Έντυπη Έκδοση

Η ΝΤΟΝΑ ΤΑΡΤ, Η ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΔΑ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ ΠΟΥ ΕΓΙΝΕ ΓΝΩΣΤΗ ΜΕ ΤΗΝ ΕΚΠΛΗΚΤΙΚΗ «ΜΥΣΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ», ΕΠΕΣΤΡΕΨΕ ΜΕ ΤΗΝ «ΚΑΡΔΕΡΙΝΑ».ΕΝΑ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ ΠΟΥ ΒΡΑΒΕΥΤΗΚΕ ΜΕ ΤΟ ΒΡΑΒΕΙΟ ΠΟΥΛΙΤΖΕΡ

Καμβάς της σύχρονης Αμερικής

Το 1654 η τρομερή έκρηξη ενός εργοστασίου πυρίτιδας ισοπέδωσε ολόκληρες γειτονιές της ολλανδικής πόλης Ντελφτ. Ανάμεσα στα θύματα βρισκόταν και ο 32άχρονος ζωγράφος Κάρελ Φαμπρίτσιους, μαθητής του Ρέμπραντ και δάσκαλος του Βερμέερ, που χάθηκε μαζί με τα περισσότερα έργα του.

Ενας από τους πιο διάσημους πίνακές του, που διασώθηκε από την έκρηξη, είναι η «Καρδερίνα». Κι αυτόν ακριβώς το μικρό πίνακα βάζει στην τσάντα του ο 13χρονος Θίο Ντέκερ, καθώς προσπαθεί να βρει μια δίοδο προς τη σωτηρία, καθώς σέρνεται ανάμεσα στα ερείπια του Μητροπολικού Μουσείου της Νέας Υόρκης που έχει δεχτεί βομβιστική επίθεση.

Με έναν αλκοολικό πατέρα να έχει εξαφανιστεί μερικά χρόνια πριν και μια μητέρα να έχει χαθεί στην επίθεση, ο ορφανός Ντέκερ βρίσκει καταφύγιο σε μια αριστοκρατική οικογένεια της μητρόπολης και για να ξεπεράσει την απώλεια και τη θλίψη του γαντζώνεται στο μόνο πράγμα που του θυμίζει τη μητέρα του, αυτόν το μικρό πίνακα του Φαμπρίτσιους. Η συγκλονιστική εικόνα με την αλυσοδεμένη καρδερίνα, που λάτρευε η μητέρα του, θα τον οδηγήσει σε ένα αλλόκοτο και επικίνδυνο ταξίδι από τις φτωχογειτονιές του Λας Βέγκας ώς τα κανάλια του Αμστερνταμ. Και μέσα σε εφτακόσιες σελίδες η Ντόνα Ταρτ προσφέρει με την «Καρδερίνα» (μετάφραση Χριστιάννα Σακελλαροπούλου, εκδόσεις Λιβάνη) μια διεισδυτική περιγραφή της σύγχρονης Αμερικής.

«Η εμπορική επιτυχία σε οδηγεί συνήθως στην υπερπαραγωγή» λέει συχνά η Ντόνα Ταρτ. Ως «κορίτσι που διάβαζε βιβλία για αγόρια», από τον Ιβανόη μέχρι τις περιπέτειες του πειρατή Λονγκ Τζον Σίλβερ, έκανε το ντεμπούτο της στη λογοτεχνία το 1992 με τη «Μυστική Ιστορία». Ενα πολυσέλιδο μυθιστόρημα, όπου διηγούνταν τις περιπέτειες μια ομάδας φοιτητών αρχαίων ελληνικών σε ένα απομονωμένο κολέγιο και την εμπλοκή τους σε μια σειρά τελετουργικών φόνων. Ηταν το βιβλίο που πούλησε πάνω από πέντε εκατομμύρια αντίτυπα και την καθιέρωσε ως συγγραφέα της νέας γενιάς, δίπλα στον Μπρετ Ιστον Ελις και τον Τζόναθαν Λέθεμ. Μόνο που η Ντόνα Ταρτ δεν ενδιαφερόταν να γίνει ο διανοούμενος μαϊντανός στα πάρτι των κοσμικών του Μανχάταν, αλλά προτιμούσε να μελετάει Νίτσε και Σαρτρ.

