Έντυπη Έκδοση

Οι αφίσες είναι το παλίμψηστο της πόλης

Βουβούλα Σκούρα. Σαράντα χρόνια, ταυτόχρονα, ζωγράφος, γραφίστρια, video artist, κινηματογραφίστρια. Τριάντα πέντε χρόνια (από το 1975) συστηματική σχεδιάστρια αφισών για το θέατρο. Δύο αφίσες της, η μία για τη σκηνή («Αμλετ» του ΔΗΠΕΘΕ Καλαμάτας), η άλλη για το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, βρίσκονται ανάμεσα στις 100 καλύτερες του 20ού αίωνα στον κατάλογο της ΟΥΝΕΣΚΟ.

Με βραβεία σε Φεστιβάλ Δράμας και Θεσσαλονίκης, η Βουβούλα Σκούρα σχεδιάζει μια τριλογία με θέμα την εξορία Με βραβεία σε Φεστιβάλ Δράμας και Θεσσαλονίκης, η Βουβούλα Σκούρα σχεδιάζει μια τριλογία με θέμα την εξορία Κάποιες από τις σημαντικότερες αφίσες της για το θέατρο μπορεί να απολαύσει από σήμερα το κοινό στην αίθουσα Ενωσης Γραφιστών Ελλάδας. Πώς σκέφτεται η ίδια αυτό το γόνιμο «κεφάλαιο», που πλέον έκλεισε οριστικά χάριν «της κίνησης του βίντεο και του σινεμά»;

«Είναι σαν τους ανθρώπους οι αφίσες», αποφαίνεται. «Σχεδόν χειροποίητες. Τις ανέσυρα σαν καθαρές εικόνες. Ητανε, δηλαδή, ζήτημα μνήμης».

Ξεχωρίζει την αφίσα της για το 26ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, με την αγία των ματιών Σάντα Λουτσία, που κρατά σε δυο φυλλαράκια-μάτια «τα βλέμματα στο σινεμά». Αγαπημένη της είναι και η θεατρική «Βεγγέρα», με το σουρεαλιστικά «κουνημένο» ζευγάρι, αλλά και οι «Επτά επί Θήβας», που προέκυψαν μέσα από φωτογραφίες με διαφορετική προοπτική. Τι να πρωτοθυμηθεί κι αυτή από 35 χρόνια;

Αφίσα για τον «Αμλετ» του ΔΗΠΕΘΕ Καλαμάτας, που σκηνοθέτησε το 1986 ο Νίκος Χαραλάμπους Αφίσα για τον «Αμλετ» του ΔΗΠΕΘΕ Καλαμάτας, που σκηνοθέτησε το 1986 ο Νίκος Χαραλάμπους Η Βουβούλα Σκούρα πρωτοεμφανίζεται πιτσιρίκα με μια αφίσα «στρίψιμο μιας βίδας» και «στρόβιλο από χρωματιστά χαρτάκια, ένα πυροτέχνημα από χρώματα των συμβόλων των εθνών», όπως θυμάται ο Γιώργος Ζιάκας το πρώτο της βραβείο στο διαγωνισμό του «Ταχυδρόμου» για τη Διεθνή Εκθεση Θεσσαλονίκης.

Η σπουδάστρια της Σχολής Δοξιάδη, μαθήτρια του χαράκτη Τάσσου, του Απάρτη και του Τσαρούχη, από μωρό μανιώδης κινηματογραφόφιλη, διαφεύγει επί χούντας στο Λονδίνο. Εκεί θα «ψηθεί» ως γραφίστρια στον εκδοτικό οίκο «Pitman». Είναι η περίοδος που φιλοτεχνεί έντυπα για πολιτικές εκδηλώσεις Ελλήνων στο εξωτερικό -συναυλίες του Μίκη, της Φαραντούρη κ.ά.

