Έντυπη Έκδοση

Μαυρόασπρες παρτιτούρες της αμερικανικής φύσης

Αρκεί να σταθείς μπροστά σε μια ασπρόμαυρη φωτογραφία του κορυφαίου Αμερικανού φωτογράφου Ανσελ Ανταμς (1902-1984) για να διαπιστώσεις τη μεγαλειώδη απλότητα με την οποία το βλέμμα του ενορχηστρώνει το φυσικό τοπίο.

Το όρος Μακίνλεϊ και η λίμνη Γουόντερ, 1947 Το όρος Μακίνλεϊ και η λίμνη Γουόντερ, 1947 Τα απειλητικά σύννεφα, που σκιάζουν τις πλαγιές, οι οροσειρές, η κοιλάδα Γιοσέμιτι με τους γρανιτένιους βράχους στην Καλιφόρνια, οι έρημες λίμνες και οι αντικατοπτρισμοί τους, αν και έχουν φωτογραφηθεί «ψυχρά» με την απαράμιλλη καθαρότητα του Ανταμς, ανασύρουν τα ευγενέστερα συναισθήματα.

Είναι μεγάλο δώρο, όχι μόνο στους λάτρεις της φωτογραφίας αλλά σε όλους, η έκθεση «Ansel Adams. Από τη Συλλογή της Anne Adams Helms» με τις 72 πρωτότυπες εκτυπώσεις του φωτογράφου, που εγκαινιάζεται απόψε στο Μουσείο Μπενάκη της Πειραιώς. Τις φωτογραφίες ξεχώρισε ο ίδιος τα τελευταία πέντε χρόνια της ζωής του ως αντιπροσωπευτικές του έργου του. Λίγο πριν από τον θάνατό του τις παρέδωσε στην κόρη του, Αν Ανταμς Χέλμς. Η ίδια έλεγε χθες, πόσο αγαπούσε ο πατέρας της την Ελλάδα, αν και δεν κατάφερε ποτέ να την επισκεφθεί.

Ο Ανσελ Ανταμς υπήρξε ο πρώτος φωτογράφος στον οποίο το περιοδικό «ΤΙΜΕ» αφιέρωσε το 1979 το εξώφυλλό του για να υμνήσει τον εξαιρετικό τρόπο και την πρωτόγνωρη τονική στιλπνότητα με την οποία αποτύπωσε την αμερικανική φύση: επιβλητική, αδάμαστη και άθικτη από την ανθρώπινη απερισκεψία.

Γεννήθηκε τον Φεβρουάριο του 1902 στο Σαν Φρανσίσκο της Καλιφόρνια. Ηταν μοναχογιός του επιχειρηματία Τσάρλς Χίτσκοκ Ανταμς και της Ολιβ Μπρέι. Σε ηλικία δώδεκα ετών εκδήλωσε αγάπη για τη μουσική, έμαθε μόνος του να διαβάζει νότες και να παίζει πιάνο. Σύντομα εγκατέλειψε το σχολείο για να γίνει επαγγελματίας πιανίστας.

Η έκδρομή που έκανε, όμως, το 1916 με την οικογένειά του στο Εθνικό Πάρκο Γιοσέμιτι άλλαξε για πάντα τη ζωή του. Τότε ήταν που ο πατέρας του τού δώρισε μια μηχανή Kodak Νο1 Box Brownie, με την οποία ο δεκατετράχρονος Ανσελ έκανε την πρώτη του λήψη και ανακάλυψε τη μεγάλη γοητεία που του ασκούσε τόσο η φωτογραφική τέχνη όσο και η φύση. Τα επόμενα 68 χρόνια το πάρκο Γιοσέμιτι υπήρξε ο αγαπημένος του προορισμός. Προς τιμήν του σήμερα ένα όρος της περιοχής έχει πάρει το όνομά του.

Μέγιστο επίτευγμα της τέχνης του είναι η φωτογραφική σαφήνεια. Πειραματίστηκε τόσο με τον τρόπο της λήψης όσο και της εκτύπωσης της ασπρόμαυρης φωτογραφίας ώστε να αποδώσει όλη την τονική κλίμακα, από το λευκό μέχρι το μαύρο και τις ενδιάμεσες διαβαθμίσεις του γκρίζου. Το 1932 ίδρυσε με ορισμένους ακόμη φωτογράφους από το Σαν Φρανσίσκο, τον Εντουάρντ Γουέστον, την Ιμογκεν Κάνιγχαμ κ.ά., την ομάδα f/64 για να στηρίξουν τη θέση τους υπέρ της φωτογραφικής διαύγειας και να αντιταχθούν στην επικρατούσα τότε αισθητική αντίληψη της φωτογραφίας που πάσχιζε να μιμηθεί τη ζωγραφική.

Ο Ανσελ Ανταμς αφιέρωνε ατέλειωτες ώρες στα θέματά του. Ο φακός του στεκόταν πειθαρχημένα απέναντί τους μέχρι να έρθει η μαγική στιγμή που οι απόκρημνες πλαγιές της Νεβάδα, το χιονισμένο όρος Μακίνλεϊ ή ο ουρανός της Αλάσκα θα μεταμορφώνονταν από το φως σε μοναδική σύνθεση. Δεν είναι τυχαίο που συνέδεε τη φωτογραφία με τη μουσική, λέγοντας: «Το αρνητικό μιας φωτογραφίας είναι ισάξιο της παρτιτούρας ενός συνθέτη και η εκτύπωσή της ισοδυναμεί με την εκτέλεση ενός μουσικού έργου».

* Διάρκεια έως τις 20 Απριλίου.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Φωτογραφία
Εικαστικά
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Εκκληση για αναστήλωση
Το πατρικό του Γκάτσου σε καλά χέρια
Ντέιβιντ Χόλτον
«Οι ελληνικές σπουδές στην Αγγλία απειλούνται»
Σε αγκαλιά πρασίνου
Βυζαντινές οάσεις στη Θεσσαλονίκη
Αρχαιολογικό πάρκο
Υπαίθρια παζλ με άθλους Ηρακλή
Θ. Τζούλης
Ψυχολόγος και ποιητής
Ecokids για μαθητές
Ecofilms: χτυποκάρδια στο θρανίο
Θέατρο
Πάρτε το έργο και τρέξτε...
Μαριονέτες στο Μέγαρο
Ανιμέισον από την προβιομηχανική εποχή
Φωτογραφία
Μαυρόασπρες παρτιτούρες της αμερικανικής φύσης
Γλυπτική
Από τον κόσμο της σιωπής στον πλούτο της φαντασίας
Συνέντευξη: Αννα Κοκκίνου
«Τα όνειρα είναι τα οράματα του σύγχρονου ανθρώπου»
Τηλεόραση
Τα νούμερα και η Τζούλια...
Γυναίκες σε επαγγέλματα ανδροκρατούμενα
Σύγχρονη τεχνολογία στις ειδήσεις τού «Σκάι»