Το δεύτερο βιβλίο της «Ο μικρός φίλος» κυκλοφόρησε δέκα χρόνια μετά και αφορούσε μια παράξενη ιστορία στον αμερικανικό Νότο, όπου ένα κοριτσάκι ψάχνει να βρει την αλήθεια γύρω από το θάνατο του μικρού αδερφού της. Και χρειάστηκε άλλα 12 χρόνια για να επιστρέψει με την ογκώδη «Καρδερίνα», που βραβεύτηκε φέτος με το Βραβείο Πούλιτζερ.

«Είμαι κάτι σαν αστροναύτης» σχολιάζει η ίδια, «βρίσκομαι για πολύ καιρό έξω στο Διάστημα και κάποια στιγμή προσγειώνομαι και ολοκληρώνω το βιβλίο. Μπορεί η αγορά να απαιτεί από το συγγραφέα ένα νέο βιβλίο κάθε δύο χρόνια, αλλά εγώ δεν μπορώ να κάνω κάτι τέτοιο, δεν με ενδιαφέρει να παραμένω στην επικαιρότητα». Αυτή τη φορά το ταξίδι της ξεκίνησε το 2000, όταν η Ντόνα Ταρτ είδε στην τηλεόραση τους Ταλιμπάν να καταστρέφουν τα αγάλματα του Βούδα και αποφάσισε να γράψει ένα μυθιστόρημα για την καταστροφή των καλλιτεχνικών αριστουργημάτων στο όνομα μιας ιδέας. Ενώ σκεφτόταν ως ήρωά της ένα παιδί, είδε σε μια δημοπρασία των Σόθμπις στο Αμστερνταμ την «Καρδερίνα», τον πίνακα που απεικονίζει «ένα όμορφο και περήφανο πλάσμα δεμένο με μια φριχτή αλυσίδα», δημιούργημα ενός ζωγράφου που αποτελεί «το χαμένο κρίκο ανάμεσα στη ζωγραφική του Ρέμπραντ και του Βερμέερ». Και θυμήθηκε τα κείμενα των Ουπανισάδων, όπου «η αναπνοή στο ανθρώπινο σώμα περιγράφεται σαν ένα αλυσοδεμένο πουλί».

Ετσι άρχισε να γράφει την «Καρδερίνα», ανακατεύοντας μέσα στις σελίδες της το αστυνομικό μυστήριο, μια ερωτική ιστορία, την περιγραφή μιας περιπλάνησης στη σύγχρονη Αμερική και τη δύναμη που κρύβει κάθε έργο τέχνης. Οσο για την ανταπόκριση που είχε στο κοινό το νέο της βιβλίο, αρκεί η εικόνα των Νεοϋορκέζων που συνωστίζονταν τον περασμένο χειμώνα στο μουσείο The Frick Collection του Μανχάταν για να δούνε την έκθεση με τίτλο «Βερμέερ, Ρέμπραντ και Χαλς: Αριστουργήματα Ολλανδικής Ζωγραφικής από την Πινακοθήκη Mauritshuis της Χάγης». Οι περισσότεροι δεν ενδιαφέρονταν για τους πίνακες των διασήμων, όπως του Βερμέερ ή του Ρέμπραντ, αλλά έμπαιναν στην έκθεση μόνο και μόνο για να δούνε από κοντά την περιβόητη «Καρδερίνα». 7

Η «Καρδερίνα», ένα πίνακας του Κάρελ Φαμπρίτσιους, γίνεται ο καμβάς πάνω στον οποίο η συγγραφέας στήνει την ιστορία της, στην οποία μπλέκονται το αστυνομικό μυστήριο και ο έρωτας Η «Καρδερίνα», ένα πίνακας του Κάρελ Φαμπρίτσιους, γίνεται ο καμβάς πάνω στον οποίο η συγγραφέας στήνει την ιστορία της, στην οποία μπλέκονται το αστυνομικό μυστήριο και ο έρωτας

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Βιβλίο
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Hollywood
Hollywood
Βιβλίο
Καμβάς της σύχρονης Αμερικής
Εικαστικά
Ανζέντα εικαστικών
Θέατρο
Θέατρο
Μουσική
Ανζέντα μουσικη
Οπερα
Μια... συνταγματική εκτροπή
Σινεμά
Ατζέντα σινεμά
Πήγα cinema
Συνεντεύξεις
Με Τσιτσάνη στην Επίδαυρο
Υπάρχουν πολλές αλήθειες
Μνήμες από τις χαμένες πατρίδες