τσακομίδης και Κώστας Ανταλόπουλος (Βοσκοί).

Συνήθως τον Οιδίποδα ερμηνεύει ηθοποιός μεγαλύτερης ηλικίας από τον Μαρκουλάκη. «Είναι περίπου 40 χρόνων όπως προκύπτει από τα γεγονότα», απαντά ο Σ. Ευαγγελάτος. «Αρα η, ακόμα και τώρα, ερωτική σχέση με την Ιοκάστη γίνεται αποδεκτή. Στο έργο υπάρχουν λογικά κενά, στοιχεία που δεν ερμηνεύονται, όπως π.χ. η ημέρα της δολοφονίας του Λαΐου. Είναι σαν τις μουσικές αποκλίσεις του Μπετόβεν στα τελευταία κουαρτέτα. Αλλά αυτά δεν ενδιαφέρουν τον Σοφοκλή, όπως και τη μοντέρνα ποίηση ή ζωγραφική. Κανείς δεν νοιάζεται γιατί κρέμονται ρολόγια στο πιάνο του Νταλί ή γιατί επάνω του βρίσκονται κεράκια με τον Λένιν»...

Η παράσταση θα περιοδεύσει σε 40 πόλεις -πρωτοφανές για το Αμφιθέατρο- και είναι συμπαραγωγή με την εταιρεία «Πολιτισμός-Επικοινωνία» των Σάκη Μανάφη-Νότας Χριστοδούλου. Ο Σ. Ευαγγελάτος θα ακολουθήσει τον «Οιδίποδα» στη Θεσσαλονίκη, τους Φιλίππους, τη Λήμνο, την Πάτρα, την Κρήτη, την Κύπρο.

Πέντε χρόνια συμπληρώνονται φέτος από τον θάνατο της συντρόφου του Λήδας Τασοπούλου, αλλά ο Σ. Ευαγγελάτος δεν συνήθισε την απουσία της στη ζωή, ούτε στη σκηνή. Σα να μην έφτανε αυτό, πριν από λίγους μήνες έχασε και το γιο τους, Αντίοχο: «Ή θα έπρεπε να έχω διαλυθεί ή ν' αντισταθώ δουλεύοντας και να επιζήσω. Διάλεξα το δεύτερο. Αλλά τίποτα δεν ξεπερνιέται»... *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Θέατρο
Σχετικά θέματα: Θέατρο
Ο Προμηθέας της διπλανής πόρτας
«Μην υποτιμάτε τους πληβείους»
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Παράσταση
«Φάγαμε χοντρή λοβοτομή»
Μουσική
Κύμα ροκ στο Terra Vibe
«Χρειάζεστε ένα ξέφρενο πάρτι»
Ενα Σκαθάρι στο Πάρκο
Κινηματογράφος
Ο απίθανος κύριος Ράσελ
Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας
Dancing queens
Χορός
Χορεύοντας για δύο τόπους
Καλλιτέχνες
Καλλιτέχνες σε εγρήγορση
Μουσεία
Πικνίκ στο μουσείο
Θέατρο
Αναμέτρηση με το άγνωστο
Ο Προμηθέας της διπλανής πόρτας
«Μην υποτιμάτε τους πληβείους»
Εκθεση
Με έμπνευση τους μύθους
Αρχιτεκτονική
Τα αρχοντικά των Πατησίων
Βιβλίο
Αστυνομικό δελτίο
Η μεγάλη επιστροφή
Από το Εψιλον της Κυριακάτικης Ελευθεροτυπίας
Street Art