Έντυπη Έκδοση

Οι κάτοικοι της Ελευσίνας τους έραιναν με κουρέλια

Φιλότεχνοι και κάτοικοι της Ελευσίνας βγήκαν στους δρόμους και τους βιομηχανικούς χώρους της πόλης το περασμένο Σάββατο, ακολουθώντας την «Αφροδίτη των κουρελιών». Το έργο του κορυφαίου εκπροσώπου της Arte povera Μικελάντζελο Πιστολέτο, που έγινε διά χειρός Μαίρης Ζυγούρη, μία μεγάλη περφόρμανς -παρουσία του Ιταλού καλλιτέχνη- σε δημόσιο χώρο υπό τον τίτλο «Η Αφροδίτη των κουρελιών σε μετάβαση, 2014».

 Μία πορεία διάρκειας περίπου μίας ώρας με τη θεά της ομορφιάς να σέρνεται σε ένα καροτσάκι γεμάτο από παλιά ρούχα που χάρισαν τις προηγούμενες ημέρες οι κάτοικοι της Ελευσίνας με σημείο κατάληξης το Πολιτιστικό Κέντρο Ελευσίνας, όπου μέχρι τις 5 Οκτωβρίου θα εκτίθενται τα αντικείμενα της περφόρμανς, βίντεο εγκαταστάσεις και φωτογραφίες της Μαίρης Ζυγούρη.

Στο Παλαιό Ελαιουργείο αντίστοιχα και πέριξ αυτού, ο Πιστολέτο ορμώμενος από την οικουμενικότητα της μυθικής και αρχετυπικής διάστασης εκθέτει 3 μεγάλες site specific εγκαταστάσεις υπό τον τίτλο «Τρίτος Παράδεισος», με την έννοια του μύθου να συνέχει τα έργα της Ελληνίδας και του Ιταλού καλλιτέχνη, εντός ενός αστικού τοπίου που, όπως μας ανέφερε η Μαίρη Ζυγούρη στην επικοινωνία που είχαμε μαζί της, «συνδυάζει το βιομηχανικό του παρόν με το τελετουργικό του παρελθόν». Μια αίσθηση τελετουργίας την οποία μεταγγίζει ενδυναμωμένη η Ελληνίδα εικαστικός μέσα από την Τέχνη της περφόρμανς, που αντλεί την κύρια αξία της από το ίδιο το βίωμα που προσφέρει στους συμμετέχοντες θεατές. «Μία ρευστή κατάσταση μέσα στην κοινωνία» που συνιστά την απόλυτη προτεραιότητα στην Τέχνη, που καταφέρνει και αναδύει μέσα από την ασχήμια εικόνες ομορφιάς που σου κόβουν την ανάσα.

- Ποιο θεωρείτε ότι είναι το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της Ελευσίνας το οποίο δεν μπορεί να αφήσει ανεπηρέαστο κανένα εικαστικό project;

Απο την περφόρμανς της Μαίρης Ζυγούρη Απο την περφόρμανς της Μαίρης Ζυγούρη «Με ενδιέφερε πρωτίστως να κάνω τους κατοίκους να βιώσουν την πόλη τους μέσα από μία άλλη πραγματικότητα και να αναδειχτεί η αντιφατική συζυγία που συνέχει την Ελευσίνα. Το μυστικιστικό-τελετουργικό παρελθόν και το βιομηχανικό παρόν. Μέσα στην ίδια περφόρμανς είχες την αίσθηση ότι μιλούσαν διαδοχικά εργάτες και μύστες».

- Πού συγκλίνουν η δική σας εικαστική πρόταση με την αντίστοιχη του Πιστολέτο στον «Τρίτο Παράδεισο»;

«Οπως ο Πιστολέτο αναφέρεται σε μία δημόσια-ανοιχτή πραγματικότητα, παρόμοια κι εγώ εστιάζω στη συμμετοχή του κόσμου. Γενικότερα με ενδιαφέρει να δημιουργώ ρευστές καταστάσεις μέσα στην κοινωνία. Για μένα το σημαντικότερο είναι ότι με όχημα την Τέχνη και με πλαίσιο μεταξύ άλλων τη μνήμη, την τελετουργία και τη γιορτή, οι κάτοικοι της Ελευσίνας επαναπροσέγγισαν την πόλη τους. Τέτοιες σκηνές τελετουργίας και γιορτής σε δημόσιο χώρο έχουν σχεδόν ταυτιστεί με θρησκευτικές τελετές».

- Είναι εξοικειωμένοι οι κάτοικοι της Ελευσίνας με ανάλογες δράσεις;

Εγκατάσταση του Μικελάντζελο Πιστολέτο Εγκατάσταση του Μικελάντζελο Πιστολέτο «Δεν μπορώ να πω ότι ο κόσμος είναι απόλυτα εξοικειωμένος με τέτοιες δράσεις, αλλά σίγουρα έπειτα από 4 δεκαετίες που λαμβάνουν χώρα τα "Αισχύλεια", έχουμε να κάνουμε με ένα κοινό αρκετά καλλιεργημένο. Ο κόσμος δεν συμμετείχε μόνο κατά τη διάρκεια της περφόρμανς, αλλά και κατά την προετοιμασία της, όταν βγήκαμε και περισυλλέξαμε τα κουρέλια της Αφροδίτης. Κατά τη διάρκεια της πομπής όσοι δεν μας ακολουθούσαν, είχαν βγει στα μπαλκόνια και μας έβλεπαν».

