Έντυπη Έκδοση

«Ούτε στα Εμιράτα τέτοια σπατάλη»

Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης δεν θα είναι πια το ίδιο. Μετά την αποχώρηση της Δέσποινας Μουζάκη, το τιμόνι αναλαμβάνει ο έμπειρος Δημήτρης Εϊπίδης. Θα συνεχίσει, όπως μας είπε, να είναι στέλεχος στα Φεστιβάλ του Μόντρεαλ, του Τορόντο και του Ρέικιαβικ, αλλά και διευθυντής του αγαπημένου του «παιδιού», του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

Παραλαμβάνει δε τα σκήπτρα σε ταραγμένες εποχές: οι Κινηματογραφιστές στην Ομίχλη συνεχίζουν να πιέζουν για έναν νέο κινηματογραφικό νόμο, τα κρατικά κινηματογραφικά βραβεία είναι στον αέρα, και οι σκηνοθέτες τρώγονται (βλέπε κόντρα Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών και Ομιχλιστών). Εν μέσω οικονομικής κρίσης...

«Δύσκολα τα πράγματα», μας είπε σκεπτικός. «Ομως, οργανώνω φεστιβάλ μια ζωή. Και ουδέποτε βγήκα εκτός προϋπολογισμού. Σκεφτείτε πως το φεστιβάλ ντοκιμαντέρ το έκανα με το 1/15 των χρημάτων του φεστιβάλ μυθοπλασίας. Δεκαοκτώ χρόνια τώρα είμαι στέλεχος του Φεστιβάλ. Κι όμως, ήμουν στο περιθώριο. Επί Μουζάκη δεν είχε λογική πια να συνεχίζω τους Νέους Ορίζοντες (σ.σ.: το δημοφιλές τμήμα που επί σειρά ετών διηύθυνε). Ανέκαθεν με ενδιέφερε ένα σινεμά αναζήτησης, ένας νέος και νεανικός κινηματογράφος. Ομως ήταν άλλες πια οι προτεραιότητες...»

- Ποιες δηλαδή;

«Ο Μισέλ Δημόπουλος, ο προηγούμενος διευθυντής του φεστιβάλ, ήταν ένας μορφωμένος άνθρωπος με κινηματογραφική παιδεία. Η κ. Μουζάκη ενδιαφερόταν περισσότερο για την εμπορική πλευρά του κινηματογράφου. Για το σινεμά ως βιομηχανικό προϊόν, Χόλιγουντ. Το στίγμα το δικό μου είναι πολύ διαφορετικό».

«Πρωτοφανής σπατάλη»

- Τι φεστιβάλ παραλάβατε;

«Ενα υπερτροφικό φεστιβάλ με τεράστια χρέη και μεγάλο προσωπικό: 67 άτομα. Ποιος θα τα πληρώσει; Φοβάμαι μην το καταργήσουν! Δεν βλέπετε τι γίνεται με τη Λυρική; Εδώ καταρρέουν όλα. Και είναι ένας θεσμός 50 ετών!».

- Το φεστιβάλ κόστιζε έντεκα εκατομμύρια. Τι προϋπολογισμό θα έχετε τώρα;

«Μου είπαν πως πρέπει να πάει στα μισά και λιγότερα. Το περίμενα. Θα με εξέπληττε αν παρέμενε σε αυτά τα ύψη. Το φεστιβάλ του Τορόντο, ίσως το τρίτο σημαντικότερο φεστιβάλ δεθνώς, παίζει 400 ταινίες σε 10 μέρες σε 18 αίθουσες και κοστίζει λιγότερα!».

- Και πώς θα το συμμαζέψετε;

«Δεν θα μειώσω τις μέρες, αλλά θα παίζω τις μισές ταινίες: 130-140. Ακόμα: διοργανώνονταν 11 εικαστικές εκθέσεις. Γιατί;»

- Μετρήσαμε και 12 εκδόσεις.

