Έντυπη Έκδοση

Στον ήλιο της Μεσοποταμίας

Ψάχνοντας για πετρέλαιο και αρχαιολογικούς θησαυρούς στο Ιράκ της δεύτερης δεκαετίας του 20ού αιώνα. Ενα ιστορικό μυθιστόρημα με έντονο τυχοδιωκτισμό. Μπάρι Ανσγουορθ, «Η γη των θαυμάτων».

Κάθε βιβλίο του Μπάρι Ανσγουορθ είναι και μια είσοδος σ' έναν συναρπαστικό ιστορικό κόσμο με εξαιρετικά δουλεμένες λεπτομέρειες, όπως και με σπάνιας ακρίβειας χρώματα.

Χωρίς να εκσυγχρονίζει τις μυθιστορηματικές εποχές του (μασημένη τροφή για ένα κοινό μαθημένο στο εξωτερικό στολίδι και τον προφανή διάκοσμο), ο Ανσγουορθ μεταμορφώνει το υλικό των ιστορικών του πηγών σε μιαν εικασία βιωμένου χρόνου, η οποία μετατρέπει αμέσως τον αναγνώστη σε δέσμιο του λογοτεχνικού του παιχνιδιού.

Στη «Γη των θαυμάτων», που δημοσιεύτηκε την περασμένη χρονιά στα αγγλικά και κυκλοφορεί τώρα από τις Εκδόσεις Πατάκη σε λαγαρή μετάφραση της Ελένης Ηλιοπούλου, ο Ανσγουορθ μεταφέρει τη δράση του στο Ιράκ της δεύτερης δεκαετίας του 20ού αιώνα, κινώντας τα νήματα σε τρία επίπεδα. Το πρώτο επίπεδο είναι μια βρετανική αρχαιολογική ανασκαφή εν εξελίξει, που φέρνει στην επιφάνεια έναν τόπο διαμονής (διαμονής όντως;) των ασσυρίων βασιλιάδων. Το δεύτερο επίπεδο είναι τα πετρέλαια της περιοχής, στη διεκδίκηση των οποίων εμπλέκονται Αγγλοι, Γάλλοι, Γερμανοί, Τούρκοι και Αμερικανοί, στο πλαίσιο μιας τεράστιας σύγκρουσης οικονομικών και γεωπολιτικών συμφερόντων. Το τρίτο επίπεδο είναι οι ακανθώδεις σχέσεις (ερωτικές, φιλικές και επαγγελματικές) που συνδέουν τα πρόσωπα τα οποία εμπλέκονται στην αρχαιολογική ανασκαφή και στις επιχειρήσεις του πετρελαίου.

Οπως ξέρουμε και από τα έργα του «Ιερή πείνα», «Το νησί του Πασχάλη» και «Θρησκευτικό δράμα» (μένω σε τρία κορυφαία παραδείγματα), ο Ανσγουορθ είναι μέγας μάστορας σε δύο πράγματα: στη διάπλαση των χαρακτήρων και στην εξύφανση μιας πλοκής η οποία χωρίς να καταφεύγει ποτέ στο εύκολο κόλπο και στο θεαματικό τερτίπι, σπεύδει να καθηλώσει με τις υπόγειες εξελίξεις και τις πολλαπλές ανατροπές της.

«Η γη των θαυμάτων» αποτελεί ένα σπάνιο υφαντό εξαντλητικά δουλεμένων χαρακτήρων και δαιμονικά οργανωμένης μυθοπλασίας. Οσο πλουσιότερη σε γνώση γίνεται η έρευνα της αρχαιολογικής αποστολής τόσο πιο περίπλοκος και απρόσμενος αποδεικνύεται ο οικονομικοπολιτικός της περίγυρος, με τους ήρωες να καταλήγουν άβουλα όργανα της τύχης τους (πνιγμένοι στις επιθυμίες και τις αντιφάσεις τους) και τον τυχοδιωκτισμό να φουντώνει στις παραμονές του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου.

Με κινήσεις πανοραμικού πεδίου, που βγάζουν από τις αρχικά διάσπαρτες εντυπώσεις το συνθετικό νόημα μιας τυφλής εποχής, αλλά και με κοντινά, εξατομικευμένα πλάνα, που δείχνουν με ποιον τρόπο βαραίνει η παράνοια του συλλογικού στην ατομική εμπειρία, «Η Γη των θαυμάτων» είναι μια μηχανή του χρόνου ρονταρισμένη στο φουλ. Πόσοι, αλήθεια, είναι σε θέση να πετύχουν τέτοιες αποδόσεις;

Στην κουζίνα της Μυκόνου

Στη Μύκονο την κοπανιστή τη λένε «μυζήθρα» ή «ζυμήθρα» και ξέρουν να τη φτιάχνουν με σοφή υπομονή, όπως και με τα καλύτερα και τα πιο νόστιμα υλικά.

Ο Παναγιώτης Κουσαθανάς, που μελετά επί δεκαετίες την ιστορία του μυκονιάτικου πολιτισμού κι έχει δημοσιεύσει, μεταξύ άλλων, το «Χρηστικό λεξικό του ιδιώματος της Μυκόνου» (ετοιμάζει τώρα τη δεύτερη έκδοση), θυμάται μια συνταγή της γιαγιάς του για την κοπανιστή και την κάνει παραμύθι γραμμένο στην ντοπιολαλιά του νησιού.

