Έντυπη Έκδοση

Ο Μάρλοου επιστρέφει

Ενας εκβιασμός με θύμα έναν γέρο και άρρωστο στρατηγό που ανήκει στην αριστοκρατία του χρήματος. Δύο κόρες, μοιραίες, ατίθασες και με τον κυνισμό της κοινωνικής τους θέσης και ένας συρφετός από σκληροτράχηλους γκάνγκστερ και θρασύτατους απατεώνες συμπληρώνουν το σκηνικό.

«Ο μεγάλος ύπνος» «Ο μεγάλος ύπνος» Μέσα σε αυτό εμφανίζεται -πρώτη φορά στην αστυνομική λογοτεχνία- ο θρυλικός ιδιωτικός ντετέκτιβ Φίλιπ Μάρλοου, ο σκληρός ιππότης με τους δικούς του ηθικούς κανόνες. Και με τον «Μεγάλο Υπνο» (Εκδόσεις Κέδρος - μετάφραση Φίλιππος Χρυσόπουλος), αυτή την ιστορία που θυμίζει τον σεξπιρικό «Βασιλιά Λιρ», ο Ρέιμοντ Τσάντλερ συστήνει τον διάσημο τώρα πια ήρωά του.

«Φορούσα το απαλό γαλάζιο κοστούμι μου, με σκούρο μπλε πουκάμισο, γραβάτα και μαντίλι στο πέτο, μαύρα χοντρά παπούτσια περιπάτου, μαύρες μάλλινες κάλτσες με σχέδια σκούρων ρολογιών. Ημουν περιποιημένος, μπανιαρισμένος, ξυρισμένος και νηφάλιος, και δεν έδινα δεκάρα αν το πρόσεχε κάποιος ή όχι. Ημουν όπως ακριβώς θα έπρεπε να είναι ένας καλοντυμένος ιδιωτικός ντετέκτιβ. Ημουν έτοιμος να επισκεφτώ τέσσερα εκατομμύρια δολάρια». Αυτή είναι η αγαπημένη παράγραφος του Ιαν Ράνκιν, του σκοτσέζου ομοτέχνου του Τσάντλερ που προλογίζει αυτή την έκδοση. Ο Φίλιπ Μάρλοου, με άφθονο αυτοσαρκασμό και δηλητηριώδεις ατάκες, εισβάλλει στην ταραχώδη ζωή της οικογένειας Στέρνγουντ και ανακαλύπτει τα μυστικά της, αφήνοντας πίσω του μια σειρά από πτώματα.

Το 1939, όταν πρωτοεκδίδεται ο «Μεγάλος Υπνος», ο Ρέιμοντ Τσάντλερ είναι ήδη 50 χρόνων και, όπως συνοψίζει ο Ράνκιν, «έχει δει την ζωή από την καλή και την ανάποδη». Εχει αποφοιτήσει από το κολέγιο Ντάλγουιτς, έχει γράψει ποίηση, έχει περιπλανηθεί ως μποέμ στο προπολεμικό Παρίσι και έχει δει τη φρίκη στα χαρακώματα του Α' Παγκόσμιου Πολέμου. Στα 40 του έχει χάσει τη θέση του στην πετρελαϊκή βιομηχανία εξαιτίας του ποτού και της αυτοκαταστροφικής του συμπεριφοράς. Και για να επιβιώσει αρχίζει να γραφει μικρές αστυνομικές ιστορίες για τα φτηνά περιοδικά μυστηρίου.

Δέκα χρόνια μετά παρουσιάζει το πρώτο του μυθιστόρημα που θα τον οδηγήσει στην επιτυχία. «Πρότυπο για το μεγαλύτερο μέρος της αστικής αστυνομικής λογοτεχνίας που ακολούθησε», όπως σημειώνει ο Ράνκιν, «ένα από τα εκατό καλύτερα μυθιστορήματα του 20ού αιώνα», σύμφωνα με τους «Τάιμς», ο «Μεγάλος Υπνος» μεταφέρθηκε δύο φορές στον κινηματογράφο, το 1946 από τον Χάουαρντ Χοκς όπου τον Μάρλου ενσάρκωνε ο Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ και το 1978 από τον Μάικλ Γουίνερ με πρωταγωνιστή τον Ρόμπερτ Μίτσαμ.

