Έντυπη Έκδοση

Παράδεισος ή Κόλαση

Ελάχιστοι ήταν αυτοί που είχαν προβλέψει πριν από μερικούς μήνες το σημερινό οικονομικό μας χάλι· οι περισσότεροι δεν μπορούσαν να φανταστούν το μέγεθος της καταστροφής και τις συνέπειες που θα είχε αυτή για τις επερχόμενες γενιές.

Οι ευθύνες ανήκουν σε πολλούς, οι οποίοι, αν δεν τιμωρηθούν από τη Δικαιοσύνη, όπως είναι και το πιθανότερο, σίγουρα θα πάρουν στο πέρασμα του χρόνου αυτό που τους ανήκει και θα οδηγηθούν, αργά ή γρήγορα, όπως συμβαίνει άλλωστε από τότε που εμφανίστηκαν οι πρωτόπλαστοι στον πλανήτη μας, εκεί όπου τελικά πηγαίνουμε όλοι ύστερα από κάποια χρόνια.

Εκεί θα πάρουν μαζί τους όλα αυτά που απέκτησαν με διάφορους παράνομους, αλλά και νομιμοφανείς τρόπους, αυτοί που οδήγησαν με την απληστία ή την ανικανότητά τους τη χώρα στη σημερινή της κατάσταση.

Αυτό που προς το παρόν δεν ξέρουμε, είναι το αν η τελική κατοικία θα είναι ο Παράδεισος ή η Κόλαση, γιατί ακόμα και όσοι δεν πιστεύουν σε τίποτα, δεν μπορούν να εγγυηθούν για τον «τόπο αποστολής μας»· αντίθετα με τα τραγούδια, που εύκολα μας στέλνουν και στους δύο προορισμούς, βοηθώντας μας μάλιστα να ξεχνάμε συχνά τα διάφορα προβλήματά μας.

Οι Τρύπες, με το τραγούδι των Γιάννη Αγγελάκα και Γιώργου Καρρά, είναι και εδώ μέσα στο θέμα μας με το πάντα επίκαιρο Στον Παράδεισο:

Ω, είναι ωραία στον Παράδεισο, καθένας βρίσκει όσα πάντοτε ποθούσε...

Ω, είναι ωραία στον Παράδεισο, βρήκα κι εγώ μια φυλακή για την καρδιά μου,

που λεύτερη δεν άντεχε, ψυχορραγούσε...

Εχει στον Παράδεισο λεωφόρους, έχει στον παράδεισο ουρανό

έχει στον Παράδεισο κορίτσια, έχει στον Παράδεισο, έχει στον Παράδεισο αλκοόλ...

Ο Μανώλης Μητσιάς στο άλμπουμ τού Χρήστου Λεοντή Αχ, έρωτα, το 1974, σε ποίηση του Federico Garcia Lorca και ελληνική προσαρμογή του Λευτέρη Παπαδόπουλου, τραγουδούσε: Ο Παράδεισός μου είναι ένας κάμπος που δεν έχει λύρες, που δεν έχει αηδόνια. Μόνο μια πηγούλα κι ένα ποταμάκι, κρύφιο ποταμάκι και μικρή πηγή.

Μόνο τη ζεστή καρδιά σου χαρισέ μου κι άλλο τίποτα κι άλλο τίποτα.

Οι Πυξ Λαξ, σε μουσική Φίλιππου Πλιάτσικα και στίχους Μάρως Βαμβουνάκη, το 1996, στο Οι παλιές αγάπες πάνε στον Παράδεισο ήταν αρκετά πικραμένοι:

Για τις παλιές αγάπες μη μιλάς, στα πιο μεγάλα θέλω κάνουν πίσω, δεν άντεξαν μαζί και χάθηκαν μακριά, κρύφτηκαν στις σπηλιές χαμένων παραδείσων.

Ο,τι αξίζει πονάει, κι είναι δύσκολο...

