Έντυπη Έκδοση

«Μην υποτιμάτε τους πληβείους»

Τα χρόνια πέρασαν. Η αποστολή των επιδιορθωτών-κηδεμόνων της Ελλάδος ολοκληρώθηκε επιτυχώς. Στις 25 Μαρτίου του 2021, διακόσια χρόνια απ' την Ελληνική Επανάσταση και δέκα από την έναρξη της οικονομικής ανάταξης της χώρας, η τρόικα γιορτάζει την αναχώρησή της κάνοντας μια αναδρομή στον γενάρχη που ακούει στο όνομα: επαγγελματίας Σωτήρ της Νεωτέρας Ελλάδος.

Ο Βασίλης Παπαβασιλείου (δεξιά) δίνει οδηγίες στους ηθοποιούς κατά τη διάρκεια της πρόβας. Ο Βασίλης Παπαβασιλείου (δεξιά) δίνει οδηγίες στους ηθοποιούς κατά τη διάρκεια της πρόβας. Κι αυτός ο Σωτήρας δεν είναι άλλος από τον αγαθό, πρωτόγονο, αδέξιο, άξεστο και ολιγοφρενή «Τυχοδιώκτη» του Μιχαήλ Χουρμούζη. Η παράσταση με τίτλο «Ο τυχοδιώκτης, του τυχοδιώκτου... Ω Ελλάς!» παρουσιάζεται σε σκηνοθεσία Βασίλη Παπαβασιλείου από τις 11 μέχρι τις 15 στην Πειραιώς 260.

Εξι ηθοποιοί (Β. Χαλακατεβάκης, Η. Ζερβός, Δ. Παπανικολάου, Θ. Δήμου, Χ. Παυλίδης Γ. Γιαννακάκος), ταπεινωμένοι και εθνικώς κυριαρχούμενοι, χρησιμοποιούν το παιχνίδι του θεάτρου για να αναπαραστήσουν τους Ελεγκτές Κηδεμόνες τους. Μαθαίνουμε ότι στη σκιά της τρόικας, όλ' αυτά τα χρόνια, εργαζόταν παράλληλα και αφανώς, ένα πολιτιστικό τμήμα... «Ο Τυχοδιώκτης», καλλιτεχνική παραγωγή αυτού του τμήματος, παρουσιάζεται στην τελετή λήξης της επιτήρησης και αποχαιρετισμού των αποκατεστημένων Ελλήνων...

Ντυμένοι με γιάπικα κοστούμια χορεύοντας και τραγουδώντας, οι ηθοποιοί μιλούν την ελληνική και την αγγλική (θα υπάρχουν... υπέρτιτλοι) αλλά και κάμποσους εγχώριους ιδιωματισμούς. Ο χώρος παραπέμπει σ' ένα είδος στίβου με κυρίαρχο στοιχείο το Τροχήλατο Βιοκέλυφος, το οποίο έχει τη δυνατότητα να δημιουργεί περιστρεφόμενες σκηνές...

Πρόκειται για αντικείμενο εφεύρεση-επένδυση της Κηδεμονίας κατά τη διάρκεια της δεκαετίας, το οποίο παρουσιάζεται στην τελετή ως μοντέλο ανάπτυξης για το μέλλον.

Ο Β. Παπαβασιλείου, με βάση το ανοικονόμητο σε έκταση έργο του Χουρμούζη, την ανασύνθεση κάποιων από τις έξι πράξεις του, την αντιπαράθεση σκηνών και την πρόσθεση ενός δικού του κειμένου, έστησε ένα μεγάλο χορικό σε έξι εικόνες:

«Ο "Τυχοδιώκτης" συνιστά τον εκπρόσωπο του σμήνους ακρίδων που είχε πέσει στον τόπο κατά την πρώτη βαυαροκρατούμενη περίοδο και λυμαινόταν τα πάντα. Ο Χουρμούζης στηλιτεύει τα δεινά του λαού αναγορεύοντας ως γενεσιουργό παράγοντα τον ξένο. Σαφώς δεν γράφτηκε για να παιχτεί σε περίοδο αυστηρής λογοκρισίας. Δεν είναι τυχαίο ότι με τη μορφή θεατρικού, το ανέβασμά του προτιμήθηκε σε πολύ συγκεκριμένες ιστορικές στιγμές, πριν από τη χούντα αλλά και στη μεταπολίτευση από το Ελεύθερο Θέατρο. Είναι ο "αγωγός" για την έκφραση του πληγωμένου θυμού ενός έλληνα αγωνιστή όπως ήταν ο Χουρμούζης. Σήμερα, ο χειρότερος εχθρός του Ελληνα είναι ο Ελληνας -λαός με παράδοση σε αδελφοκτόνους πολέμους- κι όχι ο Γερμανός. Πρόκειται για την τυχοδιωκτική αυτή δύναμη που διαπερνά την Ιστορία και μέσω του ανθρώπου επιμερίζεται σε διάφορα πεδία. Πώς ανεβάζεις λοιπόν τον "Τυχοδιώκτη" και μάλιστα υπό συνθήκες μειωμένης εθνικής κυριαρχίας; Ο μόνος τρόπος ήταν να εισχωρήσουμε στα χωράφια της "πανουργικής" κατά τον Αδαμάντιο Κοραή, που λέει ότι η πολιτική, χωριζομένη της ηθικής, καθίσταται συνώνυμος της πανουργικής»...