Το μυθιστόρημα συνοψίζει όλη τη φιλοσοφία του Τσάντλερ, που πίστευε ότι ο κόσμος μας είναι γεμάτος ανηθικότητα και υποκρισία και κανείς δεν μπορεί να κάνει κάτι γι' αυτό. «Ολοι οι Αμερικανοί», πίστευε, «είναι σκληροί, αλαζόνες, πλούσιοι και θηριώδεις και το έγκλημα είναι το τίμημα που πληρώνουν γι' αυτό. Οσο για το νόμο, είναι ανίκανος να επιβάλλει δικαιοσύνη».

Τις ίδιες ιδέες ενστερνίζεται και ο ήρωάς του, που λατρεύει το ουίσκι, τις γυναίκες και το σκάκι και δεν εμπιστεύεται παρά μόνο τον εαυτό του. Ο μοναχικός τριαντατετράχρονος ιδιωτικός ντετέκτιβ, που τον έχουν αποτάξει από το αστυνομικό σώμα εξαιτίας της απειθαρχίας του. Ο ρομαντικός που τριγυρνάει στο Λος Αντζελες, «την ποθητή πόλη που μοιάζει με όμορφη γυναίκα που κατέληξε φτηνή πόρνη» και καλύπτει τις αμαρτίες των πλούσιων πελατών του για είκοσι πέντε δολάρια την ημέρα, συν τα έξοδα, μοιράζοντας γροθιές και σφαίρες.

Από την έκδοση του «Μεγάλου Υπνου» μέχρι τον θάνατο του Τσάντλερ, μια εικοσαετία μετά, ο συγγραφέας ολοκλήρωσε άλλα επτά μυθιστορήματα με πρωταγωνιστή τον Μάρλοου, αφήνοντας ατελείωτο και ένα όγδοο, το «Poodle Springs». Οταν τον ρωτούσαν για τον φημισμένο ήρωά του, έλεγε: «Τον φαντάζομαι πάντα σε μοναχικούς δρόμους, σε μοναχικά δωμάτια, απορημένο αλλά ποτέ ηττημένο». *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Κριτική βιβλίου
Λογοτεχνία
Σχετικά θέματα: Βιβλίο
Ενα παραμύθι με ήρωα το ταρ
Η αντίσταση των ευγενών
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Συνέντευξη: Κιθ Τζάρετ
«Η επικοινωνία έγινε θόρυβος»
Κινηματογράφος
Μια ταινία που έγινε κόκκινο πανί
Οδύσσεια με σνόου-μομπίλ
Συνέντευξη: Ρ. Επστάιν και Τζ. Φρίντμαν
Το «Ουρλιαχτό» ως γκέι μανιφέστο
Συνέντευξη: Κουέντιν Ταραντίνο
«Πλούτο έχει και η φτήνια»
2ο Διεθνές Φεστιβάλ Δρόμου
Ολοι στο δρόμο
MIR και ΕνTechno
Δύο νεανικά φεστιβάλ στο Μοναστηράκι
Τζίμι Χέντριξ
Ο επαναστάτης με τη Fender
Εικαστικά
Κι άφησαν ξοπίσω τους μια τρύπα...
Ο Θεόφιλος του Τσαρούχη
Συνέντευξη: Γιάννης Μετζικώφ
Συλλέκτης φαντασίας
Αρχιτεκτονική
Αρχιτεκτονική με κοινωνικό πρόσωπο
Πίσω στον μοντερνισμό
Βιβλίο
Ενα παραμύθι με ήρωα το ταρ
Η αντίσταση των ευγενών
Ο Μάρλοου επιστρέφει