«Υπερπολυτελείς! Και βέβαια, άπειροι καλεσμένοι. Ολα πληρωμένα. Επικρατούσε μια σπατάλη πρωτοφανής. Ούτε στα Εμιράτα δεν είχαν τέτοια ευχέρεια. Εδώ, οι συνταξιούχοι αναστενάζουν. Εγώ έχω μάθει να διοργανώνω φεστιβάλ με το τίποτα. Χωρίς να πληρώνω ενοίκια ταινιών. Αλλά αφήστε με να το αποδείξω. Τώρα είμαστε απλήρωτοι 4-5 μήνες. Και εγώ, φυσικά. Στις Κάνες πήγα με δικά μου έξοδα».

- Πόσο θα περιμένετε να μένουν οι άνθρωποί σας απλήρωτοι;

«Καθόλου. Στις τέχνες πάντα προηγούνται οι άνθρωποι».

- Ναι, αλλά μοιραία, για να περικόψετε τα έξοδα δεν θα μειώσετε το προσωπικό;

«Θα το δούμε αυτό. Πάντως, δεν μπορούν κάποια τμήματα να είναι υπερφορτωμένα. Στο εξής θα κάνουν όλοι περισσότερα».

- Ο Γιώργος Χωραφάς θα παραμείνει πρόεδρος του φεστιβάλ;

«Δεν έχω ιδέα. Τον εκτιμώ πολύ. Αλλά ζούσε στο εξωτερικό. Ερχόταν στις τελετές, αλλά εκ των πραγμάτων δεν μπορούσε να συμμετέχει στα δ.σ. Βέβαια, πρέπει να υπάρχουν δικλίδες ελέγχου στο φεστιβάλ. Αλλά το δ.σ. να ελέγχει την διεύθυνση. Οχι το αντίθετο...».

- Σε καλλιτεχνικό επίπεδο, τι θα αλλάξει; Θα επανέλθουν οι Νέοι Ορίζοντες;

«Ολο το φεστιβάλ θέλω να είναι Νέοι Ορίζοντες! Ο Λευτέρης Αδαμίδης θα συνεχίσει το πρόγραμμά του αλλά όχι υπό τον τίτλο "Ημέρες ανεξαρτησίας". Αυτό μου θυμίζει την Αμερικανική Επανάσταση! Οι ταινίες θα είναι απαλλαγμένες από την εμπορικότητα. Και δεν θα έχουμε πια "κράχτες". Αυτό το άγχος να φέρουμε τον Κόπολα ή τον Κιτάνο που ζητούσαν τρελά λεφτά!».

- Και αν κάποιοι πουν ότι ο Εϊπίδης θα κάνει έτσι ένα πιο «κλειστό» φεστιβάλ; Με «δύσκολες», διανοουμενίστικες ταινίες;

«Ποιος μίλησε για δύσκολες; Θα είναι ψυχαγωγικότατες. Στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ έχουμε 47.000 θεατές!».

- Οι ελληνικές ταινίες τι θέση θα έχουν στο φεστιβάλ;

«Σημαντικότατη. Θα προωθήσουμε νέους κυρίως σκηνοθέτες και θα συζητήσουμε ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος να γίνει αυτό».

- Δηλαδή, δεν θα παρουσιάζεται πλέον η ετήσια παραγωγή;

«Θα παρουσιάζεται. Βέβαια, κατ' επιθυμία των σκηνοθετών, τα κρατικά βραβεία έχουν καταργηθεί...»

- Δεν είχαμε κάποια επίσημη ενημέρωση γι' αυτό. Και δεν το επιθυμούν όλοι οι σκηνοθέτες...

«Μεγάλο μέρος τους, όμως, το επιθυμεί. Δεν έχουν αυτοκαταργηθεί τα κρατικά εφόσον απονεμήθηκαν τα βραβεία της νεοσύστατης Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου; Συμμεριζόμουν τα αιτήματα των Ομιχλιστών πολύ πριν τη δημιουργία της Ομίχλης. Οι σκηνοθέτες θέλουν τα χρήματα αυτά να πάνε στην παραγωγή -και αυτό με βρίσκει απόλυτα σύμφωνο. Αν δεν γίνει αυτό ο ελληνικός κινηματογράφος θα εκλείψει. Η διαίσθηση μου, όμως, λέει ότι τα χρήματα θα πάνε στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου. Πρέπει να υποστηρίξουμε την παραγωγή με κάθε τρόπο. Τα νέα ταλέντα. Κι όχι να στεκόμαστε μόνο στους 10-15 καθιερωμένους σκηνοθέτες που κάνουν νέα ταινία κάθε διετία».

