Έντυπη Έκδοση

Ηθικολόγος της αρμονίας

Charles Fourier

Αναλυτικός κατάλογος των κερατάδων

επίμετρο: Romain Pehel

μτφρ.: Σοφία Διονυσοπούλου

σχέδια: Τάσος Παυλόπουλος

εκδ. Αγρα, σ. 72, 9 ευρώ

Ζούμε στον κόσμο της σοβαροφάνειας, του καθωσπρεπισμού και της παραπλάνησης. Η θέαση που έχουμε για τα πράγματα είναι θολή και τα όποια συμπεράσματα συγκεχυμένα. Δεν θέλουμε να δούμε όλες τις πλευρές της κοινωνίας μας. Οσοι προσπαθούν να το κάνουν, είναι πολύ... επιστημονικοί. Ορθολογιστές. Οχι ο Charles Fourier. Ο Γάλλος ξεχωρίζει και φταίει η ευφυΐα του. Γιατί ποιος άλλος θα μπορούσε να σκιαγραφήσει τόσο πρωτότυπα το πιο ζωντανό κομμάτι του περιβάλλοντός μας; Τις ανθρώπινες σχέσεις που καθορίζουν το κοινωνικό πλαίσιο. Η ευφάνταστη ψυχανάλυση του «ποιοι είμαστε;» στηρίζεται στο κέρατο. Το ζιζάνιο ανάμεσα στο ανδρόγυνο. Σίγουρα, όταν δεν είσαι στη θέση του εξαπατημένου, το διασκεδάζεις, διότι οι περιπτώσεις είναι πολλές. Οσες όμως παραθέτει ο Fourier, είναι και οι όψεις του περίγυρου. Μπορεί να μην υπάρχουν τόσο πολλοί τύποι κερατάδων, αλλά ίσως να είναι οι άπειρες μεταλλάξεις του απρόβλεπτου, ασταθούς ανθρώπινου χαρακτήρα. Αυτές είναι που συνθέτουν τον πολιτισμό μας. Οι επιθυμίες της σάρκας καθοδηγούν και διαλύουν τα αισθήματα που δεν είναι αποκομμένα. Το βήμα παραπάνω, για τον συγγραφέα, είναι το ταίριασμα ανθρώπινης ψυχοσύνθεσης και κοινωνικής συμπεριφοράς. Κάθε αριθμός είναι και μια ξεχωριστή ιστορία. Θραύσματα ενός κόσμου που δεν σέβεται τη φύση. Οπως αναφέρει στο επίμετρο ο Romain Pehel: «Οι μαθητές τού Φουριέ θέλησαν να τον μετατρέψουν σε ηθικολόγο του πολιτισμού, λες κι αυτό θα ενδυνάμωνε τις σοσιαλιστικές του θεωρίες. Ηθικολόγος είναι, αποκλειστικά όμως στο περιβάλλον της αρμονίας». Η διαπίστωση αυτή μας δίνει να καταλάβουμε τον στόχο της προσπάθειας. Το κέρατο είναι η εκδίκηση, καθώς η υποκρισία περισσεύει και, όπως αναφέρεται, απελευθερώνονται τα αναχαιτισμένα πάθη. Αναμενόμενο, μια και ο άνθρωπος είναι αδύναμος μπροστά τους. Ο Fourier παρουσιάζει τη φιλοσοφία του και τονίζει τη δυσαρμονία που βλέπει. Στο επίκεντρο της μεθόδου του, ο έρωτας και πόσο λάθος χρησιμοποιείται. Με πηγαίο χιούμορ, ανατρεπτική διάθεση και σοβαρότητα, καταρτίζει τον κατάλογο χρησιμοποιώντας τους άντρες που δεν μπορούν να κρατήσουν τις γυναίκες. Οι τελευταίες, όπως σημειώνει ο φιλόσοφος, δεν απιστούν από επιθυμία εκδίκησης, όσο από επιθυμία εξέγερσης και αυτοδιάθεσης. Κανείς δεν κατακρίνεται, ούτε νουθετείται. Ο εκ των θεμελιωτών του ουτοπικού σοσιαλισμού απλώς παρατηρεί και καταγράφει.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Βιβλίο
Με λέξεις-κλειδιά
Κριτική βιβλίου
Σχετικά θέματα: Κριτική βιβλίου
Ο εφιαλτικός κανόνας
Πολιτικές του ηθικού
Η μαγεία του μικρού
Οι συνταγματάρχες, η περιπέτεια της γνώσης και ο Θεός
«Ναυτικά μακό και Corydrane Καλλιγραφίες»
Δέντρο που φυλλορροεί;
Μυθιστορηματική αξιοποίηση μιας παρωχημένης εποχής
Ποίηση πεζών κι αποκομμάτων
Τα άνθη της πτώσης
Άλλα θέματα στην κατηγορία Βιβλίο της έντυπης έκδοσης
Κριτική βιβλίου
Ο εφιαλτικός κανόνας
Πολιτικές του ηθικού
Η μαγεία του μικρού
Οι συνταγματάρχες, η περιπέτεια της γνώσης και ο Θεός
«Ναυτικά μακό και Corydrane Καλλιγραφίες»
Δέντρο που φυλλορροεί;
Ηθικολόγος της αρμονίας
Μυθιστορηματική αξιοποίηση μιας παρωχημένης εποχής
Ποίηση πεζών κι αποκομμάτων
Τα άνθη της πτώσης
Πρόσωπα
ΖΥΡΑΝΝΑ των παθών και των θρύλων
Η Ανοιξη του Μίλαν Κούντερα
Η χειμερία νάρκη των φυλάκων στη σίκαλη
Ο ιδρυτής της εφημερίδας «Frankfurter Zeitung»
Από τις 4:00 στις 6:00
Τρώγοντας έρχονται οι εμπνεύσεις
Πάντα πιστός φίλος των μπλουζ