Έντυπη Έκδοση

Η ελπίδα έρχεται από την «KESARIA»

Στην Ελλάδα είναι μεσημέρι. Στον Ατλαντικό, κάπου στις Βερμούδες, πρωί. Το ελληνόκτητο φορτηγό πλοίο «Kesaria» της εταιρείας «Andriaki Shipping» διασχίζει τον ωκεανό με προορισμό τη Βαλτιμόρη.

Στέλλα Φραντζεσκάκη, πλοίαρχος στο φορτηγό «Kesaria» Στέλλα Φραντζεσκάκη, πλοίαρχος στο φορτηγό «Kesaria» Στο λιμάνι της, οι 23 ναυτικοί του θα ξεφορτώσουν κάρβουνο και ό,τι άλλα φορτία υπάρχουν, θα μείνουν εκεί μια-δυο μέρες, θα πατήσουν λίγο στεριά και μετά επιστροφή για Ευρώπη, πιθανότατα Ρότερνταμ.

Εξάλλου ακολουθούν πιστά τις εντολές του πλοιάρχου. Εκείνος χαράζει τη διαδρομή, εκείνος δίνει εντολές, εκείνος κυβερνά το 222 μέτρων και 42.900 κόρων τύπου Kamsarmax καράβι. Μόνο που στο συγκεκριμένο πλοίο-φορτηγό υπάρχει μια μικρή πρωτοτυπία. Ο πλοίαρχος είναι γυναίκα.

Η Στέλλα Φραντζεσκάκη από τον περασμένο Οκτώβριο είναι η πλοίαρχος του «Kesaria», θέση που της εμπιστεύτηκε η εταιρεία της, η «Andriaki Shipping».

Μιλήσαμε μαζί της τηλεφωνικά εκείνο το πρωινό που το καράβι βρισκόταν κοντά στις Βερμούδες και που η καπετάνισσα άφησε για λίγο τη γέφυρα και έπιασε το τηλέφωνο για να μας εξηγήσει κάποια πράγματα που για πολλούς -τους περισσότερους μάλλον- φαντάζουν απίθανα. Οπως, το γεγονός ότι μια γυναίκα κάνει αυτή τη δουλειά.

Και όμως για τη 49χρονη Κρητικιά, τη μοναδική ίσως αυτή τη στιγμή Ελληνίδα πλοίαρχο σε ελληνικό ποντοπόρο πλοίο, δεν είναι ακατόρθωτο.

«Είναι σκληρή δουλειά, αλλά χρειάζονται γνώσεις και ψυχραιμία» απαντά στην ερώτηση «πώς νιώθει μια γυναίκα που έχει επάνω της ένα καράβι;». Και με αυτή την ψυχραιμία θα απαντήσει και στην επόμενη ερώτηση: Εχει συμβεί κάτι από τότε που είσαι πλοίαρχος, το οποίο να σ' έχει τρομάξει;

«Πολύ δύσκολη στιγμή είναι όταν πέσεις σε κακοκαιρία. Αλλά δεν τρομάζεις ακριβώς. Απλά όταν τελειώσει η φουρτούνα, σκέφτεσαι και λες "τι έγινε;". Δεν ξέρω, δεν μπορώ να σ' το περιγράψω αυτό που νιώθεις. Είναι σαν να έρχεσαι αντιμέτωπος με μια δύναμη πολύ μεγαλύτερη από τη δικιά σου, τη δύναμη της θάλασσας. Δεν είναι τρόμος όμως».

Η Στέλλα γεννήθηκε και μεγάλωσε σ' ένα χωριό των Χανίων, στα Ρούματα. Οχι κοντά στη θάλασσα. Αλλά εκείνη την αγαπούσε, όπως λάτρευε και τα ταξίδια. Ηθελε να ταξιδέψει σε όλο τον κόσμο. Να γνωρίσει άλλους τόπους, άλλους ανθρώπους. Ενα πάθος, μια επιθυμία που την έκαναν να μην επιλέξει την αρχιτεκτονική, που ίσως να την ακολουθούσε, εάν δεν την κέρδιζε η θάλασσα.

«Μ' άρεσε να ταξιδεύω και θεωρούσα ότι είναι απίθανο με κάποιον άλλο τρόπο να πάω σε τόσο μακρινά μέρη. Και έτσι ξεκίνησα» λέει η ίδια. Και τι παράξενο αλήθεια. Κανένας από την οικογένειά της δεν ήταν ναυτικός.

«Αν θέλεις, με γοήτευε αυτή η υπόθεση, αν βάλουμε και τις αντιξοότητες που αντιμετώπισα ως γυναίκα, αυτό με πείσμωσε ακόμα περισσότερο» προσθέτει.

Οσο για τις δυσκολίες, δεν έχουν να κάνουν με τους άντρες συναδέλφους της, όπως θα φανταζόταν κάποιος.

«Ξεκινούν από τις ελληνικές εταιρείες που δεν έπαιρναν γυναίκες και που εξακολουθούν ακόμα και σήμερα να μην προσλαμβάνουν, εκτός ελαχίστων», εξηγεί η Στέλλα.

Ελάχιστες, μετρημένες στα δάχτυλα οι γυναίκες πλοίαρχοι σε ελληνικά ποντοπόρα πλοία. Μια από αυτές η Αθανασία Μπουμπουράκη, που κυβερνούσε ένα από τα μεγαλύτερα καράβια του Ωνάση.

