Έντυπη Έκδοση

Ελεύθερο το φιλμ του Γαβρά

Δικαιώθηκε χθες ο σκηνοθέτης Κώστας Γαβράς. Μετά την τηλεφωνική επικοινωνία που είχε το πρωί με τον πρόεδρο του Μουσείου της Ακρόπολης, Δημήτρη Παντερμαλή, αποφασίστηκε ότι το 13λεπτο ντοκιμαντέρ-ανιμέισον για την αρχιτεκτονική και την ιστορία του Παρθενώνα θα αρχίσει να προβάλλεται κανονικά, συμπεριλαμβανομένων και των «ψαλιδισμένων» επίμαχων σκηνών (διάρκειας 100 δευτερολέπτων), στο οποίο απεικονίζονται ρασοφόροι της Πρωτοχριστιανικής περιόδου να καταστρέφουν τα ανάγλυφα του Φειδία.

«Ανθρώπους της εποχής» βάφτισε -και καθάρισε- ο Δημήτρης Παντερμαλής τους ρασοφόρους που βανδαλίζουν τον Παρθενώνα στο βίντεο του Κώστα Γαβρά «Ανθρώπους της εποχής» βάφτισε -και καθάρισε- ο Δημήτρης Παντερμαλής τους ρασοφόρους που βανδαλίζουν τον Παρθενώνα στο βίντεο του Κώστα Γαβρά Εντύπωση, ωστόσο, προκαλεί ο ελιγμός στη διατύπωση που επέλεξε ο Δημήτρης Παντερμαλής για να ανακοινώσει επισήμως, μετά την επικοινωνία του με τον Κώστα Γαβρά, την αποκατάσταση της ακεραιότητας του βίντεο και κατ' επέκταση της προσωπικότητας του ίδιου του σκηνοθέτη.

Η δήλωσή του, η οποία κυμαίνεται μεταξύ άκρως διπλωματικού ελιγμού, ώστε να δικαιολογηθεί και η προτέρα απόφαση του Μουσείου για το «ψαλίδισμα», και χαρακτηριστικής έλλειψης λεπτότητας απέναντι στον διεθνώς αναγνωρισμένο σκηνοθέτη, έχει ως εξής:

«Οπως είχα δημοσίως δεσμευτεί, συνομίλησα σήμερα επί μακρόν με τον σκηνοθέτη κ. Γαβρά για το ενημερωτικό φιλμ της ιστορίας του Παρθενώνα που προβάλλεται στο Μουσείο της Ακρόπολης.

Μετά από εκτενή διάλογο και ανάλυση που έγινε γύρω από τις ιστορικές αναφορές και την καλλιτεχνική παρουσίασή τους, ο κ. Γαβράς διευκρίνισε απολύτως ότι στην επίμαχη σκηνή του φιλμ δεν απεικόνιζε, ούτε υπονοούσε ότι οι καταστροφές έγιναν από ιερείς, αλλά από ανθρώπους της εποχής. Κατόπιν αυτής της αυτονόητης διευκρίνισης του κ. Γαβρά, την οποία ως ιστορική αποτύπωση αποδέχεται το Μουσείο, το ενημερωτικό φιλμ θα συνεχίσει να προβάλλεται κανονικά».

Μέσα από τη δήλωση Παντερμαλή φαίνεται σαν ο σκηνοθέτης που τόλμησε να τα βάλει με καθεστώτα, κυβερνήσεις και, βέβαια, με το Βατικανό (στο «Αμήν» το 2002) να δικαιώθηκε αφού κλήθηκε σε απολογία από τους υπευθύνους του Μουσείου, διαβεβαίωσε για τις αγαθές του προθέσεις και είδε τη διαβεβαίωσή του να γίνεται αποδεκτή.

Το φιλμάκι προβαλλόταν, ας θυμίσουμε, στην αίθουσα του Παρθενώνα με στόχο την ενημέρωση. Μετά από πιέσεις εκκλησιαστικών κύκλων που, αμφισβητώντας την ιστορική τεκμηρίωση, θεώρησαν ότι το στιγμιότυπο με τους βανδαλισμούς των ρασοφόρων θίγει τους χριστιανούς, ο υπουργός Πολιτισμού Αντώνης Σαμαράς και ο πρόεδρος του Μουσείου Δημήτρης Παντερμαλής έλαβαν από κοινού την απόφαση να «ψαλιδιστεί» το επίμαχο στιγμιότυπο. Ματαίως ο Κώστας Γαβράς επικαλούνταν σε δηλώσεις του στα ΜΜΕ την ιστορία και τις περιπέτειες του Παρθενώνα και υπενθύμιζε ότι το φιλμ του απεικονίζει σε κινούμενα σχέδια κάποιες απροσδιόριστες μορφές του 4ου και 5ου αιώνα.

