Έντυπη Έκδοση

Η «ΣΑΟΥΜΠΙΝΕ» ΜΠΑΙΝΕΙ ΑΥΡΙΟ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΗΝ ΕΠΙΔΑΥΡΟ ΜΕ ΣΕΞΠΙΡ

«Ο Οθέλλος είναι αγαπησιάρης και κακομοίρης»

Αύριο Παρασκευή και μεθαύριο Σάββατο θα είναι η πρώτη φορά στην ιστορία του που το αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου θα υποδεχτεί την κορυφαία σεξπιρική τραγωδία της ζήλιας, τον «Οθέλλο».

Ο Σ. Νακάγεβ σε στιγμιότυπο της παράστασης της «Σαουμπίνε». «Ο Οθέλλος έχει την έξη της πτώσης», λέει για τον ήρωα που υποδύεται Ο Σ. Νακάγεβ σε στιγμιότυπο της παράστασης της «Σαουμπίνε». «Ο Οθέλλος έχει την έξη της πτώσης», λέει για τον ήρωα που υποδύεται Είναι επίσης η πρώτη φορά, που το «φαινόμενο» της γερμανικής σκηνής, ο ταλαντούχος Τόμας Οστερμάγερ, εισέρχεται στην πολυκλείτεια ορχήστρα. Αυτός επέλεξε το σεξπιρικό αριστούργημα για το επιδαυρικό του «βάπτισμα του πυρός».

Ο 34χρονος, ουκρανικής καταγωγής, Σεμπάστιαν Νακάγεφ, είναι ο ηθοποιός που κρατά τον μεγάλο ρόλο του Μαυριτανού αξιωματικού της Βενετίας, ο οποίος χειραγωγημένος από τον Ιάγο οδηγείται στον φόνο της αθώας αγαπημένης του Δεισδαιμόνας και κατόπιν αυτοκτονεί. Οπως, όμως, και ο σκηνοθέτης του, ο Νακάγεφ αρνείται να μας διαφωτίσει για το χρώμα που θα έχει στην παράσταση της «Σαουμπίνε» η σάρκα του τραγικού ήρωα. «Μαύρος! Ναι; Οχι; Ολα ακόμα είναι ανοιχτά», μάς λέει αινιγματικά.

Γιατί, πιστεύετε ότι σας επέλεξε για τον ρόλο του Οθέλλου ο Οστερμάγερ;

«Δυστυχώς, αυτή είναι ερώτηση που δεν μπορώ να την απαντήσω εγώ. Πρέπει να ρωτήσετε τον ίδιο τον Τόμας».

Τι σας ζήτησε στην προσέγγιση κι ερμηνεία του χαρακτήρα; Τι ακριβώς ζητάει στις πρόβες;

«Μου ζήτησε καθαρό σκεπτικό. Ακρίβεια στην κατανόηση του κειμένου. Συνειδητοποίηση της αίσθησης εγκληματικότητας. Και φιλοπεριέργεια. Περιέργεια για όλα! Οι πρόβες του Τόμας είναι μια διαδικασία συλλογική. Δοκιμάζουμε όλοι τα πάντα προκειμένου να ανακαλύψουμε τον δρόμο. Ο ίδιος επεξεργάζεται με μεγάλη ακρίβεια το κείμενο, σταθμίζοντας ενδελεχώς το ψυχολογικό περιεχόμενό του. Τον ενδιαφέρουν πολύ οι σχέσεις μεταξύ των χαρακτήρων. Θέλει, πιστεύω, να ξεφύγει απ' το θεατρικό ρεαλισμό. Μιλά συνέχεια για τη ζωή που βρίσκεται εκεί έξω, στον δρόμο, την αληθινή ζωή και τις αληθινές ανθρώπινες συμπεριφορές».

Ποιος είναι ο Οθέλλος του Οστερμάγερ;

«Ενας κακομοίρης. Κάποιος που ξεκίνησε από πολύ χαμηλά, σκαρφάλωσε ψηλά, αλλά ο φόβος συνεχίζει να τον συνθλίβει. Τρέμει ότι θα πέσει απ' το σημείο όπου έφτασε. Ο Οθέλλος έχει την έξη της πτώσης. Εχει πόνο και στοιχεία θανάτου. Προσεγγίζει περισσότερο τη δυστυχία παρά την ευτυχία. Αλλά είναι ένας αγαπησιάρης, τρυφερός άνθρωπος που θέλει να αγαπήσει. Θέλει να φτάσει σε ένα τέρμα, όμως δεν μπορεί να το επιτρέψει στον εαυτό του. Με άλλα λόγια, είναι ένα εξαιρετικά αντιφατικό ον».

Η παράσταση προτείνει κάτι τελείως νέο; Πού οδηγεί το έργο ο σκηνοθέτης;

«Τι έχει συνηθίσει αλήθεια κανείς να βλέπει στις παραστάσεις του "Οθέλλου"; Είναι ένα ανοιχτό ερώτημα. Στην παράσταση του Τόμας, πάντως, το έργο οδεύει σε μια καταστροφή, που όμως δεν μπορούμε να την αποφύγουμε!»

Εχει «πειραχτεί» το κείμενο;

«Δεν θα δείτε μεγάλες αλλαγές».

Στο σκηνικό δεσπόζει μια τεράστια δεξαμενή-πισίνα γεμάτη από μαύρο υγρό. Είναι πετρέλαιο; Είναι η αντανάκλαση του χρώματος του Οθέλλου...;

«Είναι κάτι που αφήνεται εντελώς ανοιχτό στους συνειρμούς των θεατών. Είναι πετρέλαιο; Είναι ρύπανση; Είναι κάτι αδιαφανές, σκοτεινό κι αδιαπέραστο; Είναι καμένο νερό...;».