Επιστρέφοντας στην Ελλάδα την περιμένει «μια αγκαλιά φίλων». Τους ενώνει η Αριστερά. Με τον Αλέκο Λεβίδη, την Ξανθίππη Μπανιά, την Εντα Δημοπούλου και τη Σοφία Σβορώνου, είναι η ομάδα που φιλοτεχνεί τις αφίσες του ΚΚΕ Εσωτερικού. Τον ίδιο καιρό η Βουβούλα Σκούρα είναι στα ιδρυτικά μέλη του Κέντρου Εικαστικών Τεχνών Αθήνας.

«Εχοντας κοντά μου ανθρώπους της τέχνης κι έναν πολιτικό περίγυρο, άρχισα να δημιουργώ», λέει. Υπήρχε, φυσικά, και η ανάγκη της επιβίωσης. «Με ήθελαν σε διαφημιστικές, όπου θα έκανα και λεφτά και καριέρα, αλλά αντιστάθηκα. Κι έκανα μόνο ό,τι μου άρεσε».

Ζωγραφικά έργα της είχε εκθέσει στο Λονδίνο και στην Αθήνα.

Θα εγκαταλείψει όμως τη ζωγραφική εγκαίρως, αφού «από νωρίς με τραβούσε η κίνηση». Ετσι ξεκινά γι' αυτήν το κεφάλαιο «ταινίες», με πρώτη την αυτοβιογραφική «Εσωτερική μετανάστευση» (Ειδικός Επαινος Φεστιβάλ Δράμας, 1984). Μια ταινία «με εικόνες διπλής ανάγνωσης, στοιχείο που έχουν όλες οι δουλειές μου», τονίζει.

Το ντοκιμαντέρ της για τη Λιβανέζα ποιήτρια Ετελ Αντνάν (Βραβείο ΕΚΚ στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, 2008) είναι το σημείο εκκίνησής της για μια κινηματογραφική τριλογία με θέμα την εξορία. Επόμενες ψηφίδες θα είναι ο Αλβανός συγγραφέας Μπασκίν Σέχου και ο Τζέιμς Τζόις. Τέσσερα χρόνια προσπαθεί να βρει τα χρήματα για να γυρίσει την ταινία για τον Σέχου, αλλά... «Ακούνε "Αλβανός και Βαρκελώνη", εκεί ζει ο Σέχου, και αποσύρονται», λέει.

Θα το παλέψει, όμως. Την ίδια ώρα την προβληματίζει έντονα η υστερία που θέλει τις αφίσες να είναι «εστία μόλυνσης» («εγώ ως ένα παλίμψηστο της πόλης τις βλέπω»), μαζί με το γεγονός ότι οι νεότεροι γραφίστες δημιουργούν αναπαράγοντας διεθνείς τάσεις και μόδες. «Ομως, στη δική μας δουλειά το προσωπικό στίγμα σου πρέπει να ανακαλύψεις», καταλήγει.

**Αίθουσα Ενωσης Γραφιστών Ελλάδας: Μυλλέρου 19, Μεταξουργείο. Διάρκεια: έως 14 Νοεμβρίου. *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Μουσική
Θέλει να είναι ίνδαλμα, όχι μόνο σέξι
Ο Καραγκιόζης του Αβδελιώδη ήθελε τα τραγούδια του
Ιστορικό Αρχείο Αρχαιολογικής Υπηρεσίας ΥΠΠΟ
Μνήμες 175 χρόνων αρχαιολογικής έρευνας απαιτούν σεβασμό
Κινηματογράφος
Η διεθνής των σεναριογράφων ξεκινά από Αθήνα
Συνέντευξη: Σωτήρης Φέλιος
«Μπαίνω, βλέπω, τρελαίνομαι, αγοράζω»
Γραφιστική
Οι αφίσες είναι το παλίμψηστο της πόλης
Κριτική κινηματογράφου
Κόπολα στην Αργεντινή, Κλούνι στο Ιράκ
Τηλεόραση
Δεν του ζήτησε κανείς να παραιτηθεί
Ο σύγχρονος «Λέων της Νεμέας»