Έντυπη Έκδοση

Σαν τον μετανάστη

Η εγκατάσταση του Κ. Μπίχελ στην Πειραιώς μάς μεταφέρει στη ζωή και την καθημερινότητα των προσφύγων

Στην Πειραιώς, μια περιοχή όπου μένουν αρκετοί μετανάστες, το Φεστιβάλ Αθηνών στήνει από σήμερα ένα μικρό χωριό μεταναστών. Πρόκειται για την επικών διαστάσεων εικαστική εγκατάσταση Unplugged (Simply botiful) του Κριστόφ Μπίχελ, που θα καλύπτει μια έκταση 500 τ.μ. στο χώρο της Πειραιώς 260.

Εφημερίδες, πλαστικά, σίδερα, βαρέλια και άλλα υλικά αποτελούν αυτή την εγκατάσταση, που παραπέμπει στους χώρους όπου ζουν και εργάζονται οι μετανάστες.

Η αγορά για τα καθημερινά ψώνια, το ησυχαστήριο της προσευχής, αλλά και κοντέινερ σε ρόλο μπαρ με φωτογραφίες πορνό είναι ορισμένα από τα σημεία που καλείται να περάσει ο επισκέπτης με σκοπό να αποκτήσει μια σχέση «βιωματική» με τον χώρο των μεταναστών. Σε ορισμένα σημεία η εγκατάσταση δημιουργεί στενούς, άβολους θαλάμους, κλειστοφοβική ατμόσφαιρα, καθώς ο Μπίχελ εξερευνά την ασταθή σχέση μεταξύ ασφάλειας και εγκλεισμού, τοποθετώντας το κοινό στους αντιφατικούς ρόλους του θύματος και του ηδονοβλεψία.

Το έργο του Μπίχελ ανήκει στη συλλογή σύγχρονης τέχνης του Δημήτρη Δασκαλόπουλου, ο οποίος χορηγεί την ανασύνθεσή του. Οπως τονίζει ο ίδιος: «Επέλεξα το έργο αυτό γιατί είναι ωμό, τραχύ και απροσχημάτιστο, όπως η εποχή μας. Ο Μπίχελ αναπαριστά μια σύγχρονη Βαβέλ ή τα απομεινάρια της, αναδεικνύοντας την ύβριν που εμπεριέχει κάθε μητρόπολη του καιρού μας...»

Σε ρόλο πολιτικό

Ο καλλιτέχνης γεννήθηκε στη Βασιλεία το 1966, όπου ζει και εργάζεται σήμερα, και είναι γνωστός για τις εννοιολογικές δημιουργίες και τις μεγάλες εγκαταστάσεις του. Πρόσφατα έκανε το Camp 2010, που τώρα βρίσκεται στο Tramway της Γλασκώβης, ενώ στο Κάσελ της Γερμανίας παρουσίασε πριν από δυο χρόνια το έργο Deutsche Grammatik.

Για την Μπιενάλε της Βενετίας το 2005 συνεργάστηκε με τον Τζιάνι Μότι στο Guantanamo Initiative, ένα μανιφέστο για έναν τόπο μαρτυρίου, ενώ διαμαρτυρήθηκαν για την παράνομη, όπως τη χαρακτήρισαν, κατάληψη της περιοχής του Γκουαντάναμο από τους Αμερικανούς. Το Γκουαντάναμο, σύμφωνα με την άποψή τους, έπρεπε να λειτουργεί ως «εργαστήριο που τοποθετεί τον πολιτισμό στην καρδιά των διενέξεων του καιρού μας. Ενας χώρος καλλιτεχνικός, που βασίζεται στις ανταλλαγές και τον διάλογο».

Ο Μπίχελ με τη δουλειά του επιδιώκει έναν πιο ενεργητικό πολιτικό ρόλο, τόσο για τον καλλιτέχνη όσο και για τον θεατή. Συνήθως χρησιμοποιεί πηγές μαζικής ενημέρωσης όπως το Διαδίκτυο, τυπωμένα πολιτικά φυλλάδια και σχολιάζει τις νέες μεθόδους προπαγάνδας σε μια εποχή που ακόμα και ο πόλεμος υφίσταται τη διαμεσολάβηση της τηλεόρασης. Η εικαστική εγκατάστασή του θα παραμείνει στην Αθήνα μέχρι τις 6 Ιουλίου.

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Εικαστικά
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Χορός
Σουτ με πουέντ
Μουσική
Ολες οι μουσικές του κόσμου
Μουσική στην Πειραιώς
Συνέντευξη: Specials
«Να πληρώσει το ΔΝΤ»
Εθνική Λυρική Σκηνή
«Νόρμα» στα χαρακώματα
Παράσταση
Η καριέρα του Τζάκσον σε ένα σόου
Ενας Τσάπλιν ναυαγός
Συνέντευξη: Gotan Project
«Ο πολιτισμός παίρνει τη ρεβάνς»
Κινηματογράφος
Τα παιδιά της κρίσης
Συνέντευξη: Δημήτρης Εϊπίδης
«Ούτε στα Εμιράτα τέτοια σπατάλη»
Προσφορά "Κ.Ε."
Ενα μεροκάματο επίκαιρο όσο ποτέ
Εικαστικά
Σαν τον μετανάστη
Αρχιτεκτονική
Τα νέα χρώματα της Αφρικής
Αρχαιολογία
Το ναυάγιο της αρχαίας οικονομίας
Βιβλίο
Η λογοτεχνία στη σέντρα
Η πολιτική κάνει ντρίμπλες
Χέμινγουεϊ: Μαρτυρία απ' τη Θράκη
Μεγαλώνοντας στην Κύπρο