Στα βίντεο της παράστασης, τι προβάλλεται;

«Δεν μπορώ να σας πω με ακρίβεια, γιατί προβάλλονται παράλληλα με τη ζωντανή σκηνική δράση. Πάντως, σας περιμένουν εκπλήξεις!»

Το γερμανικό θέατρο έχει κάτι ουσιαστικά νέο να προτείνει σήμερα;

«Θα έπρεπε διαρκώς να ανανεώνεται. Πάντως, όσοι καλλιτέχνες υπάρχουν, άλλες τόσες προσπάθειες για το νέο γίνονται. Και κάθε ένας πιστεύει ότι κάνει πρωτοπορία. Το αν είναι πράγματι πρωτοποριακό αυτό που κάνει, θα το αποφασίσει το κοινό».

Επικρατεί στους ηθοποιούς σας μια σχολή υποκριτικής;

«Διάφορες. Εχουμε συγχρόνως τη μέθοδο του Στανισλάβσκι, του Μπρεχτ και του Στράσμπεργκ».

Ενας Γερμανός ηθοποιός μπορεί να επιβιώσει μόνο με το θέατρο;

«Αν έχει ένα μόνιμο συμβόλαιο, μπορεί να ζήσει. Οχι όμως να πλουτίσει. Πάντως, στη Γερμανία γίνεται ολοένα δυσκολότερο και σπανιότερο να σε καλέσουν είτε για ακρόαση είτε για συνέντευξη».

Το θέατρο αισθάνθηκε την κρίση;

«Με τον τρόπο που την αισθάνθηκαν όλοι οι κλάδοι. Η κρίση στο θέατρο ξεκίνησε με συρρίκνωση του κοινού, περικοπές των κρατικών επιδομάτων, μικρότερους προϋπολογισμούς και ολιγάριθμους θιάσους. Το γερμανικό κράτος περικόπτει πρώτα τα κονδύλια για τις Τέχνες».

Ποια είναι η εικόνα σας για το γερμανικό δάνειο στην Ελλάδα;

«Προσωπικά, θεωρώ ότι η Ελλάδα βρίσκεται σε μία εν εξελίξει... κατάπτωση. Η Ιρλανδία είχε προηγηθεί, δεχόμενη πρώτη το πλήγμα. Ποιος θα είναι ο επόμενος; Πάντως, η λέξη κρίση εμπεριέχει και την έξοδο απ' αυτή. Ομως, την έξοδο πώς τη βρίσκεις; Με δάνεια από τράπεζες, δάνεια από χώρες, από πρόσωπα; Ειλικρινά, δεν ξέρω να απαντήσω».

Ο Πέτερ Στάιν, σύμφωνα με δηλώσεις του, θεωρεί απαράδεκτο το γερμανικό δάνειο. Θεωρεί ότι η Ελλάδα δεν πήρε το μάθημά της από τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, όπως οι Γερμανοί!

«Δεν γνωρίζω ποια ακριβώς μαθήματα υπονοεί. Το κατά πόσο έχει δίκιο που εξανίσταται με το δάνειο της Γερμανίας στην Ελλάδα, μένει να αποδειχτεί».

Προέρχεστε απ' την Ανατολική Γερμανία. Υπό μια έννοια, αισθάνεστε να επιβιώνουν ακόμη οι δύο Γερμανίες;

«Κατάγομαι από την πόλη Αϊζενχούτενσταντ, στα πολωνικά σύνορα. Ανήκω στη γενιά της αλλαγής. Το '89 ήμουν 13 ετών. Στην ιδιαίτερη όμως πατρίδα μου, η αλλαγή ήρθε πολύ αργότερα. Ομως, ακόμα και σήμερα, υπάρχουν τόποι όπου η αλλαγή ποτέ δεν έφτασε. Ειδικά στο κομμάτι της πρώην Ανατολικής Γερμανίας, οι άνθρωποι επιμένουν στον χαρακτηρισμό "Ανατολικοί". Είναι κάτι που γίνεται, ολοένα και πιο έντονα, ζήτημα ταυτότητας. Τα προσωπικά μου βήματα καθορίζονται από την προσπάθεια να κατανοήσω τις διαφορές. Πρέπει να διαχωρίζεις, να ξεχωρίζεις, να δυσπιστείς. Ούτως ή άλλως ήταν αποτυχημένο το μοντέλο της Λαϊκής Δημοκρατίας της Γερμανίας και προσαρτήθηκε εν μιά νυκτί στο σύστημα της Δυτικής χωρίς κανείς να αναρωτηθεί για τις συνέπειες».

* Ο «Οθέλλος» θα έχει ελληνικούς υπέρτιτλους και διάρκεια 2 ώρες και 30 λεπτά. Εισιτήρια: από 10 ώς 50 €. *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Θέατρο
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Θερινό σινεμά πρωτοπορίας έστησε η Καφέτση
Αρχαιολογικοί χώροι
Το φεγγάρι είναι κόκκινο, η κρίση είναι βαθιά
Κριτική μουσικής
Οταν ο Κωνσταντίνος Καρύδης ερμηνεύει Μπετόβεν
Συνέντευξη: Σεμπάστιαν Νακάγεφ
«Ο Οθέλλος είναι αγαπησιάρης και κακομοίρης»
Κριτική κινηματογράφου
Η κρυφή γοητεία του αληθινού, εμπνευσμένου σινεμά
Τηλεόραση
Ριάλιτι στα άκρα
Μεγάλα αστέρια στη μικρή οθόνη
Τεχνικοί εναντίον Star και Ενωσης καναλιών
Αυγουστιάτικη ενημέρωση
Άλλες ειδήσεις
Ο Τεό επιστρέφει στο Ζαγόρι