Φυσικά υπήρξε διεθνής κατακραυγή εναντίον της λογοκρισίας όταν εγχώρια και ξένα ΜΜΕ μετέδωσαν την είδηση. Κι όχι μόνον αυτό. Χθες, προτού δημοσιοποιηθεί το αποτέλεσμα της συνάντησης Παντερμαλή-Γαβρά, έγινε γνωστό ότι το Ελληνικό Παρατηρητήριο των Συμφωνιών του Ελσίνκι έκανε αίτηση ασφαλιστικών μέτρων κατά του Μουσείου της Ακρόπολης. Επικαλούνταν το συνταγματικό δικαίωμα των επισκεπτών του Μουσείου στην ανεμπόδιστη πρόσβαση στο βίντεο του Κώστα Γαβρά. *

«Δεν απολογούμαι ποτέ. Παλαιοχριστιανοί ήταν οι βάνδαλοι»

Δήλωση Κώστα Γαβρά στην «Ε»

Για δύο πράγματα μας διαβεβαίωσε ο Κώστας Γαβράς χθες.

* Πως οι μορφές των βανδάλων, που απεικονίζονται στο βίντεό του, είναι «παλαιοχριστιανοί» κι ότι έτσι τους ανέφερε μιλώντας με τον κ. Παντερμαλή, έστω και αν ο τελευταίος δεν δέχεται τον όρο -προτίμησε άλλωστε και στη δήλωσή του να αναφερθεί γενικώς σε «ανθρώπους της εποχής».

* Πως ο πρόεδρος του Μουσείου της Ακρόπολης στην επικοινωνία τους κατέβαλε κάθε δυνατή προσπάθεια να αθωώσει πλήρως τους εκκλησιαστικούς κύκλους, επιμένοντας ότι την απόφαση για το «ψαλίδισμα» την έλαβε αυτοβούλως και όχι κατόπιν πιέσεων.

Ο Κώστας Γαβράς στήριζε και στηρίζει πάντα το έργο του. «Δεν απολογούμαι ποτέ γι' αυτό. Επιμένω σ' ό,τι έχω κάνει», μας είπε χθες, διατηρώντας την αίσθηση ότι ο πρόεδρος του μουσείου «δέχτηκε κάποιες πιέσεις. Εχω την τάση να πιστέψω ό,τι έγραψε απ' την αρχή ο Τύπος».

Κατά τα άλλα; «Καθημερινά», λέει ο κ. Γαβράς, «με πλησιάζουν άγνωστοί μου άνθρωποι, με συγχαίρουν και μου λένε "οι παπάδες χάλασαν τα αρχαία μας μνημεία". Μου διηγούνται ιστορικά γεγονότα που δεν ξέρω ή έχω ξεχάσει. Με συγκινεί πολύ να διαπιστώνω πόσο ιερή είναι η Αρχαία Ελλάδα για τους σημερινούς Ελληνες...».

Ας ευχηθούμε η περιπέτεια του Κώστα Γαβρά να έληξε εδώ. Αλλωστε, όπως λέει κι ο ίδιος, «αυτό ήταν σε βάρος του μουσείου. Κι είναι κρίμα γιατί είναι ένα καταπληκτικό μουσείο».

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Υπουργείο Πολιτισμού
Μουσεία και Αρχαιολογικοί χώροι
Για το ίδιο θέμα
«Δεν απολογούμαι ποτέ. Παλαιοχριστιανοί ήταν οι βάνδαλοι»
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Εθνική Πινακοθήκη
Οταν το ροκοκό ηττήθηκε από το γούστο αλά ελληνικά
Οπερα Θεσσαλονίκης
Ρεπερτόριο φτιάξαμε. Πού και πότε θα το ανεβάσουμε;
Φεστιβάλ Παξών
Μοντέρνοι από Ιαπωνία και Μεγάλη Βρετανία
Θέατρο
Τέχνη και θεάματα
Προτεραιότητα είναι η θεατρική πράξη, όχι η εικόνα
Διεθνές Μουσικό Φεστιβάλ Αίγινας
Μουσικό όνειρο στο κύμα
Μουσική
Κύτταρο Σειρήνας
Συναυλία στο Ελ Πάσο
Νέο Μουσείο της Ακρόπολης
Ελεύθερο το φιλμ του Γαβρά
Τηλεόραση
Το «παράκαναν» τα κανάλια με τον ιό της γρίπης
Ο «Σκάι» πάει Μπέβερλι Χιλς
Διαμαρτυρίες για το «Βλέμμα»
Μπάλα από Nova και Conn-x TV
Άλλες ειδήσεις
Η συλλογή Οικονομίδη στο Μεγάλο Χωριό