Έντυπη Έκδοση

Πάρτε την πομπή των Παναθηναίων στα χέρια σας

Ο Φειδίας συναντήθηκε με το Ιντερνετ. Και κάτι οι κακές παρέες, κάτι η γοητεία του ψηφιακού, έγινε... web designer. Κάπως έτσι, δυόμισι χιλιάδες χρόνια μετά τη δημιουργία της, η ζωφόρος του Παρθενώνα ψηφιοποιήθηκε και γέμισε την ιστοσελίδα www.parthenonfrieze.gr.

Το μοναδικό αυτό έργο τέχνης είναι πια διαθέσιμο σε όλους, κάθε στιγμή, με τρόπο κατανοητό και εύκολα προσβάσιμο. Η ψηφιακή αναπαράσταση είναι υψηλής ποιότητας και συνοδεύεται από πληροφορίες (σε ελληνικά και αγγλικά) που ξεκινούν από τον Παρθενώνα και συμπληρώνουν το ψηφιακό αποτύπωμα του έργου στον σύγχρονο ωκεανό της πληροφορίας.

Η εφαρμογή αναπτύχθηκε από το υπουργείο Πολιτισμού, το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης και την Υπηρεσία Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης και απευθύνεται τόσο στους ειδικούς επιστήμονες όσο και στο ευρύτερο κοινό. Η επιστημονική τεκμηρίωση που συμπεριλαμβάνει την κάνει απαραίτητο εργαλείο τόσο για τον αρχαιολόγο-μελετητή και την έρευνα όσο και ένα πολύτιμο εκπαιδευτικό βοήθημα, που διαθέτει, μάλιστα, και ψηφιακά παιχνίδια για παιδιά.

Μέσα από αυτά μικροί αλλά και μεγάλοι μπορούν, πέρα από το να διαβάσουν πληροφορίες και να δουν φωτογραφίες, να καταλάβουν την «αφήγηση» της ζωφόρου σαν αναπαράσταση, παίζοντας με αυτή μια ντουζίνα παιχνίδια. Να τη δουν σε παζλ, λύνοντάς την κομμάτι κομμάτι σαν γρίφο, «σπάζοντας» και ανασυνθέτοντάς την σαν συναρμολογούμενο ή χρωματίζοντάς την. Μπορούν να αποκρυπτογραφήσουν σύμβολα και αντικείμενα ξεχωρίζοντας τους 12 θεούς. Μπορούν να ζήσουν τη διαδικασία της συντήρησής της σε ένα παιχνίδι προσομοίωσης, να χρησιμοποιήσουν το ομοίωμα του λέιζερ καθαρισμού και να εκτιμήσουν τη δουλειά που κρατάει ζωντανή τη ζωφόρο κόντρα στη φθορά.

Είναι χαρακτηριστικό πως σε σχετικό ψηφιακό βίντεο, στην προσπάθεια να ζωντανέψει η αρχαία παράσταση, ένας μαρμάρινος ιππέας ζωντανεύει χάρη στο ανιμέισον και καλπάζει μέσα στην υπόλοιπη πομπή, ψάχνοντας τη θέση του.

Η ψηφιακή αυτή αναπαράσταση του έργου του 5ου π.Χ. αιώνα είναι μια πολύ καλή ευκαιρία -και σίγουρα από τις ευκολότερες- να απολαύσει κανείς τη ζωφόρο όσο πιο ολοκληρωμένη γίνεται. Για να γίνει αυτό εφικτό, έχουν συγκεντρωθεί και υπομνηματισθεί φωτογραφίες όλων των σωζόμενων λίθων της ζωφόρου στο Μουσείο της Ακρόπολης, το Βρετανικό και το Λούβρο, οι οποίες έχουν συμπληρωθεί με τα σωζόμενα σχέδια του J. Carrey (1674) και του J. Stuart (1751).

Η ζωφόρος του Παρθενώνα είναι μια συνεχής ανάγλυφη παράσταση με μορφές, που περιέτρεχε το πάνω μέρος του κυρίως ναού, μέσα από την εξωτερική κιονοστοιχία του, και είχε συνολικό μήκος 160 μέτρα και ύψος περίπου ένα μέτρο. Το θέμα της είναι η πομπή προς την Ακρόπολη κατά τα μεγάλα Παναθήναια, τη γιορτή προς τιμήν της θεάς Αθηνάς.

Αποτελείται από 115 λίθους. Στην πομπή εικονίζονται περίπου 378 ανθρώπινες και θεϊκές μορφές και περισσότερα από 200 ζώα, κυρίως άλογα. Ομάδες ιππέων και αρμάτων καλύπτουν το μεγαλύτερο μέρος της ζωφόρου, ενώ ακολουθεί η πομπή της θυσίας, με τα ζώα και τις ομάδες ανδρών και γυναικών που κρατάνε ιερά τελετουργικά σκεύη και προσφορές.

Στη μέση της ανατολικής πλευράς, πάνω από την είσοδο του ναού, εικονίζεται η παράδοση του πέπλου, που αποτελούσε το αποκορύφωμα του πολυήμερου εορτασμού των Παναθηναίων. Αριστερά και δεξιά εικονίζονται καθιστοί οι δώδεκα θεοί του Ολύμπου.

Από το σύνολο της ζωφόρου σήμερα σώζονται 50 μέτρα στο Μουσείο της Ακρόπολης, 80 μέτρα στο Βρετανικό Μουσείο, ένας λίθος στο Μουσείο του Λούβρου, ενώ άλλα τμήματα βρίσκονται σε μουσεία στο Παλέρμο, το Βατικανό, το Βίρτσμπουργκ, τη Βιέννη, το Μόναχο και την Κοπεγχάγη.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Αρχαιολογία
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Συνέντευξη: Γιάννης Χουβαρδάς
Βλέπω γύρω μου τον μηδενισμό του θείου Βάνια
Εκθεση για τη δεκαετία του '60
Η δεκαετία που έδιωξε το φόβο
Μουσική
Γκόσπελ από το Σικάγο στου Γουδή
Συνέντευξη: Σωτήρης Δημητρίου
Πολύ θα ήθελα να γράψω καθαρή πορνογραφία
Διαδίκτυο
Πάρτε την πομπή των Παναθηναίων στα χέρια σας
Κινηματογράφος
Ο θεατής απέναντι σε νωπά τραύματα και ενοχές
Κριτική θεάτρου
Ο άγγελος της καταστροφής
Προσωπική ανθολογία στιγμών