- Αυτό το νομοσχέδιο θα ψηφιστεί επιτέλους;

«Αργεί, γιατί υπάρχουν άλλες προτεραιότητες. Αλλά προετοιμάζεται εντατικά. Μην ξεχνάτε πως τώρα το ΥΠΠΟ ασχολείται και με τον τουρισμό -μια μεγάλη βιομηχανία».

- Με τον ίδιο τον Γερουλάνο μιλήσατε;

«Οχι. Θα γίνει κι αυτό. Πάντως, άνθρωποι στο περιβάλλον του μου λένε πως είναι θέμα χρόνου ο νόμος».

- Κι αν αργήσει; Πώς θα αντιμετωπίσετε μια νέα αποχή ελληνικών ταινιών από το φεστιβάλ;

«Δεν θέλω να το πιστεύω. Ομως είμαι ψυχή τε και σώματι με τους σκηνοθέτες».

- Τελικά, δεν συμφωνείτε να υπάρχουν κρατικά βραβεία και να απονέμονται στη Θεσσαλονίκη;

«Μα, σε κάποιες περιπτώσεις ήταν "μαγειρέματα" αυτά τα βραβεία. Ηταν εμφανέστατο. Οσο για τους Θεσσαλονικείς, δεν παράγουν και τόσες ταινίες. Τι να τα κάνουν τα βραβεία;»

- Οι «ομιχλιστές» λένε: «Λιγότερα λεφτά στο φεστιβάλ, περισσότερα στην παραγωγή». Συμφωνείτε;

«Πρέπει να συνυπάρχουν. Ενα φεστιβάλ δεν χρειάζεται τέτοια ποσά. Είμαι αποφασισμένος να το αποδείξω. Είναι αυτάρεσκο να αυτοπροβάλλεσαι μέσα από ένα περιβάλλον χλιδής. Οι Κάνες και το Βερολίνο είναι φανταχτερά φεστιβάλ. Ομως υπάρχουν και άλλα, λιτότερα, που έχουν δημιουργήσει σχολή. Αλλά ας δούμε την αισιόδοξη πλευρά: υπέροχες ταινίες, λιακάδα, η όμορφη Θεσσαλονίκη, ουρές για τις προβολές, νέοι σκηνοθέτες...». *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Φεστιβάλ
Κινηματογράφος
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Χορός
Σουτ με πουέντ
Μουσική
Ολες οι μουσικές του κόσμου
Μουσική στην Πειραιώς
Συνέντευξη: Specials
«Να πληρώσει το ΔΝΤ»
Εθνική Λυρική Σκηνή
«Νόρμα» στα χαρακώματα
Παράσταση
Η καριέρα του Τζάκσον σε ένα σόου
Ενας Τσάπλιν ναυαγός
Συνέντευξη: Gotan Project
«Ο πολιτισμός παίρνει τη ρεβάνς»
Κινηματογράφος
Τα παιδιά της κρίσης
Συνέντευξη: Δημήτρης Εϊπίδης
«Ούτε στα Εμιράτα τέτοια σπατάλη»
Προσφορά "Κ.Ε."
Ενα μεροκάματο επίκαιρο όσο ποτέ
Εικαστικά
Σαν τον μετανάστη
Αρχιτεκτονική
Τα νέα χρώματα της Αφρικής
Αρχαιολογία
Το ναυάγιο της αρχαίας οικονομίας
Βιβλίο
Η λογοτεχνία στη σέντρα
Η πολιτική κάνει ντρίμπλες
Χέμινγουεϊ: Μαρτυρία απ' τη Θράκη
Μεγαλώνοντας στην Κύπρο