Έντυπη Έκδοση

Πολιτισμός ενάντια στη βαρβαρότητα

Ενα συλλεκτικό αφιέρωμα της «Οδού Πανός» στον Μίκη Θεοδωράκη

Ενα αφιέρωμα συλλεκτικό για έναν ζωντανό θρύλο της σύγχρονης ιστορίας μας και της αντίστοιχης πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Σελίδες που ξορκίζουν το σκοτάδι και μας συστήνουν στην ολότητά της μια μεγάλη προσωπικότητα. Ξεφυλλίζοντας το νέο τεύχος της «Οδού Πανός», αφιέρωμα στον Μίκη Θεοδωράκη, συνειδητοποιείς με τον πλέον άμεσο και εύγλωττο τρόπο το εύρος της καλλιτεχνικής και πολιτικής του δράσης, που παραμένουν πρόκληση για κάθε μελετητή.

Εργα και ημέρες του, που ξεδιπλώνονται στις σελίδες του περιοδικού με σεβασμό και γνώση. Η καλλιτεχνική δημιουργία και η πολιτική δράση του Μίκη Θεοδωράκη δεν καταγράφονται ξεχωριστά, καθώς συνιστούν στο σύνολό τους «ένα κίνημα πολιτισμού κατά της βαρβαρότητας», σφραγίζοντας τόσο την πολιτική ζωή της χώρας όσο και την ελληνική μουσική.

Μάνος Κατράκης, Μίκης Θεοδωράκης, Γιάννης Ρίτσος και Οδυσσέας Ελύτης (1966) Μάνος Κατράκης, Μίκης Θεοδωράκης, Γιάννης Ρίτσος και Οδυσσέας Ελύτης (1966) Με αφετηρία την «Κασσιανή» του 1943, που γράφτηκε και εκτελέστηκε επί Κατοχής, προβάλλεται το συμφωνικό, πιανιστικό, χορωδιακό του έργο, οι όπερες, η μουσική του για το αρχαίο δράμα και τον κινηματογράφο, η μουσική δωματίου και οι κύκλοι τραγουδιών.

Τρίο του Μίκη Θεοδωράκη στον Πύργο του Μάκη Καρλή έξω από την Τρίπολη το 1943. Στο κέντρο ο Θεοδωράκης παίζει βιολί, δεξιά ο Γρηγόρης Κωνσταντινόπουλος παίζει μαντολίνο και αριστερά ο Τάκης Δημητρακόπουλος παίζει κιθάρα Τρίο του Μίκη Θεοδωράκη στον Πύργο του Μάκη Καρλή έξω από την Τρίπολη το 1943. Στο κέντρο ο Θεοδωράκης παίζει βιολί, δεξιά ο Γρηγόρης Κωνσταντινόπουλος παίζει μαντολίνο και αριστερά ο Τάκης Δημητρακόπουλος παίζει κιθάρα Για τον Μίκη Θεοδωράκη γράφουν φίλοι και ομότεχνοί του, που μας καταθέτουν, παράλληλα με τη βιωματική τους εμπειρία δίπλα στο μεγάλο μας συνθέτη, τη βαθιά τους γνώση, που προκύπτει από τη μελέτη του έργου του και του σπάνιου αρχειακού υλικού. Πιο συγκεκριμένα, ο Σπύρος Ευαγγελάτος γράφει για τη μουσική του Θεοδωράκη στο αρχαίο δράμα, εστιάζοντας κυρίως στις 7 συνεργασίες τους, ο Λουκάς Καρυτινός για τις όπερες του συνθέτη, με την πρώτη να καταγράφεται στα μέσα της δεκαετίας του '80. Ο καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου Γιώργος Κασιμάτης γράφει για τον «συμπαντικό Θεοδωράκη», εστιάζοντας στο φιλοσοφικό υπόβαθρο αυτής της μεγάλης προσωπικότητας. Ο Κώστας Γεωργουσόπουλος γράφει για τον «Αναγεννησιακό Θεοδωράκη», η Ιουλία Λαζαρίδου Ελμαλόγλου αναφέρεται στην πρώτη δημιουργική περίοδο (1937-1959) του συνθέτη, ενώ η Τατιάνα Παπαγεωργίου στα έργα του για πιάνο. Στο χορωδιακό του έργο αναφέρεται ο Αντώνης Κοντογεωργίου και στη Μουσική Δωματίου ο Γιώργος Δεμερτζής, ενώ η Βάλια Βράκα στη μελοποίηση του «Αξιον Εστί». Μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζει και το κείμενο «Ο Μίκης Θεοδωράκης μέσα από τον Τύπο», που υπογράφει η Στεφανία Μεράκου, διευθύντρια της Μεγάλης Μουσικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος «Λίλιαν Βουδούρη», με γλαφυρές αναφορές για την πολιτική και καλλιτεχνική του δράση, μέσα από εφημερίδες που συνέλεγε αρχικά ο πατέρας του, Γεώργιος Θεοδωράκης, και εν συνεχεία η γραμματεία και μέλη της οικογένειάς του. Σε πρωτοσέλιδο εφημερίδας με ημερομηνία 31 Μαρτίου 1946 διαβάζουμε χαρακτηριστικά: «Αιματηραί σκηναί εις την πλατείαν Ομονοίας. Ετραυματίσθησαν 40 διαδηλωταί της αριστεράς. Τα αστυνομικά όργανα έκαμαν χρήσιν των όπλων». Το άρθρο συμπεριλαμβάνει το όνομα του Θεοδωράκη ανάμεσα στους τραυματίες, σημειώνοντας τα εξής: «Μιχ. Θεοδωράκης υποστάς εγκεφαλικήν διάσεισιν κατόπιν τραύματος της κεφαλής...». Αρθρα για την πολιτική του δράση και το μουσικό του έργο, μέσα από τα οποία προκύπτει ότι οι μουσικές του δημιουργίες σχεδόν πάντα «σχετίζονταν με κάποιο πολιτικό γεγονός ή κάποια απόφασή του που θα δώσει τροπή και χαρακτήρα σε κάθε νέο έργο».