- Συνέβη κάποιο απρόοπτο κατά τη διάρκεια αυτής της περιφοράς;

«Σε τρία-τέσσερα γειτονικά σπίτια φαίνεται ότι είχαν συνεννοηθεί και μας έραιναν με κουρέλια. Είχαμε όμως και άλλα "απρόοπτα", όπως όταν χρειάστηκε να περάσουμε μέσα από ένα γάμο που γινόταν εκείνη τη στιγμή, όπου το καρότσι μάλιστα το έσερνε ο Πιστολέτο. Φαντάζεστε λοιπόν τι έγινε...».

- Γιατί επιμένετε να δημιουργείτε μέσα από την Τέχνη της περφόρμανς; Τι είναι αυτό που σας γοητεύει;

«Στην περφόρμανς το κεντρικό χαρακτηριστικό στοιχείο που έχει και τη μεγαλύτερη αξία συνίσταται στο ίδιο το βίωμα. Ο περφόρμερ ανοίγει νέες οπτικές και δημιουργεί νέες μνήμες. Αυτή η Τέχνη διεκδικεί την ύπαρξή της μέσα από την ίδια την εμπειρία που προσφέρει και η οποία αντανακλάται σε έναν μεγάλο αριθμό υποκειμενικών αντιλήψεων, που πηγάζει από τη διαφορετικότητα. Στις προσκλήσεις που απέστειλα πριν από τη μεγάλη "πομπή" είχα μία διάθεση δειγματοληπτική. Ενας πλουραλισμός που δεν εξαντλήθηκε αποκλειστικά σε φιλότεχνους καθώς με ενδιέφερε να συμμετέχουν κυρίως άνθρωποι της διπλανής πόρτας, όπως εργάτες, που εκτός από το γεγονός ότι προσέρχονται ανυποψίαστοι, αντανακλούν και το βιομηχανικό χαρακτήρα της πόλης. Αυτή η ανάμειξη των προσκεκλημένων με τους ίδιους τους κατοίκους απέφερε ένα πολύ ιδιαίτερο αποτέλεσμα».

- Πώς διαχειρίζεστε την ιστορία της Τέχνης στα προσωπικά σας εικαστικά project;

«Ακριβώς η δράση μου στα φετινά "Αισχύλεια" είναι ενδεικτική. Ζήτησα από τον Πιστολέτο να φέρουμε την "Αφροδίτη των κουρελιών" στην Ελευσίνα και προσπάθησα να αναδείξω μία νέα προοπτική. Η ατομική αλλά και η συλλογική μνήμη γίνονται τα εργαλεία προκειμένου να ανοίξουν νέες διαστάσεις σε ένα έργο, όπως αυτό του Πιστολέτο, που κρίνεται πλέον ιστορικό. Ακόμη και ο Πιστολέτο ξαφνιάστηκε με όσα νέα είδε πάνω στη βάση του δικού του έργου».

- Η εικόνα της Αφροδίτης με το καρότσι παραπέμπει στη γνώριμη πλέον εικόνα των μεταναστών που αναζητούν ανακυκλώσιμα υλικά;

«Πράγματι, η βασικότερη και πλέον επίκαιρη εικόνα στην οποία παραπέμπει αυτό το καροτσάκι είναι αυτή που περιγράφετε. Το σημαντικότερο όμως που νοηματοδοτεί σε μεγάλο βαθμό το έργο και του δίνει προοπτική θεωρώ ότι είναι τα κουρέλια».

- Η ασχήμια κατέχει τη δική της ομορφιά;

«Ακριβώς αυτό επεδίωξα να προσεγγίσω κυρίως με τις βίντεο περφόρμανς, με γυρίσματα επί παραδείγματι σε μια εγκαταλελειμμένη σήραγγα ή στο εργοστάσιο τσιμέντου ΤΙΤΑΝ. Μέρη με παράξενη γοητεία. Μια ομορφιά που σου κόβει την ανάσα. Η ομορφιά πηγάζει από τις αντιθέσεις και στη δική μου περίπτωση η ομορφιά πήγαζε από την πολύχρωμη Αφροδίτη που κινούνταν μέσα σε ένα τσιμεντένιο τοπίο».

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Σύγχρονη Τέχνη
Συνεντεύξεις
Σκηνοθέτες/Παραγωγοί
Παραστάσεις
Θέατρο
Τέχνη/Πολιτισμός
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Φεστιβάλ Βενετίας
Στον όμορφο (και σκληρό) κόσμο των παιδιών
Μουσική
Ο Μάριος Φραγκούλης με τη διεθνή σοπράνο Sissel στο Ηρώδειο
Σήμερα η κηδεία του Αντώνη Βαρδή
Αρχαιολογία
Η Αμφίπολη ριάλιτι σόου ή μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO;
Κριτική κινηματογράφου
Ρομάντζο και φαγητό σε μια ευχάριστη ινδική ταινία
TV & Media
Ασπίδα προστασίας στην ΕΡΤ3
Ερώτηση του Ν. Τσούκαλη για τις προσλήψεις της ΝΕΡΙΤ
Στον ALPHA ο Α. Λουδάρος
Παραστάσεις
Οι κάτοικοι της Ελευσίνας τους έραιναν με κουρέλια