Έντυπη Έκδοση

14ος ΔΙΕΘΝΗΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ «Δ. ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ» ΓΙΑ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΟΡΧΗΣΤΡΑΣ

Ρώσος Μητρόπουλος χωρίς μπαγκέτα

Για 14η συνεχή χρονιά διοργανώθηκε φέτος ο διεθνής διαγωνισμός «Δημήτρης Μητρόπουλος» από την Ορχήστρα των Χρωμάτων, με υποστήριξη από το ΥΠΠΟ και σε συνεργασία με το Μέγαρο Μουσικής.

Οι νικητές του διαγωνισμού Τομάς Μπράουνερ, Αλεξάντερ Σολόβιεφ και Στίλιαν Κίροφ με τον πρόεδρο της Επιτροπής Κλάους Πέτερ Φλορ Οι νικητές του διαγωνισμού Τομάς Μπράουνερ, Αλεξάντερ Σολόβιεφ και Στίλιαν Κίροφ με τον πρόεδρο της Επιτροπής Κλάους Πέτερ Φλορ Το 2010 εκδήλωσαν ενδιαφέρον για συμμετοχή 217 αρχιμουσικοί από 44 χώρες από τους οποίους έγιναν δεκτοί 171. Η επταμελής κριτική επιτροπή, με πρόεδρο τον αρχιμουσικό Κλάους Πέτερ Φλορ, ξεχώρισε 15, τους οποίους προσκάλεσε να δοκιμαστούν έμπρακτα στην ημιτελική φάση του διαγωνισμού στην Αθήνα διευθύνοντας την Ορχήστρα των Χρωμάτων· ειρήσθω εν παρόδω, οι μουσικοί του συνόλου εξακολουθούν να προσφέρουν ευσυνείδητα τις υπηρεσίες τους αν και απλήρωτοι εδώ και οκτώ μήνες!

Οι ποσοστώσεις στην πολυεθνική σύνθεση της ομάδας ήσαν διαφορετικές από άλλες χρονιές, με τους Δυτικούς σαφώς να υπερτερούν: έξι Ανατολικοευρωπαίοι, πέντε Βορειοαμερικανοί, τέσσερις Δυτικοευρωπαίοι εν οις και ένας Ελληνας και ένας Κορεάτης. Ουδεμία γυναίκα πέρασε στην ημιτελική φάση, ενώ δύο από τους δυτικούς υποψηφίους ήσαν καταφανώς ασιατικής καταγωγής. Οπως γράψαμε και παλαιότερα, οι διακυμάνσεις αυτές απλώς επιβεβαιώνουν την ωρίμανση της διαπολιτισμικής απήχησης της δυτικής σοβαρής μουσικής και, βέβαια, την κατάργηση των συνόρων λόγω παγκοσμιοποίησης.

Λίγο κοινό

Ο,τι υπήρξε εφικτό για τον Ελληνα Μητρόπουλο στις ΗΠΑ τη δεκαετία του '30, αλλά και για αρκετούς άλλους αργότερα, είναι σήμερα πλέον εφικτό για εκατοντάδες νέους αρχιμουσικούς ανά τον κόσμο. Η ίδια η μουσική ουδέν έχει να χάσει από αυτό. Οι σταδιοδρομίες προηγούμενων νικητών του διαγωνισμού, όπως του Ιάπωνα Κιγιοτάκα Τεραόκα, του δικού μας Βασίλη Χριστόπουλου (2000) ή του Τούρκου Αλπασλαν Ερτίνγκεαλπ (2002) το επιβεβαιώνουν. Τρεις από τους φετινούς υποψηφίους προκρίθηκαν για την τελική φάση που διαγωνισμού που πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη στην αίθουσα «Χρήστος Λαμπράκης» ενώπιον αισθητά περιορισμένου κοινού.

Το επίπεδο των υποψηφίων ήταν γενικά υψηλό, κάτι που έγινε αισθητό και στην εντυπωσιακά καλή ανταπόκριση της πολύπαθης Ορχήστρας των Χρωμάτων. Καθένας κέρδισε εντυπώσεις αλλά και κάπου υστερούσε, προσφέροντας από μία καλή αλλά και μία λιγότερο καλή ερμηνεία. Ολοι πάντως απέδειξαν ότι γνωρίζουν να διαπλάθουν και να οργανώνουν σωστά τον ήχο μιας ορχήστρας και ότι κατανοούν στιλιστικές και δραματικές διαφοροποιήσεις κάθε μουσικής. Δικαίως, λοιπόν, η επιτροπή έδωσε δύο γ' βραβεία (από 6.000 ευρώ ) και ένα β' (9.000 ευρώ ).