Απ' τον Παράδεισο, με τους Συνήθεις Υποπτους, που είχαν για βασικά τους μέλη τον Χρήστο Θηβαίο και τον Τάσο Λώλη, που έγραψε τους στίχους για το τραγούδι από το άλμπουμ τους Μέρες αδέσποτες, το 1996: Γι' αυτό σήμερα τα λόγια σου απ' τον Παράδεισο να 'ρχονται μοιάζουν στην ασπρόμαυρη ζωή μου για λίγο τα χρώματα αλλάζουν. Στην προσωπική του καριέρα, ο Θηβαίος ασχολείται με Παράδεισο και Κόλαση στο Ημερολόγιο: Κι είναι λέω ο Παράδεισος για μας, αγάπη μου μικρή,

να μοιραζόμαστε τούτη την Κόλαση μαζί.

Ο Κώστας Τουρνάς στο άλμπουμ του Στο σινεμά, το 1976, αναρωτιόταν: Αν κι αυτός ο Παράδεισος χαθεί, πώς θα τ'αντέξω, σε τι να ελπίσω. Ο κόσμος όλος από μπρος μου αν σβηστεί, εγώ μονάχα εκείνη θέλω να κρατήσω. Ο τελευταίος μου Παράδεισος να ζει.

Στο Ξενύχτησα στην πόρτα σου, του Γιώργου Χατζηνάσιου, σε στίχους του Γιώργου Κανελλόπουλου, η Βίκυ Μοσχολιού τραγουδούσε το 1976, ταυτίζοντας Παράδεισο και Κόλαση: Ξενύχτησα στην πόρτα σου και σιγοτραγουδώ, εδώ είναι ο Παράδεισος κι η Κόλαση εδώ. Εδώ είναι πλούσιοι και φτωχοί, άνθρωποι κι ανθρωπάκια, εδώ είν' ο ήλιος κι η βροχή, αγάπες και φαρμάκια. Ξενύχτησα στην πόρτα σου και σιγοτραγουδώ, εδώ είναι ο Παράδεισος κι η Κόλαση εδώ.

Η Ελευθερία Αρβανιτάκη το 1991 διασκεύαζε Night Ark σε στίχους Λίνας Νικολακοπούλου με το Μένω εκτός: Τα βράδια μου τα εργένικα τραγούδια λέω αρμένικα, θέλω να γυρίσω μα ο Παράδεισος κλειστός.

Αλλα τραγούδια για τον Παράδεισο, Ο Παράδεισος μπορεί να περιμένει (2007) και Κραγιόν-Αλκηστις Πρωτοψάλτη (2002), Παράδεισος, με τα Διάφανα Κρίνα (2003) και διαφορετικό τραγούδι με τον ίδιο τίτλο από τους Ονειροπαγίδα (1999). Αν υπάρχει Παράδεισος-Νατάσσα Θεοδωρίδου (2000), Ο Παράδεισος δεν φτιάχτηκε για μας-Δέσποινα Ολυμπίου/Μιχάλης Χατζηγιάννης (2007), Παράδεισο μου έταξες-Γλυκερία (1985), Ο Παράδεισος ανοίγει μ' αντικλείδι-Βασίλης Παπακωνσταντίνου (1988).

Αρκετά τα τραγούδια για την Κόλαση: Μου 'χεις κάνεις τη ζωή μου Κόλαση-Γιάννης Πάριος (2001): Μου 'χεις κάνει τη ζωή μου Κόλαση, θα σου φύγω και θα φταις για όλα εσύ. Μου 'χεις κάνει τη ζωή μου δύσκολη κι όμως σ' αγαπάω ακόμα πιο πολύ.

Σταύρος Ξαρχάκος και Νίκος Γκάτσος και Καίγομαι καίγομαι, με τη Σωτηρία Λεονάρδου, από το Ρεμπέτικο (1983).

Το Διαβατήριο, με τον Στέλιο Καζαντζίδη, θα επιστρέψει μάλλον στην επικαιρότητα εκφράζοντας αυτούς που θα αναζητήσουν μία καλύτερη τύχη στο εξωτερικό: Απ' τούς καημούς που πέρασα μια μέρα δεν εγέλασα: τα μάτια μου όλο κλαίνε

και πήρα την απόφαση να φύγω για την Κόλαση που ξενιτιά τη λένε.

Μια εγκατάλειψη συχνά οδηγεί (μεταφορικά) στην Κόλαση και αυτό προσπαθούσε να εκφράσει με τους στίχους του ο Χαράλαμπος Βασιλειάδης, σε μουσική του Στέλιου Χρυσίνη και με ερμηνευτές τη Ρένα Στάμου και τον Νίκο Βούλγαρη:

Απόψε μ' εγκατέλειψες και μια ζωή γκρεμίζει, για μένα μαύρη Κόλαση στο βίο μου, στο βίο μου αρχίζει.