Ενας ρόλος-έκπληξη

Αλλά πώς μετέρχεται κανείς τη μέθοδο της... πανουργικής στο θέατρο;

«Το ερώτημα μας οδήγησε σε στρατηγικές επιλογές. Αξιοποιήσαμε το πυρηνικό στοιχείο που λέγεται μίμηση. Μέσα σε μια καθημερινότητα άθλια, όπου η ενημέρωση σκηνοθετείται και η πολιτική ορολογία παραπέμπει σε κακό θέατρο, μεταπηδήσαμε στο εθνοσωτήριο έτος 2021. Οι κυριαρχούμενοι Ελληνες της παράστασης ασκούν το δικαίωμα της μιμήσεως για να γίνουν κυρίαρχοι. Προκειμένου να μιλήσουν για τους νικητές, μιλούν για τους ηττημένους. Κατ' εμέ, η μετατόπιση στον χρόνο συνιστά μια ντε φάκτο μεγάλη δήλωση αισιοδοξίας».

Για τον σκηνοθέτη, ο οποίος θα βρίσκεται συνεχώς στη σκηνή σ' έναν επινοημένο ρόλο-έκπληξη, ο χορωδιακός χαρακτήρας της παράστασης αποτελεί πολιτική δήλωση.

«Η δύναμη των πτωχών είναι να είναι μαζί. Μην υποτιμάτε τους πληβείους, όχι επειδή είναι καλοί, αλλά γιατί είναι πάρα πολλοί. Στον μεγάλο αριθμό ενοικεί ο πυρήνας της διαλεκτικής σχέσης πείνα-έκφραση, που μπορεί να επιτρέψει το ποιοτικό άλμα μετροπής της ποσότητας σε ποιότητα. Η δουλειά στον "Τυχοδιώκτη" παραπέμπει στη δοκιμή ενός εργαστηρίου που, ίσως, ανοίγει δρόμο προς άλλους τρόπους προσέγγισης σχεδίων και υλικών που με απασχολούν. Ηταν ένα πλούσιο τετράμηνο προβών. Κουραστικό, όχι στην ερμηνευτική προσέγγιση, αλλά στη συνθετική. Η ενδιαφέρουσα γλώσσα του Χουρμούζη διαθλάται μέσα από συνδέσεις των εικόνων, σφήνες, παρεμβολές δημιουργικού εμπλουτισμού του κειμένου, από ιδέες που, κι αν δεν ανήκουν στον συγγραφέα, παραπέμπουν στον τρόπο του». *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Θέατρο
Σχετικά θέματα: Θέατρο
Αναμέτρηση με το άγνωστο
Ο Προμηθέας της διπλανής πόρτας
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Παράσταση
«Φάγαμε χοντρή λοβοτομή»
Μουσική
Κύμα ροκ στο Terra Vibe
«Χρειάζεστε ένα ξέφρενο πάρτι»
Ενα Σκαθάρι στο Πάρκο
Κινηματογράφος
Ο απίθανος κύριος Ράσελ
Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας
Dancing queens
Χορός
Χορεύοντας για δύο τόπους
Καλλιτέχνες
Καλλιτέχνες σε εγρήγορση
Μουσεία
Πικνίκ στο μουσείο
Θέατρο
Αναμέτρηση με το άγνωστο
Ο Προμηθέας της διπλανής πόρτας
«Μην υποτιμάτε τους πληβείους»
Εκθεση
Με έμπνευση τους μύθους
Αρχιτεκτονική
Τα αρχοντικά των Πατησίων
Βιβλίο
Αστυνομικό δελτίο
Η μεγάλη επιστροφή
Από το Εψιλον της Κυριακάτικης Ελευθεροτυπίας
Street Art