Ανένταχτος σε δόγματα και πολιτικές κατευθύνσεις ο Θεοδωράκης, όποια και αν ήταν η ιστορική πρόκληση (Κατοχή, Εμφύλιος, χούντα), μαχόταν και εξακολουθεί να μάχεται κατά της εκμετάλλευσης ανθρώπου από άνθρωπο. Με μόνο γνώμονα και αυτοσκοπό μια αληθινή Δημοκρατία.

Στην Τρίπολη το 1942. Γιώργος Κουλούκης, Γρηγόρης Κωνσταντινόπουλος, Μίκης Θεοδωράκης, Τάκης Δημητρακόπουλος Στην Τρίπολη το 1942. Γιώργος Κουλούκης, Γρηγόρης Κωνσταντινόπουλος, Μίκης Θεοδωράκης, Τάκης Δημητρακόπουλος i info

Στο τεύχος 160 της «Οδού Πανός», αφιέρωμα στον Μίκη Θεοδωράκη, που συνοδεύεται από cd με κλασική μουσική του, γράφουν επίσης οι: Θάνος Μικρούτσικος, Henning Schmiedt, Gail Holst-Warhaft, Μίμης Ανδρουλάκης, Peter Zacher, Αστέρης Κούτουλας, Ανδρέας Μαράτος, Χαρά Θλιβέρη (που επιμελείται και το αφιέρωμα), Αναστασία Μπακογιάννη και ο Γιώργος Χρονάς με μια μεγάλη συνέντευξη του Μίκη Θεοδωράκη.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Αφιέρωμα
Συνθέτες/Στιχουργοί
Μουσική
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Αρχαιολογία
Η Κάρλα έστειλε καράβια στην Τροία
Βιβλίο
Ο περιπλανώμενος
Ενας ευγενής και άκακος άνθρωπος
Πώς φωτογράφισα τον Αλβαρο Μούτις
«Ετσι κι αλλιώς είμαι απλώς περαστικός»
Θέατρο
«Δεν έχω φιλήσει κατουρημένες ποδιές»
Μουσική
Πολιτισμός ενάντια στη βαρβαρότητα
Μυθιστορήματα
Τους χώρισε ο υπερρεαλισμός, τους ένωσε ο Ερωτας
Ντοκιμαντέρ
Στο μυαλό του Μίκαελ Χάνεκε
Υγεία
Ο καλύτερος φίλος... για την υγεία σας!
Ο έλεγχος σώζει τα μάτια σας!
Πώς να αυξήσετε το μητρικό γάλα
Τι ελκύει τους άνδρες σε μία γυναίκα και τι τις γυναίκες σε έναν άνδρα;
Οι αντικαρκινικές ιδιότητες του... γάμου!
Εστίες μικροβίων οι γυναικείες τσάντες!