Έντυπη Έκδοση

Θερινό σινεμά πρωτοπορίας έστησε η Καφέτση

Ποιος είπε ότι η αυγουστιάτικη Αθήνα είναι μια έρημη πόλη, χωρίς κανένα πολιτιστικό ενδιαφέρον; Το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στο κτίριο του Ωδείου Αθηνών (Βασ. Γεωργίου Β' και Ρηγίλλης) φροντίζει με τον καλύτερο τρόπο για τις αυγουστιάτικες νύχτες των φιλότεχνων που έμειναν στην Αθήνα.

Ο «πατέρας» της βιντεοτέχνης, Ναμ Τζουν Πάικ, που μετέτρεπε συχνά το βίντεο και την τηλεόραση σε μουσικά όργανα Ο «πατέρας» της βιντεοτέχνης, Ναμ Τζουν Πάικ, που μετέτρεπε συχνά το βίντεο και την τηλεόραση σε μουσικά όργανα Χθες το βράδυ ξεκίνησε στο αίθριο του Μουσείου το πρόγραμμα «Sonic Facade» με τις προβολές επτά βίντεο έργων από τη συλλογή του στην πρόσοψη του Μουσείου. Θα συνεχιστεί μέχρι και τις 29 Αυγούστου.

Πρόκειται για βίντεο έργα των πρωτοπόρων της σύγχρονης τέχνης Πίτερ Μουρ, Ναμ Τζουν Πάικ, Λαρς Μόβιν και Τζον Κέιτζ, που κινούνται θεματικά γύρω από τους άξονες της μουσικής και του κινήματος Fluxus.

Η επιλογή των συγκεκριμένων έργων αποκαλύπτει την επίδραση του Τζον Κέιτζ και της διδασκαλίας του στην καθιέρωση του τυχαίου στη διαδικασία μουσικής σύνθεσης αλλά και την αποδέσμευση της μουσικής εκτέλεσης από κάθε μορφής σύμβαση. Οπως διακρίνεται καθαρά στα έργα «Α Tribute to John Cage» του Ναμ Τζουν Πάικ και «Catch 44» του Τζον Κέιτζ, ο συνθέτης δεν γράφει πια νότες σε πεντάγραμμο αλλά περιγράφει πράξεις που ο μουσικός μπορεί να ερμηνεύσει διαφορετικά. Η μουσική δεν συντίθεται από νότες αλλά από ήχους, και ο μουσικός δεν παίζει κάποιο όργανο αλλά εκτελεί μια σειρά από πράξεις στη σκηνή.

Η προσέγγιση του Τζον Κέιτζ ακολούθησε μια ζεν ηθική, η οποία αποσκοπούσε στην αποκαθήλωση του καλλιτεχνικού «εγώ» από τη δημιουργική πράξη και εξαπλώθηκε αρκετά γρήγορα σε όλα τα δημιουργικά πεδία, όπως τη χορογραφία, μέσω του στενού του συνεργάτη και κορυφαίου χορογράφου Μερς Κάνινχαμ, τον χώρο των εικαστικών τεχνών μέσω του μαθητή του Αλαν Κάπροου και τελικά το διακαλλιτεχνικό κίνημα Fluxus, όπως φαίνεται στο ντοκιμαντέρ «The Misfits - 30 years of Fluxus» με το οποίο συνδέονται σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό όλοι οι καλλιτέχνες αυτής της παρουσίασης. Οι καλλιτέχνες του κινήματος στις ριζοσπαστικές εκδηλώσεις με τη μορφή συναυλίας χρησιμοποιούσαν μουσικά όργανα και καθημερινά αντικείμενα με απρόβλεπτο και συχνά προκλητικό τρόπο. Κορυφαίο παράδειγμα ο Ναμ Τζουν Πάικ που μετέτρεπε συχνά το βίντεο και την τηλεόραση σε μουσικά όργανα στο πλαίσιο καλλιτεχνικών πειραματισμών, που οδήγησαν τελικά στη γέννηση της βιντεοτέχνης.

Τα βίντεο έργα που προβάλλονται στις 9 μ.μ. είναι:

-«Stockhausen's Originale: Doubletakes, 1964-1994» του Πίτερ Μουρ και «Video Film Concert 1966-72» του Ναμ Τζουν Πάικ στις 10, 15, 20 και 25 Αυγούστου.

-«The Misfits-30 years of Fluxus» του Λαρς Μόβιν στις 5, 11, 16, 21 και 26 Αυγούστου.

-«Global Groove» του Ναμ Τζουν Πάικ στις 7, 12, 17, 22, 27 Αυγούστου.

-«Α Tribute to John Cage» του Ναμ Τζουν Πάικ και «Catch 44» του Τζον Κέιτζ στις 8, 13, 18, 23 και 28 Αυγούστου και

- «Merce by Merce by Paik» του Ναμ Τζουν Πάικ στις 9, 14, 19, 24 και 29 Αυγούστου.

*Το ΕΜΣΤ θα φιλοξενήσει την Παρασκευή, στις 7 το απόγευμα, την παρουσίαση των έργων του εργαστηρίου αρχιτεκτονικής σύνθεσης apomechanes καθώς και συζήτηση μεταξύ της κριτικής επιτροπής και των καθηγητών του σεμιναρίου καθώς και προσκεκλημένων αρχιτεκτόνων.*

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Εικαστικά
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Θερινό σινεμά πρωτοπορίας έστησε η Καφέτση
Αρχαιολογικοί χώροι
Το φεγγάρι είναι κόκκινο, η κρίση είναι βαθιά
Κριτική μουσικής
Οταν ο Κωνσταντίνος Καρύδης ερμηνεύει Μπετόβεν
Συνέντευξη: Σεμπάστιαν Νακάγεφ
«Ο Οθέλλος είναι αγαπησιάρης και κακομοίρης»
Κριτική κινηματογράφου
Η κρυφή γοητεία του αληθινού, εμπνευσμένου σινεμά
Τηλεόραση
Ριάλιτι στα άκρα
Μεγάλα αστέρια στη μικρή οθόνη
Τεχνικοί εναντίον Star και Ενωσης καναλιών
Αυγουστιάτικη ενημέρωση
Άλλες ειδήσεις
Ο Τεό επιστρέφει στο Ζαγόρι