Οι εταιρείες γενικά δεν προτιμούν τις γυναίκες ναυτικούς γιατί θεωρούν ότι προκαλούν προβλήματα, αναφέρει η Στέλλα, άποψη που τη βρίσκει αντίθετη, γιατί όπως λέει, τα ίδια προβλήματα που μπορεί να προκαλέσει οποιοσδήποτε σ' ένα καράβι μπορεί να προκαλέσει και μια γυναίκα.

Η Στέλλα Φραντζεσκάκη ξεκίνησε να δουλεύει ως ναυτικός το 1986, αλλά υπήρχαν και διαστήματα που ήταν εκτός καραβιού γιατί δεν έβρισκε δουλειά. Στην εταιρεία όπου εργάζεται σήμερα είναι από το 1998.

Πριν από πέντε μήνες η εταιρεία της της ανακοίνωσε ότι γίνεται πλοίαρχος. Και στην ερώτηση «ποια ήταν η πιο ευχάριστη στιγμή από τότε που βρίσκεται στη θάλασσα και στα καράβια», εκείνη τη μέρα θυμάται: «Οταν μου είπαν από την εταιρεία ότι θα πάω πλοίαρχος. Με την έννοια της δικαίωσης, αν θέλεις».

Είκοσι τρία άτομα πλήρωμα έχει το πλοίο που κυβερνά η Στέλλα, ανάμεσά τους και δύο γυναίκες. Μια Ελληνίδα δόκιμο μηχανικό και μια Φιλιππινέζα καμαρότο. Παρ' όλα αυτά, απολύτως κανένα πρόβλημα δεν αντιμετώπισε με το πλήρωμα, παρ' ότι ανδροκρατούμενο από την ημέρα που ανέλαβε πλοίαρχος.

«Πρόβλημα αμφισβήτησης δεν είχα από το πλήρωμα. Προβλήματα αμφισβήτησης συναντούσα έξω. Απλά μια γυναίκα πρέπει να δουλέψει πολύ περισσότερο από έναν άντρα για ν' αποδείξει ότι αξίζει».

«Τώρα, μετά από 25 χρόνια στα καράβια, μήπως το μετάνιωσες που έκανες αυτή την επιλογή;» την ρωτάμε. Και η απάντησή της, άμεση: «Οχι, δεν το έχω μετανιώσει. Τώρα πια είναι τρόπος ζωής, πολύ δύσκολα θα τον άλλαζα».

«Δεν στερήθηκες όμως κάποια πράγματα για να κάνεις αυτή τη δουλειά;» η επόμενη ερώτηση.

«Αν εννοείτε την οικογένεια, ναι, πράγματι, δεν παντρεύτηκα και δεν έκανα παιδιά, αλλά σαν άνθρωπος δεν ήμουν ποτέ υπέρ της δημιουργίας οικογένειας. Πιθανόν και άλλη δουλειά να έκανα και πάλι να μην είχα οικογένεια. Ωστόσο, επιλέγοντας αυτό το επάγγελμα δεν είναι εύκολο να αποκτήσεις οικογένεια».

Η Στέλλα Φραντζεσκάκη, η πλοίαρχος του φορτηγού πλοίου «Kesaria», με δυνατότητα μεταφοράς 81.932 τόνων φορτίου, ίσως στα τέλη Μαΐου να πιάσει Ελλάδα. Αλλά μέχρι τότε θα «οργώνει» τις θάλασσες του κόσμου και θα δίνει εντολές από τη γέφυρα.

Καλές θάλασσες, καπετάνισσα...

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Ελλάδα
Με λέξεις-κλειδιά
Ανθρώπινα και κοινωνικά δικαιώματα
Σχετικά θέματα: Ισότητα των δύο φύλων
Τρίτη 8 Μαρτίου: η Ημέρα της Γυναίκας αργεί να ξημερώσει
Άλλα θέματα στην κατηγορία Ελλάδα της έντυπης έκδοσης
Μετανάστες
Αδιέξοδο στην Υπατία
Ευνοϊκότερη αντιμετώπιση προτείνει ο Συνήγορος του Πολίτη
Φοιτητές κατέλαβαν το προξενείο στο Παρίσι
Στο πολιτικό γραφείο του Κεγκέρογλου
«Λύση εδώ και τώρα»
Αφιέρωμα: Αγροτικοί συνεταιρισμοί
Εργαλείο και πληγή μαζί
Συνεταιρισμοί 4 ταχυτήτων
Εδώ δεν μεσολαβούν χονδρέμποροι
Τι προβλέπει το νέο νομοσχέδιο
Κίνημα με πάνω από διακόσια χρόνια ιστορία
Ο κομματισμός τούς «διέλυσε»
Αστυνομία
ΕΛ.ΑΣ: Κρίσεις στη σκιά των δολοφονιών
Εκδηλώσεις διαμαρτυρίας
Δικαστικοί στο δρόμο με τις τηβέννους
Εκπαίδευση
Εξ αποστάσεως μεταπτυχιακό
Ημιυπαίθριοι
Νέα τροπολογία για ημιυπαίθριους
ΙΚΑ
Πώς θα πληρωθούν οι γιατροί από το ΙΚΑ
Ισότητα των δύο φύλων
Τρίτη 8 Μαρτίου: η Ημέρα της Γυναίκας αργεί να ξημερώσει
Η ελπίδα έρχεται από την «KESARIA»
ΚΕΠΕΠ Λεχαινών
Προσφυγή για το θάνατο της 35χρονης
Κερατέα
Ο υπουργός Θέλει τώρα διάλογο χωρίς τα ΜΑΤ
Πρόγνωση καιρού
Κούλουμα με χιονιά
Άλλες ειδήσεις
Στάσεις εργασίας στα τρόλεϊ