Το παραμύθι του κυκλοφορεί υπό τον τίτλο «Μυζήθρα, ζυμήθρα (Ενα αληθινό παραμύθι)» από τη Στέγη Μελέτης Πολιτισμού και Παράδοσης του Δήμου Μυκόνου και τις εκδόσεις Στεφανίδη, με ζωγραφιές της Φωτεινής Στεφανίδη. Ξεφυλλίζω το κομψότατο τομίδιο και χαίρομαι την εκφραστική αμεσότητα και ωριμότητα του Κουσαθανά, η οποία συνταιριάζει την εικόνα της γιαγιάς στην κουζίνα με την αναβίωση του ιδιώματος των παιδικών του χρόνων σε μιαν αφήγηση που ξέρει πώς να αναδείξει τους οργανικούς δεσμούς της κοινότητας χωρίς να ξεπέσει στον στείρο λόγο της παραδοσιοκρατίας.

Ετσι, οι μακρόσυρτοι ρυθμοί του παρελθόντος μετατρέπονται σε ολοζώντανη γλωσσική, αλλά και γευστική πραγματικότητα, σ' ένα κείμενο που σφύζει από ένταση ζωής και μας κερδίζει από την πρώτη στιγμή με τη φυσική χάρη και την πηγαία δροσιά του.

Νέες εκδόσεις

«Η Τέφρα της Ψυχής»

ΓΙΑΝΝΗΣ ΓΙΑΝΝΑΚΑΡΩΝΗΣ

Λογοτεχνία φαντασίας και Scifi

Εκδόσεις «Estra».

Ο Γιάννης Γιαννακαρώνης συνδυάζει τα χεβιμεταλάδικα τραγούδια με τη λογοτεχνία του φανταστικού και γράφει για τα θέματα που έχουν απασχολήσει και τα δύο είδη: για τη σχέση του ανθρώπου με τον θεό και τον θάνατο ή για τη μάχη ανάμεσα στο καλό και το κακό.

«Το ευάλωτο σώμα

της Δικαιοσύνης»

ΡΟΥΛΑ ΚΑΚΛΑΜΑΝΑΚΗ

Εικόνα και λόγος. Λιθογραφίες: Ονορέ Ντομιέ.

Εκδόσεις «Αγκυρα».

Δεκαπέντε ιστορίες γλυκόπικρου χιούμορ για τη λειτουργία της Δικαιοσύνης. Η Ρούλα Κακλαμανάκη αξιοποιεί την πλούσια επαγγελματική της εμπειρία προκειμένου να παρουσιάσει χαρακτήρες και τύπους από την καθημερινή πρακτική των δικαστηρίων.

«Ο γιατρός της Σπιναλόγκας»

ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΡΑΤΣΙΝΗΣ

Βασισμένο σε αληθινά γεγονότα.

Εκδόσεις Σαββάλας.

Ο δεσμός ανάμεσα στον διευθυντή του νοσηλευτηρίου της Σπιναλόγκας και σ' έναν γερμανό αξιωματικό: μια σχέση ζωής που θα επιφυλάξει και στα δύο σκέλη της μεγάλες εκπλήξεις. Ενα μυθιστόρημα με φόντο το νησί του ερέβους.

«Τίρζα, η βασίλισσα του ήλιου»

ΑΡΝΟΝ ΓΚΡΟΥΝΜΠΕΡΓΚ

Μυθιστόρημα. Μετάφραση από τα ολλανδικά: Ινώ Βαν Ντάικ-Μπαλτά. Εκδόσεις Καστανιώτη.

Ενας φιλήσυχος πολίτης, που βάζει πάνω απ' όλα τη διατήρηση της τάξης, βλέπει το σύμπαν του να αναποδογυρίζει: η κόρη του ερωτεύεται κάποιον που μοιάζει με τρομοκράτη και η σύζυγος επιστρέφει στο σπίτι. Ενα βιβλίο για την κόλαση του ανθρώπου της διπλανής πόρτας.

«Ανδρό-γυνες αναγνώσεις.

Πέρσυ Σέλλεϋ και Μαίρη Σέλλεϋ»

ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΔΟΥΚΑ-ΚΑΜΠΙΤΟΓΛΟΥ

Εκδόσεις «Επίκεντρο».

Η σχέση αρσενικού και θηλυκού ή ανδρικής και γυναικείας γραφής στο έργο δύο κορυφαίων του ρομαντισμού: του Πέρσι και της Μαίρης Σέλεϊ, που έζησαν πολυτάραχο βίο και καταστρατήγησαν κατ' επανάληψη τα όρια ανάμεσα στην πραγματικότητα και την τέχνη.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Στη στήλη
Τυπογραφείο
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Συνέντευξη: Κιθ Τζάρετ
«Η επικοινωνία έγινε θόρυβος»
Κινηματογράφος
Μια ταινία που έγινε κόκκινο πανί
Οδύσσεια με σνόου-μομπίλ
Συνέντευξη: Ρ. Επστάιν και Τζ. Φρίντμαν
Το «Ουρλιαχτό» ως γκέι μανιφέστο
Συνέντευξη: Κουέντιν Ταραντίνο
«Πλούτο έχει και η φτήνια»
2ο Διεθνές Φεστιβάλ Δρόμου
Ολοι στο δρόμο
MIR και ΕνTechno
Δύο νεανικά φεστιβάλ στο Μοναστηράκι
Τζίμι Χέντριξ
Ο επαναστάτης με τη Fender
Εικαστικά
Κι άφησαν ξοπίσω τους μια τρύπα...
Ο Θεόφιλος του Τσαρούχη
Συνέντευξη: Γιάννης Μετζικώφ
Συλλέκτης φαντασίας
Αρχιτεκτονική
Αρχιτεκτονική με κοινωνικό πρόσωπο
Πίσω στον μοντερνισμό
Βιβλίο
Ενα παραμύθι με ήρωα το ταρ
Η αντίσταση των ευγενών
Ο Μάρλοου επιστρέφει