Έντυπη Έκδοση

Ο αγιογράφος Γουόρχολ μπαίνει στο Βυζαντινό Μουσείο

Ο Αντι Γουόρχολ ζωγράφιζε έναν κόσμο όπου οι «σταρ» ήταν πιο πραγματικοί από τους πραγματικούς ανθρώπους.

«Μέγας Αλέξανδρος» του Γουόρχολ, έργο του 1982 «Μέγας Αλέξανδρος» του Γουόρχολ, έργο του 1982 Το εκπληκτικό στα πορτρέτα των διασήμων είναι πόσο αθώα φαίνονται σήμερα - σχεδόν ηθικά. Δεν ήταν τελικά τόσο γκλάμουρ όσο θεωρήσαμε. Η έλξη του Γουόρχολ για τις διασημότητες αποδεικνύεται 22 χρόνια μετά τον θάνατό του πολύ διαφορετική από τη συμβατική αντίληψη που είχε επικρατήσει. «Ολα τα πορτρέτα μου πρέπει να έχουν το ίδιο μέγεθος για να μπορούν να στηθούν μαζί και να σχηματίσουν ένα μόνο μεγάλο πίνακα, που θα έχει τον τίτλο το "Πορτρέτο της κοινωνίας"», έλεγε ο ίδιος.

Ηταν αναμφισβήτητα «αγιογραφίες», που κατάφεραν όμως να διεισδύσουν στην ιερότητα της ψυχής των προσώπων που απεικονίζονταν. Ο,τι έκαναν -κατ' αναλογία- και οι σπουδαίοι αγιογράφοι της βυζαντινής μας παράδοσης. Προσπάθησαν να δείξουν την ανθρώπινη διάσταση των αγίων...

«Αγιος Δημήτριος», β' μισό του 16ου αιώνα, μια από τις εικόνες της συλλογής του Βυζαντινού Μουσείου που θα συνομιλήσουν με σύγχρονες ποπ αγιογραφίες «Αγιος Δημήτριος», β' μισό του 16ου αιώνα, μια από τις εικόνες της συλλογής του Βυζαντινού Μουσείου που θα συνομιλήσουν με σύγχρονες ποπ αγιογραφίες Γι' αυτό και η μεγάλη έκθεση, που θα φιλοξενηθεί το φθινόπωρο στο Βυζαντινό Μουσείο της Αθήνας, αποκτά -αν μη τι άλλο- ξεχωριστό ενδιαφέρον. Τα πασίγνωστα πορτρέτα του πάπα της ποπ-αρτ θα τοποθετηθούν πρώτη φορά δίπλα σε βυζαντινές εικόνες της μόνιμης συλλογής του ελληνικού μουσείου.

Με τίτλο «Γουόρχολ/Icon: η γέννηση του Image», η έκθεση θα συγκεντρώσει σημαντικές προσωπογραφίες απ' όλο το φάσμα της καλλιτεχνικής πορείας του Γουόρχολ. Την έκθεση συνδιοργανώνουν η διεθνής γκαλερί Haunch of Venison (Ζυρίχη, Λονδίνο, Βερολίνο, Νέα Υόρκη) και η ελληνική γκαλερί «Πότνια Θήρων», από τις 6 Οκτωβρίου έως και τις 10 Ιανουαρίου 2010. Θα εκτεθούν έργα-σταθμοί, όπως τα πορτρέτα της Τζάκι Κένεντι και της Μέριλιν Μονρό, του Μάο καθώς και του ίδιου του Γουόρχολ, όλα εξιδανικευμένες μορφές, των οποίων το image υπερβαίνει την ιδιωτική, προσωπική τους ταυτότητα.

«Jackie and marine» του Γουόρχολ, έργο του 1964 «Jackie and marine» του Γουόρχολ, έργο του 1964 Επιμελητής θα είναι ο Paul Moorhouse, από τη National Portrait Gallery του Λονδίνου, που ειδικεύεται στην ποπ-αρτ και τον Γουόρχολ. Οπως σημειώνει ο ίδιος, πρόκειται για μια έκθεση που «δεν επαναλαμβάνεται. Ανιχνεύει τη διαχρονική σημασία και αξία της αγιογραφίας, συνδέοντας θρησκευτικού χαρακτήρα ιστορικά προηγούμενα με τις σύγχρονες "αγιογραφίες" του Γουόρχολ...».

Ολα ξεκινούν από την πρόθεση να κατατεθεί μια καίρια κριτική της σύγχρονης εμμονής με τη φήμη, που γοήτευσε άλλωστε τον Γουόρχολ καθορίζοντας τον πυρήνα του έργου του. Η ιδέα της λατρείας, κοινή στην ιστορική και τη σύγχρονη αντίληψη της αγιογραφίας, αποτελεί εδώ βασικό συνδετικό ιστό. Το έργο του Γουόρχολ προσυπογράφει, ανατέμνει -και χρησιμοποιεί- τις διαδικασίες εκείνες μέσω των οποίων η ταυτότητα ενός πραγματικού ατόμου επισκιάζεται σταδιακά από την ωραιοποιημένη εικονική αναπαράστασή του στα μέσα μαζικής ενημέρωσης.

Με φόντο, λοιπόν, μία από τις σημαντικότερες συλλογές βυζαντινής αγιογραφίας στον κόσμο, οι σύγχρονες «αγιογραφίες» του Γουόρχολ αναδεικνύονται ως αποτέλεσμα μιας σύνθετης μεταμόρφωσης, κατά την οποία το πραγματικό δίνει τη θέση του σε μια πολύπλοκη αλλά υπέροχη αφαίρεση.

Ο Γουόρχολ γεννήθηκε σαν σήμερα το 1928, ως Αντριου Γουορχόλα στο Πίτσμπουργκ της Αμερικής από γονείς μετανάστες, καρπαθο-ρωσικής καταγωγής. Πέθανε στις 22 Φεβρουαρίου του 1987, σε νοσοκομείο της Νέας Υόρκης από επιπλοκές έπειτα από εγχείρηση αφαίρεσης της χοληδόχου κύστης. Ηταν 58 ετών. *

Αποστολή με Email Εκτύπωση σελίδας

Διαβάστε επίσης

Στην κατηγορία
Τέχνες & Πολιτισμός
Με λέξεις-κλειδιά
Εικαστικά
Άλλα θέματα στην κατηγορία Τέχνες & Πολιτισμός της έντυπης έκδοσης
Εκθεση
Ο αγιογράφος Γουόρχολ μπαίνει στο Βυζαντινό Μουσείο
Λογοτεχνία
Θα ζήσουμε κι εδώ την μπολανιομανία;
Συνέντευξη: Lolek
Η μόνη μουσική σκηνή που υπάρχει είναι... των ματαιόδοξων
Συνέντευξη: Νικαίτη Κοντούρη
«Οι δικές μου «Τρωάδες» έχουν όνομα και ιστορία»
Κριτική κινηματογράφου
Στον καναπέ του ψυχιάτρου...
Κοκό Σανέλ
Παριζιάνικο σικ και αντισημιτισμός
Μουσεία
Ταιριαστό μουσείο για τη Νικόπολη
Τηλεόραση
Στα κουλουάρ του Βερολίνου
Εκτός American Idol η Αμπντούλ
Ψηφιακά ταξίδια
«Οι άλλοι»