Ο Τσέχος

Ο 32χρονος Τσέχος Τομάς Μπράουνερ (γ' βραβείο) επέλεξε έργα βασισμένα σε δεσπόζουσες συνεισφορές των ξύλινων πνευστών. Διηύθυνε την Εισαγωγή στον ροσίνειο «Κουρέα» και το «Πρελούδιο στο απομεσήμερο ενός φαύνου» του Ντεμπισί. Στην πρώτη θαυμάσαμε το ταιριαστό στιλιζάρισμα της φραστικής, τη διαφάνεια και την κλινική καθαρότητα του ήχου, την ακρίβεια των πνευστών και το ρυθμικό σφρίγος στις κορυφώσεις. Δοσμένο με ίδιες εμφάσεις, το δεύτερο μοιραία υστέρησε ως προς την αισθησιακή κινητικότητα του ειρμού και την πτητικότητα της ατμόσφαιρας.

Ο Βούλγαρος

Ο Βούλγαρος Στίλιαν Κίροφ (γ' βραβείο) διηύθυνε το εναρκτήριο μέρος της «Συμφωνίας αρ. 39» του Μότσαρτ και την «Ταφή» του Μητρόπουλου. Η πρώτη δόθηκε με μαθηματική καθαρότητα και ωραία αίσθηση του μουσικού συντακτικού, ωστόσο κάπως εκ του ασφαλούς, δίχως την αναμενόμενη χορευτική χάρη και ορμή. Αντίθετα, η εκτέλεση της «Ταφής» χαρακτηρίστηκε από άριστη αίσθηση δραματικού χρονισμού, πλούτο λεπτομέρειας, σωστές ισορροπίες δυναμικής, υποδειγματική οικονομία στις δραματικές κορυφώσεις και ευαισθησία στις αποκλιμακώσεις.

Και ο Ρώσος

Ο 35χρονος Ρώσος Αλεξάντερ Σολόβιεφ (β' βραβείο) διηύθυνε δίχως μπαγκέτα, με δυναμική, θυελλώδη κινησιολογία που θύμισε λίγο τα γνωστά γελοιογραφικά σκίτσα του Μάλερ ή του Μπερλιόζ. Ξεκίνησε με το «Αντάτζιο για έγχορδα» του Μπάρμπερ σε μια εκστατική, ασηπτικής καθαρότητας ανάγνωση. Ολοκλήρωσε με το απαιτητικότερο κομμάτι που ακούσαμε στο φετινό διαγωνισμό: το καταληκτικό μέρος της «Συμφωνίας αρ. 1» του Μπραμς. Κατανοώντας σε βάθος τη συνθετότητα της μουσικής δραματουργίας και κυρίως τον ιδιότυπα κινητικό, ευμετάβλητο μουσικό ειρμό του Μπραμς, ο Σολόβιεφ διηύθυνε με ακρίβεια και σφρίγος. Αντιμετώπισε με ετοιμότητα και μαχητική εγρήγορση τις αλλεπάλληλες μεταπτώσεις διαθέσεων, ταχυτήτων και δυναμικής της παρτιτούρας ενώ, ταυτόχρονα, οργάνωσε σωστά τις ισορροπίες του συμφωνικού ήχου. Το αποτέλεσμα ήταν υψηλού επιπέδου παρ' ότι όχι τελειοθηρικά πλασμένο, ούτε ελεύθερο μικροατελειών. *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Μουσική
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Φωτογραφία
Με τη σκέψη στον Αλεξανδρινό
Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Πόλης
Ανοιξε μια πόρτα προς την Ελλάδα
Βυζαντινό Μουσείο
Τέχνη σημερινή, αλλά θρησκευτική
Κινηματογράφος
Σκοτεινές αίθουσες με πράσινη συνείδηση
Διεθνής διαγωνισμός «Δημήτρης Μητρόπουλος»
Ρώσος Μητρόπουλος χωρίς μπαγκέτα
Αρχαιολογία
Μυκηναϊκά τα κοσμήματα, αιγυπτιακό το χρυσάφι
Οικονομική κρίση & πολιτισμός
Το ευρωπαϊκό θέατρο στην Ομόνοια
Τηλεόραση
Σε ρυθμό εκλογών
Το νέο Δ.Σ. της ΕΡΤ