Παράδεισος και Κόλαση συνυπάρχουν στα τραγούδια, Κόλαση-Καίτη Γαρμπή (1994), Γέλα μου-Γιάννης Πάριος (1998), Ακόμα κι αν λείπεις είσαι μαζί μου-Πυξ Λαξ (2003), Αγγελοι-Νίκος Μακρόπουλος (2006), Της γυναίκας η καρδιά-Στράτος Διονυσίου (1983), Κόλαση-Γιώργος Ζαμπέτας (1980).

Στον διεθνή χώρο ξεχωρίζουν τα Another Day In Paradise-Phil Collins, Paradise City-Guns 'Ν' Roses, Il Paradiso-Patty Bravo, που στην αγγλική του έκδοση έγινε (If Paradise Is) Half As Nice-Amen Corner, Paradise-Sade, Stranger In Paradise-Tony Bennett, Gangsta's Paradise-Coolio, Almost Paradise, από την ταινία Footloose με τους Ann Wilson από τις Heart και Mike Reno των Loverboy.

Για την Κόλαση έχουμε τα Highway Το Hell-AC/DC, Run Like Hell-Pink Floyd, There's Α Place In Hell For Me And My Friends-Morrissey, Straight Το Hell-Clash.

Ο Παράδεισος είναι μια λέξη που μάλλον έχει ασιατική προέλευση και η πιθανότερη χώρα που ακούστηκε μία λέξη που είχε ηχητική και ετυμολογική σχέση με την έννοιά της, ήταν η Περσία (Pairi Daeza). Στην ελληνική γλώσσα τη συναντάμε για πρώτη φορά στα έργα «Κύρου Ανάβαση», «Ελληνικά» και Κύρου Παιδεία του Ξενοφώντα. Σε όλες τις περιπτώσεις αποδίδεται προς τους περιφραγμένους λειμώνες και κήπους αναψυχής του βασιλιά των Περσών.

Ο Τάρταρος, σύμφωνα με την ελληνική μυθολογία, ήταν γιος του Αδη και η κατοικία του ήταν ακόμα πιο βαθιά στη Γη, από αυτήν του Αδη.

Στα Τάρταρα έστελναν τους κακούς για όσα έκαναν· στον χριστιανισμό η έννοια διαστρεβλώθηκε και τα Τάρταρα ταυτίστηκαν με την Κόλαση.

Παράδεισος και Κόλαση συνυπάρχουν στη μουσική και στη ζωή παίρνοντας το μερίδιό τους από την καθημερινότητα των ανθρώπων, αλλά όπως τραγουδά ο Δ. Σαββόπουλος, σε μουσική του Λαυρέντη Μαχαιρίτσα και στίχους του Γιάννη Γεωργακόπουλου: Και τι ζητάω, τι ζητάω, μια ευκαιρία στον Παράδεισο να πάω...

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Βιβλίο
Με λέξεις-κλειδιά
Μουσική
Σχετικά θέματα: Από τις 4:00 στις 6:00
Ο «παράνομος» της μουσικής κάντρι
Άλλα θέματα στην κατηγορία Βιβλίο της έντυπης έκδοσης
Κριτική βιβλίου
Φλας μπακ στην 3η Σεπτεμβρίου
Ο μυθοπλάστης Εντμουντ Κίλι
Ιαπώνων σύνδρομα και ινδάλματα
Η διαπλανητική ρευστότητα μέσα από μια πολιτική αλληγορία
Το βιβλίο, όπως πρέπει να είναι
Εικαστικά
Σκηνοθετημένα γλυπτά
Σημειώσεις για τις φωτογραφίες του Νιζίνσκι
Ο Αγγελος Δεληβορριάς στην Κρήτη:
Με συγκρατημένη οργή
Γράμμα από την Θεσσαλονίκη
Ινστιτούτο ομορφιάς
Γράμμα από την Κω
Ντοματοπόλεμος
Από τις 4:00 στις 6:00
Παράδεισος ή Κόλαση
Ο «παράνομος» της μουσικής κάντρι
Άλλες ειδήσεις
Υπόθεση «εξώφυλλο»